Європа, яка дала світові провідних автовиробників, почала програвати Китаю у боротьбі за майбутнє галузі
Китай є локомотивом у галузі виробництва акумуляторів для електричних транспортних засобів, які європейські лідери вважають життєво важливими для майбутнього автоіндустрії, у якій задіяні мільйони людей на континенті.
І змінювати щось уже запізно.
«Європа невдовзі може побачити, як у майбутньому її машинобудівники переносять виробництво до Китаю», – заявив Симон Тальяпєтра, енергетичний аналітик Fondazione Eni Enrico Mattei. За його словами, це величезний ризик для регіону, в якому розміщуються такі компанії, як Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz та Renault.
Будівництво електромобілів у Китаї має сенс, оскільки саме там більшість покупців електрокарів: віддаючи перевагу вітчизняному виробнику перед європейським, клієнти уникають високих тарифів на імпорт транспортних засобів. Крім того, у Китаї виробники електричних транспортних засобів – а на них припадає близько 40% від усіх вироблених транспортних засобів у країні – намагаються будувати свої заводи якомога ближче до потужностей виробників акумуляторів. «Має сенс виробляти електромобілі там, де виробляються акумулятори», – прокоментував Тальяпєтра.
Заснована в південному китайському місті Шеньчжень, компанія BYD виробляє електромобілі та батареї, які їх живлять.
За даними консалтингової компанії Wood Mackenzie (британська аналітична компанія із філіалами у багатьох країнах світу, - «Главком»), близько двох третин світових виробничих потужностей для літій-іонних акумуляторів, найчастіше використовуваних в електричних транспортних засобах, розташовані в Китаї. За її оцінками, Європа має лише 1% цього ринку.
«Є кілька невеликих європейських виробництв, але нічого масштабного», – зазначає Гевін Монтгомері, директор з досліджень світових ринків металів у Лондоні, компанія Wood Mackenzie.
Величезний китайський ринок
Китай має найбільший у світі ринок електричних транспортних засобів, що складає близько половини світових продажів, а міжнародні автовиробники охоче роблять у нього великі інвестиції. Volkswagen минулого року оголосив, що вкладе $12 млрд у виробництво електромобілів у Піднебесній. Американська Tesla будує завод у Шанхаї, де планує виробляти 500 тис. електромобілів на рік – для порівняння, нині у США компанія випускає 100 тис. електромобілів щороку.
Volkswagen витрачає мільярди на будівництво електрокарів у Китаї
Навіть європейські виробники акумуляторів віддають перевагу розміщенню своїх потужностей у Китаї, а не вдома. Нідерландська Lithium Werks, яка вже має два заводи в Китаї, цього місяця оголосила про плани вкласти $1,8 млрд у будівництво третього – недалеко від Шанхая. Планується, що новий завод-гігант вироблятиме щороку акумулятори для 160 тис. електромобілів. За словами глави компанії Кріса Коулена, Lithium Werks інвестує в Китай, оскільки там краща інфраструктура та легше отримати дозволи, необхідні для будівництва фабрики. Компанія відмовилась від зведення аналогічного заводу в Європі саме через бюрократію.
«У Європі відкрити виробництво – дуже клопітно, процедура складна, це займає багато часу», – зазначає Коулен і додає, що китайський уряд має «довгострокове бачення» розвитку галузі, а Європа – ні.
У Китаї створили комфортні умови для виробників електричних транспортних засобів та запропонували стимули для покупців, і це стало запорукою промислового буму.
«Європі ж не вдалося розробити узгоджену і тверду галузеву політику», – пояснює Тальяпєтра.
Європейський союз намагається щось надолужити. Цьогоріч Європейська комісія розпочала виконання плану дій, спрямованих на заохочення інвестицій у галузь виробництва акумуляторів. У Єврокомісії побоюються: європейські компанії ризикують втратити вплив на ланцюги постачання та екологічні стандарти, якщо вони не зможуть закріпитися в секторі акумуляторів.
Найбільшим гравцем у світовій промисловості на цьому полі є китайська фірма CATL. Її основні конкуренти – японська Panasonic (PCRFY) та південнокорейська Samsung SDI. Компанія Panasonic співпрацює з Tesla, яка виробляє свої власні батареї і будує величезну фабрику в Неваді.
Штаб-квартира та виробничий комплекс китайського гіганта-виробника акумуляторів CATL в Нінде, південно-східний Китай
Аеробус на акумуляторах?
Ключова причина, через яку Європа відстала у цьому бізнесі, - це, на думку аналітиків, повільний розвиток виробництва електромобілів. «Вони серйозно не приймали електромобілі, тому що вони їм не сподобалися, – зазначає Віктор Ірле, співзасновник шведської дослідницької компанії EV-Volumes. – Донедавна багато хто з великих гравців зосереджував свої ресурси на бензинових автомобілях».
Тим часом китайська електромобільна промисловість виросла завдяки компаніям, на які поставив Уоррен Баффет: BYD (BYDDY) і Geely (GELYF). У країні зараз є стільки виробників електрокарів, що деякі експерти попереджають про можливий надлишок.
Європа почала демонструвати деякі ознаки прогресу. Шведський виробник акумуляторів Northvolt, заснований колишніми керівниками компанії Tesla, пообіцяв побудувати найбільшу в Європі компанію з виробництва літій-іонних акумуляторів протягом наступних шести років. Але, за словами деяких аналітиків, проект має певні проблеми з фінансуванням.
У Northvolt натомість заявили, що мають «план фінансування» і додатково проінформують про свої наміри після того, як Європейський інвестиційний банк завершить обробку заявки на отримання кредиту у розмірі 400 млн євро ($455 млн). Однак проблеми із фінансуванням та бюрократія – ще не всі перешкоди, з якими може зіткнутися Європа. За останні кілька років Китай практично заблокував постачання основних ресурсів, які використовуються для створення електричних акумуляторів: літій та кобальт.
«Європейським компаніям вже запізно змагатися за першість серед виробників літій-іонних батарей, – заявив Віктор Ірле. – Цей поїзд вже пішов».
Деякі аналітики вважають, що Європа ще має шанс, якщо застосує такий самий підхід, як авіакомпанія Airbus. Виробник літаків був створений шляхом злиття кількох фірм, і тепер є єдиним серйозним конкурентом для Boeing у Сполучених Штатах. Те саме можна спробувати зробити із виробництвом акумуляторів для автопромисловості ЄС, вважає Гевін Монтгомері, директор з досліджень світових ринків металів у Лондоні, компанія Wood Mackenzie.
Джерело: CNN
Переклад: Наталія Сокирчук, «Главком»
Коментарі — 0