Зарплата – як в Європі, результат – як в Африці. Чи заслуговують українські нардепи 36 тисяч гривень
Українські парламентарі хочуть європейського рівня оплати своєї праці, тоді як ефективність їхньої роботи одна з найгірших у світі
Наступний вівторок у Верховній Раді обіцяє бути гарячим. У парламенті буде вирішуватися доля депутатських зарплат – народних обранців спробують переконати відмовитися від підвищення, за яке вони ж проголосували минулого тижня. Якщо зробити це не вдасться, то з 1 листопада 2016 року зарплата депутата в Україні зросте приблизно вдвічі – до 36 250 гривень.
Свої фінансові питання народні обранці вирішили «під шумок» голосування за бюджет на 2017 рік, яке відбулося 20 жовтня. За те, щоб отримувати подвійну ставку, кнопку «за» натиснули 245 нардепів.
Зростання доходів нардепів розцінили як «зраду» не тільки в суспільстві, а й серед «своїх». Одним з перших, кого «збентежили» зарплати колишніх колег, став прем'єр-міністр Володимир Гройсман. У себе на сторінці в Facebook він написав, що підвищувати оплату праці депутатам зараз не час. Глава Кабміну також пообіцяв «зарубати» скандальне підвищення. Правда, Гройсман забув зазначити, що вирішення подібних питань перебуває за межами його компетенції.
Втім, не залишилися депутатські гроші і без уваги людини цілком компетентної. «Саботувати» підвищення вирішив спікер парламенту Андрій Парубій. Цього тижня він заявив, що не підписуватиме «зарплатну» постанову. А 1 листопада пообіцяв, що депутати проголосують за її скасування.
«Вважаю, що високі зарплати депутатів є антикорупційним запобіжником, але розумію, що зараз це питання є передчасним», – додав спікер.
Однак є всі підстави припускати, що обіцянку Парубія підтримають не всі колеги в сесійній залі. Деякі депутати вже дали зрозуміти: голосувати за повернення до старих зарплат не збираються. Так, наприклад, Андрій Тетерук, заступник голови фракції «Народний фронт», яка фактично всім складом проголосувала за підвищення, пояснив, що відмовлятися від додаткових грошей не збирається. «Чому я повинен залежати від того, маю я гроші поїхати за кордон чи не маю? Чому я повинен їздити в тому костюмі, який я купив два роки тому?» – аргументував свою позицію депутат.
Не вірить у те, що питання із зарплатами вдасться відіграти назад, і член фракції «Батьківщина» Надія Савченко. Днями вона заявила, що депутати не проголосують за скасування підвищення.
Тож ймовірність того, що депутати таки отримуватимуть у два рази більше, ніж зараз, висока. Актуальним залишається питання: чи гідні наші парламентарі таких грошей? Щоб відповісти на нього, «Главком» проаналізував, скільки отримують депутати в національних парламентах ЄС. Також було зібрано дані про корупцію і ефективність роботи українських державних службовців.
Як у найкращих парламентах Європи
Отже, все йде до того, що вже цього року депутати щомісяця отримуватимуть 36 250 гривень. В Україні це чималі гроші. Наприклад, за даними Державного комітету статистики, в серпні середня зарплата українця становила 5202 гривні. А це означає, що дохід нардепа буде майже в сім разів вищим, ніж у середньому по країні.
Різниця в доходах між народними обранцями і їхніми виборцями істотна. І, як показує європейська практика, настільки значний відрив у зарплаті від середньостатистичної можуть собі дозволити лише парламенти економічно розвинених країн. Та й то не всі йдуть на такий крок, як це буде видно з діаграми нижче.
А ось у бідніших країнах ЄС оклади законодавців тим більше не втекли далеко від середніх зарплат. Такого висновку можна дійти, якщо проаналізувати дослідження, яке провів Preisvergleich, німецький споживчий портал, що займається моніторингом цін і зарплат.
Наприклад, у багатій Німеччині «мешканці» Бундестагу отримують в 5,5 разу більше рядових «бюргерів». Те ж саме й у Франції, де можна спостерігати шестиразовий фінансовий відрив депутатів від народу.
Дохід депутатів та середня зарплата на рік, тис. євро
*Розмір зарплати, затверджений депутатами з 1 листопада 2016 року
Зовсім інша ситуація в країнах, які колись входили до так званого соціалістичного табору. У Латвії та Литві зарплата парламентарія лише в 2,2 разу вища за середню. А в таких країнах, як Румунія, Угорщина і Болгарія, у депутатів немає навіть дворазової переваги. Румунські нардепи отримують всього на 45% більше народу. А угорські та болгарські – на 30% і 6% відповідно.
Де зарплата депутатів перевищує середню найбільше
*Розмір зарплати, затверджений депутатами з 1 листопада 2016 року
Результати роботи – на рівні Африки
Головний аргумент прихильників високих зарплат для депутатів – гідна оплата праці тих, хто вирішує долю України. Дійсно, гарні працівники заслуговують добрих грошей. Але чи можна назвати роботу наших народних депутатів ефективною? Дослідження Світового банку та Transparency International дають однозначну відповідь – ні!
Нинішній склад українського парламенту працює вже два роки – останні вибори до Верховної Ради відбулися в жовтні 2014 року. І за цей час в Україні на тому ж рівні залишилися дві головні проблеми: корупція і низька ефективність роботи держслужбовців, до яких належать і депутати.
Так, у 2015 році в Індексі сприйняття корупції, який щорічно публікує міжнародна організація Transparency International, Україна опинилася на 130-му місці з 168 можливих. На такому низькому рівні немає жодної країни Європи. Всі наші «побратими» по корупції – в Африці, Південній Америці та Азії.
Не кращими у нас є й показники ефективності державного управління, яку щорічно досліджує Всесвітній банк. У 2015 році за політичну стабільність Україна отримала лише 10 балів зі 100 можливих. Наш результат виявився на рівні Лівії, Єгипту, Судану та багатьох інших африканських країн.