Рейдерство чи народна творчість? Музично-корупційний скандал на Суспільному
Чому програму, яка виходила 10 років, закрили
Популярна програма «Фольк-music», яка виходила на Першому каналі українського телебачення з вересня 2008 року, припиняє існування. Замість неї з 25 листопада в ефірі «UA: Перший» (Суспільне ТБ) виходитиме в ефір програма «UA: фольк». Керівництво телеканалу наполягає: проект ніхто не закривав, його просто оновили. Натомість незмінна ведуча «Фольк-music», Народна артистка Оксана Пекун та її чоловік, керівник і продюсер проекту Олександр Коваленко кажуть про «рейдерське захоплення». Адже нова програма має вийти уже з новим ведучим.
Головна відмінність нової музичної програми від попередньої полягатиме не тільки в назві, а й у форматі. Якщо раніше передача була орієнтована на людей здебільшого поважного віку, то новий формат, як розраховують телереформатори, залучатиме «голоси» молодшої аудиторії. Ведучим нової програми замість Пекун стане Тімур Мірошниченко, один з клментаторів трансляцій «Євробачення» в Україні.
Оксана Пекун наполягає на тому, що має бути програма для всіх поколінь, а «не лише майданчик для альтернативної музики». Напередодні чергового циклу записів програми пані Пекун опинилася на лікарняному, на підтвердження чого навіть опублікувала фото з-під крапельниці на своїй сторінці у Facebook. Каже, що у неї стався нервовий зрив, гіпертонічний криз через ситуацію навколо її проекту. Керівництво ж каналу звинувачує Пекун у зриві знімального процесу і погрожує санкціями.
«Главком» з’ясовував, хто винен у скандалі, який вийшов далеко за межі «Олівця» (столичного телецентру), і на який контент чекати глядачам Суспільного у новому році.
Доспівалися
«Захистимо «Фольк-music», «Разом – ми сила!», «Керівництво «UA: Перший» знищує популярну програму!». Повідомлення такого змісту розповсюджуються нині у соціальних мережах. Ведуча проекту Оксана Пекун заявляє, що керівництво Суспільного впродовж останнього року «ставить палиці в колеса», не даючи працювати її команді над виходом програми у звичному форматі. Він полягає в пошуку невідомих широкому загалу фольклорних колективів по всій Україні. Найкращі отримують можливість виступити у Києві та отримати ефір на всю країну. Потім твори, виконані народними колективами, звучать ще й у виконанні відомих артистів та груп вже у сучасному аранжуванні.
«Ми брали маловідому українську народну пісню, шукали її в глибинці, привозили в Київ і роздавали цю пісню нашим виконавцям, які давали творам нове життя», - розповідає Пекун.
Треба визнати, що таке осучаснення не завжди сприймалося позитивно тими, хто виконував «оригінал». «Детектор-медіа» наводить приклад цьогорічного травневого ефіру, коли співачка Марта Спіженко переспівала пісню «Ой, у лузі калина зів'яла» із сучасним аранжуванням, і це не сподобалося ансамблю «Піснеграй», який виконує цей твір. Ансамблю «Берегиня» не припав до душі переспів «Ой, чом ти, біла береза, на яр похилилася» у виконанні проекту Vilna. «Іноді так буває, що колективам не «заходять» переспіви», - визнає в розмові з «Главкомом» виконавчий продюсер творчого об’єднання музичних та розважальних програм «UA:Перший» Станіслав Мєдвєдєв, не вбачаючи у такій критиці великої проблеми. Мовляв, може бути різне сприйняття пісні через значну різницю у віці між учасниками фольклорних колективів та сучасними гуртами.
Оксана Пекун бачить проблему у тому, що нові телеменеджери, зокрема Станіслав Мєдвєдєв, який раніше працював на телеканалах «СТБ» та «Україна», взяли курс на ще більше омолодження формату. Пекун вважає, що її формат приносив популярність, а значить і рейтинги. «А вони все звели до звичайного концерту, їм не цікаві люди у тому сенсі, щоби шукати фольклорні колективи у глибинці. Тобто знищили формат проекту», – підсумовує Пекун.
У керівництві «UA: Перший» обвинувачення відкидають. Мовляв, мова йде про оновлення програми для більшої її орієнтації на молодшу аудиторію. «По-перше, потрібне було технічне оновлення, по-друге, оновлення пулу артистів, адже багато хто відмовлявся брати участь через почасти непривабливий імідж програми серед молодіжної аудиторії», – пояснює у коментарі «Главкому» керівник розважального напрямку «UA:Перший» Олександра Кольцова. За її словами, до зйомок залучили найкращі камери, включили у роботу Станіслава Мєдвєдєва. Мовляв, програма стала привабливішою для «глядачів серед потрібного вікового сегмента молодшого віку».
«Рік тому, коли я тільки потрапив на Суспільне, програма монтувалася з касет, виходила у форматі 3х4, із картинкою, м’яко кажучи, не найкращої якості», – пригадує в розмові з «Главкомом» Станіслав Мєдвєдєв. Серед заслуг саме нової команди Суспільного він називає те, що сучасні музичні колективи зацікавилися народними піснями. «Panivalkova, Alina Pash, Тоня Матвієнко, Оксана Муха чи то гурт Kozak System (що останнім часом робили переспіви в оновленій програмі) тепер забирають собі в репертуари кавери на народні пісні, які робили саме для «Фольку». Можна сказати, що й поняття «збереження народної пісні» перестало бути декларативним для проекту», – розповідає Станіслав. Він пропонує порівняти, як було до зміни формату і зараз:
Було:
Стало:
За лаштунками
Але, як з’ясував «Главком», зміни назви і формату програми пов’язані не лише з питанням її якості. На «UA: Перший» звинувачують попередню творчу команду у корупції. Як розповіла керівник розважального напрямку «UA: Перший» Олександра Кольцова, все що знято коштом каналу належить каналу, як й ідеї проектів, розроблені працівниками каналу. А чоловік Оксани Пекун, продюсер проекту «Фольк-music» Володимир Коваленко, бувши штатним співробітником, оформив назву програми на себе як фізичну особу. «Раніше це був «сімейний бізнес родини Пекун-Коваленко». Самі вирішували, хто з зірок виступатиме, самі знімали і показували концертні номери Пекун через канал, самі організовували власні концерти під брендом каналу в регіонах і розкручували потрібні колективи. Самі складали заявки на тендерні процедури. У програмі з'являлись місцеві політики з хлібом-сіллю. Все це під егідою любові та популяризації народної пісні», – розповідає Кольцова. За її словами, після викриття такої «корупції» Володимир Коваленко і його дружина мали чисельні перемовини з топ-менеджментом Суспільного, але згоди з юристами телеканалу вони так і не дійшли. Пекун та Коваленко почали бойкотувати та зривати зйомки. «Зокрема обдзвонили народні колективи і попросили їх не приїжджати», – згадує Кольцова.
Володимир Коваленко усі ці обвинувачення відкидає, заперечуючи факт лобіювання в ефірах програми «Фольк-music» політиків. «Так, в ефірах з’являлися керівники селищних рад, які відправляли місцеві колективи на зйомки. Він дає костюми, обшиває колектив, будує Палац культури.... Ну які можуть бути керівники у селах?», – риторично запитує Коваленко. Він також заперечує, що неправомірно поєднує штатну роботу на каналі з приватним бізнесом на проекті «Фольк-music». Продюсер каже, що зареєстрував «Фольк-music» на себе 10 років тому. «Моя інтелектуальна праця як продюсера та керівника проекту, який виконує певну роботу, виконував усі доручення каналу, належить каналові. Але я є ще й автором. Моя праця як автора каналу не належить, бо є моєю інтелектуальною власністю», – каже Володимир, додаючи, що раніше уже були перевірки щодо авторського права, і жодних порушень виявлено не було. Коваленко закидає «UA: Перший» те, що саме канал весь час користувався його авторським форматом програми безкоштовно. Тоді як, каже він, за 10 років існування програми родина Пекун-Коваленко вклала з власної кишені у розвиток проекту близько 3 млн грн. Мовляв, тут ще питання, хто кому винен гроші за контент.
Вартість виготовлення оновленої програми на каналі наразі не озвучують, але як запевняє Станіслав Мєдвєдєв, вона стала не набагато більшою. «Дещо зросла частина витрат пов’язана із записом звуку, бо наша принципова позиція – лише живий звук. Кривляння «під фанеру» не має нічого спільного із виконанням української пісні», – заявив він.
Володимир Коваленко каже, що йому вже телефонували з підтримкою друзі-артисти та політики, зокрема міністр культури України Євген Нищук, голова Комітету Верховної Ради з питань культури і духовності Микола Княжицький, народний депутат Віктор Пинзеник. Продюсеру радять два способи розв’язання конфлікту: іти зі своїм проектом на інший канал. Або ж шукати порозуміння на Суспільному, залишивши «Фольк-music» незалежним проектом, окремим підрозділом на каналі, як він був всі 10 років свого існування.
За словами Олександри Кольцової, Суспільне – це єдиний канал, який готовий віддати значну частку ефіру на подібні проекти. Вона каже, що канал хотів би продовжити співпрацю з Пекун, до останнього сподіваючись на компроміс, але подружжя Пекун-Коваленко обрали неприпустиму поведінку. «В Оксани є унікальне знання пісенного матеріалу, і мені шкода, що зловживання творчою свободою призвело нас до цієї точки конфлікту. Зараз триває службове розслідування по факту зриву зйомки. Потім ми зважимо всі факти і ухвалимо рішення на рівні правління. Проект у будь-якому разі лишається в ефірі», – каже Олександра Кольцова.
За словами Станіслава Мєдвєдєва, ведучий Тімур Мірошниченко (який раніше був голосом програми «Фольк-music», читав анонси) – не остаточне рішення керівництва. Він не виключає, що програму з новою назвою вестимуть двоє чи троє ведучих як у більшості форматних пісенних шоу. Сама Оксана Пекун зараз уже не на лікарняному. Каже, що взяла 10 днів відгулів, і з 4 грудня має повернутися на роботу. Але сумнівається, що керівництво «UA: Перший» захоче з нею спілкуватися. «Розумієте, вони нас просто не чують», – стверджує народна артистка.
Нагадаємо, у 2016 році «Перший Національний» зняв з Пасхального ефіру раніше запланований ювілейний концерт народної артистки Оксани Білозір. Своє рішення керівництво каналу обґрунтувало «невідповідністю формату та концепції суспільного мовлення каналу». Про це написав на своїй сторінці у Facebook чоловік співачки, директор Палацу «Україна» Роман Недзельський.
Михайло Глуховський, «Главком»
Інтерв’ю Оксани Білозір: Мені говорили: співай російською - будеш зіркою
Інтерв’ю Зураба Аласанії: Телецентр на Мельникова доцільно зруйнувати