Китай розбиває європейську мрію про електрокари

Технології
Китай розбиває європейську мрію про електрокари
У Китаї створили комфортні умови для виробників електричних транспортних засобів та запропонували стимули для покупців, і це стало запорукою промислового буму
Фото: ecotechnica.com.ua

Європа, яка дала світові провідних автовиробників, почала програвати Китаю у боротьбі за майбутнє галузі

Китай є локомотивом у галузі виробництва акумуляторів для електричних транспортних засобів, які європейські лідери вважають життєво важливими для майбутнього автоіндустрії, у якій задіяні мільйони людей на континенті.

І змінювати щось уже запізно.

«Європа невдовзі може побачити, як у майбутньому її машинобудівники переносять виробництво до Китаю», – заявив Симон Тальяпєтра, енергетичний аналітик Fondazione Eni Enrico Mattei. За його словами, це величезний ризик для регіону, в якому розміщуються такі компанії, як Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz та Renault.

Будівництво електромобілів у Китаї має сенс, оскільки саме там більшість покупців електрокарів: віддаючи перевагу вітчизняному виробнику перед європейським, клієнти уникають високих тарифів на імпорт транспортних засобів. Крім того, у Китаї виробники електричних транспортних засобів – а на них припадає близько 40% від усіх вироблених транспортних засобів у країні – намагаються будувати свої заводи якомога ближче до потужностей виробників акумуляторів. «Має сенс виробляти електромобілі там, де виробляються акумулятори», – прокоментував Тальяпєтра.

Заснована в південному китайському місті Шеньчжень, компанія BYD виробляє електромобілі та батареї, які їх живлять.Заснована в південному китайському місті Шеньчжень, компанія BYD виробляє електромобілі та батареї, які їх живлять.

 

За даними консалтингової компанії Wood Mackenzie (британська аналітична компанія із філіалами у багатьох країнах світу, - «Главком»), близько двох третин світових виробничих потужностей для літій-іонних акумуляторів, найчастіше використовуваних в електричних транспортних засобах, розташовані в Китаї. За її оцінками, Європа має лише 1% цього ринку.

Літій-іонні акумулятори - тип акумуляторів, у яких електричний струм у зовнішньому колі з'являється через перенос літієвих іонів від анода до катода на основі різних сполук. Хімічний склад, експлуатаційні характеристики, вартість та безпечність акумуляторів відрізняються залежно від типу літій-іонних акумуляторів. Найпоширенішим у переносній електроніці є акумулятори з катодом на оксиді кобальту (LiCoO2).

«Є кілька невеликих європейських виробництв, але нічого масштабного», – зазначає Гевін Монтгомері, директор з досліджень світових ринків металів у Лондоні, компанія Wood Mackenzie.

Величезний китайський ринок

 

Китай має найбільший у світі ринок електричних транспортних засобів, що складає близько половини світових продажів, а міжнародні автовиробники охоче роблять у нього великі інвестиції. Volkswagen минулого року оголосив, що вкладе $12 млрд у виробництво електромобілів у Піднебесній. Американська Tesla будує завод у Шанхаї, де планує виробляти 500 тис. електромобілів на рік – для порівняння, нині у США компанія випускає 100 тис. електромобілів щороку.

Volkswagen витрачає мільярди на будівництво електрокарів у КитаїVolkswagen витрачає мільярди на будівництво електрокарів у Китаї

 

Навіть європейські виробники акумуляторів віддають перевагу розміщенню своїх потужностей у Китаї, а не вдома. Нідерландська Lithium Werks, яка вже має два заводи в Китаї, цього місяця оголосила про плани вкласти $1,8 млрд  у будівництво третього – недалеко від Шанхая. Планується, що новий завод-гігант вироблятиме щороку акумулятори для 160 тис. електромобілів. За словами глави компанії Кріса Коулена, Lithium Werks інвестує в Китай, оскільки там краща інфраструктура та легше отримати дозволи, необхідні для будівництва фабрики. Компанія відмовилась від зведення аналогічного заводу в Європі саме через бюрократію.

«У Європі відкрити виробництво – дуже клопітно, процедура складна, це займає багато часу», – зазначає Коулен і додає, що китайський уряд має «довгострокове бачення» розвитку галузі, а Європа – ні.

У Китаї створили комфортні умови для виробників електричних транспортних засобів та запропонували стимули для покупців, і це стало запорукою промислового буму.

«Європі ж не вдалося розробити узгоджену і тверду галузеву політику», – пояснює Тальяпєтра.

Європейський союз намагається щось надолужити. Цьогоріч Європейська комісія розпочала виконання плану дій, спрямованих на заохочення інвестицій у галузь виробництва акумуляторів. У Єврокомісії побоюються: європейські компанії ризикують втратити вплив на ланцюги постачання та екологічні стандарти, якщо вони не зможуть закріпитися в секторі акумуляторів.

Найбільшим гравцем у світовій промисловості на цьому полі є китайська фірма CATL. Її основні конкуренти – японська Panasonic (PCRFY) та південнокорейська Samsung SDI. Компанія Panasonic співпрацює з Tesla, яка виробляє свої власні батареї і будує величезну фабрику в Неваді.

Штаб-квартира та виробничий комплекс китайського гіганта-виробника акумуляторів CATL в Нінде, південно-східний КитайШтаб-квартира та виробничий комплекс китайського гіганта-виробника акумуляторів CATL в Нінде, південно-східний Китай

 

Аеробус на акумуляторах?

Ключова причина, через яку Європа відстала у цьому бізнесі, - це, на думку аналітиків, повільний розвиток виробництва електромобілів. «Вони серйозно не приймали електромобілі, тому що вони їм не сподобалися, – зазначає Віктор Ірле, співзасновник шведської дослідницької компанії EV-Volumes. – Донедавна багато хто з великих гравців зосереджував свої ресурси на бензинових автомобілях».

Тим часом китайська електромобільна промисловість виросла завдяки компаніям, на які поставив Уоррен Баффет: BYD (BYDDY) і Geely (GELYF). У країні зараз є стільки виробників електрокарів, що деякі експерти попереджають про можливий надлишок.

Європа почала демонструвати деякі ознаки прогресу. Шведський виробник акумуляторів Northvolt, заснований колишніми керівниками компанії Tesla, пообіцяв побудувати найбільшу в Європі компанію з виробництва літій-іонних акумуляторів протягом наступних шести років. Але, за словами деяких аналітиків, проект має певні проблеми з фінансуванням.

У Northvolt натомість заявили, що мають «план фінансування» і додатково проінформують про свої наміри після того, як Європейський інвестиційний банк завершить обробку заявки на отримання кредиту у розмірі 400 млн євро ($455 млн). Однак проблеми із фінансуванням та бюрократія – ще не всі перешкоди, з якими може зіткнутися Європа. За останні кілька років Китай практично заблокував постачання  основних ресурсів, які використовуються для створення електричних акумуляторів: літій та кобальт.

Основна країна, де видобувають кобальт, – це Демократична Республіка Конго. Метал перепродають компанії Congo Dongfang Mining (власник — китайська Zhejiang Huayou Cobalt Ltd), яка його обробляє, а потім перепродає виробникам батарей у Китаї та Південній Кореї.
Основними виробниками літію нині є Чилі та Аргентина - 46% і 26% світових обсягів, на частку ж австралійських і китайських підприємств припадає по 6% від світового видобутку.

«Європейським компаніям вже запізно змагатися за першість серед виробників літій-іонних батарей, – заявив Віктор Ірле. – Цей поїзд вже пішов».

Деякі аналітики вважають, що Європа ще має шанс, якщо застосує такий самий підхід, як  авіакомпанія Airbus. Виробник літаків був створений шляхом злиття кількох фірм, і тепер є єдиним серйозним конкурентом для Boeing  у Сполучених Штатах. Те саме можна спробувати зробити із виробництвом акумуляторів для автопромисловості ЄС, вважає Гевін Монтгомері, директор з досліджень світових ринків металів у Лондоні, компанія Wood Mackenzie.

Джерело: CNN

Переклад: Наталія Сокирчук, «Главком»

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: