Зорян Шкіряк: Будемо надіятися, що з Божою допомогою ми повернемося додому
Операція «Евакуація». Версія подій від виконуючого обовязки голови Держслужби з надзвичайних ситуацій, що досі перебуває у Непалі
Пригоди виконуючого обовязки голови Держслужби з надзвичайних ситуацій Зоряна Шкіряка та українських журналістів та в Непалі, за якими всі слідкували останніми вихідними, схоже, завершаться сьогодні-завтра. Нагадаємо, що літак Іл-76, який мав забрати цю делегацію та постраждалих від час руйнівного землетрусу українців з Катманду, зламався в Делі і його довгий час не могли полагодити. Таким чином замість запланованої доби ця операція розтягнулася вже майже на тиждень. На урядовому рівні навіть розроблялись плани щодо відправки чартеру, але сьогодні стало відомо, що Міноборони гарантувало безпеку борту і він вилітає до Непалу, який дав згоду на прийом українського повітряного судна. Тим часом багато хто з українців, що опинилися в Непалі, втомившись очікувати допомоги від країни, вже добралися на Батьківщину самостійно.
Шкіряка в цій історіії ЗМІ та політики в соцмережах виставили в ролі цапа-відбувайла через його пристрасть до піару. Хоча відповідальність за епопею з несправним літаком мало б взяти на себе Міноборони, яке не могло доставити в Делі необхідну деталь.
Екс-голова МНС Віктор Балога взагалі поставив під сумнів необхідність використання в рятувальній операції військового борта як, власне, розкритикував і безпосередню участь голови ДНС в цій «операції». «Опозиційний міністр» Костянтин Стогній вирахував, що поїздка в Катманду обійшлась бюджету мінімум в 6 мільйонів гривень. Дісталося Шкіряку, який підпорядковується прем’єру, і від колег-опонентів з президентського табору.
«Главкому» вдалось поспілкуватися з головним рятувальником телефоном і дізнатись його версію подій. Шкіряк впевнений, що його служба зробила все від себе залежне і стала жертвою обставин.
– З Делі вилітає Іл-76, отримано гарантії Міноборони щодо його справності і, власне, зараз якраз ми забираємо останню групу наших громадян і відправляємось в аеропорт, – розповів Шкіряк. – Ми також готували евакуаційний пасажирський лайнер Airbus-320 – це був альтернативний варіант. Вчора з десятої години вечора він стояв в Стамбулі в готовності відправитися за нашими туристами.
В ньому більше немає потреби?
Думаю, наразі прийняте рішення, що повинен летіти Іл-76.
В Делі довезли деталь, з якою було стільки мороки?
Подробиць не скажу. Головне, що є підтвердження Міноборони і будемо надіятися, що з Божою допомогою ми повернемося додому.
Скільки приблизно українців планується евакуювати з Непалу?
Ми будемо це знати вже в аеропорту, тому що ще доформовуються списки, які є у представників МЗС (по полудню з’явилась інформація від МЗС, що на 5 травня у списках на повернення в Україну 74 громадянина України та більше 10 іноземців – «Главком»). Ми же здійснюємо безпосередню роботу з людьми і знаходимось весь цей час з ними.
А де жили журналісти, що застрягли в Катманду? Чим харчувалися?
Вони приїдуть – вам розкажуть. В біді ніхто не залишився.
Висловлюються сумніви, що взагалі треба було цей рейс організовувати.
Наша служба пропонувала одразу трошки інший шлях – пасажирський авіалайнер. Але був прийнято рішення щодо вильоту Іл-76. І ми, звичайно виконали поставлену задачу.
Скільки коштувала ця операція?
Мені важко сказати, оскільки ми перебували тут за власний кошт. Найбільші затрати – це, звичайно, лайнер, його дозаправка, стоянка в аеропорту, транзитні збори і таке інше.
Мережею шириться скандал, який стосується вашого особистого життя. Для чого ви включили у склад делегації свою кохану – Катерину Храмову?
Я на це не зважаю, тому що на єресь не реагую. Немає сенсу це коментувати, тим більше називати скандалом. Коли я повернусь, ви мені задасте питання і я на все відповім.
Чи вам загрожує відставка в зв’язку з усією цією історією?
Нагадаю, що виконую обов’язки голови служби. Потрібно, мабуть, починати з того, що назвіть хоч одну складову, де наша служба не впоралась би з поставленими задачами. Всі ті проблеми, що виникли під час евакуації, не мали жодного стосунку до Держслужби з надзвичайних ситуацій. Ми підготували борт, завантажили гуманітарну допомогу, підготували команду рятувальників, психологів і лікарів. Частина з них, на жаль, за незалежних від нас обставин, змушена була залишитись в Делі. Ми об’єктивно не могли на це впливати, оскільки ніхто не планував, що цей рейс затягнеться майже на тиждень. Розрахунок був приблизно на одну добу.
Хто конкретно зараз керує операцією?
Тут немає такого, що хтось керує, а хтось не керує. Є відповідні служби і міністерства, які виконують поставлені задачі – у нас єдина команда, яка протягом цих днів робила все, щоб максимально ефективно здійснити цей процес. На жаль, маємо перший такий досвід для України. Особисто я приїду, думаю, проведу за кілька днів прес-конференцію і висловлю свою точку зору з приводу того, що нас спіткало. Ще раз наголошую – на жаль, є фактори і причини, які не залежать від людей. Це був саме той випадок, але, думаю, всі по-своєму спрацювали добре. Повірте, нам дуже важко.
Коли в ідеалі можна очікувати повернення літака додому?
Думаю, що завтра.