Підсумки літнього туристичного сезону 2017
Впровадження безвізового режиму не значно вплинуло на кількість українських відпочивальників. Причиною цього став скрутний економічний стан країни. Найпопулярнішими країнами масового відпочинку серед туристів залишаються: Туреччина, Єгипет, Греція, Болгарія, Чорногорія, Хорватія. Про це розповів Ігор Голубаха, Голова Всеукраїнської асоціації туристичних операторів України, президент туристичної компанії «Гамалія» під час прес-конференції у прес-центрі «Главкома».
Літо завершилось й багато українців вже повернулись до свого звичного режиму життя. Отже вже можна підбити деякі підсумки. На початку літа люди отримали гарну звістку про впровадження безвізового режиму. Чи сприяв безвіз підвищенню туристичного потоку?
Літо хоч календарно закінчилося, але період відпускний ще не закінчився. Літній сезон ще триває. З одного боку українці їдуть відпочивати в оксамитовому сезоні, щоб отримати задоволення на березі моря. В середині країни також відпочивають на морських узбережжях. Тому зараз важко говорити про якісь цифри. Немає ще звітності як від туроператорів, так і від місцевих органів влади по відвідуванню тих чи інших територій. Тому на сьогодні можна казати про тенденції. Вони залишилися такими, як останні роки. Країни масового туризму такі як: Туреччина, Єгипет, Греція, Болгарія, Чорногорія, Хорватія – залишилися в лідерах по очікуванням та симпатіям українців. Турецькі органи туризму кажуть про те, що вони очікують зростання туристичного потоку в цьому році. Ми поки що не відчуваємо великого зростання, але на якісь 10-15%, більше туристів зможуть відпочинути в Туреччині, ніж в інші роки. Якщо казати про внутрішній туризм, то безумовно в літній період найбільш масовим був відпочинок на морських узбережжях і навіть з відходом( анексією – Главком) Криму симпатії людей не змінились і вони знаходять цікаві пропозиції від тих чи інших регіонів починаючи з Херсонщини, Миколаївщини, Одещини, Бердянську, Азовського моря. За нашими спостереженнями відбувалися пожвавлення і збільшення замовлень, очікувань та відвідувань українців. Детальні цифри будуть після вересня, ми будемо розуміти, що сталось і який відсоток збільшився.
Якщо казати про впровадження на передодні літнього періоду безвізового режиму з ЄС - це безумовно зіграло на користь туроператорів тому, що вони могли до останньої доби заповнювати ті чи інші місця, продавати відпочинок за кордоном. З іншого боку, безумовно, розширило можливості українців, особливо молоді, для спонтанного відпочинку в тій чи іншій країні. Безумовно виконавши всі вимоги, які виникають на кордоні країні шенгенської зони. Так як однією з вимог є підтвердження фінансової спроможності, були певні цифри, які залежали від тієї чи іншої країни, то це стримувало бажання відпочивати. Скажімо так - економічний стан в країні не зовсім гарний. В першу чергу людей спонукало спершу ставити запитання до туроператорів про вартість тому, що люди розуміли і хотіли за скромний бюджет отримати гарний відпочинок. Це ж вплинуло на можливості поїхати за кордон у тих людей, які не користувалися чи не планували користуватися послугами туроператорів.
Скільки в середньому українці готові витратити на свій відпочинок?
На скільки я пам’ятаю соціологічні опитування, у нас складно з такою статистикою, особливо в туристичній галузі - від 300 до 500 доларів. Але це ми говоримо про масові напрямку відпочинку.
Зараз в Європі не спокійно, відбуваються спахали терактів. Чи впливає це на українських відпочивальників?
Теракти, які часом відбуваються в тій чи іншій країні, безумовно, такі речі, які не можуть негативно не впливати на бажання їхати до тієї чи іншої країни. Але суттєвих впливів типу, що туристи відмовляються кудись їхати, здають квитки чи відмовляються від куплених путівок – це поодинокі випадки. Масового небажання кудись їхати в українців немає.
Чи змінилася цінова політика через конкуренцією, яка могла виникнути з впровадженням безвізового режиму ?
Всі українці очікують, що з безвізовим режимом ми зможемо відпочити дешево в тій чи іншій країні. На жаль, так швидко це не збувається. Туристичні галузі та процеси логістики побудови відпочинку для туристів потребують певного часу та зусиль авіаперевізників, залізничних доріг, туристичних операторів - для того, щоб скомпонувати та запропонувати споживачу цікаві, в тому числі й в ціновому вияві, продукти. Розпочинаючи із запуску в тих чи інших напрямках чартерних перевезень. Запуску, як зараз добре робить українська залізниця, потягів до найближчих країн Шенгенської зони таких як: Польща, Угорщина і т. д. В тому числі залучення в країну бюджетних авіаперевізників. На жаль, я звертаю увагу, що економічний потенціал більшості українців не відповідає можливостям масової купівлі авіаперевезень в різні країни світу. Саме тому економні авіаперевізники, які працюють на межі фолу й роблять це з невеликою маржою заробітку, дуже обережно заходять на ті чи інші ринки, спочатку обмірковуючи, як вони будуть працювати певний термін. Саме тому Ryanair прийшов до нас, як хотілося очільникам міністерства транспорту. Тому що з одного боку, український ринок, як країни яка знаходиться в середині Європи, досить цікавий, однак, немає економічного підгрунтя , щоб спокійно заходити і працювати. Протягом минулих років у нас були випадки, коли бюджетні авіакомпанії заходили, але через декілька місяців згортали свої програми. Є радісна звістка: вчора відбувся перший рейс Азербайджанської лоукост компанії, яка вже зайшла до України. Сподіваємося, що дивлячись на ті позитивні відмітки, які дають європейські структури Україні, про хід реформ, покращення економічного стану, в економічних авіаперевізників буде більше бажання заходити на наш ринок, конкурувати та працювати.
Більшість українців надають перевагу послугам туроператорам чи хочуть самостійно планувати свій відпочинок?
Досить важко зробити порівняння . Якщо в роботі туроператорів є якісь цифри, то вони дуже сумнівні. На сьогоднішній день в Україні зареєстровано більше 3 тисяч туроператорів, але перед виконавчим органом державної влади звітує тільки 5 чи 6 частина. Вони надають ( звітність – Главком) і спираючись на них можна дивитися на тенденції. За бронювання та замовлення в інтернеті, самі розумієте, що ця цифра вільна та її важко отримати. Можливо пошукові системи можуть допомогти. Безумовно, тенденція все більшого бронювання через інтернет існує. Саме це спонукає туроператорів до більш активної та професійної роботи. По-перше, створення ексклюзивних туристичних продуктів. Їх можна купити в того чи іншого оператора, які розробляються для тієї чи іншої країні. В ціновій категорії вони досить конкурентні. По-друге, професіонали відпочинку можуть зрозуміти та організувати чартерні програми в ту чи іншу країну. Ми з вами розуміємо, що ніхто з вас не поїде відпочивати до Туреччини в п’яти чи чотирьох зірковий готель на пряму бронюючи відпочинок. У туроператора ви гарантовано отримаєте більш дешевий продукт. Поступово буде розвиватися напрямки чартерних авіаперевезень в європейські країни. На жаль, поганим прикладом є компанія «Ідріска» (Idriska-Tour – Главком), яка не оцінила свої можливості та, на жаль, поставивши чартерні програми на такі напрямки як Португалія, Іспанія, тобто міста, які досить дорогі по чеку. Вони розраховували на безвізовий режим, але не врахували низької платоспроможності населення. Тому довелося звертати програми. Потім виникли непорозуміння та претензії від клієнтів цієї компанії. Все це через помилку туроператора, який не розрахував свої можливості.
Люди надають перевагу гарячим турам чи планують свої подорожі заздалегідь ?
Дуже складно порівнювати. Ви пропонуєте порівняти страву приготовлену з червоної риби і страву з карасика. Гарячий тур – однин з маркетингових ходів і рішень, який застосовує туроператор для того, щоб при виконанні чартерних програм в ту чи іншу країну, коли виникають великі конкурентні суперечки з тими партнерами, які працюють в тому ж напрямку, але літають своїми, щоб залучити до себе більше туристів. Ось тут і з’являються гарячі путівки. Все це дуже ризиковано та носить авантюрний характер. Людей, які так працюють, а також споживачів цих послуг, може очікувати доля клієнтів компанії «Ідриска» (Idriska-Tour – Главком). Потрібно досить обережно ставитись до таких речей, особливо, якщо гарячі тури виникають в періоди високого сезону, коли більшість людей їдуть відпочивати і коли всі рейси заздалегідь узгоджені. Коли таке виникає, то це вказує на те, що в туроператора є деякі проблеми. Тому дуже обережно потрібно ставитись до цього продукту. Якщо говорити про періоди раннього бронювання, то це українці, які чітко розуміють де вони хочуть відпочивати, як вони хочуть відпочивати та навіть в яких готелях. Саме ці готелі ніяк не можуть коштувати, як гарячі путівки чи трьох зіркові готелі, які прикладаються до цих гарячих путівок. Якість послуг, які надаються в тих зіркових готелях, м’яко кажучи, можуть не відповідати цим зіркам. Саме вони на періоди. Якщо брати зимовий період, то серед гірськолижників популярні курорти в тому ж Куршавелі, Відні та інших країнах у яких можна добре покататись на лижах та отримати задоволення. Пропонують в деяких випадках 30-40% знижки для клієнтів, які зараз сплачують кошти.
На якому рівні знаходяться вітчизняні готелі? Адже часто трапляється , що кількість зірок не відповідає наданим послугам.
На сьогоднішній день є не тільки питання тіньової роботи турагентів та туроператорів, а також тіньової роботи в секторі готельних чи санаторних послуг. Малий відсоток готелів категоризований, тобто отримав сертифікати на ті чи інші зірки. Деякі працюють так: захотіли –повісили собі якісь зірочки. На жаль, центральний орган виконавчої влади надання туризму, а саме: Департамент з туризму та курортів України - фізично не може проводити перевірки цих готелів. На жаль, на сьогодні ще законодавчо не врегульовано нові норми сертифікації та категоризації готелів. Саме тому і є ті не зовсім гарні приклади роботи тих чи інших готелів. Але є достатньо прикладів в інших країнах світу, коли навіть без допомоги держави, а тільки за рахунок конкуренції ринок сам себе обслуговував та керував сертифікаціями та категоризаціями. Зараз є прагнення, в тому числі й центрального органу, разом з громадськістю створена оновлена Національна туристична організація, яка хоче певним чином стати одним з гравцем врегулювання та контролю якості надання готельних послуг.
Як ви зазначали, що туристичний сезон ще не закінчився. Куди б ви порадили поїхати українцям цього року?
Якщо брати країни з масового морського відпочинку, то в першу чергу – Туреччина. Зараз там немає високої температури, але вода досить тепла. Саме в оксамитовий сезон більшість українців надають перевагу Туреччині. Так, певним чином там зараз скорочуються чартерні програми, авіаперевізники. Але все ж вони продовжуються і навіть до початку жовтня туди можна поїхати на відпочинок. Якщо говорити про країни Європи, то це та ж Греція, Іспанія, Болгарія. Вони доступні. Все залежить від вашого бажання, можливості та гаманця. Якщо казати про Україну, то на Азовському та Чорному морі можна ще досить комфортно почувати себе на відпочинку. Також можна звернути увагу на інші Українські курорти, ті ж Карпати, які мають санаторно-курортні можливості. Саме зараз з’являються вільні місця в тих санаторіях, в яких в літку, на жаль, не вистачало вільних місць. Люди скаржилися, що не змогли нормально відпочити та отримати лікування.
Анна Скалій, Главком
Пропонуємо також переглянути запис прес-конференції