За даними урядовців, доходи громад, які обєднались, зросли майже у сім разів
Кабінет міністрів оприлюднив звіт про результати бюджетної децентралізації. Аналітика дає змогу порівняти та відобразити динаміку виконання показників місцевих бюджетів за перше півріччя 2015 року (до їх входження до складу добровільно об’єднаних територіальних громад) та за перше півріччя 2016 року (після добровільного об’єднання цих громад і набуття ними права на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом).
Закон «Про добровільне об’єднання територіальних громад» та Методика формування спроможних територіальних громад, затверджена постановою Кабміну, дали можливість органам місцевої влади розробити та схвалити в регіонах Перспективні плани формування спроможних територіальних громад відповідних областей та подати їх на затвердження уряду.
У 2015 році 794 сільських, селищних та міських ради, до складу яких входять 2015 населених пунктів, добровільно об’єдналися у 159 територіальних громад (далі – ОТГ).
Найбільшу кількість ОТГ створено в Тернопільській області – 26 та на Хмельниччині – 22.
Загальна площа всіх ОТГ становила 35 807 кв. км, що займає 6% площі України (без урахування м. Києва та Автономної Республіки Крим). Найбільша за площею ОТГ – Народицька у Житомирській області, яка займає 1284 км2, найменша – Міженецька на Львівщині – 8,7 км2.
Станом на 1 січня 2016 року кількість населення, яке мешкає на території ОТГ, становить 1,39 млн осіб, або 3,8% від загальної кількості населення України (без урахування Києва та Криму). Найменша за чисельністю населення – Макіївська Чернігівської області – 1,6 тис. жителів. Найбільша за чисельністю – Лиманська Донецької області – 44,2 тис. жителів (громаду створено на основі міста-району).
Всі об’єднані територіальні громади, у яких 25 жовтня 2015 року відбулися вибори, у 2016 році вийшли на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом.
Відповідно до закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», місцевим бюджетам ОТГ визначено обсяги міжбюджетних трансфертів, зокрема базову та реверсну дотацію, освітню та медичну субвенції.
Також у державному бюджеті на 2016 рік для ОТГ передбачена субвенція з державного бюджету на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад у загальній сумі 1 млрд грн. Розподіл субвенції ОТГ здійснено залежно від площі території та кількості сільських жителів (постанова Кабінету міністрів України від 16.03.16 №200 «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад»). Що більша кількість сільських жителів і площа території, то більший обсяг субвенції ОТГ.
Субвенція надається для створення, модернізації інфраструктури об’єднаної територіальної громади та може спрямовуватись на нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт об’єктів інфраструктури, що належать до комунальної форми власності (у тому числі на виготовлення проектної та містобудівної документації).
Для перегляду натисніть на зображення
Виконання місцевих бюджетів за І півріччя 2016 року
За І півріччя 2016 року фактичні надходження доходів загального фонду місцевих бюджетів 159 ОТГ (з урахуванням трансфертів з державного бюджету) становили 3,1 млрд грн, що більше майже в сім разів порівняно з надходженнями аналогічного періоду 2015 року до бюджетів місцевих рад, які увійшли до складу ОТГ.
Надходження міжбюджетних трансфертів з державного бюджету до місцевих бюджетів ОТГ становили 1,77 млрд грн, зокрема освітня субвенція надійшла в сумі 916 млн грн, медична субвенція – 410 млн грн, субвенція на формування інфраструктури – 333 млн грн.
На вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів ОТГ з державного бюджету спрямовано 110 млн грн (базову дотацію отримали місцеві бюджети 125 громад на загальну суму 142 млн грн, місцеві бюджети 23 громад перерахували до державного бюджету реверсну дотацію у сумі 32 млн грн).
Оскільки м. Лиман є містом обласного значення, то у 2015 році місцевий бюджет отримував з державного бюджету освітню та медичну субвенцію (фактичні надходження за І півріччя 2015 року становили 23 млн грн та 21 млн грн відповідно). Також до міського бюджету було зараховано податок на доходи фізичних осіб у сумі 18 млн грн.
Завдяки змінам податкового та бюджетного законодавства у контексті децентралізації надходження власних доходів місцевих бюджетів об’єднаних громад зросли більше ніж утричі (на 906 млн грн) порівняно з І півріччям 2015 року (з 418 млн грн до 1,33 млрд грн).
Відповідно до статті 64 Бюджетного кодексу України, ОТГ отримали 60% податку на доходи фізичних осіб (як такі, що створилися згідно із законом та перспективним планом формування територіальних громад).
За І півріччя 2016 року фактичні надходження податку на доходи фізичних осіб становили 719 млн грн, тобто 54% в обсязі власних доходів місцевих бюджетів. Наступним податком за вагомістю є плата за землю – 238 млн грн (18%), надходження акцизного податку становлять 167 млн грн (13%), єдиного податку – 146 млн грн (11%).
Об’єднання громад дозволило збільшити власні доходи бюджетів ОТГ на 1 жителя відповідної території. В середньому показник (порівняно з І півріччям 2015 року) по всіх ОТГ збільшився на 667 грн (з 288 грн до 955 грн). Із розрахунку на одного жителя найбільше коштів за І півріччя 2016 року отримала Ювілейна ОТГ Дніпропетровської області – 7948 грн.
Виходячи з фінансових ресурсів, ОТГ вже на початку бюджетного року змогли запланувати у відповідних бюджетах кошти на здійснення видатків розвитку (капітальні видатки) у загальній сумі 149 млн грн, у тому числі на ремонт доріг, будівництво, благоустрій територій та житлово-комунальне господарство – 93 млн грн, ремонт та реконструкцію закладів соціально-культурної сфери – 31 млн грн.
Найбільшу штатну чисельність працівників виконкому (службовців) затверджено Лиманською ОТГ Донецької області – 227 осіб (населення ОТГ — 44,2 тис. осіб), найменшу – Лопушненською та Озерянською ОТГ Тернопільської області, Смолигівською ОТГ Волинської області – по 12 осіб (населення ОТГ – 2,3 тис. осіб, 2,6 тис. осіб та 1,9 тис. осіб відповідно).
Виходячи з розрахунку чисельності населення громад (станом на 1 січня 2016 року) та чисельності службовців, можна зазначити, що найбільше навантаження на одного службовця з надання послуг населенню в Калинівській ОТГ Вінницької області 720 осіб (штатна чисельність – 28 осіб), найменше – у Вишевицькій ОТГ Житомирської області – 67 жителів (штатна чисельність – 45 осіб).
За підсумками виконання місцевих бюджетів за І півріччя 2016 року, найбільша питома вага видатків на утримання службовців у фінансовому ресурсі ОТГ (без урахування субвенцій) припадає на бюджет Макіївської ОТГ Чернігівської області – 47%, найменша – на бюджет Ювілейної ОТГ Дніпропетровської області – 2,5% та Розсошанської ОТГ Хмельницької області – 4%.
Середній показник питомої ваги видатків на утримання службовців по 159 ОТГ становить 13%.
Порівняно з початком 2016 року залишки коштів загального фонду місцевих бюджетів ОТГ (без субвенцій) збільшилися на 405 млн грн, або зросли вдвічі та станом на 1 липня 2016 року становили 748 млн грн, у тому числі на депозитних рахунках в банках перебуває 112 млн грн.
Для перегляду натисніть на зображення
Показники окремо по кожному регіону можна подивитись тут.
У звіті також представлено перші результати реалізації проектів і програм розвитку інфраструктури об’єднаних територіальних громад. Урядовці пропонують до уваги низку фотографій з різних регіонів країни, що показують, як змінився стан доріг чи будівель начебто внаслідок децентралізації.
Для прикладу, у Волинській області змін зазнала будівля Велицької сільської ради, було відремонтовано кілька вулиць та шкільну їдальню. На Житомирщині відремонтували Центр розвитку дитини «Казка», фельдшерсько-акушерський пункт та створили «єдине вікно» і «єдиний офіс» у центрі надання адмінпослуг у Тетерівській ОТГ. На Одещині відремонтували кілька шкіл, також фельдшерсько-акушерський пункт, придбали мопеди для медиків та техніку для Балтської громади, облаштували спортивний стадіон у Біляївській ОТГ і так далі.
Для перегляду натисніть на зображення
«Подальше запровадження політики децентралізації, – зазначається в урядовому звіті, – має стати дієвим фактором стабілізації соціально-економічної ситуації, виходу з фінансової кризи, подолання суперечностей між різними рівнями влади, організації відносин між центром, регіонами та територіальними громадами на принципах розподілу сфер відповідальності й компетенції, а також партнерства у сфері забезпечення громадян України державними та місцевими благами, сприяти підвищенню ефективності використання бюджетних коштів на всіх рівнях управління. Реалізація бюджетної децентралізації має спиратися на адміністративно-територіальну реформу в Україні та нову ідеологію державного управління, яка визначає основний зміст діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, як діяльність щодо надання ефективних послуг».
Аналіз проводився у 159 територіальних громадах з ініціативи Мінрегіонбуду за сприянням Міністерства фінансів, Державної служби статистики України та обласних державних адміністрацій. Матеріали були опрацьовані та сформовані за технічної підтримки швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO.
Повна версія звіту
Коментарі — 0