Указ про дострокові вибори неконституційний: відомі юристи оприлюднили свої аргументи
Автори звернення закликають суддів Конституційного Суду України якомога швидше розглянути конституційне подання щодо указу про розпуск ВР
Про це повідомляє Центр політико-правових реформ.
Видавши цей указ, йдеться у зверненні, президент порушив низку положень Конституції. Ініціатори звернення підкреслюють, що у Володимира Зеленського на момент видання указу (21 травня 2019 року) не було законних підстав оголошувати про розпуск Верховної Ради. У тексті звернення перераховані правові аргументи на користь висновку авторів про те, що президент Зеленський «перевищив свої конституційні повноваження, чим порушив частину першу статті 8, частини другої статті 19, пункт 8 частини першої статті 106 Конституції України».
«Президент України розпочав виконання своїх повноважень з порушення Конституції України. Як свідчить досвід, відсутність належної і своєчасної реакції політикуму і Конституційного Суду України на антиконституційні дії президента заохочуватимуть його до подальших порушень конституційного правопорядку», - йдеться у зверненні відомих юристів.
Автори звернення закликають суддів Конституційного Суду України якомога швидше розглянути конституційне подання щодо указу про розпуск ВР, спираючись на наведені факти і правові аргументи.
Далі публікуємо повний текст звернення:
Президент України Володимир Зеленський підписав Указ «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» 21 травня 2019 року №303/2019. 62 народних депутатів України внесли конституційне подання до Конституційного Суду України щодо конституційності цього Указу Президента. Конституційний Суд України 29 травня 2019 року відкрив провадження за цим поданням.
Ми, науковці, експерти і практики в галузі конституційного права, вважаємо своїм обов’язком оприлюднити факти і правові аргументи щодо конституційності зазначеного Указу Президента України:
- Відповідно до пункту 8 частини другої статті 106 Президент України має право достроково припинити повноваження Верховної Ради України, у випадках, передбачених частиною другою статті 90 Конституції, якщо: 1) протягом одного місяця ВРУ не сформовано коаліцію депутатських фракцій відповідно до статті 83 цієї Конституції; 2) протягом 60 днів після відставки Кабінету Міністрів України не сформовано персональний склад КМУ; 3) протягом 30 днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатись. Лише у конституційно визначених випадках недієздатності законодавчого органу Президент має право припиняти повноваження Парламенту. При цьому дострокове припинення повноважень Парламенту є правом, а не обов’язком Президента. Конституція України не допускає можливості припинення повноважень Парламенту з політичних причин, таких як низька суспільна довіра до Парламенту чи вигідність одній чи кільком політичним партіям провести вибори швидше ніж передбачено Конституцією. Разом з цим частина п’ята статті 90 Конституції встановлює, що повноваження ВРУ не можуть бути достроково припинені Президентом в останні шість місяців строку повноважень Верховної Ради або Президента.
- В Указі Президента України «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» міститься посилання на номери статей Конституції, в тому числі на пункт 1 частини другої статті 90 Конституції України, тобто на неспроможність Верховної Ради протягом одного місяця з дня припинення діяльності коаліції депутатських фракцій сформувати коаліцію.
- У той же час Голова ВРУ оголосив про припинення діяльності коаліції «Європейська України» 17 травня 2019 р. у зв’язку з виходом із коаліції депутатської фракції Політичної партії «Народний фронт». При цьому положення пункту 7 Угоди про коаліцію депутатських фракцій «Європейська Україна» пов’язують припинення існування коаліції саме з такими подіями, що відбулися 17 травня у Парламенті.
- Інших офіційних повідомлень від керівників фракцій, які входили до коаліції, керівників Парламенту чи Президента України про припинення існування коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді, які б могли стати початком відліку визначеного Конституцією місячного строку для створення чи відновлення коаліції, за період роботи 8-ого скликання ВРУ не було.
- Указ Президента України «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» з’явився 21 травня 2019 року, тобто на п’ятий день відсутності коаліції в Парламенті. Проте повноваження достроково припиняти повноваження Парламенту у Президента виникають лише через місяць після припинення існування коаліції у Парламенті.
- При цьому Указ Президента не містить обґрунтування щодо настання жодного випадку недієздатності Парламенту, передбаченого в статті 90 Конституції України, отже не відповідає принципу правової визначеності, що є елементом верховенства права, закріпленого в статті 8 Конституції України.
- Обґрунтування цього Указу низькою суспільною довірою до Парламенту, як було публічно зазначено Володимиром Зеленським, чи тим, що «коаліції не було вже давно», як пояснюють політичні прихильники Президента, є політичними аргументами, але не можуть вважатися правовими оскільки не передбачені Конституцією України.
Вищенаведені факти і правові аргументи дають підстави стверджувати, що Президент України Володимир Зеленський видав Указ «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» від 21 травня 2019 р. № 303/2019 з перевищенням своїх конституційних повноважень, чим порушив частину першу статті 8, частину другу статті 19, пункт 8 частини першої статті 106 Конституції України.
Будучи за Конституцією України (стаття 102) гарантом додержання Конституції, Президент України почав виконання своїх повноважень з порушення Конституції України. Як свідчить досвід, відсутність належної та вчасної реакції політикуму та Конституційного Суду України на антиконституційні дії Президента будуть заохочувати його до подальших порушень конституційного правопорядку.
У зв’язку з цим закликаємо суддів Конституційного Суду України якнайшвидше розглянути конституційне подання 62 народних депутатів, спираючись на наведені факти і правові аргументи та беручи до уваги інтерес суспільства і держави в суворому дотриманні принципів демократії та верховенства права.
Відкрите звернення підписали:
Володимир Василенко, доктор юридичних наук, професор Києво-Могилянської академії, Надзвичайний і Повноважний посол
Микола Козюбра, суддя Конституційного Суду України (1996-2003), професор Києво-Могилянської академії
Віктор Шишкін, суддя Конституційного Суду України (2006-2015)
Олег Березюк, голова Українського юридичного товариства
Ігор Коліушко, голова Правління Центру політико-правових реформ
Юлія Кириченко, член Правління Центру політико-правових реформ
Раніше повідомлялося, що Конституційний суд відкрив провадження за поданням щодо розпуску Ради.
21 травня президент України Володимир Зеленський підписав указ про дострокове припинення повноважень Верховної Ради 8-го скликання і призначив позачергові парламентські вибори на 21 липня.