Apple, Jaguar та Ford теж плачуть. Глобальні компанії-гіганти готуються до кризи

Планету може захлеснути нова фінансова криза
фото з відкритих джерел

Міжнародні корпорації вимушені вдаватися до масових звільнень та перегляду бізнес-планів

Торговельні війни, уповільнення темпів економічного зростання в Китаї, нестабільні ринки акцій. Для великої кількості компаній по всьому світу економічні перспективи стають дедалі похмурішими через усі ці фактори.

Напередодні Світовий банк погіршив прогнози зростання світової економіки в 2019 році. У прогнозі в червні 2018 року передбачалося, що світова економіка зросте на 3%, проте нині очікування вже менш оптимістичні - прогноз темпів росту економіки в світі знизився до 2,9%. Причини - зменшення активності глобальної торгівлі і обробної промисловості і торговельні війни. Ба більше: у наступні роки світова економіка, за пронозами,  продовжить уповільнюватись, темпи росту у 2020-му очікуються на рівні 2,8%. Ріст китайської економіки, яка останні десятиліття була локомотивом глобальної промисловості, також сповільняться: на 0,5% цього року і складуть 6,2%. Суттєвих змін цієї тенденції не очікується до 2020 року.

Торговельні війни США. У березні 2018 адміністрація президента США Дональда Трампа приступила до розробки планів щодо обмеження в США китайських інвестицій та введення низки мит. Одна з пропозицій зводиться до того, що США можуть дозволити китайцям інвестувати тільки в ті сектори економіки, в які американці можуть інвестувати у Китаї. За місяць Трамп надумав ввести мита у розмірі 25% на близько 1300 найменувань товарів з Китаю. У відповідь КНР закликав усіх членів Світової організації торгівлі протистояти торговому протекціонізму США і вирішив об'єднатися з Європою (для якої Трамп також запровадив мита – на алюміній, через що отримав протистояння ще на одному фронті) проти США.

За даними Bloomberg, понад півдюжини світових компаній-гігантів з початку року або знизили свій прогноз прибутку, або оголосили про скорочення робочих місць, або змінили свої плани через нестабільність ринків. Серед таких - Аmerican Airlines Group Inc., Jaguar Land Rover, Macy's Inc. і BlackRock Inc. Раніше це вже зробили культовий виробник Apple Inc. разом із американським вантажним перевізником-гігантом FedEx Corp. Вони перед новим роком постраждали від падіння ціни своїх акцій.

Як розказав у коментарі «Главкому» економічний експерт Олег Устенко, погіршення перспектив крупних компаній є логічним: з огляду на погіршення стосунків між США і Китаєм. «Коли відбувається торговельна війна, значно знижується те, що на Заході називають consumer confidence (споживацька впевненість - ступінь оптимізму щодо стану економіки, який населення виражає через своє споживання та збереження коштів, - «Главком»). Коли споживачі очікують на те, що настануть гірші часи, вони більше коштів відкладають, а витрачають менше. Як правило, з цієї причини страждають ринки товарів довготривалого використання – наприклад, автомобілів», - пояснює експерт.

Автомобільна промисловість

Наразі ситуація помітно погіршується у низці галузей. Перспективи на 2019 рік у автовиробників похмурі. Минулого тижня два гіганти - Jaguar та Ford Motor Co. – з різницею у кілька годин заявили про початок масових скорочень працівників. Так, найбільший британський автовиробник Jaguar планує звільнити всього 4,5 тис. працівників – це близько 10% від усього штату компанії. Шефи Ford  припускають, що не обмежаться скороченнями, а будуть змушені закрити низку своїх заводів у Європі.

Основними винуватцями у своїх негараздах у Jaguar називають Brexit, зростання попиту на дизельні автівки та торговельну війну Китаю з США.

Ford називає дещо інші причини погіршення своїх справ: адаптація до появи нових технологій, посилення екологічних законодавств низки країн та, як і колеги, напруженість на ринку через Brexit.

У в грудні 2018 року виробництво легкових автомобілів в Україні майже в чотири рази скоротилося порівняно з груднем попереднього року. Так, в останній місяць 2018-го з конвеєрів українських автозаводів зійшли лише 273 одиниці техніки. Це майже в 3,5 раза менше, ніж у грудні 2017 року. Автобусне виробництво у порівнянні з груднем 2017 року впало на 35%, а вантажні автомобілі в останній місяць минулого року не випускалися взагалі. Загалом в 2018 році в Україні виробили 6623 автотранспортні засоби, що майже на чверть (-23%) менше, ніж у попередньому році.

Авіація

Керівництво американських авіакомпаній констатує погіршення перспектив, оскільки економічна невизначеність змушує людей відкладати поїздки. Про очікування погіршень заявили American Airlines і Delta Air Lines.

Фінанси

Через мінливість на ринках інвестори не поспішають розставатися зі своїми грошима. Так, міжнародні інвестиційна компанія зі штаб-квартирою в Нью-Йорку BlackRock наприкінці минулого тижня оголосила про плани у найближчі тижні звільнити 3% своїх працівників по усьому світу, мова про півтисячі осіб. Це найбільше скорочення працівників компанії з 2016 року.

AQR Capital Management, гігантська американська компанія з управління активами, теж озвучила про плани щодо скорочення персоналу. Ще один величезний фінансовий холдинг State Street Corp. також вдасться до скорочень, причому постраждають не лише пересічні співробітники, а й 15% працівників керівних ланок.

Технології

У цій галузі найгіршою новиною за перші два тижні нового року став прогноз щодо суттєвого падіння продажів компанії Apple Inc., яка випускає культові «айфони». Вперше за майже два десятиліття компанія знизила свій прогноз. В Apple Inc. заявили, що не очікували настільки масштабного економічного спаду на ринках провідних країн. Найвідчутнішого удару завдало суттєве падіння продажів цього продукту у Піднебесній.

«Загальний дохід компанії за підсумками останнього кварталу 2018-го знизився на 19%, доходи знизилися через падіння продажів смартфонів, які залишаються головним джерелом прибутків Apple Inc.», - пояснив голова компанії Тім Кук.

Серед іншого, Світовий Банк на 2019 рік прогнозує:

  • Через збільшення економічних і фінансових проблем стане важче боротися з бідністю в країнах, що розвиваються.
  • Зростання сировинних ринків зупинилося, активність імпортерів сирцевих товарів уповільнюється.
  • У субрегіоні Європи і Центральної Азії, куди виходить і Україна, очікується, що через фінансову кризу в Туреччині уповільниться регіональне зростання в цьому році  до 2,3% - порівняно з 3,1% у минулому.
  • Політична невизначеність також може уповільнити розвиток регіону. Найвищі ризики експерти вбачають в Вірменії, Азербайджані, Білорусі, Україні та Туреччині.
  • Падіння експорту і дефіцит на ринку праці сприятиме економічному зростанню в Болгарії, Хорватії і Румунії. У Польщі, незважаючи на нестачу робочої сили, у 2018 році зростання економіки пришвидшилось через  зростання попиту та інвестицій.
  • Росія і інші експортери нафти в Центральній Азії зберегли стійке зростання в 2018 році, яке підтримує ціна на нафту. Незважаючи на посилення економічних санкцій, у РФ відзначається низька інфляція і збільшення видобутку нафти. Крім того, більшість країн регіону показують негативну динаміку зростання реального ВВП.
  • Конфлікти в Сирії і Україні можуть стати причинами нових санкцій проти РФ.
  • Негативно вплинути на економіку Європи і Центральної Азії можуть великі торговельні обмеження між США і країнами Єврозони.