Держава Україна продовжує купувати російські автомобілі
Минулого року держава витратила близько 160 млн гривень українців на автівки, вироблені в Росії
Українські чиновники ніяк не можуть відмовитися від російських товарів. Хоча ще на початку минулого року сусідню державу офіційно оголошено країною-агресором. За підрахунками «Главкому», в 2015-му тільки через державні тендери було закуплено машин, вироблених у Росії, приблизно на 160 млн гривень. Російський автопром зайняв більш 10% у структурі держзакупівель колісного транспорту.
А в деяких сегментах ринку росіяни займають фактично цілком монопольне становище. Наприклад, комунальники, енергетики та лісництва закуповують «робочих конячок», які переважно виробляються в РФ.
Які авто найчастіше купують через державні тендери
(За країнами походження)
За даними офіційного сайту «Державні закупівлі»
Подібна ситуація склалася з кількох причин. Перша – держкомпанії зазвичай обмежені у фінансах. Тому шукають найдешевші автомобілі. А в цій ніші конкурентів у російського автопрому практично немає. Наприклад, майже всі авто, куплені минулого року лісництвами, - це вазівські «Ниви». Такий позашляховик в Україні коштує 240 000 гривень. Тоді як найбюджетніший європейський варіант всюдихода - Renault Duster - обійдеться мінімум у 383 000 грн.
Друга причина, за якою російський автопром відчуває себе впевнено на українських держтендерах, - тісні зв'язки з українськими виробниками спецтехніки. Наприклад, багато пожежних машин в Україні будуються на базі КамАЗів. Такі ж справи і з іншими різновидами комунальної техніки. Українські виробники встановлюють спеціальне обладнання на ГАЗ, ЗІЛ і КамАЗ. І, виходить, що купуючи, наприклад, сміттєвоз, виготовлений вітчизняним виробником, комунальні служби підтримують, у тому числі, і російський автопром.
Необхідність купувати найдешевші автомобілі змушує миритися з російськими машинами навіть силові відомства. Наприклад, минулого року міністерство Арсена Авакова закупило спеціальні пасажирські автівки виробництва Горьківського автозаводу (ГАЗ). Усього МВС купило 25 «Газелей» для перевезення ув'язнених. Машини обійшлися міністерству в 10,8 млн гривень.
Не все так погано
Є і хороші новини. Хоча українські держкомпанії і служби, як і раніше, купують російські авта, їх популярність усе ж падає. У порівнянні з довоєнним 2013-м частка російського автопрому в держзакупівлях транспорту скоротилася більше ніж у три рази. За підсумками минулого року російські авто поступилися позиції українським і навіть білоруським виробникам.
Як змінилася структура державних закупівель авто
(За країнами походження, одиниць)
За даними офіційного сайту «Державні закупівлі»
Суттєво посилив свої позиції в Україні білоруський МАЗ. Фактично Мінський автозавод посів позиції, які здав КамАЗ. Від закупівель останніх повністю відмовилися МВС і Міноборони. Також КамАЗи стали менше використовувати як шасі для комунальної техніки. Усе частіше збиральні машини і сміттєвози виробляють в Україні на базі білоруських вантажівок.
Не купують більше силові відомства і улюблені колись «Лади». У 2015-му Міністерства оборони і внутрішніх справ не купили жодного автомобіля, зібраного «АвтоВАЗом». Не було серед переможців даних відомств і виробника легендарних радянських міліцейських «Бобиків» (УАЗ). Усі автомобілі, які закуповували минулого року в Авакова, - це іномарки: Toyota, Renault і Isuzu.
Хто заробляє на російських авто
Більшість компаній, які перемагають у державних тендерах із закупівлі авто, - це виробники спеціальної техніки: карет швидкої допомоги, сміттєвозів, пожежних тощо. Є серед лідерів державних закупівель і добре відомі компанії. Наприклад, найбільшим постачальником автомобілів «ВАЗ» держструктурам минулого року став «Богдан». Головний власник корпорації - бізнес-партнер і побратим президента Олег Гладковський, який також обіймає пост першого заступника секретаря РНБО (детальніше про переможців державних тендерів компаніями, близькими до влади, «Главком» розповідав у статті про «тендерні перегони»).
«ВАЗи» через тендери продавала і група компаній «АІС» Дмитра Святаша, колишнього регіонала, який нині входить до депутатської групи «Відродження». Також компанія, пов'язана з нардепом, виграла тендер МВС на поставку 25 автозаків «Газель». Автомобілі було продано через «прокладку» «Радіал-Україна». За даними ЗМІ, засновником компанії значиться інша фірма - «Автозапчастина-Маркет», записана на кіпріотку Марію Чатзіантону. На цю ж громадянку Кіпру оформлені й деякі інші компанії, що входять до структури «АІС».
«Радіал-Україна» є переможцем і в деяких інших держтендерах. Минулого року компанія поставляла комерційні автомобілі (переважно марки «ГАЗ») медикам, комунальникам та лісовим господарствам.
Ще один поважний учасник тендерів - завод спецтехніки «Техкомплект». До 2012 року підприємство належало виробнику акумуляторів - компанії «Веста». Сьогодні власниками «Техкомплект» є сім'я Онищуків (за даними «Наші гроші», Володимир, Михайло, Микола та Василь Онищуки - вихідці з Криму). «Техкомплект» спеціалізується на виробництві автомобільних кранів і сміттєвозів на базі таких автомобілів, як ГАЗ, УАЗ та МАЗ.
Що буде далі
Цього року, найімовірніше, продаж російських автомобілів, у тому числі комерційних, впаде ще більше, що вдарить по російському автопрому в Україні. Головною причиною цього є нова податкова політика. Із січня уряд запровадив на п'ять років спеціальні мита на російські автомобілі. Для всіх без винятку автівок із російською пропискою діє єдиний податок - 10,41% від вартості авта. Але це не межа. Для деяких виробників ставка ще вища. Наприклад, з автомобілів «АвтоВАЗу» збирають 14,57% податку. Ще вище мито для «Соллерс - Далекий Схід», який збирає УАЗи. Йому доведеться платити 17,66% імпортного податку.
До того ж між Росією та Україною більш не діє зона вільної торгівлі. Тому з російських автомобілів почали збирати імпортне мито – 10%. Через це податки на автомобілі «АвтоВАЗу» цього року зросли з 0 до 24,57%. А для УАЗів ставка взагалі 27,66%.