Правозахисниця пояснила, чому виплата пенсій мешканцям окупованих територій є обов’язком України
У 2015 році Україна відступила від своїх зобов’язань за Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод. Але від виплати пенсій держава не відмовилася, тобто стаття1 Протоколу І діє. Окрім того виплата пенсій – Конституційний обов’язок держави. Згідно КУ всі громадяни є рівні. Тому не можна одним пенсію виплачувати, а іншим – ні. Сьогодні є законодавчий порядок виплати пенсійних коштів мешканцям окупованого Криму. Проблема виникає з виплатами мешканцям окупованої частини Донбасу. Про це розповіла право захисниця, співзасновник Українського інституту з прав людини, колишній представник Уповноваженого ВРУ з прав людини Жанна Лук’яненко під час прес-конференції в прес-центрі «Главком».
Під час окупації Криму дуже швидко спрацювали органи державної влади і парламент. «В перехідних положеннях базового закону про пенсійне забезпечення чітко виписана процедура, яким чином ми платимо мешканцям Криму, що залишилися там проживати, без отримання ними статусу ВПО, а також є постанова уряду щодо виплат пенсій мешканцям Криму. Єдиний перевіряльний чинник – людина повинна один раз на рік до грудня місяця надіслати до Пенсійного фонду України декларацію, що людина на цей час жива. Тобто навіть не потрібно переміщатися на контрольовану урядом України територію і верифікуватися», - зазначає Лук’яненко.
Інша ситуація з виплатою пенсій на окупованих частинах Донецької та Луганської областей.
«Більшість сподівалася, що АТО швидко закінчиться. Держава тоді прийняла документ про спрощений порядок переведення пенсій. Всі додаткові перевірки почалися набагато пізніше. Виплата пенсій на окуповані території – це не питання геополітики. Це питання Конституції України. У 21 та 24 статтях чітко вказується, що всі рівні, громадяни мають рівні права. Пенсійне забезпечення гарантоване нашою конституцією всім громадянам України. . Завдання держави полягає в тому, щоб віднайти механізми здійснення виплат.
У 2015 році Україна відступила від деяких своїх зобов’язань за Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод. «Ми відступили від 5 статті – на особисту недоторканність, 6 статті – права на справедливий суд, але держава нічого не сказала щодо статті 1 протоколу І , що гарантує захист права власності. Пенсія – це власність людини. ЄСПЛ це давно підтвердив у справі «Пічкур проти України», що пенсія – це майно людини , і вона має право вільно розпоряджатися цим майном. Тому сьогодні ми навіть не маємо морального права розводити дискусії, чи платити , чи не платити пенсії громадянам України, які опинилися у вимушеній окупації», - говорить Лук’яненко.
Колишній представник Уповноваженого ВРУ з прав людини з питань ВПО зазначає, що те ж саме стосується і суспільного договору між державою та громадянином, а саме громадянин сплачував свої внески під час свого працездатного віку, а потім держава повинна виконати свій обов’язок, коли цей громадянин стає пенсійного віку. Держава не може в односторонньому порядку в один момент вирішити припинити платити пенсію.
Переглянути запис прес-конференції
Раніше у прес-центрі «Главком» було презентовано Законопроект «Про засади державної політики захисту прав людини в умовах подолання наслідків збройного конфлікту», який розроблявся ще за часів перебування на посаді Уповноваженого ВРУ з прав людини Валерії Лутковської. Законопроект про перехідне правосуддя підготовлений низкою правозахисників. Він базується на міжнародних документах. Питання захисту прав людини стоїть центральним