«Нам би день простояти та ніч протриматися», або Що думали наші урядовці, готуючи такий бюджет
Коли американські конгресмени не змогли до 1 жовтня досягнути консенсусу у роботі над бюджетом 2014 року, США зупинилися за крок від дефолту. Частково зупинилася робота державних установ, навіть американський посол в Україні Джеффрі Пайєтт припинив дописувати у соцмережах та відмовився виступати на міжнародній конференції, присвячені боротьбі з антисемітизмом.
Так буває у країнах, де переступати через закон не дозволено нікому, навіть уряду чи президенту.
Україні така політична дисципліна може хіба тільки снитися. Бюджет 2014 року мав потрапити до Верховної Ради ще 15 вересня, однак досі його існування залишається фактом настільки ж міфічним, як і «покращення життя вже сьогодні».
Щоправда, Кабмін нібито вчасно вніс до парламенту свій проект, і повідомлення про це провисіло якийсь час на парламентському веб-порталі, однак самого тексту Держбюджету не побачив ніхто, навіть народні депутати і члени бюджетного комітету.
Причини цього дуже прості. В бюджеті на поточний рік були закладені занадто оптимістичні показники, виконати які виявилося нереально. За січень-серпень дефіцит бюджету становив більше 34 млрд грн., перевищивши аналогічний показник 2012 року більш, ніж удвічі. Наслідком цього стало недофінансування, через яке Держказначейство сьогодні практично зупинило усі соціальні виплати. Якщо ці борги не вдасться покрити у 2013 році – їх доведеться виплачувати у наступному. Але де взяти на це кошти – уряд не знає.
Враховуючи, що у 2014 році розпочнеться виборча президентська кампанія, Державний бюджет очікувано має стати ще більш роздутим і популістським. Подавати його до Верховної Ради в розпал переговорів щодо підписання Угоди про асоціацію з ЄС для влади означало б дати опозиції що один додатковий привід для критики, шантажу і торгів. Тому спікер парламенту Володимир Рибак вже заявив, що Рада побачить проект бюджету не раніше кінця листопада, себто вже після саміту у Вільнюсі.
Однак чернетка Держбюджету 2014 року все ж потрапила у ЗМІ.
З першого ж погляду на оприлюднені цифри стає ясно, що у Кабміні працює не лише «уряд професіоналів», але й «уряд оптимістів»: доходи бюджету-2014 зростуть майже на 30 млрд грн. – з 362,8 млрд грн. до 403 млрд грн. Частину цієї різниці покриють за допомогою Нацбанку, решту планують добрати податками. Щоправда, економічних підстав для цього немає (навіть навпаки), але за оптимізм до Качанівської колонії поки не саджають.
«З тої чернетки виглядає, що в усій структурі бюджету закладені нереалістичні показники. Зокрема ріст ВВП у 3% - при тому, що якщо ми поточний рік закінчимо на 0%, то це буде хороший результат. В самому бюджеті нереалістичні показники надходжень від приватизації – 17 млрд грн. Я навіть не знаю, що це можна продавати, щоб зібрати таку суму. Другий показник – дуже збільшена стаття того, що Нацбанк має надрукувати, 23 млрд грн. майже. Разом ми маємо 40 млрд грн. дуже сумнівних доходів. Це 10% доходів бюджету, що закладені як дуже нереалістичні», - вважає економіст Андрій Новак.
Набагато цікавішою є стаття видатків, яка на 40 млрд грн. перевищує статтю доходів. До цього дефіциту можна сміливо додавати державні борги, які виникли внаслідок недофінансування «соціалки» вже сьогодні.
Щоправда, є непогані шанси на те, що МВФ поновить співпрацю з Україною і надасть черговий кредитний транш, але це станеться лише за умови успішного підписання Угоди про асоціацію, до того ж – не моментально, а з деякою необхідною для переговорів і узгодження формальностей часовою дельтою. Видається, що саме на цьому і побудований розрахунок уряду, який чекає на МВФ з любов’ю і надіями, як юна Ассоль чекала з моря свого капітана Грея.
Видаткова частина держбюджету теж зросте у порівнянні з поточним роком на 31,5 млрд грн., однак деякі її статті у 2014 році зазнають принципових змін.
Наприклад, наступного року уряд планує збільшити видатки на судову гілку влади, але не всю огульно, а лише на деякі з судів. Вищий господарський суд отримає зайві 10 млн грн. у порівнянні з поточним роком, а Державна судова адміністрація «поправиться» на 147 млн грн. В той самий час Верховний суд отримає майже таке ж фінансування, я цього року, а Вищий адміністративний суд і Конституційний суд «схуднуть» кожен на приблизно 4 млн грн.
Відчутно зростуть видатки на Міністерство екології – з 4 млрд грн. у поточному році до 8 млрд грн., запланованих на 2014 рік. Це частково пов’язано з тим, що при розформуванні МНС частина його функцій перейшла до Мінеко – скажімо, Державне агентство України з управління зоною відчуження отримає з бюджету Мінеко більше 1 млрд грн. Однак сама Держслужба України з надзвичайних ситуацій, у яку трансформувалося МНС, отримає з бюджету куди більш щедре фінансування, аніж минулого року Міністерство надзвичайних ситуацій – 4,1 млрд грн. проти 1,7 млрд грн.
Окрім того можна припустити, що таке подвоєння видатків на Мінеко пов’язане ще й з планами уряду наступного року розпочати в Україні видобуток сланцевого газу, проти чого вже почалися акції протесту.
Священна корова будь-яких виборів – Міністерство соціальної політики – отримає зайві 3,7 млрд грн. у порівнянні з поточним роком, адже перед тим, як дати народу видовища (вибори) – його варто підгодувати хлібом (зростання соціальних видатків). Щоправда, для України ця сума – крапля в морі. Наприклад, мінімальна зарплата зросте за результатами 2014 року у порівнянні з роком поточним з 1218 грн до 1301 грн. 83 грн прибавки за рік – це і є покращення життя вже сьогодні?
На 1,2 млрд уряд планує збільшити фінансування Державного агентства автомобільних доріг. Вочевидь, хвиля обурення серед водіїв, викликана станом українських шосе, змусила уряд приділити більше уваги цьому питанню, знову-таки – через вибори навесні 2015 року.
Зате витрати на обслуговування апарату Верховної ради і Державне управління справами залишаться практично незмінними. Перед виборами негоже показувати народу, що депутати та президент непомірно шикують. Тому їх апетити вирішили задовольняти на попередньому рівні.
Найбільших втрат у порівнянні з поточним роком зазнає Міністерство аграрної політики – майже мільярд гривень. Міністерство економічного розвитку «схудне» на 0,7 млрд грн., а МЗС – на 0,2 млрд грн. Схоже, ліміт зовнішньополітичної активності діюча влада планує вичерпати Вільнюським самітом.
Майже в десять разів буде зменшене фінансування діяльності Державного агентства з інвестицій та управління національними проектами під орудою Владислава Каськіва – з 409 млн грн. до 48 млн грн. Скидається на те, що після провалу афери з будівництва LNG-терміналу (про яку «Главком» вже писав) влада вирішила згортати цей невдалий проект.
На думку народного депутата і члена бюджетного комітету Олега Медуниці, державний бюджет 2014 року в такому вигляді виконати неможливо. «Проект бюджету нереальний абсолютно. У бюджет-2014 піде дефіцит бюджету цього року, і він буде мінімум 100 млрд грн. Тобто наступний рік будемо починати з погашення боргів року попереднього, їх нікуди не дінеш. Тому в кінці наступного року виліземо на такий самий дефіцит в найкращому випадку. Ситуацію треба рятувати вже зараз. Треба вносити зміни до бюджету 2013 року, чого уряд принципово не робить, знаходити шляхи погашення дефіциту бюджету і припинити нарощувати борги. А уряд зараз робить все навпаки. Наприклад, дає додаткові гарантії «Нафтогазу», і не тільки, вони ляжуть на видаткову частину бюджету», - пояснює Медуниця.
Насамкінець – про вічне. Національне агентство з питань підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу та реалізації інфраструктурних проектів отримає у 2014 році з бюджету 1,67 млрд грн., що на 0,6 млрд грн. більше, аніж цього року. Адже організатори Євро-2012 колишніми не бувають, і ще багато років українці справно виділятимуть гроші на свято, яке давно минуло… Або наближається. Як відомо це відомство з дивною як на сьогодні назвою тепер курує підготовку країни до наступного Євро – баскетбольного 2015 року.
Всі наведені цифри – досить умовні. Безперечно, до парламенту бюджет потрапить суттєво іншим, однак деякі тенденції проглядають з цієї чернетки вже зараз: крайній оптимізм на межі чи то з наївністю, чи то цинізмом, і цілковитий «застій» за основними показниками. Держбюджет-2014 буде не «бюджетом розвитку», а бюджетом «пережити президентські вибори за будь-яку ціну». Або, як казав Мальчиш-Кибальчиш, «нам би день простояти та ніч протриматися».
Коментарі — 0