«Чорна п’ятниця». Поради для тих, хто не хоче пошитися у дурні

ТЕМА ТИЖНЯ
«Чорна п’ятниця». Поради для тих, хто не хоче пошитися у дурні
Чорна п'ятниця

23 листопада: покупці – жертви реклами, продавці – заручники ситуації

Про наближення «чорної п’ятниці» в Україні відомо ледь не кожному. Рекламні оголошення про «фантастичні», «нечувані» та «неймовірні» знижки у торговельних центрах та в онлайн-магазинах почали з’являтися ще місяць тому.

Минулого року «Главком» поцікавився результатами таких «мегарозпродажів», тоді вони виявилися невтішними: користувачі соцмереж скаржилися, що їхні очікування не виправдалися, ціни навіть після зниження продовжували «кусатися», і сама «чорна п’ятниця» залишила по собі гіркий присмак розчарування.

Напередодні чергової «п’ятниці» «Главком» розбирався, як не дати рекламі вас обманути, як не накупити зайвого та справді зекономити на покупках у день «мегарозпродажу».

В погоні за американцями

Економічний експерт Олег Устенко у розмові з «Главкомом», дійшов висновку, що так ефективно, як у США, «чорна п’ятниця» не спрацьовує більше ніде. В Америці справді трапляються великі знижки, там також надзвичайно активні та платоспроможні покупці. Вони заздалегідь готуються до розпродажів: особливо затяті шопери цього дня навіть беруть відгул на роботі. Європейці ж просто копіюють американський досвід.

А от українські ритейлери стали заручниками ситуації. Спроби запозичити досвід американців загнали наших продавців у глухий кут. По-перше, стало зрозуміло: українці не готові масово діставати заощадження, аби за один день оновити всю техніку чи гардероб – купівельна спроможність наших громадян значно нижча, ніж американців. По-друге, з’ясувалося, що шляху назад немає: магазини, які відмовляться влаштовувати «ніч мегазнижок», ризикують «подарувати» своїх потенційних покупців конкурентам, які не лінуються рекламувати свої «знижені» ціни. Тож ритейлерам доводиться всіляко заманювати покупців: проводити конкурси, запрошувати артистів, аби завдяки росту продажів «відбити» кошти, вкладені у рекламу.

2_559Чим вища ціна товару, тим більшу суму можна зекономити

 

Що почому

Найбільші знижки пропонують на одяг, менші на взуття, значно менші – на техніку. Втім, чим вища ціна товару, тим більшу суму можна зекономити: приміром, телевізор, який коштував 10 тис. грн можна купити за 9 тис. А от якщо ви зібралися купити смартфон, який до початку знижок коштував до 4,5 тис. грн, то зекономити вдасться близько 400 грн. Це можна прослідкувати за ціновою політикою продавців, які розпочали «чорну п’ятницю» з перших чисел листопада і продовжили її до 25-го включно.


3_373

На купівлі недорогого смартфону вдасться зекономити хіба що кілька сотень гривень

 

Погратися у «чорну п’ятницю» вирішили навіть забудовники. Щоправда, відважних продавців нерухомості можна перерахувати на пальцях однієї руки, та й спокусливими їхні пропозиції назвати не можна. Так, в Одесі помешкання житлового кварталу «Приморские сады» подешевшають всього на 5%, і лише ті, що плануються здатись в експлуатацію у кінці наступного року.

Ще один приклад «нечуваної щедрості» – акція від скандально відомого забудовника «Укрбуд». Він розтягує розпродаж з 16 по 30 листопада та пропонує знижку 20% на останні паркомісця в окремих житлових комплексах та 50% на господарські приміщення. На перший погляд, пропозиція справді вигідна: приміром, у ЖК «Аристократ» паркомісце можна буде придбати не за 850 тис. грн, а за 680 тис. Втім, слід взяти до уваги, що «Аристократ», як і всі інші ЖК, що беруть участь в акції, – елітна забудова, вартість квартири у якій стартує від 6,9 до 22 млн. Тож коло потенційних покупців, яких цією знижкою можна спокусити, дуже вузьке.

«Чорною п’ятницею» вирішили скористатись і проблемні забудовники. Так, у скандальному столичному довгобуді ЖК «Совские пруды», який із порушеннями закону звів одіозний Анатолій Войцеховський, впродовж тижня (19-25 листопада) усі квартири продаються за єдиною ціною за квадратний метр – 10,5 тис. грн.

Деякі мережі роблять дію своїх дійсно привабливих знижок вкрай обмеженою. Наприклад, покупець зможе отримати товар за  зменшеною ціною лише за певних жорстких умов. Користувачі Facebook звернули увагу на те, що мережа заправок WOG пропонує знижку у 5 грн на кожен літр бензину лише з 21.00 23 листопада і до 6.00 24 листопада. Водночас, якщо навіть ви і приїдете заправлятися уночі, кількість дешевого палива буде обмежена – не більше 100 літрів.

 Багато коментаторів обурилися такими хитрощами: «Тому, хто залив повний бак у подарунок 10 літрів – у каністру не можна!».

aergКупівельна спроможність наших громадян значно нижча, ніж американців

 

Поради покупцям у «чорну п’ятницю»

1. Складіть список речей, які вам дійсно потрібно придбати

Перелік потрібних речей необхідний, аби купити дорожчу річ (смартфон, зимове взуття, меблі), а не нагребти у шопінг-лихоманці купу дешевих дрібничок, цінність яких вже завтра здасться вам сумнівною.

Одне з найефективніших правил маркетологів –  найкраще купують речі, кількість яких обмежена, або ж низька ціна діє короткий проміжок часу. Тож покупцям, на очі яким потрапляє цінник із більш-менш вигідною ціновою пропозицією та ремаркою «кількість обмежена» чи «тільки сьогодні!», не потрібно поспішати: по-перше, офлайн та онлайн магазинів, які у цей період змагаються за кожного клієнта, в Україні вдосталь, а по-друге, цілком ймовірно, що завтра ваш «супервигідний ексклюзивний товар» з’явиться на полицях у великій кількості за ціною всього на кілька гривень вищою.

Існують також категорії товарів, якими недоречно запасатися лише через знижену ціну. Приміром, будматеріали чи меблі про запас не купують. Заступник Голови товариства «Епіцентр К» (найбільша вітчизняна мережа будівельних супермаркетів) Ірина Шинкаренко зауважує, що економія для відвідувачів таких магазинів важлива, але покупці керуються й іншими міркуваннями. «З власного досвіду можу сказати, що саме у нашій мережі більшість покупців приходять не тоді, коли відбувається певна акція зі знижками, а ще і в той час, коли їм зручніше», - пояснює менеджер.

2. Ставтесь критично до реклами

Нині реклама обіцяє потенційним покупцям «знижки до 80%». Спрацьовує простий розрахунок: люди зреагують на цифру, що вражає, але не на коротеньке слово «до», яке означає: знижки, як правило, коливаються між 5% та 30%, а на одну-дві речі магазин і справді може знизити на 80%. Це, як правило, товари які і даром ви не взяли б. Тож не варто їхати на інший кінець міста у надії на шалені знижки: найближчий до вас торговельний центр, скоріш за все, запропонує приблизно такі ж знижки на такі ж товари.

 

 

3. Заздалегідь вивчіть ціни на потрібні товари

Знайомитись із цінами потрібно у тих магазинах, де збираєтесь робити покупки. Недобросовісні продавці за кілька днів до розпродажу або ж навіть у «день Х» вказують завищені ціни, потім їх перекреслюють, демонструючи «шалений розпродаж». Таким чином у покупця виникає ілюзія дешевизни, а магазин продає товар за середньою на ринку ціною.

Крім того, врахуйте: як правило, в усіх магазинах під час «чорної п’ятниці» не діють якісь інші знижки – скажімо, передбачені накопичувальною карткою. Приміром, інтернет-магазин «Гарна мама» попереджає: усі промокоди (код, який потрібно ввести для додаткової невеликої знижки) не діятимуть у день мегазнижок. Однак ця примітка – невеличка, збоку сторінки і з’являється лише під час оформлення замовлення.


4. Будьте уважні

Здійснюючи покупки в магазинах, звертайте увагу не лише на ціну, а й на якість виробу, адже користуючись ажіотажом продавці намагатимуться збути бракований товар або ж такий, у якого от-от збігає термін придатності. Тож перш ніж відкривати гаманець, прискіпливо огляньте річ, протестуйте техніку.

Крім того, в обклеєному яскравими картинками із надписом Sale магазині, будьте особливо пильними із товарами, які пропонують на касі. Часто там серед дешевих речей можуть «випадково» трапитись і досить дорогі.

Завжди читайте дрібні написи, які роз’яснюють умови спокусливих акцій. Наприклад, за обіцянкою віддати вам кожну третю річ (звісно, найдешевшу у чеку) безплатно, зверніть увагу: чи йдеться про товари, на які розповсюджуються знижки, чи продавець такий щедрий лише на товари, які продаються без знижок. Якщо онлайн-продавець величезними червоними літерами обіцяє вам безплатну доставку покупок, знову-таки, придивіться до маленьких літер: скоріш за все, магазин із такою турботою ставиться до клієнтів, чий чек перевищить певну суму.

5. Будьте терплячим напередодні «чорної п’ятниці»

Маркетологи низки магазинів вигадали цікавий хід для особливо нетерплячих покупців, які гаряче чекають на мегарозпродаж. Так, вони закликають «не чекати 23 листопада, а купувати вже сьогодні!» і на низку товарів пропонують знижки приблизно від 5% до 25%. Таким чином продавці можуть переманити частину потенційних клієнтів свого конкурента, запрошуючи на розпродаж раніше, провокуючи клієнтів витратити гроші раніше «часу X». З іншого боку, якщо 23 листопада ці ж товари будуть коштувати дешевше, ніж напередодні, клієнти можуть обуритися і не «повестися» на такий хід наступного року.

6. Думайте!

Зважте, наскільки ви готові підлаштовуватися під умови акцій. Скажімо, якщо ви збираєтеся їхати машиною в інший кінець міста, аби придбати взуття зі знижкою у 400 гривень, порахуйте, на яку суму ви витратите палива. Врешті чесно дайте собі відповідь: чи готові ви заради кількох футболок провести годину у чергах (до примірочної та каси) і чи буде вам така покупка у радість.

Також варто не забувати, що «чорна п’ятниця» – лише старт рекламних перегонів. Чим ближче до нового року, тим гучніше покупцям повідомлятимуть про передноворічні розпродажі, а вони стартують вже у перших числах грудня. Справжні ж знижки, про які вже ніхто не галасуватиме, трапляються у кінці сезону. Наприклад, зимові речі подешевшають ближче до весни, а «новорічні» товари, які залишаться на прилавках, подешевшають відразу ж після свят.

Наталія Сокирчук, «Главком»

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів

Читайте також

Дата публікації новини: