Митниця, якої не існує, або Дуже голі цифри
Після 5-річної «фіскалізації» митниця України втратила своє основне призначення в сфері стягнення митних платежів – контроль бази оподаткування, а саме – достовірності вагових, цінових характеристик товару
П’ятий рік проспіль українську митницю «реформують». Спочатку було сіамське близнятко «Мінсдох-ДФС», яке народилося завдяки тотальному «удосконаленню», а саме ліквідації усіх митниць країни. А чому ж бо й ні? Специфіку питання «фейсбучна» спільнота навряд чи зрозуміє. Навпаки, я очікую, що оплесками буде зустрінута новина про «зменшення митниць рівно в 27 разів». Проковтнули ж свого часу Мінсдох з ДФСом. Не закашляються і зараз. Впевнений, саме так і думають аматори митної «реформи», пропонуючи чергове приниження і нищення митної системи країни.
Стверджував і продовжую наполягати, що шлях, обраний 2012 року, коли було створено Мінсдох, продовжений урядом Яценюка зі створенням ДФС, та обраний сьогодні (ліквідація митної системи країни), є хибним, а, можливо, і злочинним, за наслідками для національної безпеки держави.
Оскільки нинішні «куратори» митної справи бачать у митниці лише фіскальний насос, вирішив поглянути, як митниця справляється з функцією податкових надходжень.
За літньої спеки давайте під кондиціонером порахуємо деякі цифри митних надходжень. Думаю, вони будуть доречні в дискусії, "Що відбулося з українською митницею в останні роки" та яким курсом іти, або ж повзти далі.
Митні платежі до бюджету в доларовому еквіваленті (так більш наочно та об'єктивно) становили відповідно:
2008 рік - $19,5 млрд
2009 рік - $15,0 млрд
2009 рік – рік глибокої кризи, спад еконміки. Більше до цифри $15 млрд (не кажу вже про 19)? ці платежі до сьогоднішнього часу так і не підіймались. Це якраз період «бурхливих реформ» митної служби.
А що маємо за останніх два роки?
2015 рік - $8,4 млрд
2016 рік - $9,2 млрд
E найважчий 2014-й ця цифра складала $10,6 млрд. Але ж в 2016-2017-го обсяги імпорту значно зросли! Виникає запитання: де зростання податків з нього?
ЗМІ регулярно піднімають тему контрабанди, роботи митниці, податкових органів. При цьому високопосадовці із завидною регулярністю висловлюють задоволення роботою фіскальної та митної служби – мовляв, план перевиконують і т.п.. Однак жоден із чиновників не може навіть приблизно сказати, які обсяги контрабанди в Україні і, відповідно, як оцінити кількісні показники завдань поліпшення роботи митниці. У масовому сприйнятті (яке підтримується ЗМІ), контрабандисти - ті, хто переправляють цигарки, сало і будь-яку дрібницю через кордон.
Насправді, ситуація набагато сумніша і переможні реляції схоже, на жаль, мають мало спільного з реаліями.
Як пише експерт УКРАЇНСЬКОГО ІНСТИТУТУ МАЙБУТНЬОГО Ігор Тишкевіч для видання «Хвиля» - «Для того, щоб розібратися в проблемі немає потреби просиджувати добу в кущах біля кордону, проводити допити з пристрастю спійманих за руку митників - це все «дрібна риба». Реальні дані, як не парадоксально, відкриті і з яких яких можна багато чого дізнатися за допомогою простого порівняння цифр з відкритих офіційних джерел.»
Як основу Ігор Тишкевіч взяв таблиці Központi Statisztikai Hivatalt, Štatistický úrad Slovenskej republiky, статистичні щорічники Institutul National de Statistica і Główny Urząd Statystyczny, дані про зовнішню торгівлю від Укрстат і Белстат.
Так от, порівнюючи статистичні дані п’ятьох країн на підставі методики (у яку заглиблюватись не будемо) він приходить до висновку; «Якщо екстраполювати усереднений рівень контрабанди на дані по всіх країнах, то обсяг контрабандної торгівлі становить приблизно 12,9 млрд. доларів США» Це, якщо не більше. І, як підкреслює експерт, ці дані за 2015 рік - рік максимального обвалу зовнішньої торгівлі України.
Найбільша різниця в оцінках обсягів зовнішньої торгівлі зафіксована з Польщею. В оцінці поставок з цієї країни (імпорт) в Україну статистика двох країн дає цифри, відмінні на 42%. Або 977,8 мільйонів доларів. Це в 2015 році, коли обсяги зовнішньої торгівлі України досягли свого дна.
А що сьогодні?
Беремо для порівняння статистичні дані цієї ж Польщі (Główny Urząd Statystyczny) та порівняємо їх з даними Ukrstatu (Ukrstat.org) за січень – травень 2017 року.
Ukrstat.org - Географічна структура зовнішньої торгівлі товарами у січні-травні 2017 року1
|
Імпорт |
|
млн.дол. США |
у % до січня-травня 2016 |
|
Усього |
18572,2 |
128,6 |
у тому числі |
|
|
ПОЛЬЩА |
1 247,6 |
128,9 |
За даними польської сторони (Główny Urząd Statystyczny) |
(дані у USD) 1 987.9 (дані у EUR) 1 707,8 |
|
Різниця тільки за 5 місяців між Українськими та Польськими даними складає понад 740.3 млн.дол. США За рік різниця між статистичними даними (Główny Urząd Statystyczny – Ukrstat) може скласти понад 1,5 млрд.дол. США. Звісно, різниця не на користь України. У 2015 році як зазначалось вище було всього 977,8 млн.дол. США. Як бачимо сума так званого «контрабандного товару» що незаконно ввозиться в Україну значно зростає . Це без врахування так званого TAX FREE, де ця цифра може подвоїтись.
Митна порівняльна статистика має певну специфіку, але, сьогодні, на жаль, в ДФС не залишилось жодного фахівця з цього напрямку. Навіть при всій відносності співставлення тренд, як ми бачимо, невтішний.
Ще декілька цифр. В першому півріччі 2015-ого року («дно» зовнішньоеконономічної активності) кількість ввезених 40-футових контейнерів з товаром (найбільш поширений вид) склала 16257 шт. В першому півріччі 2017-ого – 27 240. Зростання на 68%. Але, в 2015-ому з цих контейнерів було зібрано 220 млн. податків, а в 2017-ому – 271 млн. Зростання лише на 23%. Повітря возити з Китаю чи Туреччини ніхто не буде. Тоді що відбувається? А все просто – в 2015-ому з контейнера в середньому збирали 13,55 тис. дол. податків. Зараз 9,94 дол. Асортимент традиційного ширпотребу змінився мало, ціна також. Де гроші? Вони в недостовірному декларуванні, відсутності ситеми контролю на кордоні, в тотальних «договорняках».
До речі, якщо податкове навантаження 2015-го року було б збережене, то тільки з цих контейнерів держава додатково отримала б 2 млрд.625 млн.грн.
Після 5-річної «фіскалізації» митниця України втратила своє основне призначення в сфері стягнення митних платежів – контроль бази оподаткування, а саме – достовірності вагових, цінових характеристик товару. Зі знищенням підрозділів по боротьбі з контрабандою, аналітичних служб, структур міжнародного співробітництва (а все, що від них залишилось важко назвати дієздатним), митна адміністрація країни деградувала в податковий філіал все того ж Мінсдоху. Справа якого живе і, як виявляється, з новими «реформами», ще більш перемагає.
Анатолій Макаренко, для «Главкома»
Автор – Голова Державної митної служби України (2009 - 2010 рр.), заступник Голови Державної фіскальної служби України (2014 - 2015 рр.)