Нові штрафи. Як каратимуть водіїв, які лізуть на територію пішоходів та громадського транспорту

Чи змусять водії «нові правила паркування» припинити порушувати ПДР?
Фото: mistosite.org.ua

В Україні набули чинності нові правила паркування

27 вересня набули чинності «нові правила паркування». Саме так їх вже прозвали автовласники. Насправді ж йдеться про оновлення правил фіксації невірного паркування транспортних засобів та нові розміри штрафів за паркування, заборонене Правилами дорожнього руху. Відповідний закон був прийнятий нардепами ще зимою і підписаний президентом Петром Порошенком 28 березня. З того часу минуло 180 днів – і от тепер нововведення у силі.

Фото, відео, розмова

Закон передбачає введення фото- і відеофіксації порушень правил зупинки, стоянки та паркування транспорту. Обов'язковою є наявність не менше двох зображень транспортного засобу, зроблених з різних ракурсів. У повній мірі (тобто із фото- та відео фіксацією) закон почне діяти, коли на вулицях з’являться камери і буде створено Реєстр адміністративних правопорушень. Передбачається, що це відбудеться на початку 2019 року.

У сфері безпеки дорожнього руху та паркування будуть діяти три режими притягнення до адміністративної відповідальності:

1. Звичний старий режим: коли поліцейський контактує з порушником, перевіряє посвідчення водія, техпаспорт, складає постанову про притягнення до відповідальності прямо на місці вчинення порушення.

2. Автоматичний режим: передбачає фіксацію правопорушень стаціонарними камерами, які можуть бути встановлені на шляхопроводах, стовпах і навіть на громадському транспорті. Інформація з камер надходитиме до центрів обробки інформації, де за результатами візуальної перевірки поліцейські, за допомогою електронного цифрового підпису, будуть складати постанову. При фіксації правопорушень у такому випадку з порушника спочатку стягуються штрафні бали, яких вистачає на три порушення. А потім уже грошові штрафи.

3. Режим фотозйомки або відеозапису. Він передбачає фіксацію трьох видів порушень у ручному режимі технічними засобами у спеціальній захищеній програмі, яка автоматично відображатиме дату, час, координати місця порушення.

Отже, поки камер немає, діятиме «старий» режим.

Що ще нового

Відтепер якщо авто припарковано з порушенням правил, але не заважає руху пішоходів або велосипедистів, штраф становитиме 255 грн. Якщо ж автівка суттєво перешкоджає руху інших транспортних засобів або пішоходів - штраф буде 510 грн. Парковка на місці для інвалідів обійдеться порушнику в 1,2-1,7 тис. грн. При цьому в двох останніх випадках авто може бути евакуйоване, а до суми штрафу додасться вартість послуг евакуатора, разом ці витрати вже складуть близько 2 тис. грн.

Якщо водій «забув» заплатити за паркування, розмір штрафу буде виписуватися в 20-кратному розмірі від тарифу на паркування, що діє в цьому місці.

Для порушників, які оплатять штраф протягом 10 банківських днів, закон передбачає знижку в розмірі 50%. Якщо ж порушник не поспішає сплатити штраф протягом 30 днів - розмір покарання подвоюється.

Окрім представників Національної поліції виписувати штрафи за неправильне паркування отримають право муніципальні інспектори. Організація їхньої роботи – відповідальність  місцевої влади.

Вводиться заборона на готівковий розрахунок при оплаті паркувального збору. Інспекторів за отримання оплати на руки штрафуватимуть, розмір покарання –  від 850 грн.

Втім, у недалекому майбутньому, можливо, не лише поліцейські та інспектори зможуть фіксувати порушення правил паркування транспортними засобами, а й пішоходи. Шестеро київських програмістів взялась за розробку мобільного додатку Orange Card (за аналогією з жовтою карткою за порушення правил у футболі). Сервіс має запрацювати вже в жовтні, а наразі ведуться переговори з КМДА для забезпечення відповідної підтримки. Роботу над створенням сервісу почалася в грудні 2017-го, а вже влітку цього року розробники звернулися до КМДА з пропозицією підтримати проект. Переговори з адміністрацією ведуться від імені громадської організації «Справедливе Паркування», створеної на початку поточного року.

До слова, у Москві подібний додаток існує з 2015 року, і росіяни ним успішно користуються.

За що автомобіль можуть евакуювати

У законі прописані випадки, за які саме порушення правил паркування автомобіль підлягає евакуації:

  • авто поставлене на проїжджій частині в два і більше рядів;
  • авто розташоване в заборонених Правилами дорожнього руху місцях зупинки або стоянки, в тому числі на залізничних переїздах, трамвайних коліях, естакадах, мостах, шляхопроводах і під ними, в тунелях, на пішохідних переходах і ближче 10 метрів до них з обох сторін (крім випадків зупинки для надання переваги в русі);
  • авто своїм розташуванням унеможливлює рух інших транспортних засобів або створює суттєву перешкоду для руху пішоходів, в тому числі осіб з інвалідністю та пішоходів з дитячими візками. Цікаво, що «суттєва» ця перешкода чи «несуттєва» - визначатиме поліцейський (цей пункт йде дещо врозріз із чинними ПДР (п.15.10), у якому чітко прописано, що мотоцикл чи автівка можуть бути поставлені на краю тротуарів, де для руху пішоходів залишається щонайменше 2 м, - «Главком»);
  • авто розташоване на виділеній смузі для руху громадського маршрутного транспорту;
  • авто розташоване на позначеній відповідними дорожніми знаками та/або дорожньою розміткою велодоріжці;
  • авто перешкоджає руху або роботі снігоприбирального та іншого технологічного комунального транспорту в разі введення надзвичайного стану або в разі оголошення окремої місцевості зоною надзвичайної екологічної ситуації;
  • авто порушує схему паркування транспортних засобів таким чином, що воно блокує проїзд по двох або більше смугах руху.

Наталія Сокирчук, «Главком»