Чорний день для «ЗАЗу» й «ВАЗу»

В Україні вживані автівки стануть дешевше

Зниження акцизів на вживані авто зробили їх привабливішими, ніж «Ланос» та «Лада»

Учора був «чорний день» для українських продавців «ЗАЗу» і «ВАЗу», і справжнє свято для тих, хто давно чекав зниження цін на вживані автомобілі. Верховна рада ухвалила проект закону, яким знизила акцизи на імпортні машини, що були у вжитку. На деякі авта податок скоротили більш, ніж в 20 разів.

Нові ставки акцизів виглядатимуть так.

Пальне

Об’єм двигуна, л

Стара ставка, євро

Нова ставка, євро

Бензин

до 1

1,094

0,102

від 1 до 1,5

1,367

0,063

від 1,5 до 2,2

1,643

0,267

від 2,2 до 3

2,213

0,276

від 3

3,329

2,209

Дизель

до 1,5

1,367

0,103

від 1,5 до 2,5

1,923

0,327

від 2,5

2,779

2,209

Законопроект ще має підписати Петро Порошенко. Якщо президент поставить свою візу, то знижені акцизи наберуть чинності з 1 липня 2016 року.

Деякі скептики поспішили заявити: у законі прописані обмеження, які нівелюють всі вигоди для автомобілістів. Дійсно, у ситуації з акцизами є кілька «але». По-перше, закон буде діяти тільки до 2019 року.

Друге «але» - екологічні обмеження. Із цього року в Україну можна ввозити машини, двигуни яких відповідають еконормам «Євро-5». Автомобілі з такими двигунами почали випускати тільки наприкінці 2009 року. Так що фактично до України можна ввезти авто не старше шести років.

По-третє, законопроект дозволяє імпортувати тільки один автомобіль на рік. Тобто, по суті, ви можете привезти автомобіль тільки для себе особисто. Для тих, хто робить на імпорті старих авто бізнес, ставки акцизу залишаються колишніми.

Однак якщо ви все ж зважилися пригнати собі автомобіль із Європи, моніторинг ринку старих автомобілів, проведений «Главкомом», доводить: зниження акцизів навіть із тимчасовими й екологічними обмеженнями дозволить істотно заощадити гроші. І тепер багато хто вже точно задумається: купувати їм новий «ЗАЗ Ланос» чи «Лада Гранта» або ж змотатися за старим «європейцем», який, незважаючи на свій вік, за технічними характеристиками дасть фору «зазовазівським» створінням.

Скільки коштуватиме б/в-авто

Для того щоб зрозуміти, чи зможуть українці заощадити завдяки зниженню акцизів на автомобілі, «Главком» вирішив змоделювати купівлю авта в Європі на одному зі спеціалізованих автомобільних сайтів. Для тестової покупки ми обрали Volkswagen Polo - одну з найпопулярніших моделей у європейців. До того ж старий «Поло» можна вважати одним з основних конкурентів ЗАЗ «Ланос» в кузові хетчбек.

На найбільшому німецькому онлайн-автобазарі - Mobile.de - ціни на Volkswagen Polo не старше 2010 року стартують від 4000 євро. Зазвичай за такою низькою ціною продають авта з якимись дефектами - ум'ятинами, подряпинами тощо.

Мінімальна ціна «Поло» в гарному стані з перших рук - 5100 євро. Єдиний недолік, який вказав продавець, - ум'ятина на задньому крилі. Однак, судячи з фотографій, пошкодження настільки несуттєві, що їх можна ліквідувати навіть своїми силами (наприклад, подібні вм'ятини видаляють за допомогою присоски).

За 5100 євро ви отримуєте «доглянутий автомобіль» 2012 року с об'ємом бензинового двигуна 1,2 літра. Таблиця нижче наочно показує, наскільки дешевше коштуватиме цей автомобіль, якщо президент підпише закон про зниження акцизів.

Скільки коштуватиме Volkswagen Polo *, євро

Для розрахунку брався автомобіль 2012 року вартістю 5100 євро, з бензиновим двигуном 1,2 літра.

Платіж

Ставка, яка діє

Нова ставка

Увізне мито

510

510

Акциз

1640,4

74,6

ПДВ

1450,08

1137,12

Сертифікація

110

110

Оформлення

15

15

Загальна вартість

8825,48

6946,72

Підрахунки доводять: за новим законом Volkswagen Polo, який ми обрали для «тестової покупки», коштуватиме майже на 2000 євро дешевше, ніж за діючими акцизами.

А тепер порівняймо його з легендою українського автопрому - «ЗАЗ Ланос». На офіційному сайті виробника «Ланос» коштує 233 590 грн. За курсом Нацбанку на 1 червня це близько 8330 євро - приблизно на 1384 евро дорожче, ніж Volkswagen Polo 2012 року.

Залишилося порівняти технічні характеристики й комплектації.

Чим відрізняється новий Ланос  від старого Polo

Volkswagen Polo

ЗАЗ Ланос

Рік випуску

2012

2015

Пробіг, тис. км.

145

0

Об’єм мотора

1,2

1,5

Потужність, л.с.

89

86

Обертальний момент, Нм

160

130

Макс. швидкість, км/ч

182

172

Споживання пального, л./100 км.

Город

6,5

10,4

Траса

4,4

5,2

Мікс

5,1

6,7

Парктронік

так

ні

Електросклопідіймачі

так

тільки передні

Система старт-стоп мотора

так

ні

Круіз-контроль

так

ні

Система допомоги старту на підйомі

так

ні

Як бачимо, старий «Поло» виграє за всіма показниками в новенького ЗАЗ Ланос - від ціни до специфікацій.

По кому вдарить зниження акцизів

Якщо багато автолюбителів тільки виграють від зниження акцизів на старі автомобілі, то виробники і продавці бюджетних марок, таких як «ЗАЗ» і «Лада», явно програють. Перш за все, ідеться про корпорації «Укравто» Таріела Васадзе, яка володіє Запорізьким автозаводом.

Якщо вірити даним «Укравтопрому», за останні п'ять років частка «ЗАЗу» на ринку нових автомобілів скоротилася майже втричі - з 9% в 2010 році до 3,6% в I кварталі 2016-го. Українці все частіше вважають за краще купувати старий імпортний автомобіль, ніж новий вітчизняний «Ланос» або «Сенс». Головна причина вибору на користь вживаного авта - «зазівські» машини настільки технічно застаріли, що вже поступаються навіть п'ятирічним «європейцям».

Після зниження акцизів деякі старі автомобілі європейських виробників стануть дешевшими за українські. І головною дилемою для українців стане не вибір між вітчизняним та зарубіжним виробником, а як доставити авто з Європи.

Ще гірше йдуть справи в Україні в російських автівок. По-перше, тому що старі автомобілі з Росії, як країни-агресора, під дію нового закону не підпадають.

По-друге, для нових авто з РФ - зниження акцизів - не перший удар на українському ринку. Із 2016-го року Київ увів додаткові мита на всі машини, вироблені на російських заводах. Наприклад, ставка для «АвтоВАЗу» - майже 15%.

До того ж, між Росією та Україною більше не діє зона вільної торгівлі. А це означає, що імпортні російські автомобілі тепер обкладаються й імпортним митом - 10%.

Так що для імпортерів «Лади» в Україні ставки цього року зросли з 0 до 25%, через що дистриб'ютори вже втратили левову частку ринку. А зі зниженням акцизів на старі іномарки справи в «АвтоВАЗу» в нашій країні, швидше за все, підуть ще гірше.

У першу чергу це вдарить по трьох головних представниках російського концерну в Україні: «Богдану» Олега Гладковського, бізнес-партнера Петра Порошенка, «АІСу», що належить «екс-регіоналу» Дмитру Святашу і все тієї ж корпорації «Укравто» Васадзе.