Чиї голови полетять після місцевих виборів?

Ще немає результатів місцевих виборів, а Банкова вже пообіцяла кадрові чистки.

Ще немає результатів місцевих виборів, а Банкова вже пообіцяла кадрові чистки. Вони більшою мірою будуть стосуватися губернаторів та голів райдержадміністрацій. Експерти вважають, що такими технологіями глава Адміністрації Президента намагається в першу чергу налякати чиновників та створити саме в цій установі «центр керування».

Про це в прес-центрі «Главкому» говорили президент аналітичного Центру «Відкрита політика» Ігор Жданов та директор Агентства моделювання ситуацій Віталій Бала.

Ігор Жданов: «Проблема виникне у Сергія Тігіпка, не виключено, що постане питання про його відставку»

Країна пережила серйозний етап в своєму політичному розвитку. Окрім оцінок демократичності закону про вибори, який створював нерівні умови для кандидатів і проблеми під час голосування, я б хотів звернути увагу на загальні речі. Дуже великий відсоток людей, які прийшли на вибори і проголосували проти всіх. В окремих регіонах ця цифра досягала 10-12%, а також низька явка виборця, в деяких місцях - 30-35%. Це свідчить, по-перше, про те, що в Україні відбуваються процеси зростання політичної і соціальної апатії. По-друге, серед діючих політичних сил виборці все менше можуть знайти ту, яка б відповідала їх соціальним і політичним поглядам. В принципі залишається запит на нову політичну силу зі здравими ідеями. Можливо, політичні сили, які вже устоялися, зможуть провести певний ребрендинг, знайти нішу і запропонувати виборцям нові ідеї для того, щоб завоювати їх підтримку і довіру.

Окрім того, що місцеві вибори стали певним тестом на демократію, вони стали тестом для влади. За підсумками місцевих виборів однозначно будуть кадрові зміни.

Напередодні виборів Віктор Янукович вирішував два надзавдання. Перше: йому потрібно було показати світу, що вибори пройшли чесно і демократично. В України і у нього як Президента і глави держави є певні проблеми з бюджетом, ведуться переговори з Міжнародним валютним фондом, потрібні кредити, які ніхто не дасть, якщо країна продемонструє недемократичність на виборах. Друге над завдання: забезпечити певний результат на місцевих виборах, показати, що рівень довіри до Партії регіонів не знизився. Ці два надзавдання, які конфліктують один з одним, і призвели до такої ситуації. Створювалася зовнішня картинка, що хочуть провести чесні вибори, а з іншого боку, давали команди губернаторам, щоб партія влади набрала не менше 60-70%.

Якщо говорити про уряд, то тут відбудеться переформатування, в першу чергу пов’язане з відновленням Конституції 1996 року, коли потрібна вже не коаліція, а ситуативна більшість, яка буде голосувати по певних законопроектах.

Ми чули, що були якісь чотири укази про зміни заступників міністра, - це намагання підмітити за формою якісь дійсно серйозні зміни. Думаю, проблема виникне у Сергія Тігіпка з тим, що на місцевих виборах показані не дуже гарні результати. На місцевих виборах він заявив позицію: коли я в Кабінеті міністрів, я – урядовець, а коли партія агітує, то вона практично виступає з опозиційних позицій. Це внутрішнє протиріччя з Тігіпком буде в тій чи іншій ступені вирішено, і не виключено, що постане питання про його відставку. Офіційно ми почуємо іншу причину, наприклад, за невдалу підготовку проекту Податкового кодексу чи ще якісь проблеми, насправді, зрозуміло, що тут є політичні причини. Треба ж на когось звернути ситуацію з невдалими реформами, тут Сергій Леонідович буде представлений всьому суспільству як невдалий реформатор. З іншого боку, місцеві вибори вже пройшли і можна позбавлятися суперників, яких не хотіли відпускати перед місцевими виборами.

Якщо говорити про керівників місцевого рівня, то буде зміна декількох губернаторів. Думаю, що проблеми виникнуть у Михайла Добкіна. Михайло Маркович активно лобіював і був прихильником того, що кандидатом на посаду харківського мера повинен балотуватися пан Кернес. Наскільки мені відомо, на рівні центрального апарату Партії регіонів були голоси, які говорили, що цього не потрібно робити, що Кернес не стане мером в силу багатьох причин, і пропонували іншу кандидатуру. Переміг Михайло Добкін, кандидатом став Кернес, з останніх повідомлень він, скоріше за все, програє вибори. Цей ланцюжок і далі потягнеться до пана Добкіна, який зараз очолює Харківську область.

Є проблеми в Запоріжжі, де на виборах мерах переміг представник «Батьківщини» пан Сін. Попереднім мером Запоріжжя проводились довгі переговори, щоб він поступився паном Кальцевим, щоб він не балотувався, це все робилося під прапором обласної адміністрації. Людина не стала балотуватися, а пан Кальцев програв. Тобто, тут теж політична відповідальність на обласному губернаторові.

Питання є і по Одесі. Там нзрозуміла ситуація, хто буде переможцем - Гурвіц або Костусєв. І теж виникають певні проблеми у губернатора, який з точки зору Партії регіонів, не зміг забезпечити однозначний результат на користь пана Костусєва.

Зрозуміло, що таку ревізію партія влади буде проводити не лише по названим областям, це лише найяскравіші приклади, а такі ревізії будуть аж до райадміністрацій. Пам’ятаю, 1998-2002 роки, коли за наслідками президентських і парламентських виборів тодішній Президент пан Кучма знімав губернаторів там, де партія влади на тоді не отримала масової підтримки. Якщо це відбудеться і зараз, то це буде свідчити про те, що у нас державна служба все більше і більше політизується. Приходить нова команда, міняє держслужбовців, приходить інша – знову їх змінює. Причому саме держслужбовці, всупереч закону, постійно втягнуті в політичний процес. І все по замкненому колу.

Пане Ігорю, до виборів ви сказали, що за результатами цих виборів стане очевидним, погодяться «регіонали» на парламентські вибори у 2011 році чи ні. Ваш прогноз щодо розвитку ситуації?

Ігор Жданов: Партія регіонів на місцевих виборах хотіла протестувати нову систему і положення нового закону, подивитися результати з тим, щоб прийняти рішення: або йти на парламентські вибори в 2011 році, або в разі проблем - у 2012 році. На користь цієї тези свідчить те, що вони не стали займатися змінами до Конституції, а відправили подання до Конституційного суду, який є найконституційнішим судом у світі, і скаже так, як потрібно Партії регіонів.

На сьогодні у Партії регіонів все ж таки немає рішення. Їм потрібно сісти, проаналізувати все, не поспішаючи, з точки зору своїх інтересів. Коли у нас будуть вибори, яка у них буде політтехнологія, і який сценарій вони будуть реалізовувати, думаю, нам стане відомо на наступному тижні.

Віталій Бала: «Зараз всі перелякані бігають до Адміністрації Президента»

Закон треба обов’язково міняти, робити виборчий кодекс, бо закон показав усі вади, які мали місце. Перш за все, низька явка, яку можна пояснити двома факторами. По-перше, людям не дали можливості брати участь в конкретновисуванні, тобто намагалися партизувати суспільство. Хоча Президент уже сьогодні говорить, що до Верховної Ради треба вводити мажоритарку або змішану систему, бо депутати відірвані від своїх виборців. Але місцеві депутати мають більше бути прив’язані до виборців, ніж депутати Верховної Ради.

По-друге, виборча кампанія була міксом парламентської і президентської. Закінчилася президентська, починалася парламентська і, таким чином, не змогли зачепити проблеми, які людей насправді цікавлять. Візуальна реклама була абстрактного загального плану, вони заговорили основні проблеми. Соціологічне дослідження, яке ми замовляли напередодні виборів, показало, що людей найбільше турбує проблема безробіття, друге місце – бідність, третє – високі тарифи та комунальні послуги. Можливо, на якомусь рівні конкретні мери і говорили про ці речі, але так, як це все йшло під егідою великих партій, які намагалися цим законом законсервувати ситуацію, вони все-таки про це не говорили. Люди проголосували за це ногами, не пішовши на вибори. Це певний сингал владі і її опонентам, бо спочатку нові політичні сили прийдуть на зміну опонентам влади, а потім поміняють владу, якщо з цього не буде зроблено ніяких висновків.

Досить цікаво було спостерігати за виборами тільки в декількох містах, а в решті вибори були досить в’ялими, навіть нудними. Мені здається, що опоненти в цій кампанії не досить правильно вибрали стратегію, коли почали заздалегідь використовувати технологію фальсифікації, що по великому рахунку говорило про їх слабкість і невпевненість. Це відчули люди, які могли і хотіли проголосувати. «Батьківщина» про це багато говорила, і голоси, які, умовно кажучи, мали бути в неї, пішли в більшій мірі до «Свободи» на заході, а центральніше - до «Фронту змін». В цьому сенсі час воєн особливо на місцевих виборах має завершуватися. Якби були якісь конкретні пропозиції, можливо, по тому ж виборчому кодексу чи реформі житлово-комунального господарства, яке б «Батьківщина» і інші опоненти конкретніше запропонували, то воно б дало результат.

Підтверджує тезу, що була підготовка до парламентських виборів, результат «Сильної України». Вони не приховували того, що розглядають місцеві вибори як праймеріз до парламентських. Я вважаю, що це помилка, бо у всіх нормальних розвинутих демократіях Європи, місцеві вибори насправді є індикатором, але вони в досить великому проміжку між виборами. Умовно кажучи, якщо чотири роки, а зараз п’ять, ми маємо між виборами у Верховну Раду, то через 2-2,5 роки проходять місцеві вибори, влада дивиться, туди чи не туди вона рухається, так само і опозиція. Ми бачимо, які результати отримала «Сильна Україна». Хоча знову ж таки не можна міряти місцеві вибори у загальноукраїнському варіанті, думаю, що в кожній області були свої міні-парламентські, міні-президентські вибори. Якщо в майбутньому хочуть зробити екзит-поли, варто було б якось скооперуватися, щоб мати конкретну картину по регіонам. У цьому була б зацікавленість опозицій, тому що можна було б мінімізувати те, що можуть щось дорахувати.

Партія регіонів зараз виконує два контраверсійних завдання. Перше – набрати стільки-то голосів в таких-то областях. Ми розуміли, що місцева влада намагалася це виконати і перевиконати, вживаючи заходи, які не зовсім відповідають чинному законодавству. Бо є багато керівників місцевого рівня, які рядами пішли в Партію регіонів, але при цьому ні ідеологічно, ні цивілізовано не підтримують її, далекі від неї або навіть не знають, які у неї погляди та програма. Але для того, щоб зберегти свою владу, вони пішли в Партію регіонів і будуть робити все для того, щоб залишитися в ній. Закон якраз дав можливість виконати їм свої можливості, щоб закріпитися при владі. З іншого боку, Президент навряд чи був зацікавлений у фальсифікаціях, бо все-таки міжнародне співтовариство за цим спостерігає. По великому рахунку, після відміни політреформи і повернення до Конституції 1996 року оточенню Президента уже не потрібно, щоб одна партія була монополістом і Президент залежав від цієї партії. Навпаки, їм краще диверсифікувати, тобто спробувати побудувати таку систему балансу, щоб все вирішувалося тільки на Банковій.

Якщо в якомусь регіоні спостерігачі щось знайдуть, то за це може бути якесь показове покарання. Але з іншого боку, карати то немає за що, бо пройшло 50% людей. Харків може впасти першим. Наскільки мені відомо, коли Добкін відстоював кандидатуру Геннадія Кернеса, він казав, що відповідає за неї. Умовно кажучи, якщо Кернес не виграє, то буде велике питання над Добкіним. Хоча буквально вчора Президент Росії вручив йому орден.

Як щодо міністрів? Можливо, за результатами місцевих виборів Партія регіонів перегляне свої стосунки з союзниками по парламентській більшості в цьому контексті?

Віталій Бала: З приводу міністрів все буде виходити з політичної доцільності, яка буде мотивуватися конкретними підсумками, а також, чия думка переможе щодо дати проведення парламентських виборів. Якщо в 2011 році, то сенсу сваритися їм немає ніякого. Можливо, все-таки на осінь 2012-го, хоча мені важко уявити це. Як сказав Володимир Цибулько, треба вибирати: або Євро-2012, або парламентські вибори, бо щось ми завалимо.

Банкова обіцяє кадрові чистки, де саме вони відбудуться?

Віталій Бала: Хочу нагадати наше недалеке минуле, коли Президентом був Леонід Кучма і нинішній голова адміністрації працював в тій системі. Пам’ятаєте, як ми всі говорили, зараз когось призначать, вже багато прізвищ. Наступає субота, неділя, понеділок… нові прізвища, призначення і ніхто не розуміє, звідки що взялося. У мене таке враження, що хочуть приблизно вибудувати таку ж систему. Зараз всі перелякані бігають до Адміністрації, намагаючись вирішувати свої питання, таким чином, - основний і головний центр так чи інакше переміститься на Банкову от такими технологіями.