Як «головний антикорупційонер» Єгор Соболєв захищає корупційні схеми

Якщо коротко, то вчора на засіданні Комітету Верховної Ради з питань запобігання і протидії корупції його голова Єгор Соболєв зумів не лише агресивно захистити корупційну схему часів Януковича

Якщо коротко, то вчора на засіданні Комітету Верховної Ради з питань запобігання і протидії корупції його голова Єгор Соболєв зумів не лише агресивно захистити корупційну схему часів Януковича, але й показати себе, як такого самого порушника процедури розгляду законопроектів, як колишня «злочинна влада».

Я припускаю, що результатом даної екстраординарної ситуації є швидше самодурство Єгора Соболєва. Хоча корупційного фактору теж не можна виключити.

Спробую пояснити детально.

-- ЩО РОЗГЛЯДАВ КОМІТЕТ

Антикорупційний комітет Верховної Ради намагався переглянути свій же негативний висновок на законопроект N1159. Згідно законопроекту, право розпорядження державними землями передається від Держземагентства – державного органа з, мабуть, найгіршою репутацією у питанні корупції – до місцевих рад. Соболєв, на прохання депутатів-авторів законопроекту погодився на повторний розгляд.

Логіка законопроекту проста – краще нехай державною землею розпоряджається 10 тис. сільських рад, ніж чиновники одного агентства. Адже корупційну вертикаль на їх основі жоден міністр, прем'єр чи президент не вибудує.

Інфографіка: Що зміниться після прийняття законопроекту N1159

Місцеві ради – виборний колективний орган, ризик корупції на їх рівні явно менший, ніж у призначених в Києві чиновників. Та й гроші від оренди земель все одно йдуть в бюджет сільради, незалежно від того, хто їх здає в оренду.

Місцеві ради розпоряджались землями у своїх межах до 2002 року, коли на хвилі консолідації повноважень Леоніда Кучми це право перейшло до районних держадміністрацій. В 2013 р. повноваження були далі передані Держземагентству, яке тоді очолював друг сина Януковича.

У розпорядженні Держземагентства опинилось понад 10 млн. га. переважно сільськогосподарських земель. Їх успішно почали здавати за оренду при середньому хабарі $300 за гектар, як у приватних розмовах кажуть аграрії.

Законопроект пропонує шляхом децентралізації земельних відносин знищити левову частку корупції.

Головним і, насправді, єдиним супротивником законопроекту є... власне, Держземагентство, чиновники якого не зацікавлені у тому, аби лишитися своїх повноважень.

Перелік підтримуючих сторін законопроекту:

• Є частиною Коаліційної Угоди (див. пункт 1.2. ХІ розділу);

• Підтриманий Комітетом Верховної Ради з питань аграрної політики та земельних відносин;

• Підтриманий Міністерством аграрної політики та продовольства;

• Підтриманий Земельною Спілкою України, Українським клубом аграрного бізнесу, Українською аграрною асоціацією.

В авторах законопроекту – 10 депутатів від основних політичних сил, представлених в парламенті. Але, все ж, Соболєв «знає краще».

-- ЯК РОЗГЛЯДАВ КОМІТЕТ

Вчора три депутати-автори законопроекту намагалися пояснити членам комітету, чому їх законопроект сприяє зниженню корупції. З ними погодився цілий ряд членів антикорупційного комітету, крім Соболєва «проти» виступив тільки один депутат.

Жодних конструктивних аргументів на бік того, чому Соболєв не хоче підтримувати законопроект, я не почув. Соболєв говорив безглузді та непрофесійні речі про те, що одна сільрада може здати в оренду «пів України», бо нібито межі території сільрад є невизначеними. Межі, звичайно, є чітко визначені, інакше б держслужби не знали в бюджети яких місцевих рад спрямовувати ті ж орендні платежі! Ці казки неодноразово розповідали представники Держземагентства, шукаючи можливості залишити за собою повноваження.

В результаті члени комітету почали вимагати від свого керівника таки поставити питання на голосування. Відчувалось, що більшість членів комітету явно підтримає законопроект. У відповідь Соболєв почав просто виганяти інших депутатів та експертів із засідання комітету, що завершилось перепалкою:

«Я сказав іди туди і кричи» – так звертається Соболєв до свого колеги по коаліції Вадима Івченка, який намагався пояснити йому суть законопроекту та відстояти інтереси місцевих рад.

На відео також чути, як депутати обурюються відмовою Соболєва поставити на вимогу членів свого комітету законопроект на голосування. Водночас Закон України «Про комітети Верховної Ради України» чітко каже, що: «Пропозиція члена комітету на його вимогу повинна бути проголосована на засіданні комітету».

Таким чином, Соболєв одноосібно підмінив собою 22-х членів антикорупційного комітету. Хоча саме цей депутат зареєстрував законопроект «щодо накладення стягнення на народного депутата за порушення вимог щодо особистого голосування».

Корупціонери з Держземагентства не приховували своєї радості.

Я в шоці від цієї ситуації. Я не розумію, як одна людина може думати, що вона розумніша за десятки інших профільних депутатів, профільний комітет Верховної Ради, декілька асоціацій, міністерство АПК? Я не розумію, як можна нахабно порушувати закон, коли відповідаєш за боротьбу з корупцією?

В принципі, даній ситуації може бути просте пояснення. Я дуже надіюсь, що за рік ми не взнаємо, що в Єгора Соболєва появились значні земельні ділянки, як це недавно сталось з іншими працівниками Верховної Ради.

Часи, коли керівники комітетів у Верховній Раді одноосібно приймають рішення повинні залишитись в минулому!

P.S.: У якості лікнепу, пропоную антикорупціонеру пану Соболеву зробити невеличкий експеримент: набрати у пошуковику словосполучення «чиновник Держземагентства», яких він так захищає, та подивитися на їх результати «керування» державною землею.

{2-}

Мар’ян Заблоцький, економіст