Про наближення «чорної п’ятниці» відомо ледь не кожному. Рекламні оголошення про «фантастичні» та «неймовірні» знижки почали з’являтися ще місяць тому…
YouControl описує класичні сценарії шахрайства та дає поради, як себе застрахувати
За даними Financesonline лише у США дохід від минулорічної «чорної п’ятниці» склав понад $188 млрд. Середньостатистичний американець цього дня витрачає близько $485. В Україні цей показник коливається в межах $120 і зберігає тенденцію росту. Як стверджує Black Friday Global, в порівнянні зі звичайною п’ятницею зростання продажів становить понад 1300%.
Цьогоріч «чорна п'ятниця» проходить у тіні локдауну. Попри вакцинацію, МОЗ рекомендує уникати великого скупчення людей. Тому незмінною альтернативою залишається онлайн-шопінг. Проте, у гонитві за вигідними пропозиціями, не варто забувати про ризики шахрайства. Завчасна перевірка інтернет-магазинів вбереже від недоброчесних продавців, а ще ‒ значно зекономить дорогоцінні час та нерви. Експерти аналітичного сервісу YouControl підготували низку порад щодо здійснення безпечного онлайн-шопінгу.
Шахраї дуже люблять моменти, коли люди поспішають і метушаться. Адже це ознака того, що в них немає часу не лише на ретельну перевірку, але й звичайну обачність. Ажіотаж навколо окремих товарів чи послуг через «шалені знижки» сприяє тому, що покупці діють швидко, імпульсивно та нерозважливо. Тому найперше і найголовніше правило – не довіряти, а перевіряти.
Як «чекнути» онлайн-магазин?
1. Доволі часто інтернет-магазини працюють у так званій «сірій» зоні вітчизняного правового поля. Саме тому, першочергово потрібно з’ясувати офіційну назву та код ЄДРПОУ (ідентифікаційний код) юридичної особи або фізичної особи-підприємця, на сайті якого плануєте «шопитися». Це можна зробити або в контактних даних інтернет-магазину, або в гуглі, якщо реєстраційні документи на сайті відсутні. Обов’язково загляньте у розділ «Умови повернення товару», там можуть бути контактні дані саме юридичної особи. Якщо такого розділу немає на сайті, варто насторожитися.
2. Отримавши вихідні дані, першочергово варто перевірити:
- юридичний статус (чи не перебуває в процесі припинення), чи не має проблем з податковою та вид діяльності;
- як давно працює інтернет-магазин – чи не створили його виключно під «чорну п’ятницю»?
- судову історію та наявність виконавчих проваджень. Ця інформація дасть розуміння, наскільки добросовісно продавець виконує свої обов’язки та як врегульовує конфліктні ситуації.
До речі, дії з перевірки можна здійснити безоплатно в YouControl за допомогою модулів «Експрес-аналіз» та «Аналіз ринків».
Класичний сценарій шахрайства
Людина вирішила купити смартфон. Знайшла найдешевшу пропозицію в одному з інтернет-магазинів. Продавець висуває вимогу попередньої оплати на картку, після чого обіцяє надіслати смартфон поштовим відправленням. Покупець проводить оплату, йому надходить повідомлення про те, що замовлення відправлене. Після двох тижнів очікування і запевнень, що «ось-ось все приїде», покупець помічає, що за номером телефона продавця ніхто не відповідає або він стає недійсним. А інтернет-магазин раптово припиняє своє існування.
Михайло Кольцов
Керівник відділу навчання та розвитку YouControl
«Чорна п’ятниця – нагода придбати те, що давно хотіли зі знижкою. Проте слід бути обачними, щоб не натрапити на шахраїв. Аби звести ризики онлайн-шопінгу до мінімуму, завчасно складіть перелік товарів/послуг та оберіть магазини, в яких плануєте їх придбати. І, звісно, зробіть попередню перевірку продавців за допомогою відкритих даних. Пам’ятайте, купуючи товар у невідомої фізичної чи юридичної особи, ви ризикуєте, тому варто підстрахуватись. Найпростіший спосіб – використовувати постоплату і розраховуватися тільки тоді, коли ви оглянули товар і впевнені в його якості. Намагайтесь не використовувати передоплату, особливо, коли кошти перераховуються на звичайну (а не ФОПівську) картку продавця і ви не маєте можливості перевірити ПІБ отримувача. Якщо магазин працює офіційно, у нього має бути банківський рахунок ФОП або юрособи. Будьте обачними і насолоджуйтесь покупками».
Коментарі — 0