Склад ВРЮ не відповідає європейським стандартам й не може бути вільним від політичних впливів...
«Склад ВРЮ не відповідає європейським стандартам й не може бути вільним від політичних впливів» – ось головні підсумки, до яких дійшла Венеціанська комісія, розглядаючи нещодавно внесені зміни до закону «Про Вищу раду юстиції».
Більшість українських юристів та правозахисників вже давно називають Вищу раду юстиції «українським гестапо» через її величезний вплив на суди та неадекватний склад. Історія про призначення до складу ВРЮ глави СБУ та медіа-магната Валерія Хорошковського стала для європейців еталоном конфлікту інтересів впливових чиновників «по-українськи». І оцінюючи останні зміни до закону про Вищу раду юстиції, внесені «коаліцією тушок» 13 травня 2010 року, Венеціанська комісія на це надзвичайно прозоро натякнула. Звичайно, з притаманною європейцям тактовністю.
Загальний висновок європейців – внесення змін у закон про ВРЮ призвело до неадекватного посилення її ролі у порівнянні з наданими Конституцією повноваженнями, при цьому, її склад незбалансований, тому що там забагато представників влади і силовиків, а не суддів. Це все, на думку комісії, може призвести до втручання ВРЮ в судові процеси і значної політизації судової системи України.
Наведемо тільки найяскравіші цитати з висновку:
«Конституція України містить вичерпний перелік повноважень ВРЮ, що не включає повноваження призначати суддів на адміністративні посади»;
«Склад ВРЮ не відповідає європейським стандартам, оскільки з 20 членів ВРЮ лише 3 є суддями, що обираються самими суддями. Разом з Міністром юстиції та Генеральним прокурором 50% членів ВРЮ належать або обрані виконавчою чи законодавчою владою»;
«ВРЮ не може бути вільним від будь-якого підпорядкування політичному впливу. Недостатньо гарантій, які переконують в тому, що ВРЮ захищає цінності та основоположні принципи правосуддя»;
«ВРЮ надано право отримувати від судів копії судових справ, які ще розглядаються повноважним судом. Це викликає серйозне занепокоєння щодо судової незалежності. Надання документів по справах, розгляд яких триває, може розглядатися як повідомлення про те, яким чином справа повинна бути розглянута»;
«Для прийняття рішення про звільнення судді з посади вимагається проста більшість голосів від складу ВРЮ замість двох третин. Враховуючи недоліки складу ВРЮ – це є крок назад у питанні гарантій незалежності суддів»;
Насправді, висновки для української влади, яка хизується демократичністю судової реформи, більш ніж невтішні. Але сумнівно, що Президент готовий прислуховуватися до думки європейців й, тим паче, їх враховувати. Адже навіть після резолюції ПАРЄ щодо Хорошковського і неадекватної ролі СБУ ніяких оргвисновків ми не побачили.
Повний текст рішення Венеціанської комісії щодо закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо недопущення зловживань правом на оскарження», ухвалений 15-16 жовтня, читайте тут.
Коментарі — 0