Політичний тероризм, банки і Конституція
Для вирішення проблеми законодавчого і поправочного спаму необхідним є внесення змін до Конституції, якими інакше буде врегульовано право законодавчої ініціативи
В четвер в Парламенті було проголосовано проект Закону № 1043, яким внесли зміни до Регламенту для розблокування роботи над банківським законопроектом.
Якщо розглядати поправки до банківського закону по процедурі, це можна робити до 2021 року. І це вже не просто законодавчий спам, а справжній політичний тероризм, коли нардепи беруть певні законопроекти в заручники шляхом внесення величезної кількості правок. При цьому висувають свої політичні умови. Проблема є (ВР попереднього скликання стикалися з цим, наприклад, під час прийняття законопроектів про Виборчий кодекс, Закону про функціонування української мови як єдиної державної та інших законопроектів) і з нею треба боротися.
Якби СН зараз зареєструвала новий законопроект про зміну в закон про регламент, його, як і «антиколомойський», могли завалити величезною кількістю правок. Тому вони знайшли вже прийнятий в першому читанні в серпні 2019 роки (був внесений СН) законопроект, який вже не можна було добити правками. Трохи видозмінили його під сьогоднішній день, в тому числі з прицілом на банківський закон. І проголосували.
Проблеми виникли з тим, на постійній або тимчасовій основі вносяться відповідні зміни в регламент. Частина фракцій відразу попередила, що не дасть голоси, якщо це не буде тимчасово діючий законопроект. - Спікер Разумков пропонував спочатку проголосувати цей документ, а потім - про те, що він буде тимчасовий. Але цього не зробили. Так що тепер питання - як будуть встановлювати тимчасовий характер законопроекту. Перший варіант: їх встановлять, і закон буде діяти на постійній основі (бо тимчасовість в ньому не прописана). Другий варіант - його проголосували за умови внесення необхідних технічна і-юридичних правок. Тобто, після голосування, перед підписанням законопроекту спікером і президентом, туди внесуть відповідне зміни. Формально це технічно-юридичні правки. По суті ж це змінює текст законопроекту. Третій шлях - ще одне додаткове голосування, в якому передбачать такі зміни. Наскільки мені відомо, підуть третім шляхом, але точно ми дізнаємося лише після того, як з'явиться текст, підписаний президентом .
З іншого боку, у СН і арсенал був невеликий, тому що доводилося вибирати з тексту серпневого законопроекту, а не пропонувати щось своє.
Безумовно, з поправочних спамом треба боротися. Але, є кращі методи, ніж ті, що були запропоновані. Для вирішення проблеми законодавчого і поправочного спаму необхідним є внесення змін до Конституції, якими інакше буде врегульовано право законодавчої ініціативи. Без внесення таких змін до Конституції, будь-які законодавчі зміни в цій частині будуть поставлені під сумнів неконституційності.