Експерт пояснив, чому Україна отримала митрополію, а не патріархат
Наразі Україна отримала митрополію. Адже Константинополь надає місце у диптиху не за кількістю парафій, а по честі. Але в майбутньому українська церква має право претендувати на зміну статусу у предстоятельстві – на патріархат. Таку думку висловив асоційований експерт Інституту світової політики Ярослав Коцюба під час прес-конференції в прес-центрі «Главком».
Україна отримала повноцінну автокефальну православну церкву. Новостворена церква входить у диптих 15 православних церков. ( У диптих Константинопольської Православної Церкви входять: автокефальні церкви – Константинопольська, Александрійська, Антіохійська, Єрусалимська, Російська, Сербська, Румунська, Болгарська, Грузинська, Кіпрська, Елладська, Польська, Албанська, Чеський земель і Словаччини, Українська; автономні церкви - Синайська, Фінляндська, Естонська, Критська. – Главком) «Неважливо на якому місці ми знаходимося у списку диптиха. Дехто говорив, що Україна може опинитися ледь не на десятому місці або ж на місці Російської, мовляв, у нас велика кількість парафій. Це не має значення. У диптиху місця надаються чітко структуровано. Спочатку йдуть давні, древні церкви, потім йдуть патріархати, потім - архієпископи, потім – митрополії. Тобто Україна зайняла своє місце. У подальшому ми можемо сподіватися на зміну статусу нашої церкви у предстоятельстві. Якщо зараз це митрополит, то через певну кількість років або десятиліть ми можемо отримати патріарха. Це в силах Константинополя надати Україні статус патріархату. У цьому немає чогось незвичного, часто так і відбувається», - розповідає експерт.
Він також пояснив, чому Константинополь не надав статусу патріархату сьогодні, а лише митрополію.
«Умовно кажучи, треба подивитися на саму ситуацію, в якій давали автокефалію. Справа в тім, що Константинополь не рахує церкву за парафіями чи політичним бажанням. Звісно, при наданні того чи іншого статусу церква-мати враховує інтереси та запити інших автокефальних церков. Якщо ми хочемо і рахуємо, що своє християнство починаємо від Святого Володимира або ще раніше від Аскольда, то інші церкви не менш традиційніші і не менш давніші за українську. У даній ситуації втрутився ще церковний фактор. Деякі помісні церкви під час консультацій із Константинополем висловлювали свої побоювання щодо того, що станеться в православному світі, якщо Українська Православна Церква отримає не тільки автокефалію, а ще й інший статус, наприклад, патріархат», - розповідає Коцюба.
Проте, на думку експерта, Українська Православна Церква - все ж таки нова церква. «Не треба забувати період радянського тоталітаризму , який знищив релігію. І відродження української церкви відбулося, я так це називаю, на уламках радянської православної церкви. Звісно, за ці неповних 30 років незалежності України виросло нове покоління священників, єпископів, які зараз склали кістяк нової автокефальної церкви. І мабуть, добре, що новим предстоятелем нової церкви став молодий митрополит Епіфаній, який не несе на собі вантаж і клеймо партійного православ’я», - зазначив Коцюба.
Переглянути запис прес-конференції