Свято «секонд-хенду». Імпорт вживаних автівок до України зріс більш ніж у 10 разів
Українці масово пересідають на авто з пробігом
В Україні вживані автомобілі заповнили автобазари. В асоціації «Укравтопром» запевняють, що лише за місяць кількість «секонд-хенду», який уперше потрапив на облік в МВС, зросла в 10 разів. А це означає лише одне: український автомобільний ринок почав активно поповнюватися імпортними машинами з пробігом.
Підтверджують ажіотаж на «несвіжий» транспорт і в Державній податковій службі. Якщо вірити даним, які ДФС надала «Главкому», за два останніх місяці імпорт стареньких автомобілів в Україну зріс більш ніж у 10 разів.
Епоха відродження
У 2016 році український ринок уживаних машин переживав не найкращі часи. По імпорту вдарила нова екологічна норма – в Україну заборонили ввозити автомобілі нижче стандарту «Євро-5». Такі авто почали випускати лише у 2010-му. А це означає, що всі машини, старші цього року, вже не могли отримати українську прописку.
Результат – імпорт почав поступово падати. Наприклад, у травні первинні реєстрації «секонд-хенду» скоротилися на 65% порівняно з минулим роком. А в липні показник і зовсім впав на 86% рік до року. Але в серпні ситуація різко почала змінюватися на краще: з 253 старих машин, завезених в Україну в липні, імпорт зріс до 1826 автівок. У вересні зростання продовжилося – 2786 машин.
Імпорт вживаних авто в 2016 році
Дані ДФС
Чому зростає імпорт
Головна причина різкого зростання інтересу українців до старих машин – чергові законодавчі нововведення. Цього разу позитивні для ринку – у серпні набув чинності закон, що знижує ставки акцизу на автомобілі з пробігом. Для деяких авто податок «урізали» більше ніж у 20 разів. За підрахунками «Главкома», нові ставки дозволяють економити при купівлі автівок кілька тисяч євро.
Наскільки знизили акцизи
Пальне |
Об’єм двигуна, л |
Стара ставка, євро |
Нова ставка, євро |
Бензин |
до 1 |
1,094 |
0,102 |
від 1 до 1,5 |
1,367 |
0,063 |
|
від 1,5 до 2,2 |
1,643 |
0,267 |
|
від 2,2 до 3 |
2,213 |
0,276 |
|
від 3 |
3,329 |
2,209 |
|
Дизель |
до 1,5 |
1,367 |
0,103 |
від 1,5 до 2,5 |
1,923 |
0,327 |
|
від 2,5 |
2,779 |
2,209 |
Як свідчить статистика фіскальної служби, левову частку автомобілів з пробігом, ввезених в Україну у вересні, було розмитнено саме за зниженими ставками. Так, за даними, які є в розпорядженні «Главкома», з 2786 вживаних машин, імпортованих до нашої країни у вересні, 2553 було оформлено за новими акцизами. Це понад 90%.
Битва за дешеві іномарки
Настільки райдужної картини могло б і не бути. Зіпсувати українцям свято намагався Петро Порошенко. Як писав «Главком», президент хотів змусити депутатів обмежити і без того вузьке коло вживаних іномарок, на яке поширюються знижені ставки імпортних акцизів.
Наприклад, за новим законом, громадянин України може розмитнити за «пільговим тарифом» одну стару машину на рік. Порошенко ж пропонував скоротити кількість до одного автомобіля до кінця дії закону – 1 січня 2019 року. До цього ж президент наполягав на тому, щоб бажаючі вигідно купити авто повинні особисто привезти його в країну.
Спочатку депутати погодилися піти главі держави на поступки. Але пізніше в бесіді з «Главкомом» зізнавалися, що переписувати прийнятий закон не збираються. А правки, які запропонував Порошенко, роблять документ безглуздим.
«Це не вкладається в моїй голові. Не може, наприклад, інвалід чи пенсіонер поїхати за машиною за кордон, а у 70% населення України взагалі немає закордонного паспорта, вони ніколи не виїздили на межі країни і не розуміються на таких подорожах. Ці люди будуть просто знахідкою для шахраїв», – так коментував правки президента народний депутат Роберт Горват.
По кому вдарило зниження акцизів
Здешевлення вживаних іномарок вже вдарило по продавцях бюджетних автомобілів в України. Наприклад, як повідомляв «Главком», зі списку найбільш популярних брендів зникли «китайці».
Втрачає позиції і російська «Лада». Минулого місяця, за даними «Укравтопрому», бренд «АвтоВАЗ» втратив чверть українських продажів. Росіянам вдалося збути лише 80 машин. Тоді як, наприклад, лідер ринку Toyota закінчила вересень із показником 850 автівок.
Треба зазначити, що представники ВАЗу були серед тих, хто намагався блокувати ухвалення закону про зниження акцизів на вживані машини. Палиці в колеса авторам документа встромляв народний депутат Дмитро Святаш, якого пов’язують з корпорацією АІС – найбільшим дистриб’ютором «Лади» в Україні.
Можна зрозуміти й намагання переписати закон про акцизи із боку президента. В команді Порошенка – його давній партнер, один зі співвласників «Богдана» Олег Гладковський, який зараз також займає крісло першого заступника секретаря Ради національної безпеки і оборони. Структури, близькі до корпорація Гладковського, представляють три китайських бренди на вітчизняному ринку. Не відмовилися в «Богдані» після початку російської агресії й від партнерських відносин з «АвтоВАЗом».
«