Нардеп Ігор Луценко: У російських провокаторів немає жодних інструментів проти блокади Криму, окрім збройного втручання
«Я бачив фури «Нашої Ряби», які стояли за 20 км від «Чонгару». Вони не поїхали, очевидно, чекали команди»
Триває другий доба товарної блокади окупованого Криму. Ініціатором цієї акції став Меджліс кримськотатарського народу разом з активістами «Правого сектора». Блокада спрямована на скасування вільної економічної зони, якою окупований Крим оголосила українська влада.
«Взагалі-то це перекриття повинно було б здійснюватися державою, не нами. Тепер це буде направлено на те, щоб державні люди задумалися над цим і швидко розробили закон про скасування так званої вільної економічної зони в Криму і створення вільної економічної зони на вільній території в Херсонській області», - пояснив мету акції уповноважений Президента України у справах кримськотатарського народу, депутат Мустафа Джемілєв. За інформацією організаторів з початку акції жодна вантажівка не перетнула адміністративний кордон з окупованим півостровом в Херсонській області. Хоча ці дані дещо розходяться з повідомленнями свідків. Так, користувачі соцмереж писали про поодинокі випадки, коли фурам вдавалося проскочити крізь пропускні пункти.
Внаслідок акції, водії вантажівок утворили чергу в два кілометри перед пунктами пропуску з боку Херсонської області. Це ті фури, які не встигли потрапити в Крим до початку продовольчої блокади. Сьогодні ажіотаж на пунктах пропуску вже спав, а деякі водії розвертаються на материкову Україну.
Побоюючись провокацій зі сторони російських спецслужб, правоохоронці, зокрема батальйон МВС «Херсон», перевіряють тих, хто все ще сподівається потрапити на півострів. Тим часом, економісти вже дійшли висновку, що чим довше триватиме економічна блокада, ймовірність незадоволення кримського населення буде зростати. Альтернативу експерти бачать у доставці продуктів на півострів морським або повітряним шляхом. Проте, з цим можуть виникнути проблеми, адже на території Криму діють міжнародні економічні санкції, тому закордонні перевізники можуть просто відмовитися від поставок.
Подивитися на власні очі, як відбувається блокування вантажівок, вчора на кордон з півостровом з’їхалися політики, громадські активісти і журналісти. «Главком» розпитав одного з очевидців блокади - народного депутата Ігоря Луценка, який вже другий день перебуває в пункті пропуску «Каланчак».
Пане Ігорю, сьогодні Прикордонна служба повідомила, що станом на ранок у пункті пропуску «Каланчак» знаходяться близько 80 вантажівок, у пункті пропуску «Чаплинка» - близько 110 фур, а в пункті пропуску «Чонгар» вантажних машин не було. Яка ситуація з чергами зараз (станом на 16 годину 21 вересня)?
Так, дійсно 200-210 фур стоїть. На «Чонгарі» взагалі нічого немає.
Деякі ЗМІ писали про те, що на кордоні сконцентрувалося близько 800 фур, які направлялися не тільки в Крим, але і з півострова.
Ні, цього не може бути.
Як поводяться водії важковагового транспорту?
Відсотків 10-15% за цю добу або лишили свої товари прямо в пункті пропуску, або разом з ними поїхали назад. Ситуацію їм ускладнює те, що продукти псуються. Навіть картопля на такій спеці може спаритися. Тому власникам вантажу, перевізникам треба терміново приймати рішення.
Відомо, що перевозять у вантажівках до Криму? Це продукти?
Картоплі просто неймовірна кількість. А так, яблука ще, гарбузи, помідори, звичайно. Ще бачив господарські і будівельні матеріали.
Журналіст Осман Пашаєв повідомляв, що одна фура з помідорами прорвалася біля контрольно-пропускного пункту повз кладовище в Чонгарі. Тобто діри таки залишаються?
Я не маю такої інформації.
Чи спілкувались ви з тими водіями, що залишаються біля лінії розмежування? Яка їхня реакція? На що вони розраховують?
Вони чекають якоїсь сатисфакції. Треба, щоб по документах було все нормально. Вони вимагають якихось дій від Насірова (Голови Державної фіскальної служби, - «Главком»), бо кажуть, що, якщо протягом п’яти днів вони не перетнуть кордон України, то це буде певною проблемою. Адже вони сплачували якісь платежі фіскалам, а факту перетину кордону немає. Зараз СБУ перевіряє в них документи.
Деякі з перевізників через форс-мажор хотіли виїхати в Росію, але затримались на кордоні. І тепер і їх не пустили, бо потрапили на цю акцію.
Скільки активістів порівняно з вчорашнім днем залишаються в пунктах пропуску? Які їхні дії?
Розумієте, люди приїжджають і їдуть. Але на «Каланчаку» постійно знаходиться 20-30 людей «Правого сектора». Це разом з татарами. Активісти перевіряють те, що з Криму виїжджає. Дивляться, щоб пусті фури були, а тоді пропускають.
Чи були спроби від перевізників вирішити проблему за гроші?
Це взагалі немає сенсу з їхнього боку. Є чітка позиція учасників акції. І якби такі спроби і були, то, уявіть, треба домовитися треба зі всіма учасниками, а це майже нереально. До того ж тут пильнують журналісти.
Чи відповідає дійсності інформація, що озброєні представники так званої «Самооборони» за наказом «глави Криму» Сергія Аксьонова вчора намагалися добратися до Чонгару?
Я не знаю, як вони могли перешкодити чомусь. Це можливо. Все, що звідти їде, по-перше, перевіряється нашими прикордонниками, по-друге, тут стоїть батальйон «Херсон». Важко уявити, щоб хтось пропустив групу агресивно налаштованих людей. Вони зі своєї сторони, звичайно, можуть робити що завгодно, кричати. Але тут їх не було.
Скільки правоохоронців постійно знаходяться в пунктах пропуску?
Є батальйон «Херсон», є прикордонники, працівники служби ДАІ.
Чи є інформація, хто влаштував пікет біля будинку Джемільових в Бахчисараї? Чи не бачите ви тут провокації зі сторони російських спецслужб?
Треба ж їм якось відреагувати. Фактично крім збройного втручання на територію України, у них більше немає жодних інструментів.
Завдяки блокаді вже можна повідомити, які саме постачальники намагалися завозити продукцію на окупований півострів?
Серед тих, хто тут застряг, переважно невеликий бізнес. Це дрібні підприємці, і навряд чи їх імена щось скажуть. Я бачив фури «Нашої Ряби», які стояли за 20 км від «Чонгару». Вони не поїхали, очевидно, розуміючи, що там буде, або чекали команди. Дві фури я бачив.
Тобто, крупний бізнес не ризикнув їхати, заздалегідь знаючи про акцію. Решта зізнавались, що до кінця не зрозуміли, що відбувається, і тому вирішили все ж таки спробувати. Підприємці більш активні, бо це ж їх прибуток. А прості шофери не афішують, від кого вони. Вони менш активні, бо їм немає, що втрачати. Згниє їхня продукція, ну і що?
А яка ситуація з пропуском легкових автомобілів?
Їх пропускають безперешкодно. Кожні десять хвилин їде одна машина.
Джерело фото: Facebook Ігора Луценко та Айдера Муждабаєва