Туристичний колапс. Кому потрібно кричати «Браво!»

Громадяни України обживають зал очікування аеропорту Тірани в Албанії
Фото: Ростислав Артеменко, Facebook

Хто відповість за зіпсовані українцям відпустки? Держава радить боротись за свої права самостійно

У розпал туристичного сезону українським туристам не пощастило: тисячі осіб застрягли у аеропортах України, Тунісу, Албанії та Грузії без змоги вилетіти на відпочинок або повернутися з нього.

Справжній колапс почався 27 червня: були скасовані авіарейси, які мали виконати авіакомпанія Bravo з Києва, Львова та Харкова до Монастіру (Туніс) та у зворотному напрямку. Заручниками ситуації стали близько 1000 українців, які змушені були провести дві ночі в аеропортах, поки у ситуацію не втрутився консул.

Ночувати в аеропорту довелось також українським туристам в Грузії, які мали їхати додому 30 червня, натомість їхній рейс відправився з Батумі 1 липня о 22:15 за київським часом. Добу не могли вилетіти з Албанії близько 200 українських туристів.

Крім того, близько 160 туристів не змогли повернутись з Пальма-де-Майорки, звідки їх мав доставити додому перевізник YanAir. Відпочивальники провели в аеропорту два дні. Туроператор JoinUp обіцяв 3 липня організувати рейс з Пальма-де-Майорки, а туристам, які чекають на вильоти на курортах Іспанії, надати проживання та харчування.

Хто винен?

Хоча скасування та перенесення чартерних рейсів явище часте, однак цього разу ситуація набула характеру лавини. У центрі скандалу опинились авіаперевізник Bravo Airways та туроператор Oasis. Постаждали також туристи операторів JoinUp, Пегас і TGP, які придбали на рейси Bravo частину місць.

У авіакомпанії пояснили ситуацію так: нібито туроператор Oasis не виконав свої фінансові зобов’язання перед перевізником за дев’ять рейсів, заборгувавши 25 млн грн. «В авіакомпанії, споглядаючи за зростанням боргу, були змушені призупинити ці рейси», - заявив сьогодні на брифінгу керівник BravoAirways Ігор Логвинський.

Він стверджує, що в компанії до останнього чекали, що туроператор заплатить за рейси в Туніс, але цього не відбулось. Затримались перші чотири рейси, а вони, натомість, за ефектом доміно спричинили затримки інших вильотів.

У результаті авіакомпанії довелось власним коштом здійснити дев’ять рейсів, щоб перевезти близько 1,5 тис. осіб.

В Oasis Travel свою вину заперечують. «З червня 2018 року авіакомпанією Bravo Airways систематично порушувалися умови договору щодо здійснення чартерних рейсів в Туніс, затримки вильотів становили понад 13 годин. Проте, компанія Oasis Travel Ukraine, зі свого боку, продовжувала і продовжує виконувати свої зобов'язання як перед авіакомпанією Bravo Airways, так і перед туристами, яким коштом компанії Oasis Travel Ukraine продовжувалось проживання в готелях Тунісу, надавалися знижки й безкоштовні екскурсії», - говориться в повідомленні прес-служби.

Самі ж туристи спростовують інформацію фірми, клієнтами якої вони стали. Львів’янка Оксана Паньків у коментарях в групі туроператора зазначала, що житло надали після того, як у ситуацію втрутився консул, а спочатку в Oasis пропонували вирішувати питання житла самостійно.

В Oasis наводять ще один аргумент: причиною колапсу стало те, що у Bravo просто мало літаків, які немає чим замінити у випадку затримки чи поломки. У прес-службі туроператора пояснюють, після аварійної посадки борту BAY 4406 «Анталія-Київ» в аеропорту «Жуляни» авіакомпанія Bravo Airways позбулася одного літака. Потім ще один літак, що слідував за маршрутом Київ-Монастір здійснив аварійну посадку у Львові. Затримка цього рейсу привела до зміщення всього графіку. Відсутність резервних бортів у перевізника, які б могли вийти на заміну, очевидно, і стала основною проблемою.

В Oasis переконують, що  Bravo  має заборгованість перед аеропортами Тунісу і не має коштів для оплати посадки, обслуговування і зліт рейсів в аеропортах Туніської республіки і ймовірно тому відмовилася їх виконувати 27 червня. Крім того, керівництво Oasis вирішило співпрацювати тепер з іншою авіакомпанією.

Компанія Bravo і справді не може похвалитися великою кількістю повітряних суден: у її розпорядженні до останнього часу їх усього п’ять. Це два Boeing 737-500, один Boeing 737-300, два літаки McDonnell Douglas. Причому один з McDonnell Douglas, як раніше повідомлялось, потрапив у аварію 14 червня у столичних «Жулянах». Тоді під час приземлення в умовах негоди літак викотився за межі злітно-посадкової смуги. Ніхто з 169 пасажирів не постраждав, всі були евакуйовані. Літак вже розібрали на деталі.

.

Сьогодні майже всі українські туристи з Тунісу повернулись додому. А в BravoAirways звітують: авіакомпанія повернулась до роботи в штатному режимі згідно з розкладом.

Тим не менше, досі немає гарантій, що подібна ситуація не повториться знову. Проблема у тому, що напрямки перезавантажені, і у випадку поламки або затримки літака, авіакомпанії часто не можуть його замінити іншим бортом. Щоб вирішити цю проблему і знизити навантаження на флот авіакомпаній, у JoinUp, наприклад, оголосили про скорочення рейсів в Іспанію.

Чи втрутиться у ситуацію держава?

Поки що єдине сприяння, яке надає українська влада туристам, це консульська допомога після того, як рейси затримали. Дипломати організовували українським туристам поселення, зв’язуються з туроператорами та авіакомпаніями з метою пришвидшити повернення додому. По суті, це все, чим може допомогти держава закордоном. Оплачувати державним коштом переліт та проживання українським туристам немає змоги.

«Коли мова йде про банальну комерційну суперечку, невиконаний контракт або щось інше, що призводить до багатогодинного чи навіть багатоденного стирчання в аеропорту, консул може поспівчувати і закликати до совісті тих, хто мав би допомогти. Слід сказати, що іноді навіть це допомагає. Але значно краще ретельно готуватися до поїздки: перевіряти кому ви платите, яку відповідальність вони перед вами несуть, як діяти в разі виникнення проблем, з ким контактувати. Мати з собою літр води, а на картці суму, якої буде в день вильоту достатньо, щоб сплатити при форс-мажорі за окремий білет – теж допомагає», - радить голова правління «Майдану закордонних справ», дипломат Богдан Яременко.

Але після гучного скандалу з туристами у Тунісі в Міністерстві інфраструктури задумались над тим, щоб посилити регулювання роботи туроператорів і авіаперевізників.

Міністр інфраструктури Володимир Омелян в ефірі 112 телеканалу в суботу, 30 червня, заявив, що буде рекомендувати міністерству економічного розвитку і торгівлі позбавити туроператора Oasis ліцензії. «Безумовно від нас буде звернення до Генеральної прокуратури про порушення карної справи, бо ми маємо справу з банальним шахрайством, коли гроші отримані, а послуги не надані», - уточнив Омелян.

Міністр обіцяв, що Міністерство економічного розвитку буде скасовувати ліцензії тих туроператорів, які не виконують свої зобов’язання. «Раз вільний ринок не працює - запроваджуємо ефективний ринок з елементами державного регулювання і контролю», - повідомив він.

Мінінфраструктури, МЗС та Мінекономрозвитку сьогодні провели нараду з туроператорами і авіакомпаніями, щоб переглянути і скасувати ліцензії недобросовістних туроператорів. За словами Омеляна, Державна авіаційна служба тепер посилить контроль за ліцензіями авіакомпаній, виконанням ними регулярних і чартерних маршрутів, технічного стану і стану салону літаків.

Протягом найближчих двох тижнів Державна авіаслужба проведе повну технічну ревізію літаків, заявив сьогодні на брифінгу міністр. Він додав, що з наступного року планується обмежити вік використання пасажирських літаків до 20-ти років в Україні. «Все, що старше двадцяти років, не матиме права літати в Україні», - додав Омелян.

До кінця цього тижня на сайті Міністерства інфраструктури і Державної авіаційної служби розмістять рейтинг авіакомпаній, який оновлюватиметься щомісяця.

Що ж стосується туроператорів, то жорстко регламентувати їхню діяльність в Міністерстві поки не готові.

Державний секретар Міністерства закордонних справ Андрій Заєць рекомендує тим людям, які змушені були по декілька діб проводити в аеропортах, подавати позови до суду на туроператорів. Якщо туроператор вважає, що вина лежить на іншому учаснику ринку, він має право подати регресний позов. «Поки наші громадяни не почнуть подавати колективні позови, доти ліберальний ринок не запрацює», - додав Заєць.

Яна Степанковська, «Главком»