«Та я краще спалю ту машину!». Тупик «євробляхерів»
Верховній Раді вдалось розблокувати закони про легалізацію авто на єврономерах
Майже два тижні пройшло з моменту прийняття законів №8487 та 8488. Вони передбачають зміни до митного та податкового кодексів, які б дозволили реєструвати в Україні завезені з Європи авто. Але на підпис до президента ці документи досі не потрапили. Все через те, що їх було заблоковано. Позафракційний нардеп Юрій Дерев’янко зареєстрував проект постанови, яка мала скасувати рішення Верховної Ради України про прийняття цих законів. «Це регламентна процедура. Якщо за законопроект проголосували з порушенням регламенту, нардеп має право зареєструвати постанову, яка б заблокувала його і зробила неможливим підписання його головою Верховної Ради. Депутат може запропонувати правки до законопроекту, без розгляду яких спікер не може підписати законопроект», - пояснив свої дії Дерев’янко.
Підставою для блокування законопроектів 8487 та 8488 стало те, що депутати під час голосування за них у другому читанні начебто вдавались до кнопкодавства. Справжня ж мета постанови – зупинити процес підписання законів, аби внести до них правку: з формули, якою розраховується сума акцизу, прибрати коефіцієнт віку машини. Саме цього вимагають власники машин на єврономерах, які влаштовували і влаштовують протести у столиці та на основних державних магістралях.
«Вихід із ситуації – скасувати прийняття законопроектів у другому читанні, після чого повторно проголосувати за них, але вже прибрати у законопроекті 8487 коефіцієнт віку автомобіля. Це дозволить розмитнювати авто за 40% від його вартості, що задовольнить, мабуть, 80% людей, які сьогодні вийшли на протести», - не став приховувати свій план у розмові з «Главкомом» Юрій Дерев’янко.
Чому знову перекриті вулиці
У вівторок, 20 листопада, «євробляхери» розпочали чергову акцію тиску на депутатів. Але якщо раніше ці мітинги обмежувались урядовим кварталом, то цього разу протести відбуваються по всій країні.
Наприклад, близько сотні учасників автомобільного протесту перекрили трасу Київ-Чоп. Автомобілям доводиться робити гак близько 50 кілометрів, щоб об’їхати місце акції.
Перекрита дорога Київ-Ковель-Ягодин. На кордоні з Білоруссю виникали складності з під'їздом до пункту пропуску «Чернігів-Нові Яриловичі»: там акція власників «євроблях» почалася ще у понеділок, в ніч на 20 листопада.
У столиці мітинг «євробляхерів» спричинив зранку у вівторок затори.
У громадській організації «АвтоЄвроСила» заявляють: акції будуть безстроковими і відбуватимуться доти, доки Верховна Рада не скасує закони №8487 і №8488.
Що не влаштовує «євробляхерів»
Як писав «Главком», 8 листопада Верховна Рада прийняла законопроекти, якими власникам авто на «євробляхах» надається можливість розмитнити автомобілі протягом 180 днів без високих штрафів - достатньо буде сплатити уніфікований штраф у 8500 грн. Якщо ж протягом цих шести місяців розмитнення не провести, власникам авто на єврономерах світять величезні штрафи за порушення термінів перебування автомобіля на території України у режимі транзиту або тимчасового ввезення.
Згідно із законопроектом, у вартість розмитнення авто входять базова ставка акцизу, ПДВ, ввізне мито і збір до Пенсійного фонду.
Базова ставка акцизу буде вираховуватися шляхом множення коефіцієнту об'єму двигуна на коефіцієнт віку транспортного засобу. Коефіцієнт об'єму двигуна буде визначатися шляхом ділення об'єму циліндрів двигуна (в куб. см) авто, яке належить розмитнити, на 1000, а коефіцієнт віку транспортного засобу дорівнюватиме загальній кількості років автомобіля. Для нових авто та авто, що використовувалися до одного року, коефіцієнт дорівнює 1, а для транспортних засобів, що використовувалися понад 15 повних календарних років, коефіцієнт дорівнює 15.
Відповідно, чим старіша машина і чим більший у неї об’єм двигуна, тим більший акцизний збір треба буде сплатити. Це і є головною причиною невдоволення і протестів людей, які наводнили країну вживаними нерозмитненими авто.
Треба визнати, що депутати все-таки пішли на певний компроміс і для тих, хто встигне розмитнити автомобіль протягом 90 днів, ввели знижку на розмитнення у розмірі 50%. Але власників «єврономерів» навіть це не влаштувало, тому лідер «АвтоЄвроСили» Олег Ярошевич обіцяв: представники організації будуть звертатися до президента Петра Порошенка з вимогою накласти на закони вето.
9 листопада на сайті президента було опубліковано петицію під назвою «Накласти вето на закони 8487 та 8488 про розмитнення авто на іноземній реєстрації». Станом на 21 листопада вона зібрала 8915 голосів з 25000 необхідних. Збір підписів триватиме понад два місяці.
Автори петиції просять ветувати закони 8487 та 8488 і замість них затвердити закон, «який дасть змогу розмитнити авто (2,7 л дизель 15 років) за суму співставну із трьома-п’ятьма мінімальними зарплатами – приблизно 300-500 євро», а також «передбачити в новому законі пільги для учасників АТО, багатодітних сімей та інших категорій громадян, що потребують додаткової підтримки».
Окрім цієї петиції було опубліковано ще три подібні.
Лідер АвтоЄвроСили Олег Ярошевич розповів «Главкому», що представники організації ініціювали тільки одну петицію від 9 листопада, решта звернень до президента, на його думку, створені для того, щоб розмити голоси.
На знак протесту проти прийнятих Радою законів Олег Ярошевич спалив свій «Ленд Ровер»
Більшість авто на «єврономерах» не будуть розмитнені?
Тепер представники «АвтоЄвроСили» та депутати, які підтримують протестувальників, лякають тим, що через високу ставку акцизу, більшість машин на єврономерах залишаться нерозмитненими: люди просто не погодяться платити податок удвічі більший, ніж вартість самого вживаного авто.
«Вважаю, краще розмитнити 80% автомобілів із ставкою 40%, ніж за цією драконівською ставкою (із урахуванням віку автомобіля у формулі акцизу, - «Главком») 10% автомобілів. Чому так мало? Тому що решті власників авто на єврономерах просто буде невигідно розмитнити авто, бо за машину, якій 10-15 років доведеться заплатити митних платежів на 200-250% від її вартості», - пояснює «Главкому» Дерев’янко.
Але, на думку експертів, деякі авто на єврономерах не можна буде розмитнити зовсім не через високу вартість акцизу. Зокрема Олег Назаренко, генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів розповів у своєму блозі, що зареєстровані в Литві автомобілі знімаються з обліку, якщо протягом півроку на нього не виписана страховка або «Зелена карта», якщо машина виїхала за кордон. Зазвичай цю «Зелену карту» на авто з Литви купують тільки на 15 днів для перетину кордону. Тому через півроку машину автоматично знімають з обліку у Литві, через що потім неможливо легалізувати її в Україні. Те саме відбувається у випадку, якщо автомобіль не пройшов регулярний техогляд.
Неможливе розмитнення авто, якщо формальний його власник-іноземець після продажу авто українцю зняв її з обліку. Значна частина автомобілів, ввезених в Україну з Литви, зареєстрована на литовські фірми, які і є їх формальними власниками. І не факт, що після вивезення авто в Україну, ця фірма банально не припинила існування, що також унеможливлює розмитнення транспортного засобу.
Ще одна проблема для «євробляхерів» - їх номери крадуть шантажисти, які розуміють, що власнику легше заплатити викуп у розмірі 1000-1500 грн, ніж їхати у країну, де зареєстроване авто, і робити нові номери. Інколи власники «євроблях» йдуть ще легшим способом: купують дублікат номеру за копійки. Але з дублікатом, а не оригінальними номерами, авто також не підлягає розмитненню.
«Платити митникам хабарі – нормально, а податки – ні?»
Учасники акції протесту очікували, що спікер парламенту винесе постанови на голосування ще 20 листопада під час вечірнього засідання. Але цього не сталось.
«Євробляхерів» у Києві обурило те, що Рада проігнорувала їхні вимоги, і вони не стримували емоцій. «Та я краще спалю ту машину! Мені треба $2000 на розмитнення, плюс треба заплатити штраф у $300. А ще я робив три перезаїзди до цього з машиною на кордоні. І що думаєте? На митниці платив по $300 хабара, бо інакше заставили б платити величезний штраф (за порушення режиму перебування)!», - обурюється один із протестувальників - власник «євробляхи». Він визнає, що опинився у глибокій халепі, бо плюс до всього додаються витрати на поїздку у країну, де зареєстроване авто. «У мене зараз 19-й автомобіль, і це перший автомобіль на «єврономерах», за решту платив податки, але тоді, коли їхня вартість була прийнятною», - переконує мітингувальник.
І лише сьогодні, 21 листопада, спікер Андрій Парубій виніс на голосування постанову про скасування голосування за законопроекти №8487 та 8488, чого так чекали протестувальники.
Бонуси для «євробляхерів» вичерпались
Голова комітету податкової політики Ніна Южаніна з трибуни парламенту заявила, що такими постановами депутати тільки відтягують старт легалізації автомобілів на єврономерах. За її даними, зараз вже ведеться робота з тими особами, які хотіли б розмитнити автомобіль, але не мають усіх необхідних для цього документів. Також додала, що Україна намагається домовитись з тими країнами, з яких завозять більшість «євроблях», щоб українці не платили великі штрафи закордоном за порушення правил користування авто, які там зареєстровані.
«Я за те, щоб закон був один для всіх: спочатку – законодавче регулювання, а потім в Україну заїжджають і розмитнюють авто», - говорить нардеп від «Народного фронту» Ігор Лапін. Його підтримав нардеп від партії «Сила людей» Остап Єднак. «Те, що протягом декількох років десятки громадян України вирішили, що заплатити митникам хабар, заплатити посереднику-баризі, який корумпує митника, це нормально, а заплатити в державу податки чесно і легалізувати свій автомобіль це ненормально, це не приклад відповідального громадянина», - підсумував нардеп.
Член комітету з питань митної справи Тетяна Острікова з трибуни Верховної Ради нагадала, що на вимогу власників авто на єврономерах була скасована заборона ввозити в Україну авто з екологічним стандартом нижче Євро-5, тому ті люди, які купили старі автомобілі, можуть тепер їх легалізувати в Україні. «Змінами у митний кодекс за законопроектом №8488 перекриваються ті прогалини, які сьогодні дозволяють поміщати транспортні засоби в удавані митні режими: коли насправді машина імпортується в Україну, а юридично перебуває в режимі транзиту або тимчасового ввезення. І держава зараз повинна подбати про те, щоб ці автомобілі пройшли розмитнення, стали на українські номери, щоб можна було проконтролювати, хто керує ними», - пояснює Острікова, додавши, що закони, прийняті 8 листопада, це перший крок до зниження акцизів для громадян України.
Депутати не стали скасовувати закони №8487 та 8488, що дозволило передати їх на підпис президенту. Тепер у Петра Порошенка є 15 днів, щоб або повернути їх зі своїм підписом, або накласти вето.
Тим часом у поліції прийняли рішення розблокувати дороги, які блокують власники машин на єврономерах.
«Поліція працюватиме у межах закону, але у разі непокори – жорстко», - попередив міністр внутрішніх справ Арсен Аваков у Twitter, підкресливши, що причиною цього рішення стало те, що протести «євробляхери» обмежують права інших громадян на пересування.
Проте схоже, дороги розблокують і без допомоги поліції: організації «АвтоЄвроСила» зробили заяву про припинення акцій протесту. «Громада «АвтоЄвроСили» прийняла рішення припинити перший етап боротьби та перейти до підготовки до наступної акції «Вимагаємо вето президента!», - повідомляють протестувальники.
Яна Степанковська, «Главком»