«ЗАЗ» програв «секонд-хенду». Таріел Васадзе опановує новий бізнес
За сім місяців 2016 року Запорізький автозавод зібрав чотири автомобілі
За останні кілька років український автомобільний ринок змінився кардинально. З лідерів продажів зникли «бюджетні» бренди. Якщо ще в 2012 році в ТОП-10 продажів входили марки, що представляють одні з найдешевших автомобілів в Україні, - Lada, ЗАЗ і Geely, то в 2016-му їх місце зайняли набагато дорожчі Ford і Mazda. Також в «десятку» найбільш продаваних, за підсумками I півріччя, потрапила аж зовсім недешева BMW.
Як змінився ТОП-10 автопродажів
№ |
2012 рік |
2016 рік* |
1 |
Hyundai |
Toyota |
2 |
Lada |
Renault |
3 |
ЗАЗ |
Volkswagen |
4 |
Kia |
Skoda |
5 |
Volkswagen |
Kia |
6 |
Toyota |
BMW |
7 |
Skoda |
Nissan |
8 |
Renault |
Ford |
9 |
Nissan |
Hyundai |
10 |
Geely |
Mazda |
*Перше півріччя
За даними «Укравтопром»
Минулого місяця для деяких бюджетних брендів ситуація складалася взагалі жахливо. Як повідомляв «Главком», в липні 2016 року продукція «АвтоВАЗу» в нашій країні продавалася гірше, ніж автомобілі, які коштують у десятки разів дорожче. У списку найбільш продаваних авт російська марка опустилася нижче таких люксових іномарок, як BMW, Mercedes, Audi та Land Rover.
За останні чотири роки частка «АвтоВАЗу» на ринку України скоротилася більш ніж в п'ять разів - з 11,3% до 2,1%. І це при тому, що російський виробник пропонує дуже конкурентні за ціною автомобілі.
Падіння виробництва
Слідом за продажами падає і виробництво вітчизняних автомобілів, які традиційно були одними з найбільш ходових в Україні. За статистикою, яку публікує асоціація «Укравтопром», за сім місяців 2016 року Запорізький автозавод зібрав усього чотири автомобілі - по два в лютому і березні. Тобто ЗАЗ в 2016-му практично не працював.
Не випускає зараз легкових автомобілів і «Богдан». Колись корпорація збирали бюджетні автомобілі під власним брендом «Богдан» на базі російської «Лади». Були в виробничому портфелі компанії і китайські марки. Але збірання як перших, так і других, довелося згорнути. Одна з причин - низький попит.
За великим рахунком, сьогодні повноцінно в Україні працює лише один виробник легковиків - «Єврокар», який випускає автомобілі Skoda. У 2016 році завод зібрав близько 1 900 машин, що склало майже 100% виробництва легкового транспорту в країні. При цьому важливо відзначити: Skoda - автомобіль далеко не бюджетний. Найдешевша модель - Skoda Fabia - коштує понад $ 12 000, приблизно в два рази дорожче, ніж ЗАЗ «Сенс».
Чому падають продажі дешевих авт
Заміна в «десятці» бюджетних брендів більш представницькими не означає, що українці розбагатіли і почали купувати дорогі автомобілі. Просто ті, хто раніше купував нові ЗАЗ «Ланос» або Лада «Гранта» тепер вважають за краще за ті ж гроші брати вживані європейські авто.
За даними «Укравтопрому», тільки в 2015 році ринок уживаних іномарок в Україні виріс в чотири рази. А якщо вірити ще й статистиці Auto-Consulting, то за перші чотири місяці цього року, сегмент вживаних машин підріс ще на 15%. У січні-квітні автомобілів з пробігом продавали в 10 разів більше, ніж нових машин.
Щоб зрозуміти, чому українці відмовляються від нових бюджетних автомобілів на користь старих, досить порівняти ціни і комплектації конкурентів. Для наочності «Главком» знайшов свіже оголошення про продаж уживаного автомобіля в Європі: Volkswagen Golf 2010 року, який коштує 5 500 євро. Після розмитнення його ціна виросте до 7 888 євро – сума, яку цілком можна порівнювати з вартістю нового ЗАЗ «Ланос», який зараз у офіційних дилерів коштує 7 900 євро.
Щоб зрозуміти, на користь якого авта споживач зробить вибір, досить порівняти їх комплектацію.
|
Volkswagen Golf |
ЗАЗ Ланос |
Кондиціонер |
+ |
+ |
Сигналізація |
+ |
— |
Навігація |
+ |
— |
Магнітола |
+ |
— |
Центральний замок |
+ |
+ |
Електропідйомники |
+ |
+ |
Парктронік (передній) |
+ |
— |
Парктронік (задній) |
+ |
— |
Подушки безпеки |
||
Водія |
+ |
+ |
Пасажира |
+ |
— |
Передні бокові |
+ |
— |
Передні подушки-шторки |
+ |
— |
Передні подушки-шторки |
+ |
— |
Для колін водія |
+ |
— |
Тобто, порівняно з 6-річним «Гольфом» новий вітчизняний «Ланос» виглядає майже «порожнім». І за технічними характеристиками запорізький автомобіль старому «німцю» теж програє.
|
Volkswagen Golf |
ЗАЗ Ланос |
Пальне |
Дизель |
Бензин |
Об’єм мотору, л. |
1,6 |
1,4 |
Потужність, к.с. |
103,5 |
101 |
Оберти, Нм |
250 |
131 |
Від 0 до 100 км/г, с. |
11,3 |
н.д. |
Макс. швидкість, км/г |
189 |
170 |
Витрати пального, л/100 км |
||
Місто |
5,7 |
7,9 |
Траса |
3,9 |
5,1 |
Мікс |
4,5 |
6,4 |
Об’єм баку, л. |
55 |
48 |
Об’єм багажника, л. |
350 |
250 |
Кліренс, мм |
165 |
160 |
Перспективи «ЗАЗу» і «ВАЗу»
Можна припускати, що «Лада» і «ЗАЗ» продовжать здавати позиції. Причому, чергове падіння бренди можуть показати вже цього місяця. Причина - зниження податків на старі автомобілі, які тепер стали ще доступнішими. Як повідомляв «Главком», з серпня набув чинності закон, який знижує ставки акцизного збору з автомобілів з пробігом. На деякі машини податок знижений в 20 разів, що дозволяє тепер економити на покупці уживаної машини до 2 000 євро.
Втім, судячи з усього, «Укравто», якій належить Запорізький автозавод, вже змирилася з перемогою «секонд-хенду». У корпорації вирішили, що не будуть боротися з уживаними машинами, а навпаки, постараються на них заробити. Компанія вже навіть сформувала окремий бізнес-підрозділ, який спеціалізуватиметься виключно на торгівлі автомобілями.
«... Ми прийшли до необхідності почати системну і довгострокову роботу на ринку автомобілів з пробігом» - заявив навесні цього року Вахтанг Васадзе, заступник голови правління «Укравто» (син екс-депутата Таріела Васадзе). За його підрахунками, зараз в Україні лише 10% ринку - це нові автомобілі. Решта - перепродаж старих машин.
На рік «Укравто» планує продавати близько 20 000 вживаних автівок. Тобто, приблизно в 20 разів більше, ніж зараз корпорація продає нових автомобілів під брендом «ЗАЗ».