Брак рухомого складу залишилася ключовою проблемою на ринку вантажоперевезень у 2018 році, - ЗМІ
Питання забезпечення вантажовідправників вагонами «Укрзалізниці» залишається відкритим
Протягом 2018 року проблема дефіциту вагонів для вантажовідправників так і залишилася невирішеною, незважаючи на зростання парку вагонів в країні. Брак локомотивної тяги і високий ступінь зносу вагонного парку «Укрзалізниці» продовжують негативно позначатися на роботі багатьох вантажовідправників. Про це пише Центр транспортних стратегій.
«Проблема дефіциту рухомого складу залишалася актуальною протягом 2018 року для всіх вантажовідправників. Ринок реагував на дефіцит будівництвом нових піввагонів і зростанням вартості залучення парку. В результаті кількість робочого парку піввагонів в 2018 році збільшилася, в тому числі за рахунок закупівлі 8000 нових вагонів. Але зростання було знівельовано зниженням їх оборотності на 19%. Добові ставки за надання піввагонів виросли в 2018 році на 67%», - говорить консультант ЦТС-Консалтинг Павло Руденко.
Ці дані підтверджують і в галузевому об'єднанні «Укрметалургпром». Президент об'єднання Олександр Каленков зазначає, що в компанії «Метінвест», яка є найбільшим вантажовідправником в Україні, залучають до перевезень як приватний, так і державний парк вагонів. Частка відвантажень «Метінвесту» у піввагонах по УЗ становить 29%. Але через дефіцит тяги і падіння оборотності піввагонів на складах ГЗК холдингу накопичено понад 1,4 млн тонн продукції, а заповнюваність складів досягла технологічної межі. Компанія несе прямі втрати від не вивезеної і нереалізованої продукції. При цьому недоотриманий валютний виторг і зменшення податкових відрахувань до бюджету склали понад 2,3 млрд грн.
Відзначається, що найбільшим оператором піввагонів є Центр транспортної логістики УЗ (ЦТЛ) - частка його відправок становить 38,6%. Частка відвантаження з ГЗК «Метінвесту» (ЦГЗК, ІнГЗК, Північний ГЗК) в парку ЦТЛ при цьому становить 30,1% (39,8% з ПівдГЗК), КЗРК - 50,6%. При цьому загальна частка відвантаження сировини і продукції компанії в вагонах ЦТЛ становить 17,9% (25,9% з ПівдГЗК), тобто частка ЦТЛ в навантаженні «Метінвесту» значно нижче її частки на ринку.
Питання про справедливість у розподілі парку вагонів ЦТЛ серед вантажовідправників піднімається і іншими учасниками ринку - аграріями, компаніями ГМК. На думку представників бізнесу, справедливим виглядає підхід, що забезпечує вантажовідправників вагонами ЦТЛ відповідно до їхніх часток у загальному обсязі перевезень.
Раніше портал ЦТС писав про те, що найбільші українські зернопереробні підприємства погрожували можливістю повного припинення роботи через дефіцит вагонів, необхідних для вивезення виробленої продукції.