«Мотор Січ» готують до націоналізації?

79-річному Богуслаєву через чверть століття нагадали про незаконність приватизації його заводу

Генпрокуратура перевіряє законність приватизації одного з найбільших світових виробників авіадвигунів

Китайський мільярдер Ван Цзин, новий власник контрольного пакету машинобудівного заводу «Мотор Січ», ризикує втратити контроль над привабливим активом. Все через розслідування Генпрокуратури, яка готує підґрунтя для оскарження приватизації «Мотор Січі» на початку 90-х.

Про це свідчить рішення Печерського суду Києва, що потрапило у розпорядження «Главкома».

Згідно з судовими матеріалами, у серпні Генпрокуратура розпочала розслідування за фактом ухилення від сплати податків під час приватизації «Мотор Січі» в 90-ті роки. Внаслідок мінімізації вартості приватизованого майна, бюджет недоотримав кошти в особливо великих розмірах, йдеться у матеріалах розслідування. 

Є чимало кримінальних проваджень, порушених за аналогічними підозрами, які жодним чином не загрожують бенефіціарам приватизації втратою активу через несплату податків. Які ж є підстави турбуватись тепер є у власників машинобудівного підприємства із Запоріжжя?

Справа щодо «Мотор Січі» вирізняється не лише через унікальність заводу та його стратегічний статус – підприємство  виготовляє широку номенклатуру виробів для оборонно-промислового комплексу і забезпечує роботою понад 20 тисяч українців.

Не так давно, завдяки матеріалу «Главкома», стало відомо, що з минулого року 56% акцій підприємства контролює громадянин Китаю, власник Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Ван Цзин. Цю частку китаєць купив у почесного президента та колишнього червоного директора заводу 79-річного В`ячеслава Богуслаєва та підконтрольних йому структур. До цього моменту народний депутат (нині член групи «Воля народу») Богуслаєв вважався найбільшим акціонером-фізособою ПАТ «Мотор Січ». Через угоду з китайцем Служба безпеки України в червні порушила справу про «диверсію» - мовляв, потужності заводу новий власник може вивезти з України, а сам завод знищити. Місяць тому, за зверненням СБУ, продані китайцю акції «Мотор Січі» було арештовано судом.

Але це був лише перший крок української влади. Як зазначено вище, у серпні Генпрокуратура відкрила інше провадження – щодо ухилення від сплати податків. У рамках цього розслідування столичний суд напередодні дав слідчим ГПУ доступ до низки документів, які стали підставою для приватизації машинобудівного заводу в 90-ті роки. Перелік паперів, яким цікавиться Генпрокуратура, дає підстави говорити про плани держави націоналізувати цей актив – у список увійшли документи, що стосуються кожного кроку приватизації «Мотор Січі», починаючи з 1992 року, включно з особистими справами всіх причетних до продажу заводу.

Отже, що цікавить слідчих ГПУ:

  • Накази Фонду держмайна 1992 - 1994 років про приватизацію «Мотор Січі», з аркушами погодження та додатками до них, змінами, доповненнями.
  • Лист «Мотор Січ» Голові Фонду держмайна «Про надання кандидатури в комісії з приватизації».
  • Особові справи членів комісії з приватизації.
  • Усі протоколи засідань комісії з приватизації з додатками, доповненнями, змінами.
  • Усі протоколи засідань інвентаризаційної комісії, рішення комісії з приватизації, акт оцінки майна, план приватизації.
  • Відомості щодо створення товариства покупців «Мотор Січ».
  • Висновки Антимонопольного комітету, Міністерства машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії щодо приватизації.
  • Акт оцінки вартості цілісного майнового комплексу Державного підприємства «Мотор Січ».
  • Усі розпорядження комісії з приватизації підприємства.
  • Балансова вартість основних фондів підприємства за 1991-1995 рр.
  • Усі висновки Фонду держмайна щодо приватизації,
  • Листи з додатками до них, направлені до Кабінету міністрів, щодо приватизації, звіти щодо інвентаризації,
  • Експертні дослідження та інші документи, що стали підставою для оцінки вартості цілісного майнового комплексу.
  • Особові справи членів комісії з продажу акцій.
  • Протокол засідання Комісії з продажу акцій (1994 рік).
  • Розпорядження Кабінету міністрів від 3 липня 1998 року з додатками, змінами та доповненнями до них.
  • Відомості, щодо продажу акцій АТ «Мотор Січ» у період з 1998-2002 роки, з усіма реєстрами, протоколами, листами.
  • Офіційне листування Фонду держмайна, щодо приватизації підприємства «Мотор Січ» та продажу його акцій за період 1991-1995, 1998-2002 роки.
  • Усі інші документи, які стали підставою та складені (укладені) для приватизації підприємства.
  • Особова справа колишнього Голови Фонду з посадовими інструкціями, положеннями та іншими документами; посадові інструкції та службові обов'язки голови фонду державного майна та його заступників у період 1991-2001 роки.
  • Відомості відносно фізичних осіб акціонерів, у тому числі, нерезидента - громадянина Китайської народної республіки та юридичних осіб з Панами, Белізу і Віргінських островів.
  • Інші документи.

Нагадаємо, донедавна В`ячеслав Богуслаєв, як основний акціонер, напряму володів 15,83% акцій «Мотор Січі»,  крім того, він контролював 17,3% акцій через Business House Helena, 15,7% акцій через «Гарант Інвест», «Гарант Альфа», ЗАТ «Торговий дім «Олена», СК «Мотор Гарант» та інші компанії.  

Минулого року його власний пакет зменшився з 15,81% до 1,04%. Слідчі впевнені, що Богуслаєв також позбувся частки і у підконтрольних йому офшорах. Згідно з останніми даними з відкритих джерел, новим господарем «Мотор січі» став китайський мільярдер Ван Цзін, який володіє фірмою Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co., Ltd. У руках останнього тепер перебуває контрольний пакет підприємства у розмірі 56%, записаний на довірених осіб покупця та афілійовані з ним компанії. 

Богуслаєв задекларував інвестиційний дохід у 2016 році в розмірі близько 1,07 млрд гривень, що був отриманий від належного ПАТ «Мотор Січ» торговця цінними паперами «Мотор-Дилер». За даними «Української біржі», в 2016 році курс акцій «Мотор Січ» коливався в межах від 1693 грн до 2110 грн за акцію, що передбачає ринкову вартість реалізованого пакета на рівні 660 млн гривень.


Готуватися до угоди щодо продажу частини акцій заводу сторони розпочали ще в лютому 2015 року. Тоді «Мотор Січ» та китайська Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co., Ltd. уклали Меморандум про співробітництво з метою створення заводу із виробництва авіаційних двигунів у місті Чунціні (КНР). Навесні минулого року «Мотор Січ» отримала позику у розмірі $100 млн від фірми з Віргінських островів Skyrizon Aircraft Holdings Limited (через посередника нею володіє згадуване вище Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co., Ltd.). Гроші було надано під 0,3% річних на 10 років. 

Все це дало підстави СБУ стверджувати, що представники топ-менеджменту та власники ПАО «Мотор Січ» ведуть підготовку до переміщення виробництва за межі України, що призведе до «ліквідації та знищення» заводу, стверджується в матеріалах СБУ. Мета угоди, вважають силовики: «ослаблення держави шляхом зруйнування вказаного підприємства як об'єкта, що має важливе народногосподарське та оборонне значення». 

Силовики впевнені, що Богуслаєв добре знав про наслідки угоди: «…Ослаблення України, як держави внаслідок зруйнування АТ «Мотор Січ», яке має народногосподарське та оборонне значення, шляхом переміщення за кордон українського виробництва та технологій». 

Зі свого боку, в Антимонопольному комітеті вважають, що наявні всі ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції: частка громадянина Китаю перевищила 50% голосів без отримання дозволу Антимонопольного комітету. Комітет наполягає на недопущенні подальшої перереєстрації права власності на акції АТ «Мотор Січ». 

«Мотор Січ» – один із найбільших світових виробників авіадвигунів, які постачає свою продукцію в понад 100 країн світу. Кількість співробітників перевищує 25 тисяч; діяльність підприємства забезпечує замовленнями десятки підприємств України у галузі машинобудуванні, металургії, електроніки, хімічної промисловості, логістичної сфери, авіаперевезення тощо. Двигуни «Мотор Січі» використовуються на гелікоптерах типу Мі-2, Мі-8, Мі-24, КА-26 (28, 32) - армійська авіація; на літаках АН-26, АН-72, АН-74 та інших.  

Скандал навколо співпраці з китайцями виглядає дивним з огляду на її підтримку українським урядом. Ще до відкриття кримінального провадження віце-прем'єр-міністр Степан Кубів з гордістю заявляв журналістам, що «Мотор Січ» та Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co Ltd почнуть спільне виробництво та обслуговування авіадвигунів в Китайській народній республіці. Називав це «перемогою». У свою чергу, Китай планував інвестувати $250 млн у запорізьке підприємство. 

Китаєць Ван Цзін, за оцінкою Forbes, володіє капіталом в $1,3 млрд, займає 201-ше місце в рейтингу китайських мільярдерів і 1678-ше у всесвітньому рейтингу. Мільярдер став відомим завдяки планам фінансувати будівництво Нікарагуанського каналу, який мав альтернативою Панамському. Через протести місцевих мешканців та нестачу коштів проект так і не розпочався.

Як раніше повідомляв Генпрокурор Юрій Луценко, проти підприємства «Мотор Січ» відкрито кілька кримінальних проваджень. Одне з них веде Служба безпеки України щодо незаконного продажу акцій (підприємства оборонного комплексу повинні погоджувати відчуження своїх акцій з відповідними державними установами, тоді як цього зроблено не було).

Водночас повідомлялося, що Головне слідче управління Генпрокуратури проводило перевірку факту ймовірного розкрадання державних коштів під час виконання підприємством державного оборонного замовлення. «Мова йде про ймовірне завищення цін на двигуни і надалі виведенні коштів через фіктивні структури, в тому числі шляхом використання так званих «сміттєвих акцій», - пояснював Луценко.

Читайте також:

Богуслаєву від «Мотор Січі», проданої китайцям, залишиться тільки музей?

СБУ: Богуслаєв продав контрольний пакет АТ «Мотор Січ» китайцю, заводу загрожує знищення

Федір Орищук, «Главком»