Дмитро Шоломко: Доходи Google в Україні стрімко зростають – на 60% за рік у доларах
«Не Google має казати українцям, що треба шукати інформацію українською»
За даними «Інтернет Асоціації України», Google очолює список найпопулярніших сайтів (доменів) в Україні. За словами директора «Google Україна» Дмитра Шоломка, кількість користувачів пошукової системи та інших продуктів Google постійно зростає. Проте топ-менеджер запевняє: це ніяк не пов’язано з блокуванням російських конкурентів (Yandex), до якого на четвертому році війни вдалась українська влада.
Про останні тенденції на ринку інтернет-реклами, стрімке зростання мобільного трафіку, а також про те, як Google вирішив скандал із появою на своїх картах об’єктів «ЛНР» та «Державна зрада республіки Крим» - у розмові «Главкома» з Дмитром Шоломком.
Розкажіть, як змінилась кількість користувачів пошукової системи, продуктами Google після блокування в Україні доступу до Yandex?
Ми ніколи не спостерігали за Yandex, за тим, що вони роблять. Усі 10 років, що я працюю в Google, конкуренти нас цікавили мало. І ми спеціально не спостерігали, що стало з нашою клієнтською базою після відключення доступів до певних компаній.
Ви все ж можете дати оцінку динаміки за останні місяці.
Та все, як завжди. За доступними мені даними, бачу: великого вибуху кількості людей, які ніколи не користувалися Google, а після блокування Yandex прийшли до нас, немає. Все потихеньку зростає, як і зростало. Та й мені здається, що коли люди хотіли щось знайти, то користувалися одразу кількома сайтами. А якщо й були такі, що користувалися лише Yandex, і якщо вони зараз змушені користуватися Google, то таких людей було досить небагато, і зараз їх вплив не дуже помітний на нашу статистику.
«Сподіваюсь, таких речей, як «ЛНР» над кіоском на Google-картах, уже не буде»
Ви вже зазначали, що не маєте доступу до статистичних даних Google Maps. Але можете оцінити роботу цього продукту, принаймні як користувач. Після блокування доступу до Yandex люди обурилися, що не можна користуватися Yandex-картами. Причина обурення полягала в тому, що їх оцінювали краще за гуглівські. Ви помітили покращення в роботі Google Maps в останній час?
Звичайно, я користуюся картами Google. Пішохідні мапи Google нормально працювали.
Проблема з мапами яка? Ці продукти повністю належать і керуються з головного офісу Google. У них свої пріоритети, свої ресурси, свої плани щодо розширення й так далі. В українського офісу немає жодного доступу до команди, яка цим займається, і у нас немає зворотного зв’язку від них. Вони не питають, що тут робиться і куди треба бігти.
Усі глобальні продукти, такі, як «Карти Google», розвиваються з довгостроковими пріоритетами і великими цілями, які треба отримати за кілька років. Наскільки я знаю, як працюють ці продукти, у них дуже багато саме цифрових KPI (ключові показники ефективності. - «Главком»), які виконуються через інженерні рішення, якісь доповнення до сервісів і так далі. І вони працюють, як і працювали. Американська компанія, яка керує «Картами Google», не буде підлаштовуватись під наші реалії. Тому як розвивають мапи, я не знаю. Стали вони кращі, чи гірші - теж не знаю.
Був досить цікавий статус-кво, який особисто мене влаштовував, коли Yandex був гео-компанією, Google був компанією контекстної реклами. Я декілька разів спостерігав, що таксисти користувалися Yandex, не зважаючи на те, що він офіційно заборонений. Тому мені здається, цей статус-кво, насправді, зберігся. Я не бачу ефекту від цих заборон, зокрема, для таксистів.
Google не намагався співпрацювати з великими компаніями таксі, просуваючи саме Google Maps, мотивуючи водіїв користуватися саме цим сервісом?
Google не займається просуванням продуктів як таких. У «Google Україна» взагалі B2C- маркетинг фактично відсутній. А експерименти, які Google кілька років тому проводив із Google+, - не можу сказати, що вони були успішні на 100%.
Якийсь час на Google Maps можна було зустріти, скажімо, цікаві варіанти назв тих чи інших об’єктів. Наприклад, у лютому на місці Верховної Ради Автономної Республіки Крим, яку окупаційна влада «перейменувала» на «Государственный совет Республики Крым», Google Maps показували об’єкт із назвою «Державна зрада республіки Крим». Користувачі можуть вільно змінювати такі назви?
Був такий продукт - Map Maker або «Картограф». Через нього, по суті, можна було робити будь-які зміни. Я вам можу й інший приклад навести, який створив нам дуже багато проблем. Приміром, у Луганську створювали якийсь об’єкт, типу кіоск зі збору макулатури, і називали «Луганська народна республіка». І потім пошук по «ЛНР» видавав це місце в Луганську. Преса з того боку починала писати: «О, Карти Google визнали «ЛНР».
Саме через такі ситуації цей продукт закрили. Зараз будь-яка людина будь-що там не поміняє. Google фактично повернув собі контроль над мапами, над змінами до них. І замість «Картографа» поступово запускає новий сервіс - Local Guides (Місцеві експерти). Там є кілька рівнів можливостей для людей. Залежно від активності користувача, можна працювати так чи інакше з мапами. На низьких рівнях, наприклад, ви можете просто додавати фотографії їжі в ресторанах, в яких ви знаходитесь, години роботи або панорами місць, які відвідуєте. На нових рівнях відкривається новий функціонал. Окрім того, в цьому сервісі постійно з’являються нові функції, які фактично замінюють «Картограф», але вже під модерацією Google, без самодіяльності, що була.
Що треба зробити, що отримати найвищий рівень доступу і правити карти?
Треба дуже багато завантажити фото або додавати іншу корисну інформацію, щоб підвищити свій рівень. А потім поступово вам буде додаватись функціональність. Експерти вищих рівнів, починаючи із сьомого, вже можуть змінювати назви вулиць. Всього рівнів - 10.
І що ж можна робити на десятому?
Ой, я і не знаю. Цього рівня у світі мало хто досяг. Наприклад, в Україні цей високий рівень мають троє-четверо людей - це вже велика перемога.
У вас який рівень?
Шостий.
Раніше був не такий жорсткий контроль, як зараз. Існували рівні волонтерів: якщо у вас не було історії, ви могли зробити якусь зміну, а людина з великою історією змін могла цю зміну затвердити, і щось з’являлось на мапах. Зараз це працює по-іншому. І модерація у Google фактично власна. Тому, сподіваюсь, таких речей, як «Державна зрада» чи «ЛНР» над кіоском, уже не буде.
Немало претензій звучало на адресу іншого продукту Google. Ви користуєтеся «Google Перекладачем»?
Так. Він нормально працює.
Вважаєте його якісним?
За минулий рік там відбувся значний прогрес. Він самонавчається. Є translate-бомби, звісно, але ви можете написати скаргу, на неї оперативно відреагують.
Як створюються оці translate-бомби? Як з’явились усі ці переклади: «Революція гідності - Политический кризис в Украине», «Російська Федерація - Мордор»?
Система, як я вже сказав, самостійно навчається. І її можна навчити і поганого, як дитину. Умовно, якщо ви хочете зробити якусь «бяку» і перекласти чиєсь прізвище з однієї мови на іншу, щоб вийшов матюк, то садите велику кількість людей, і вони одночасно пропонують цю зміну. І перекладач цьому легко вірить. Проте зараз він - уже не дитина, трошки підріс, тому і якість зросла. Хоча такі речі досі можливі. Інколи ці речі веселі, інколи - небезпечні, викликають міжнародні конфлікти. Але все це досить швидко «фікситься».
Уже давно не було цікавих Google-бомб у пошуку. Штучний інтелект «увімкнули», і він розуміє, що не треба більше цього робити.
«З 2014-го темпи зростання наших доходів дуже сильно пришвидшилися»
Як змінювалась в останні роки та місяці кількість рекламодавців «Google Україна» і доходи від них?
Незалежно від ситуації навколо Yandex чи «ВКонтакте», український ринок завжди зростає. І наші доходи також стрімко зростають. 2014 рік був найгірший – причини зрозумілі. Але з 2014-го по 2017-й темпи зростання дуже сильно пришвидшились. Якщо говорити про цифри: зростання доходів – десь 60% на рік у доларах. У гривнях, напевно, так само, бо валютний курс зараз більш-менш стабільний.
Кількість рекламодавців не назву, не знаю цієї цифри. Знаю лише, що їх дуже багато, десятки тисяч. Але там складна ситуація. Є активні рекламодавці - це одна цифра. Є кількість акаунтів у системі - це інша цифра. І дуже багато закинутих акаунтів, бо один рекламодавець може протягом року змінювати до 20 акаунтів будь-яку кількість разів. Є рекламодавці із сотнями, тисячами акаунтів. Кількість акаунтів, які можна підрахувати, не є відображенням фізичної кількості клієнтів.
Український ринок почав стрімко зростати. Є багато думок із цього приводу. Дехто думає, що він зростає, бо економіка піднімається. Дехто - навпаки, бо люди тікають з офіційного бізнесу в інтернет, де легше сховатися. Але «Google Україна» працює офіційно, платить податки. Тут особливо не сховаєшся. Мені здається, просто більше бізнесів опановують інтернет-технології. Це пояснює те, чому у нас зростає кількість клієнтів.
От я сказав про 60%. Наскільки я розумію, це трішки більше, ніж ринок в цілому зростає. До нас більше приходить компаній, ніж до інших.
Це зростання переважно йде за рахунок мобільного трафіку?
Мобільний трафік - дуже важливе доповнення. Але немає таких клієнтів, які ніколи не використовували інтернет-рекламу, а тепер - бац, і стали робити це мобільно. Усі світові та українські дослідження кажуть, що мобільний інтернет не замінює звичайний, а доповнює.
Зараз у всьому світі мобільного трафіку вже більше, ніж традиційного. В Україні поки ще ситуація навпаки. Але цифри ми не рахуємо. Є зовнішні дослідження, наприклад, «Інтернет Асоціації України». Якщо не помиляюсь, за їхніми прогнозами, мобільний трафік в Україні саме за кількістю мегабайтів замінить звичайний інтернет десь із наступного року. Тенденція чітко визначена: мобільний інтернет стає все важливішим.
Який український бізнес став більше вкладатися в мобільну рекламу?
Розумний бізнес все більше користується мобільною рекламою. Український ринок - молодий. У нас ще немає чіткого розподілу: ця індустрія робить це, а ця - інше. Є багато компаній з експортною моделлю бізнесу. Вони виробляють продукти, де важко використовувати мобільні рішення. Зростання використання мобільних технологій відбувається в роздрібних продажах. Це наші найактивніші та сповнені ентузіазмом клієнти, які опановують мобільні технології найшвидше.
Як на кон’юнктуру цього ринку вплинула поява 3G в Україні?
Чесно кажучи, я був скептиком, думав, що поява 3G не пришвидшить зростання мобільного ринку. Але вийшла цікава ситуація. 3G викликав ентузіазм у компаній, які продають мобільні телефони, найдешевші прості смартфони. І бум використання мобільного інтернету спровокований саме бумом продажів дешевих смартфонів. Тому хоч і не прямий, але зв’язок між більшим використанням мобільного інтернету і появою 3G існує.
Скільки українців сьогодні мають смартфони?
Наша компанія - Google - проводила такі дослідження. Остання цифра була, наскільки пам’ятаю, 43% користувачів мобільного інтернету використовують смартфони. При чому це зростання є більшим, ніж у два рази за рік. Рік тому їх було не більше 20%. І 43% - це було в березні. Ця цифра динамічна. Може, зараз уже й 48%.
Як нині в Google зростають ціни на рекламу?
Це теж досить складна формула: розміщення реклами відбувається у різних форматах.
Переважна більшість реклами все ж продається аукціонним способом. Аукціон залежить від наявності трафіку, наявності користувачів, зацікавленості рекламодавця, який існує в цьому секторі реклами.
Та бувають і парадокси. Наприклад: рекламні доходи YouTube для нас - це така жертва популярності YouTube. Бо кількість користувачів YouTube зростає набагато швидше, ніж кількість рекламодавців, готових вкладати гроші в рекламу на YouTube. Саме тому ціна розміщення реклами на YouTube знизилась.
Але є й інші сектори, де навпаки ціни зростають. Наприклад, мобільна реклама ще рік тому була дуже дешева. Та вона постійно зростає за кількістю користувачів, і там набагато більше з’являється нових рекламодавців. Ось там у кількох напрямках ціна зростає.
Тому, скажімо, середня ціна реклами в Google фактично не змінюється. Але це як середня температура по лікарні, розумієте? Бо дуже багато різних форматів, продуктів.
Чому рекламодавці, незважаючи на зростання кількості користувачів, не люблять YouTube?
Складно, багато обмежень, відеокреативи більш важкі, ніж текстові, в них треба вкладати більше інвестицій, ніж у текстові банери і так далі. У нас рекламний бізнес зараз зростає переважно за рахунок малих та середніх компаній. А відео, телевізійна реклама - це вже великі компанії, у них є можливість це робити. Малому та середньому бізнесу це робити складно. Текстовий банер для мобільних телефонів набагато легше зробити.
Майданчики, що розміщують рекламу в Google, скаржаться, що інколи їх штрафують через те, що реклама з’являється у контенті, що порушує правила Google. Та при цьому жодних роз’яснень - у чому, власне, порушення, і у якому саме контенті воно зафіксоване - не надається.
Тут треба спілкуватися з підтримкою. Є механізм апеляції на будь-який продукт Google. В кожному випадку треба дивитись на контекст. Але, скажімо, є базові правила для партнерів, які розміщують рекламу Google, які порушувати не можна. Це все дуже жорстко. Наприклад, не можна розміщувати будь-які рекламні блоки Google на динамічному контенті, мова про чати та месенджери. Тому що там може вилізти все, що завгодно, а Google не хоче асоціювати себе з контентом, який не модерується. Це - найпростіший приклад ситуації, коли Google може без пояснення, навіть якщо порушень не було, закрити акаунт. Треба дуже уважно читати правила перед тим, як запускати якийсь гуглівський сервіс, тому що політика досить жорстка.
«Політичні фігури, навіть під час виборів, людей цікавлять менше, ніж зірки шоу-бізнесу»
Що українці переважно нині шукають в Google?
Люди шукають оперативні новини, якісь важливі речі або шоу і серіали. Це може бути реакція на якісь події. А події можуть бути різні: «Євробачення», спортивні змагання, великий політичний скандал, скандал за участю селебрітіз. Бувають сезонні речі. От в певний період року в топах постійно ЗНО. Та, якщо робити узагальнення: це все-таки, як правило, фільми, шоу, серіали.
І суттєвих змін у цій тенденції немає?
Ні. Вже вісім років поспіль, як ми за цим спостерігаємо, - ніяких змін. Ми колись дуже сильно здивувалися: політичні фігури, навіть під час виборів, людей цікавлять менше, ніж зірки шоу-бізнесу.
Ця тенденція притаманна всім країнам? Чи є нації, яких, умовно кажучи, не так цікавлять телешоу?
Усім. Все ж таки для великої кількості населення світу інтернет насамперед - це джерело натхнення і розваг. Саме тому фільми, серіали і шоу «рулять».
Якщо аналізувати результати запитів українців, наприклад, за кожен тиждень, то часто в топі опиняються російські зірки. На четвертому році війни Росія продовжує формувати наш порядок денний?
Думаю, це питання не до мене, а до Міністерства культури.
Мені здається, що попит на український контент збільшується. Наприклад, ми часто бачимо в топах і українські шоу, які роблять наші канали - «Голос країни», наприклад, українські серіали. Цікавість зростає швидше до них, ніж до всього російського. Як на мене, все залежить від якості контенту, який виробляється в Україні. І також мені здається, українська молодь набагато більше читає і використовує українського контенту, ніж покоління 45+.
Не забувайте також, що багато речей шукають таких, що приходять із новин. Наприклад, Путіна завжди шукають. Але люди шукають його не тому, що його люблять.
Наприклад, багато людей шукають Google у Google. Чому люди так роблять? Якось у мене виникла така необхідність, я шукав якийсь гуглівський сервіс у Google, і мій пошук також додався до попередніх пошуків Google у Google. Тобто якщо людина шукає якогось політика, людину в Google, вона не обов’язково вбиває лише ім’я, там же може бути ще й якась деталізація.
Мене ще цікавить така ситуація, що простежується в усьому світі, - інколи фіксуються піки популярності, які нескоро спадають, щодо померлих людей. Жила собі людина, була актором, музикантом чи просто популярною, і померла. Всі пошукові запити зростають. Йде така запізніла популярність. І це дуже сильно також впливає на тенденції. 2016 року дуже багато відомих людей померли. Наші запити були фактично забиті тими, хто помер. Українці в цьому випадку такі самі, як люди в усьому світі.
«Путіна завжди шукають. Але не тому, що його люблять»
Чи планує Google при видачі інформації за запитами користувачів видавати першою інформацію українською мовою? Зараз, щоб отримати відповідь на запит українською на українському сайті, треба в налаштуваннях обирати Україну. Не буде Google це робити самостійно?
А навіщо, якщо можна обирати в налаштуваннях Україну? Не всі люди з України цікавляться тільки Україною.
Тобто «Google Україна» не бачить українізацію інтернету своєю місією?
Ми - невеличке представництво американської компанії. Ми не будемо йти зі своїм уставом у чужий монастир. Популяризацією української мови та культури має займатися українське суспільство. Ми, працівники компанії Google, як частина цього суспільства - цим займаємося. В американської компанії Google є принципи. І вони мені частіше подобаються.
Мене часто запитують: чому у мене на мапі Крим - російський? А чому в мене тільки російські сайти вилазять у пошуку? Все просто. Треба зайти в налаштування і поставити місце - «Україна», а мова - «українська». Якщо ви поставите Україну та українську мову, у вас Крим на мапах буде український.
Якщо поставити Росію та російську мову, «Карти Google» показуватиме Крим як російський? І це правильно, на вашу думку?
Усе трохи складніше. Треба бути в Росії, мати російський інтерфейс, заходити на Google.ru, але так, там Крим буде російський. Та це питання не до мене, а до росіян. У них за законом так має бути. Альтернативи немає.
До чого я про все це кажу? Не Google має казати українцям, що треба користуватися українською мовою. Досі велика кількість людей за звичкою користуються російською мовою, виставляють російські інтерфейси, а потім висувають якісь претензії до Google. Але у нас механізм дуже простий. Хочете отримувати український контент, бути частиною українського Інтернету? Ставте в налаштуваннях: Україна і українська мова.
Питання від читачів. Google Chrome на Android в Articles for you пропонують пропагандистські статті зі Sputnik і Russia Today. До майданчиків і їхнього контенту у вас суворі вимоги, а от така пропаганда в нинішній політичній та військовій ситуації в країні – це нормально?
Не хочете бачити Sputnik - не ходіть на Sputnik. Ці всі речі підтягуються автоматично.
Тут важливо розділяти рекламу, яка може бути націлена спеціально на вас, від тих напрямків і сервісів, які формуються винятково виходячи з інтересів користувача. Я не читаю російські пропагандистські сайти, у мене стрічка новин повністю американсько-українська. Але тому що люди з якихось причин заходять на ці сайти, система вважає, що вони їм цікаві.
Блокування певного контенту у зв’язку з війною на сході України не передбачається?
Google в кожній країні, в якій працює, виконує місцеві закони.
Ми можемо заблокувати, наприклад, дитячу порнографію, торгівлю наркотиками. Все, що суперечить закону, ми блокуємо. Інша справа, що не всі закони ще прийняті. Якщо в законі прописано, що ми це маємо блокувати, і до нас надходить лист, в якому нас просять щось заблокувати, ми блокуємо. Але, наскільки я знаю, саме українська політика блокування контенту м’якша, ніж у деяких інших державах. У нас фактично на рівні законів чітких правил або зобов’язань щодо блокування провайдерів чи контенту загалом немає. Знаю, що такі проекти законів є в Раді.
«М’якша» Україна і в плані отримання доступу до особистих даних. Правоохоронні органи за 2016 рік спрямували запити щодо розкриття даних лише 28 користувачів (російські та американські спецслужби спробували отримати доступ до 392 та 27272 акаунтів, відповідно). Що треба «натворити» людині, щоб правоохоронці нею зацікавилися в інтернеті?
Як я казав, ми не керуємо гуглівськими продуктами. Всі ці запити йдуть до Каліфорнії.
Згадані 28 запитів дійшли до США. Що саме там запитували - я не знаю. Які були задоволені - теж не знаю. Але яким чином Google працює? Якщо це дійсно пов’язано з небезпекою життю людини, з плануванням терористичних актів, звичайно, дані будуть блокуватись.
Кілька років тому Google запустив голосовий пошук українською мовою. Чи затребуваний він?
Голосовий пошук працює і працює гарно. Саме українською мовою. Ним користуються все більше й більше. За даними центральної команди маркетингу, кількість таких пошуків у нас зростає сильно, хоча їх все ще і мало. Це пов’язано з тим, що технології досить повільно адаптуються, необхідна гарна якість інтернету. А в Україні мережа поки що все ще будується.
Google проводив Mobile Academy у різних містах України. Розкажіть про цей проект та його практичні результати.
Ми проводимо багато освітніх акцій, ініціатив для бізнесу. І Mobile Academy була частиною цієї глобальної ініціативи. Це освітня ініціатива для людей, які хочуть навчитися робити якийсь бізнес в інтернеті. В Україні ця ініціатива трохи кастомізована під місцеві потреби - ми запустили платформу Digital Workshop - бізнес-освіта для малого та середнього бізнесу або для ентузіастів бізнесу. Mobile Academy ми робили рік тому, далі будемо щось інше робити.
Розкажіть про проект «Цифрове перетворення регіонів», який теж впроваджує Google.
«Цифрове перетворення регіонів» - більш комплексні проекти, пов’язані з пропагуванням технологій інтернету для суспільного розвитку регіонів. Через цю ініціативу нам вдається будувати цікаві зв’язки між владою, громадою, громадянським суспільством. Разом навколо інтернету вони роблять якісь цікаві речі. Плюс, наші колеги-ентузіасти роблять сайти, які показують наочно, яким чином інтернет може допомагати.
Ми зробили туристичні сайти для Херсона, Миколаєва, Кропивницького, Рівного, Вінниці, Івано-Франківщини, Одеської, Черкаської, Львівської областей. Ми показуємо наочно, яким чином інтернет може бути корисний для конкретного регіону. Люди, які займаються туристичним бізнесом у Херсоні, були дуже здивовані. Бо після того, як ми запустили сайт про туризм, кількість туристів у них зросла майже вдвічі за рік. І багато людей їм потім казали, що вони саме тому поїхали подивитись Херсон, бо бачили цей сайт.
Крім того, протягом цієї ініціативи піднімається багато питань щодо екологічної безпеки, ефективного використання ресурсів, інвестицій, заохочення людей вкладати в проекти. Для декількох областей ми робили карту інвестиційної привабливості.
Зараз просуваємо добру тему - робимо мапу доступних місць для людей з особливими потребами. Почали з Вінницької області. Будемо йти з нею далі регіонами. Таким чином допомагаємо місцевим активістам, які займаються цими питаннями. Ми надаємо їм наші технології і можливість робити свою справу трошки краще.
Скільки в цей проект Google вкладає коштів?
Коли ми йдемо в якусь ініціативу, яку треба підтримати фінансово, ми показуємо людям, де знайти ці фінанси. Ми беремо участь у цих проектах лише доступом до технологій і трохи піаром.
Ще один цікавий проект Google - віртуальні 3D-екскурсії музеями просто неба. В нього ви теж «вкладаєте» лише доступ до ресурсів?
Ми фінансуємо це, коли оплачуємо роботу і використання технологій. Та далі ми не беремо ці проекти собі на баланс. Ними займаються ті, хто запускав їх із нами та працює далі.
Якщо говорити саме про віртуальні екскурсії музеями - то це ще одна окрема ініціатива. Вона називається «Автентична Україна». Якось ми зробили великий сайт для Ольвії на Миколаївщині, і, мені здається, що саме Ольвія надихнула нас на те, щоб зробити музеї просто неба окремою ініціативою. Це ми робимо для душі. Оцифровування музеїв цікавить користувачів, воно дуже популярне. І ми розуміємо, що можемо таким чином привернути увагу до цих музеїв. Особливо це стосується музеїв у регіонах.
«В України є великий «плюс» - ми дешевші за інших. Але чи «плюс» це?»
Як ви можете прокоментувати припинення експерименту Facebook зі штучним інтелектом, з підтримкою чат-ботів, які мали спілкуватися між собою англійською, але почали створювати свою власну мову? Чи доцільним воно було?
У Google теж багато експериментів зі штучним інтелектом.
Ваші роботи ще не вигадали власної мови?
Ні.
Це «плюс» чи «мінус»?
Я - програміст за освітою, і мені не здалося, що то - власна мова. Це дуже ранні експерименти, це ще не можна назвати великим проривом. Взагалі, були такі експерименти, коли чат-боти один з одним розмовляли і посварились дуже сильно. Поки що це весело.
Штучний інтелект - це така тенденція, з якою вже треба жити далі. Звичайно, є багато позитивних моментів у штучному інтелекті, але є і багато негативних очікувань. Наприклад, є стійке очікування, що дуже багато спеціальностей просто зникнуть, бо роботи замінять людей. Але є такі спеціальності, які ніколи не зникнуть, бо роботи не можуть замінити їх. Роботи ніколи не замінять керівників вищої ланки чи журналістів.
Саме тому компанія Google фінансує проект, який використовуватиме штучний інтелект для автоматичного написання новин?
Ну, написання новин і журналістика - різні речі. Контент можна наповнювати автоматично.
Якщо ви подивитесь звіти міжнародних компаній, які займаються дослідженнями з цього приводу, то саме ймовірність замінити людей креативних професій або спеціалістів, які ухвалюють рішення, дуже низька. Інші професії замінюються легко. Журналістів, фотографів, музикантів замінити не можна. Знаю, що проходять і експерименти з музикою, але це все не те. Інтелект не дорівнює свідомості.
Ви постійно акцентуєте увагу на тому, що не цікавитеся тим, що робить Yandex чи інші компанії. Але кого сьогодні вважаєте конкурентом Google?
Google - дуже комплексна компанія з великою кількістю продуктів. У кожному сегменті, де ми працюємо, є конкуренція. На мобільному зв’язку нашими конкурентами, звичайно, є компанії, які розробляють смартфони. Якщо говорити про відео, то є дуже багато відеохостів. Якщо говорити про конкуренцію на глобальну рівні, то високу конкуренцію складають компанії, які будують власні еко-системи. А їх у світі вже дуже багато. Це і Facebook, i Amazon, i Apple. І вони, скажімо так, усі конкуренти серед еко-систем.
Чому коли українець, який телефонує у підтримку Google, має телефонувати в Польщу? Не вигідніше було б розмістити цих же людей в Україні?
Але ви телефонуєте на український номер. Та німці, шведи, росіяни, інші - теж у Польщу телефонують. Польщу обрали глобальним центром підтримки. Там легше посадити 800 людей в одне місце і одночасно їх навчати тих самих технологій. Це ефект масштабу.
Тому ж у Google фактично не залишилось і маленьких центрів розробки, а залишились тільки великі хаби. Легше набирати людей, навчати їх чогось, коли це робиться масштабно.
В України є великий «плюс» - ми дешевші за інших. Але чи «плюс» це? Та Google не думає категоріями «дешевше»-«не дешевше». Більш того, якщо говорити саме про комфорт, то будь-яка країна Євросоюзу саме для підтримки Євросоюзу, з точки зору законів, набагато комфортніша, ніж те, що не є частиною ЄС. І не думаю, що це можливо - спонукати німця приїхати працювати в Україну. Google розглядав кілька країн: і Польщу, і Чехію, і Угорщину, і Австрію. І з точки зору логістики, зручності для найманих людей зі, здається, 45 країн, обрали Польщу.
Розширення українського офісу Google не планується?
Важко зараз сказати. Нам поки що вдається впоратись з тим ресурсом, який у нас є.
Як молодому спеціалісту потрапити на роботу Google?
Сайт careers.google.com. Там можна знайти собі позицію. У Google немає жодного обмеження щодо того, звідки ця людина. Якщо в людини є хист, і є позиція, яка їй підходить, вона відповідає критеріям, її візьмуть.
До нас багато людей приходили через стажування. Більшість із тих, хто проходить стажування, лишаються в Google.
Який конкурс на вакансії в Google? Колись називали шалену цифру: 10 тисяч на одне місце.
Може бути. До мене наші інтерни потрапляють сильно «відфільтровані». Я не знаю, скільки заявок було на початку.
Катерина Пешко, Станіслав Груздєв (фото), «Главком»