Школи можуть формально виконувати закон про протидію булінгу - експерт
Заступник директора Українського інституту дослідження екстремізму Богдан Петренко вважає, що найбільша проблема закону Про протидію – це популізм. Про це він розказав під час прес-конференції в прес-центрі «Главком».
На думку Петренка, закон покладає основну відповідальність на школи, натомість батьки отримують лише права, але не обов’язки (крім батьків кривдників). «Влада зіграла на міфі, що школи несуть головну відповідальність за виховання дітей. І поклала формальну відповідальність за нього на вчителів. Не виключено, що у відповідь, школи так само формально і виконуватимуть норми цього закону», - заявив Петренко.
Експерт зазначив, що під час процедури другого читання поняття «булінг» було звужено, і з нього випало цькування у дорослих колективах, а також закладені ризики, що дитяче системне насилля за шкільним парканом може не вважатись булінгом.
Проблема ж покарання - не у тому, наскільки воно суворе, а у тому, щоб довести факт цькування. Бо переважно йдеться не про фізичне насилля, а про психологічне. Довести ж вину в таких поширених випадках цькування як бойкот, розповсюдження чуток чи ігнорування «мовою тіла» - дуже складно.
«Та якщо розглядати мету Закону не покарання винних, а профілактику, то уже сам факт його існування може зупинити тих, хто розглядає цькування як жарт. А таких щонайменше 20% серед булерів. І якщо ми знизимо цькування на п’яту частину – це вже зробить Закон ефективним», - каже Богдан Петренко.
Також, серед нагальних питань, що потребують вирішення, експерт зазначив необхідність захисту від булінгу «дорослих» колективів. «Проблема не лише у захисті самих дорослих. Якщо батьки обговорюють факти приниження у колективі, то діти калькуватимуть таку поведінку у своєму класі. Окрім того, з треба запроваджувати заходи виховного характеру для батьків, у тому числі й примусових – для батьків кривдників. Покарання без пояснення неефективно. Деякі батьки не розумітимуть, за що їх покарали, бо вважатимуть, що правильно виховували дитину, а система – несправедлива», - каже Петренко.
Експерт наголошує, що необхідно навчити самих педагогів здійснювати профілактику та протидію булінгу, щоб шкільні заходи не зводились до паперового формалізму. Осучаснити та зробити практичними предмети в школі. Зробити обов’язковими уроки з безпеки в Інтернеті, медіакультури, конфліктології. Діти мають виносити з коли не лише оцінки, але й сформоване критичне мислення, здатність дискутувати та визнавати свої помилки.
Переглянути запис прес-конференції