Узбіччя світового автопрому. Хто не пустив Ford, Toyota, BMW до України

За 25 років незалежності жодна міжнародна компанія так і не побудувала завод в Україні

В Європі налічується понад 200 автомобілебудівних заводів світових виробників. На території України – жодного з них. Компанії зі світовим ім'ям так і не ризикнули почати виробництво в Україні. Хоча експерти запевняють: таки цікавилися. Серед тих, хто приглядався, такі гіганти, як Ford, Toyota, BMW і General Motors.

Але в 90-ті «зайти» в Україну не вийшло через бюрократію і корупцію. Зараз же представники багатьох компаній запевняють: Україна для них нецікава, вони вже побудували виробничі майданчики в інших місцях. Тож шанс стати автоскладальним хабом для Європи втрачено.

Чому не прийшли світові виробники

Глава Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко згадує, що одними з перших, хто в 1990-ті виказав інтерес до України, стали американці. «Можливість будівництва заводів у нас розглядали два американських концерни: Ford і General Motors», – зазначає Назаренко. За його словами, Ford і GM практично не вимагали для себе жодних преференцій. Єдина умова, яку вони ставили перед українським урядом, – скасування 10-відсоткового експортного мита на автомобілі.

Приблизно на тих самих умовах хотіли працювати в Україні й деякі інші гіганти автомобільного світу. Серед них учасники ринку називають Toyota, Volkswawgen і BMW. Але домовитися з українськими чиновниками не вийшло. Чому? Відповіді на це питання немає. Багато експертів припускають, що компанії так і не змогли знайти спільну мову з тодішнім прем'єр-міністром Павлом Лазаренком.

Зрештою всі автозаводи України опинилися в руках місцевих бізнесменів. Головними автомобільними лобістами стали Таріел Васадзе, власник Запорізького автозаводу, і представники «Богдана», яким довго володів Петро Порошенко. Зараз же корпорацією заправляє давній бізнес-партнер президента, а тепер заступник глави РНБО Олег Гладковський (екс-Свинарчук).

Практично всі роки незалежності України суть політики автомобільного лобі полягала в спробах обмежити імпорт на український авторинок. Закінчилося це тим, що країна залишилася і без вітчизняного автопрому, і без західних інвесторів. Фактично сьогодні в строю лише одне вітчизняне підприємство – «Єврокар», який збирає автомобілі Skoda у Закарпатті.

Іншою є ситуація у наших сусідів, які більше прислухалися до побажань автовиробників. Наприклад, у Росії за останніх 25 років міжнародними компаніями було відкрито понад 20 виробничих майданчиків. В Угорщині свої заводи мають Volkswagen, Suzuki та Mercedes. Останній цього року повідомив, що збирається інвестувати у виробництво в країні ще близько 1 млрд євро. Нещодавно польське видання Wyborcza підрахувало: щорічно на експорті автомобілів Угорщина заробляє близько 20 млрд евро.

До речі, у самій Польщі, за даними Європейської асоціації автовиробників (ACEA), після розвалу Радянського союзу світові компанії збудували 13 автобудівних підприємств. І від експорту машин поляки мають дохід не менший, ніш угорці.

Перспективи приходу інвесторів

Та чи все втрачено для автомобільної промисловості України? Чи можуть ще прийти до країни відомі автомобільні виробники? Щоб відповісти на ці питання, «Главком» звернувся до прес-служб найвідоміших автомобільних компаній. Відповіді виявилися невтішними.

Приміром, в офісі Honda пояснили: Україна нецікава через низькі продажі в країні. «Щоб нам було цікаво локальне виробництво, продажі мають бути значно вищими», – зазначила пані Місато Фукусіма, прес-секретар Honda Motor.

Такої ж позиції дотримуються і в концерні Daimler, якому належить Mercedes-Benz. «Для нас Україна – невеликий ринок у контексті глобальних продажів. Тому виробництво автомобілів у цій країні для нас неактуальне», – прокоментувала Софія Штаубер з прес-служби Daimler.

Звичайно, компанії могли б збирати автомобілі не лише для України, а й також продавати їх на експорт. Наприклад, до Європейського союзу. Однак у Європі у виробників уже достатньо заводів. І це друга причина, з якої вони не дивляться в наш бік. «У нас уже є два заводи в Європі – у Швеції та Бельгії», – так відповів на запитання, чи цікава вам Україна в плані виробництва авто, Стефан Ельфстрьом, прес-секретар Volvo Corporation.

Не потребує нових майданчиків і компанія Audi, яка входить до групи Volkswagen. «Ми маємо заводи в Німеччині, Угорщині та Бельгії», – пояснив спікер Audi Йоахим Кордсхаген.

Дійсно, у автовиробників вистачає заводів у Європі. І мапа нижче наочно це показує.

Де в Європі виробляють автомобілі

(Кількість автозаводів по країнах Європи)

Дані: Європейська асоціація автовиробників (ACEA)