«І не лишилось жодного»? Що буде з медіаринком в Україні
Чи вдасться Україні зберегти плюралізм у медіа після закінчення війни?
«І не лишилось жодного» – назва, під якою в англомовному світі виходив роман Агати Крісті, відомий у нас як «Десять негренят». Подібно до того, як у тамтешній дитячій лічилочці один за одним помирали персонажі, так з українського ринку через війну можуть зникати медіа. Включно з найбільшими гравцями.
До того, як «Медіа Група Україна» оголосила про своє закриття, здавалося, що якщо хто й виживе під час поточної небаченої кризи, то це точно будуть великі приватні медіахолдинги – мовляв, поки худий помре, товстий лише схудне. Але рішення цього гіганта закритися похитнуло таку впевненість і ринком поповзли розмови, хто з його великих учасників може залишити нас наступним.
Один досвідчений медіаменеджер у роки неповномасштабної війни любив повторювати, що в українському інфопросторі мають залишитися дві медіагрупи, бо лише таку їхню кількість здатен прогодувати рекламний ринок. Уявімо, що нині ситуація справді дійде до того, що залишаться тільки дві медіагрупи. Складно сказати, яка з них буде першою, але не так складно спрогнозувати другу: нею може стати… Суспільний мовник.
Закриття «Медіа Групи Україна» вже пішло НСТУ на користь. Потужності, що звільнилися в мультиплексах, дозволять регіональним телеканалам Суспільного розпочати мовлення в HD, так що боксерський поєдинок Усика і Джошуа вони покажуть уже в конкурентоспроможній якості. Потреба у фінансових «потужностях», яка з’явилася в Індустріальному телевізійному комітеті внаслідок цього ж таки закриття медіагрупи Ріната Ахметова, теж підштовхнула комерційних мовників запросити Суспільне до свого закритого клубу. ІТК розмірковує над поновленням телепанелі, і можливо, вимушені цьогорічні зміни нарешті стануть непоганою можливістю для включення туди тим чи іншим чином також і вимірювань аудиторії в диджиталі.
Що до цьогорічного Чемпіонату світу з футболу, трансляцію якого НСТУ мала намір профінансувати в партнерстві все з тією ж «Медіа Групою Україна», то тепер Суспільний мовник спробує домовитися про таке партнерство з іншими комерційними телегрупами. Якщо досягнути нових домовленостей не вдасться, то цілком імовірно, що EBU може піти українцям назустріч у питанні фінансових умов. І не треба довго пояснювати, що значить для рейтингів НСТУ можливість ексклюзивно показати популярний спортивний контент.
Звісно, щоби Суспільне – а разом з ним і українське суспільство – змогло повною мірою скористатися обставинами, що склалися, потрібна добра воля багатьох впливових людей. Не обійтися також і без дещиці хорошої вдачі та щасливих збігів. Влада має хотіти продовжувати фінансувати НСТУ, не втручаючись у його редакційну політику. Небайдужа громадськість повинна не забувати вчасно й переконливо нагадувати владі про необхідність це робити. Менеджменту Суспільного важливо ухвалювати багато професійних рішень.
Але результатом стане впевненість, із якою всі ми зможемо відповісти «так» на запитання, яке нині часто звучить в експертних, політичних та академічних колах: чи вдасться Україні зберегти плюралізм у медіа після закінчення війни?
- Еволюція Ахметова. Найбагатший українець міняє риторику, стратегію і… країну?
- Шустер порушив мовчанку, щоб прокоментувати вихід Ахметова з медіабізнесу
- Що може значити вихід Ахметова з медіабізнесу в Україні
- Нацрада анулювала ліцензії телеканалів Ахметова
- «Прямий» і «5 канал» просять віддати їм час каналів Ахметова у телемарафоні