Прийшов час якомога швидше закінчити реформу економічних силовиків
«Не можуть люди з репресивно-корупційним мисленням побудувати нову аналітичну структуру»
Статистика – річ цікава та вперта. Офіс генпрокурора опублікував цікаву інформацію – чим займалися Бюро економічної безпеки (БЕБ) та Служба безпеки України (СБУ) сім місяців 2022 року.
Бюро економічної безпеки:
За даними Офісу Генерального прокурора (єдиний звіт про кримінальні правопорушення по державі за липень 2022 року) фіксуються такі результати роботи відомства за сім місяців поточного року:
Обліковано кримінальних правопорушень за звітний період (січень-липень 2022) = 201. У тому числі:
- ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових) платежів, ст. 212 = 71
- привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, ст. 191 = 30
- незаконне виготовлення, зберігання, збут або транспортування з метою збуту підакцизних товарів, ст. 204 = 22
- легалізація (відмивання) майна, одержаного злочинним шляхом, ст. 209 = 22
- кримінальні правопорушення, у яких особам вручено повідомлення про підозру = 8
- кримінальні правопорушення, за якими провадження направлені до суду з обвинувальним актом = 3 (1,5% від загальної кількості)
- Встановлена сума матеріальних збитків у кримінальних провадженнях, досудове розслідування у яких здійснювалось органами БЕБ = 39,3 млн грн.
- Накладено арешт на майно = 4,2 млн грн.
Якщо взяти до порівняння той же період 2020 року, то це 1544 справи, у 2021 році – 1746. Зменшення разючі.
Парадоксальні висновки щодо роботи БЕБ: з одного боку білий бізнес перестав відчувати постійний «терор» з боку перевіряльників, з іншого – 201 заведена справа за 7 місяців виглядає вкрай низьким показником як для справжньої боротьби із порушниками законодавства, що нікуди не ділися та продовжують свою незаконну діяльність.
Служба безпеки України:
- злочини проти основ національної безпеки України = 9958
- кримінальні правопорушення у сфері господарської діяльності = 91
- кримінальні правопорушення проти громадської безпеки = 327
- кримінальні правопорушення у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів = 142
- кримінальні правопорушення проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку = 20021
Проміжні висновки: у 2022 році СБУ зосередила свою діяльність на злочинах проти основ національної безпеки та миру і не турбує бізнес, лише 91 справа щодо господарчої діяльності за 7 місяців. Парадокс війни, СБУ нарешті поставила на перше місце ту діяльність, яка, власне, і повинна бути головною – ловити шпигунів, а не «кошмарити» бізнес.
Данило Гетьманцев, на зустрічі з Українською радою бізнесу, повідомив про фантастичні успіхи податкової по сплаті ПДВ у липні, аж 120% до плану, набагато більше, ніж минулого року. На цілком логічне запитання, як це вдалося при майже 40% непрацюючого бізнесу і 20% тимчасово окупованої території, відповідь була проста – закрили «скрутки» і звільнили податківців, причетних до таких схем.
От і приходить на думку парадоксальний висновок, про який дискутували експерти, влада і бізнес. Чим менше втручання силових структур, тим кращий результат?
Можна довго та багато писати про податкову міліцію, яка зробила Україну унікальною державою, де влада боролася з тими, хто боровся з економічними злочинами, але результат діяльності за 7 місяців дає відповідь на дискусію.
Чи тішить це мене? І що робити далі?
Звісно, я шаную та поважаю наш бізнес, але я не маю ілюзій, що всі дружно, як один, завтра платитимуть податки, відмовляться від схем мінімізації тощо. В усьому світі бізнес та влада, платник податку та податківець, мають діаметрально різні інтереси.
Тому прийшов час (війна це прискорила та й відсутність коштів у бюджеті на фінансування змусить) максимально швидко закінчити реформу економічних силовиків. СБУ доведеться відмовитися остаточно від економіки, БЕБ чекає найближчим часом перезавантаження, звіт підтвердив – чергового українського велосипеду не винайшли.
Не можуть люди з репресивно-корупційним мисленням побудувати нову аналітичну структуру, яка вміє не тільки «маски шоу», а зможе конкурувати інтелектуально, з кращими юристами, аудиторами, фінансистами.
Вихід один – як при формуванні НАБУ, не брати колишніх силовиків, призначити керівником публічну та не заангажовану постать. Тоді є шанс на цивілізовану боротьбу з економічними правопорушеннями. Старе гасло про кадри, які вирішують все, знову актуальне як ніколи.