Корупційний «Чорнобиль». Кому дістануться 4 млрд. євро для добудови Хмельницької АЕС?

Корупційний «Чорнобиль». Кому дістануться 4 млрд. євро для добудови Хмельницької АЕС?

Фірма, яка фігурує у резонансному розслідуванні прокуратури Швейцарії про хабар депутату Мартиненку, може отримати від уряду багатомільярдний проект

Всупереч позиції прем’єра Арсенія Яценюка, міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин днями зробив неочікуваний поворот в напрямку реалізації проекту добудови двох енергоблоків Хмельницької АЕС за участі чеської Skoda JS. Міністр стверджує, що готується міжнародний конкурс з вибору виконавця проекту, тоді як і прем’єр, і «Енергоатом» наполягають на виборі Skoda JS, яку звинувачують в фінансуванні політичного соратника Яценюка Миколи Мартиненка.

Останніми днями набирає обертів резонансне розслідування прокуратурою Швейцарії з приводу перерахування мільйонів доларів компанією Skoda JS на рахунки структур народного депутата, заступника голови парламентської фракції «Народний фронт» Миколи Мартиненка. Його звинувачують в отриманні оплати за послуги в забезпеченні перемоги чехів в тендерах на постачання обладнання компанії «Енергоатом». Соратнику Яценюка загрожує 5 років в’язниці.

Але схоже, що гучна справа не зупиняє учасників цього процесу - все рухається у відповідності із запущеними раніше схемами. Лакмусовим папірцем для виявлення справжніх діянь став проект добудови енергоблоків №3 і №4. «Чи будуватиме «Енергоатом» енергоблоки Хмельницької АЕС спільно з чеською Skoda JS, яка ніколи не розробляла ядерні реактори та не володіє ліцензіями на сучасні проекти?», - з таким запитанням «Главком» звернувся до міністра.

Володимир Демчишин логічно відповів: «Ну, слухайте, хай Skoda JS доведе, що в неї є всі для цього передумови, що вона може робити і в частині реактора, і в частині решти технологічного ланцюжка. Я розумію, що вони можуть на умовах аутсорцінгу залучити декількох учасників, але є питання. Тому я переконаний, що потрібно проводити конкурс».

Міжнародний конкурс з відбору нового виконавця проекту добудови хмельницьких енергоблоків міністр обіцяє оголосити найближчим часом. Проте із власних джерел «Главкому» ще минулого тижня стало відомо, що «Енергоатом» вже зробив вибір на користь чеської Skoda JS. Сьогодні ж цю інформацію публічно підтвердивпрезидент НАЕК «Енергоатом» Юрій Недашковський. «Ми отримали підтвердження про їх готовність взяти участь у добудові цих енергоблоків шляхом виробництва двох комплектів реакторних установок», – сказав він.

Президент «Енергоатому» додав, що переговори про комерційні умови співпраці зі Skoda почалися після денонсації Верховною Радою угоди про добудову Х3 / Х4 спільно з РФ.

За інформацією Недашковського, «Енергоатом» вже підготував і узгодив з усіма зацікавленими відомствами техніко-концептуальне рішення добудови Х3, Х4 із застосуванням реакторних установок Skoda. За словами глави «Енергоатома», добудова третього і четвертого енергоблоків Хмельницької АЕС обійдеться Україні в суму близько 4 млрд. євро.

Як аргумент, атомники наводять такі дані: «…компанія Skoda JS понад 50 років здійснює інжиніринг і постачання для атомної енергетики. В 2004 році компанія увійшла до складу холдингу російської машинобудівельної групи ОМЗ, що здійснює перспективний розвиток в царині ядерної енергетики».

Ніхто не оспорює, що компанія Skoda JS успішно працює за європейськими стандартами, а «Енергоатом» співпрацює з нею вже понад 20 років. Але для проекту добудови хмельницьких енергоблоків №3 і №4 не може бути аргументом те, що, як стверджує «Енергоатом», «компанія SKODA JS працює з проектом PWR/ВВЕР майже 40 років і на сьогодні виробила 21 реактор типу ВВЕР-440/В-213 та 3 реактори ВВЕР-1000/В-320».

Дійсно, за старим російським проектом В-320 компанія брала участь у будівництві першого та другого блоків АЕС «Темелін» у Чехії, виготовляючи окреме обладнання, в тому числі - корпус реактора ВВЕР-1000. Але з огляду на те, що сама Skoda JS ніколи не розробляла будь-яких реакторних установок, то чи доцільно з нею будувати енергоблоки? Чехам колись росіяни передали документацію проекту, що базувався на патентах СРСР. Але це була реакторна установка другого покоління (за проектом В-320), яка давно не відповідає діючим вимогам Європейського Союзу EUR.

Нині в європейських країнах EUR дозволяє будувати реактори покоління 3 і 3+ з обов'язковим використанням МОКС-палива, можливістю роботи у маневрових режимах для добового регулювання потужності. Реактори повинні мати показник вірогідності виходу радіоактивних елементів за межі активної зони не менш ніж в 10 -7. Нічого цього і близько нема у реакторах ВВЕР-1000.

З огляду на те, що Україна прагне вступити до Євросоюзу і вже почала виконувати Угоду про асоціацію з ЄС, постає питання: на якій підставі Держатомрегулювання України зможе ліцензувати застарілі проекти?

Але чому і уряд, і «Енергоатом» орієнтуються на чеську структуру? Технологіями реакторів третього покоління у Європі володіє лише Франція. Щоб зрозуміти суть інсинуацій навколо проекту Х-3 і Х-4 та чому зробили ставку на Skoda JS, варто згадати, хто і за яких умов заявив про залучення цієї компанії.

-- Прем’єр вибрав Skoda JS, яка фінансувала його соратника

Восени 2014 року після чергового засідання Кабінету міністрів стала крилатою фраза прем’єр-міністра Арсенія Яценюка: «Енергоблоки Хмельницької АЕС слід добудувати в найкоротші терміни із залученням лише європейських партнерів. «Енергоатом» має прискорити добудову атомних енергоблоків та здійснювати її з європейськими партнерами. Наскільки мені відомо, ми не з Росією, а ми саме з Чехією, зі «Шкодою» будемо мати контракт», - наголосив тоді очільник уряду.

Тоді експертам здалося, що це «наглядачі» атомної енергетики ввели в оману прем’єра щодо необхідності кооперуватися не з росіянами, а з європейськими партнерами. Адже відомо, що з 2004 року стовідсотковим власником Skoda JS a.s. став російський холдинг «Объединенные машиностроительные заводы», засновником якого є російський Газпромбанк.

Починаючи з 2004 року, всі плани чеської Skoda JS формуються у Росії, тому про кооперацію з Європою говорити було недоцільно. Більшість опитаних тоді експертів кваліфікували незрозумілий для багатьох заклик прем’єра, як намір зацікавлених сторін, не без допомоги очільника уряду, спрямувати у власні кишені мільярди доларів, що планувалося взяти у вигляді позики під псевдобудівництво.

Схоже, що поява чеської компанії на горизонті хмельницького проекту та ще й без оголошення міжнародного тендера була не випадковістю. Насторожує той факт, що відразу після зробленої прем’єром заяви про кооперацію з європейцями спалахнув скандал, пов’язаний з головою парламентського комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки Миколою Мартиненком – найближчим соратником Арсенія Яценюка.

Наприкінці минулого року народний депутат Сергій Лещенко оприлюднив інформацію про кримінальне розслідування швейцарською прокуратурою діяльності Миколи Мартиненка. За версією слідства, в 2013 році Skoda JS заплатила Мартиненку хабар на суму $30 млн, щоб за його сприяння отримати потужне замовлення від державної НАЕК «Енергоатом». Схоже, ці гроші потрібно відпрацювати. Можливо, саме тому так послідовно діє уряд та «Енергоатом» в питанні партнерства з чехами? В тому, що згаданий хмельницький проект - це блеф, сумнівів вже немає, тобто, ніхто в дійсності не збирається це робити.

Влада Швейцарії терміново заморозила рахунки в себе в країні та започаткувала справу в підозрі в хабарництві та відмиванні коштів. Розслідування триває 2 роки, а місяць тому стало відомо, що й прокуратура Чехії підключилася до розслідування. Генпрокуратура України довго відмовчувалася, тому Сергій Лещенко наполягає на відставці генпрокурора Шокіна.

Днями нарешті «проснулася» й Генпрокуратура України і заявила про початок розслідування хабара, яку депутатові (а за сумісництвом – «смотрящему» за «Енергоатомом») Миколі Мартиненку інкримінує прокуратура Швейцарії. Розслідувати будуть в кримінальному провадженні щодо зловживань в «Енергоатомі». Про це повідомив депутат Сергій Лещенко.

За його даними, Головним слідчим управлінням генеральної прокуратури України розслідується кримінальне провадження за фактом зловживання службовим становищем, а також заволодінням чужим майном посадовими особами «Енергоатому». Не виключено, що це розслідування проллє світло й на псевдо проект добудови двох блоків ХАЕС, на реалізацію якого вже витрачено понад 240 мільйонів гривень!

-- «Енергоатом» не відступає зі своїх позицій

«Енергоатом» наполегливо розвиває проект з добудови блоків з чехами, тоді як міністр вже відхрестився від нього. «Будемо будувати, будемо шукати партнера. Чи це будуть гроші Barclays, чи іншого фінансиста. Розумієте, такі проекти не реалізуються компаніями, які не мають власних фінансових установ. Це повинен бути першокласний світовий фінансовий інститут», - переконує Демчишин.

Нещодавно парламент розірвав міжурядову угоду з РФ від 9 червня 2010 року про співробітництво у будівництві енергоблоків №3 та №4 Хмельницької АЕС, ратифіковану законом від 12 січня 2011 року №2917-VI. Тому, за даними міністра, «зараз ведеться підготовча робота щодо можливого проведення конкурсу, йде процес залучення нового партнера для добудови цих двох блоків. Це повинен бути міжнародний партнер. Ми зараз дивимося в напрямку Китаю, в напрямку інших партнерів, включаючи й Westinghouse та європейських партнерів, які в цьому проекті можуть бути задіяні», - запевнив міністр на зустрічі з журналістами.

Проте політика «Енергоатому» протилежна тому, що говорить міністр. Компанія діє у відповідності з раніше підписаними документами: «В 2014 році між НАЕК «Енергоатом та чеською стороною підписаний Меморандум про співпрацю і Угоду про конфіденційність. В рамках Меморандуму про співробітництво здійснюється діяльність з мінімізації ризиків при підписанні відповідних контрактів, в тому числі й при спорудженні енергоблоків №3, 4 на Хмельницькій АЕС».

Колишні керівники галузі переконані, що насправді вже давно ніхто не планує будувати ядерні енергоблоки на Хмельницькій АЕС. Але залишається бажання отримати мільярдний кредит, щоб потім створити видимість будівництва, а після дерибану залучених коштів поставити крапку на цьому проекті. Тобто, повторити долю болгарської АЕС «Белене».

-- Чи доцільно добудовувати блоки ХАЕС на старих конструкціях?

Схоже, що міністр Демчишин та прем’єр Яценюк увійшли в клінч, тому досить цікаво, як надалі розвиватимуться події. Незалежні експерти наполягають на недоцільності добудови блоків на старих конструкціях. Зокрема, президент Центру глобалістики «Стратегія ХХІ» Михайло Гончар вважає, що проект добудови енергоблоків ХАЕС викликав багато запитань навіть в 2010 році, не дивлячись на те, що було підписано міжурядову угоду між Росією та Україною. «Сучасна стратегія України, спрямована на диверсифікацію в енергетиці, не залишає місця для того, щоб будівництво здійснювалося так, як замислювалося раніше. Потрібно переосмислити підходи, є інші можливості, інші варіанти, тому що є необхідність будівництва, підкреслюю, будівництва, а не добудови атомних енергоблоків», - говорить Гончар.

Існує також думка, що будувати нові енергоблоки потрібно після того, як Україна здолає економічну кризу. В коментарях «Главкому» президент компанії Westinghouse Денні Родерік сказав: «Ми не думаємо, що в умовах кризи це хороша ідея. Бачимо, що нині, використовуючи наявні потужності АЕС, можна виробляти електроенергію за нижчою ціною, ніж на збудованих у борг нових енергоблоках. Вважаю, що є важливіші завдання, а говорити про будівництво нових блоків можна буде років через 5—10, коли відновиться і знову почне зростати економіка України».

До сказаного варто додати, що наприкінці жовтня вище керівництво держави схвалило запропоновану Westinghouse комплексну програму технологічної модернізації ядерних реакторів АЕС, спрямовану на підвищення ефективності та безпеки роботи АЕС. Завдяки цьому істотно зростуть обсяги виробництва електроенергії на атомних станціях.

Щоб припинити інсинуації з проектом добудови енергоблоків зі Skoda, звісно, що уряд повинен оголосити новий міжнародний тендер на перспективні референтні реактори, тепер уже на інших умовах, ніж були 2008 року: на основі вимог до перспективних реакторів третього покоління. Розвивати атомну енергетику України потрібно в кооперації зі світовими лідерами. Чи здатен уряд Яценюка на такий крок? Поки що дії очільника уряду, як виглядає, більше спрямовані на захист інтересів Миколи Мартиненка, а ніяк не на захист інтересів України.

Спорудження блоків Х-3 і Х-4 на ХАЕС почалося ще 1985 року. У 1990 році роботи зупинили у зв'язку з оголошенням Верховною Радою мораторію на будівництво атомних електростанцій в Україні. На той час завершили спорудження всіх станційних споруд для забезпечення експлуатації ХАЕС з чотирма енергоблоками. Нині будівельна готовність третього блоку - 75%, четвертого - 28%. Блоки вирішили будувати, використовуючи старі конструкції. Для вибору виконавця у 2008 році оголосили міжнародний тендер.

До участі були запрошені Skoda JS (Чехія), Areva (Франція-Німеччина), Westinghouse (США-Швеція-Японія), Korea Electric Power Corporation (Південна Корея), і «Атомстройэскпорт» (РФ). Перші дві не відповіли на запрошення. Компанія Westinghouse зняла свою пропозицію реактора АР-1000 у ході тендера, адже не планувала будувати блоки на старих конструкціях. Крім росіян, ніхто не погодився будувати блоки на конструкціях, які простояли просто неба більше двох десятків років і розраховані на реактор другого покоління - проект ВВЕР-1000/В-320.

Мінпаливенерго визнало переможцем тендера з вибору проекту реакторної установки для будівництва Х-3 і Х-4 російську компанію. Після тривалих експертиз із залученням фахівців спеціалізованих організацій вирішили використовувати старі конструкції за умови їх ремонту. До будівництва енергоблоків так і не приступили, хоча на підготовку до реалізації проекту витратили понад 240 мільйонів гривень. Не був розроблений і проект спорудження Х-3 і Х-4 - ні на базі реакторної установки В-320, ні на базі В-392. Більше того, Росія навіть не планувала розробляти проект на основі застарілих конструкцій на Хмельницькій АЕС. Після аварії на японській АЕС «Фукусіма-Даічі» росіяни запропонували не використовувати старі конструкції.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: