Хто будує дороги в Києві. Улюблений підрядник столичної влади
Найбільші підряди з будівництва доріг столична адміністрація вручає турецькій компанії «Онур»
Турки «окупували» дороги Києва. У 2016-му, за підрахунками «Главкома», найбільшим підрядником «Київавтодору» став турецький «Онур», який уже потрапляв до кількох кримінальних справ. А фігурантом деяких лишається й досі. Однак це не завадило компанії цього року виграти тільки в столиці тендерів на 612 млн гривень.
«Онуру» вдалося отримати два найбільших підряди у столиці. Перший – реконструкція проспекту Перемоги між двома станціями метро: від «Нивок» до «Житомирської». Якщо вірити Google-мапи, це близько 7 кілометрів дорожнього покриття. Тендер відбувся наприкінці листопада. «Онур» переміг, попросивши за роботу 202,4 млн грн. При стартовій ціні 205,6 млн.
Другий великий тендер – реконструкція Кільцевої дороги. Початкова ціна питання – майже 400 млн гривень. Тендер пройшов у жовтні. Його переможцем також став «Онур» із пропозицією 396,5 млн.
Обмежена географія
Київ – не єдине місто, в якому туркам так щастить. Ще більше замовлень цього року компанія отримала хіба що від «Львівавтодору». За даними «Главкома», у 2016-му «Онур» виграв тендерів у Львівській області майже на 1,3 млрд гривень. Тобто загалом цьогоріч турецька компанія отримала в Україні замовлень приблизно на 2 млрд гривень.
Щоправда, чомусь «Онур» щастить лише на Львівщині та у Києві. У жодному іншому регіоні України в 2016 році компанія великих тендерів не вигравала. Хоча й намагалася. Наприклад, турки брали участь у конкурсі на будівництво ділянки скандальної траси Одеса – Рені. Але програли «Ростдорстрою», будівельній компанії, яку контролюють, за даними видання «Наші гроші», люди, близькі до міського голови Одеси Геннадія Труханова.
Скандали довкола «Онура»
«Онур» – далеко не новачок в Україні. Компанія брала участь ще у реконструкції дороги Одеса – Київ за часів президентства Віктора Ющенка. І вже тоді у правоохоронних органів з'явилися підозри в непрозорій роботі будівельників з Туреччини. Зокрема, в 2006-му Генеральна прокуратура завела кримінальну справу за фактом розкрадань. «Онур» підозрювали в тому, що компанія перераховувала гроші, отримані на будівництво траси Одеса – Київ, фіктивним фірмам.
Також у вересні минулого року «Главкому» вдалося з'ясувати, що «Онур» підозрюють у розтраті державних грошей при реконструкції доріг столиці. З ухвали Подільського суду, яка опинилася у розпорядженні видання, випливало, що в 2011-2012 роках «Київавтодор» уже залучав для будівництва столичних трас турецьких фахівців: «Онур» мав провести реконструкцію проспектів Перемоги і Бажана.
При цьому, як свідчили матеріали справи, вартість робіт з реконструкції об'єктів було «значно завищено, а отримані «Онур Конструкціон Інтернешнл» державні кошти переказувалися на рахунки низки підприємств, що мають ознаки фіктивності». Тобто компанію підозрюють у використанні тієї ж схеми – виведення грошей через підставні компанії – яка нібито застосовувалася при будівництві траси Київ – Одеса.
Притягали до відповідальності й директора «Онура» – Їлдиза Бірола. У лютому 2016 року, як повідомляли «Наші гроші», Шевченківський районний суд Львова визнав його винним у скоєнні службового злочину. Йдеться про завищення ціни на виконання робіт з реконструкції вул. Зеленої та підробку акту виконаних робіт.
Роботи було виконано ще у 2011 році в рамках підготовки до Євро-2012. З матеріалів справи стало відомо, що підрядник встановив тротуари не на бетонній основі, як було передбачено технічною документацією та зазначено в акті виконаних робіт, а на піщаній. Крім того, в деяких місцях під тротуаром замість піску в основі була фрезерувальна суміш.
Директор частково визнав свою провину, пояснивши, що докладно не перевірив відомості, внесені в акт виконаних робіт. При цьому він наголосив, що жодної особистої вигоди не переслідував. «Якби я привласнив якісь гроші, то власник фірми «Онур» мене одразу б звільнив», – заявив він під час судового засідання.
Врешті-решт Бірол отримав покарання: 200 неоподатковуваних «мінімалок». Однак навіть цей штраф сплачувати йому не довелося. Суд зазначив: прокуратура спізнилася з обвинуваченнями – строк давності справи сплив.
Вдалі проекти
Треба зазначити, що далеко не всі проекти «Онура» в Україні пов’язані зі скандалами та судовими справами. Наприклад, нещодавно Віталій Кличко нахвалював реконструкцію бульвару Шевченка у Києві. І хоча столичний голова відзначав виключно заслуги «Київавтодору», держкомпанія була лише замовником. Усі роботи виконував саме «Онур». На фото у репортажі «Главкома» видно, що під час огляду бульвару київським мером були присутні й представники турецької компанії.
Також турки цього року завершили ремонт однієї з ділянок проспекту Перемоги. До того ж, як стверджував директор «Київавтодору» Олександр Густєлєв, зробили це значно раніше, ніж планувалося.
«…Закінчити його (проспект Перемоги. – «Главком») мали в 2018 році, а ми вже завершили практично всі роботи. Цей об'єкт унікальний і за термінами реконструкції, і з точки зору роботи іноземного підрядника, і за використанням будівельного матеріалу. Проспектом Перемоги займалася відома в усьому світі турецька фірма «Онур». Ми працювали в три зміни, але головне – ми встигли до початку осені закінчити основні роботи, причому «Онур» дав п'ятирічну гарантію», – зазначав Густєлєв у жовтні цього року.
До того ж турки обслуговують трасу Київ – Чоп, яка сьогодні є однією з найкращих в Україні.
Віталій Єрмаков, «Главком»