Журналісти розкрили хитру схему, як любителі іномарок «косять» від податків
За правилами, людина не може скористатися «гуманітарною» пільгою при розмитненні, якщо у неї в користуванні або власності вже є автівка, однак це правило також постійно порушують
Щоб уникнути оподаткування при розмитненні автівки українці часто маскують її під гуманітарну допомогу для осіб з інвалідністю. Користуються при цьому дірками в законі, відсутністю контролю, підробленими документами від фіктивних дарувальників та сумнівними медичними довідками. Про це йдеться в сюжеті програми «Наші гроші з Денисом Бігусом».
За українським законодавством особи з інвалідністю мають право отримати у подарунок від іноземця автомобіль. Транспорт за затвердженою Кабміном процедурою визнається гуманітарною допомогою, тож на кордоні за нього не потрібно платити мито й ПДВ. Ефективного контролю за процедурою ніхто не здійснює, тож багато людей користуються законом, щоб здешевити імпортний автомобіль – просто купують закордоном авто, вписують у документи підставних дарувальників, і так позбуваються обов’язку платити податки.
Гуманітарний автомобіль для людини з інвалідністю має допомогти з пересуванням: доїхати, наприклад, у лікарню людині з проблемами опорно-рухового апарату чи зору. Коли ж особа не може керувати самостійно, її повинен возити родич чи інший опікун. Такий помічник повинен не просто формально бути прописаний поруч, а дійсно мешкати разом із інвалідом, допомагати йому. Однак часто люди просто користуються інвалідним статусом літніх родичів, аби оформити на них авто й забрати собі – самі ж бабусі й дідусі тих машин не бачать. Наприклад у Віньківцях Хмельницької області проживає пенсіонерка Людмила Гома. У 2018 році на неї оформили «гуманітарний» кроссовер Mercedes-Benz GLA 200. Закордоном такий коштує від 23 тис доларів. В бюджет при його розмитненні недоплатили близько 8,3 тис доларів. При цьому у пенсіонерки автомобіля немає, у розмові з журналістами вона навіть не змогла згадати «благодійника» з Німеччини, котрий їй це авто «подарував».
Натомість подарований Mercedes ми відшукали у Києві: виявилось, що користується ним невістка Людмили Гоми – Ірина, котра називає транспорт своїм й розпоряджається на власний розсуд. Тобто інвалідністю Людмили Гоми просто скористалися, щоб зекономити на податках.
У Людмили Гоми є двоє синів – Сергій та Олександр. Вони також завезли собі гуманітарні Mercedes’и E200 2012-2013 років випуску, ставши на чергу на їх отримання, як люди з інвалідністю. За кордоном такі коштували 12 та 20 тис доларів відповідно. Гуманітарний статус дав змогу братам зекономити ще близько 10 тис доларів При цьому «подарував» їх той самий Ігор Маранц, котрий надав Mercedes-Benz GLA 200 їхній мамі. Загалом, за нашими спостереженнями, одні й ті ж іноземці регулярно віддають в Україну нібито задарма цілком пристойний транспорт у такій кількості, що змушує запідозрити прихований продаж, замаскований під гуманітарну благодійність.
За правилами, людина не може скористатися «гуманітарною» пільгою при розмитненні, якщо у неї в користуванні або власності вже є автівка, однак це правило також постійно порушують.
Кілька років тому бабусі судді з Хмельниччини Івана Заярнюка «подарували» гуманітарну Audi A3 2016 року випуску. Їздила на ній, щоправда, не бабусі – а дружина судді. Після смерті родички автівка перейшла у власності служителя Феміди.
Наявність успадкованої Audi не стала перешкодою для судді й самому завезти нібито гуманітарку Audi А6. Нова автівка 2018 року випуску закордоном мала вартувати від 30 тис дол, розмитнення мало б дати в бюджет б 8,5 тис. Але ці кошти суддя в бюджет так і не сплатив. Тобто в суддівській родині вже дві автівки «гуманітарні».
На Полтавщині ввезення легкових автомобілів з Європи під виглядом гуманітарки поставили на потік. За версією правоохоронців, посередники купували автівки у Німеччині, а щоб розмитнити їх «під нуль», тобто не сплачуючи податків, підробляли дарчі листи, та купували у медиків довідки про інвалідність з потрібними показаннями. Чиновників Полтавської ОДА також підозрюють в участі у цій схемі: саме вони брали на облік людей з інвалідністю, «не помічаючи» вже зареєстровані у них авто. Але розслідується справа вже два роки, вироків досі в судовому реєстрі немає.