Безпечний шопінг у «чорну п'ятницю». Як не пошитися у дурні?
YouControl описує класичні сценарії шахрайства та дає поради, як себе застрахувати
За даними Financesonline лише у США дохід від минулорічної «чорної п’ятниці» склав понад $188 млрд. Середньостатистичний американець цього дня витрачає близько $485. В Україні цей показник коливається в межах $120 і зберігає тенденцію росту. Як стверджує Black Friday Global, в порівнянні зі звичайною п’ятницею зростання продажів становить понад 1300%.
Цьогоріч «чорна п'ятниця» проходить у тіні локдауну. Попри вакцинацію, МОЗ рекомендує уникати великого скупчення людей. Тому незмінною альтернативою залишається онлайн-шопінг. Проте, у гонитві за вигідними пропозиціями, не варто забувати про ризики шахрайства. Завчасна перевірка інтернет-магазинів вбереже від недоброчесних продавців, а ще ‒ значно зекономить дорогоцінні час та нерви. Експерти аналітичного сервісу YouControl підготували низку порад щодо здійснення безпечного онлайн-шопінгу.
Шахраї дуже люблять моменти, коли люди поспішають і метушаться. Адже це ознака того, що в них немає часу не лише на ретельну перевірку, але й звичайну обачність. Ажіотаж навколо окремих товарів чи послуг через «шалені знижки» сприяє тому, що покупці діють швидко, імпульсивно та нерозважливо. Тому найперше і найголовніше правило – не довіряти, а перевіряти.
Як «чекнути» онлайн-магазин?
1. Доволі часто інтернет-магазини працюють у так званій «сірій» зоні вітчизняного правового поля. Саме тому, першочергово потрібно з’ясувати офіційну назву та код ЄДРПОУ (ідентифікаційний код) юридичної особи або фізичної особи-підприємця, на сайті якого плануєте «шопитися». Це можна зробити або в контактних даних інтернет-магазину, або в гуглі, якщо реєстраційні документи на сайті відсутні. Обов’язково загляньте у розділ «Умови повернення товару», там можуть бути контактні дані саме юридичної особи. Якщо такого розділу немає на сайті, варто насторожитися.
2. Отримавши вихідні дані, першочергово варто перевірити:
- юридичний статус (чи не перебуває в процесі припинення), чи не має проблем з податковою та вид діяльності;
- як давно працює інтернет-магазин – чи не створили його виключно під «чорну п’ятницю»?
- судову історію та наявність виконавчих проваджень. Ця інформація дасть розуміння, наскільки добросовісно продавець виконує свої обов’язки та як врегульовує конфліктні ситуації.
До речі, дії з перевірки можна здійснити безоплатно в YouControl за допомогою модулів «Експрес-аналіз» та «Аналіз ринків».
Класичний сценарій шахрайства
Людина вирішила купити смартфон. Знайшла найдешевшу пропозицію в одному з інтернет-магазинів. Продавець висуває вимогу попередньої оплати на картку, після чого обіцяє надіслати смартфон поштовим відправленням. Покупець проводить оплату, йому надходить повідомлення про те, що замовлення відправлене. Після двох тижнів очікування і запевнень, що «ось-ось все приїде», покупець помічає, що за номером телефона продавця ніхто не відповідає або він стає недійсним. А інтернет-магазин раптово припиняє своє існування.
Михайло Кольцов
Керівник відділу навчання та розвитку YouControl
«Чорна п’ятниця – нагода придбати те, що давно хотіли зі знижкою. Проте слід бути обачними, щоб не натрапити на шахраїв. Аби звести ризики онлайн-шопінгу до мінімуму, завчасно складіть перелік товарів/послуг та оберіть магазини, в яких плануєте їх придбати. І, звісно, зробіть попередню перевірку продавців за допомогою відкритих даних. Пам’ятайте, купуючи товар у невідомої фізичної чи юридичної особи, ви ризикуєте, тому варто підстрахуватись. Найпростіший спосіб – використовувати постоплату і розраховуватися тільки тоді, коли ви оглянули товар і впевнені в його якості. Намагайтесь не використовувати передоплату, особливо, коли кошти перераховуються на звичайну (а не ФОПівську) картку продавця і ви не маєте можливості перевірити ПІБ отримувача. Якщо магазин працює офіційно, у нього має бути банківський рахунок ФОП або юрособи. Будьте обачними і насолоджуйтесь покупками».