«Шахеди», ФАБи, ракети… Тут ви побачите все, що могло вас вбити. Незвичайна екскурсія Музеєм авіації
«Шахеди», ФАБи, ракети… Тут ви побачите все, що могло вас вбити. Незвичайна екскурсія Музеєм авіації

«Шахеди», ФАБи, ракети… Тут ви побачите все, що могло вас вбити. Незвичайна екскурсія Музеєм авіації

На час війни частина експозиції Державного музею авіації перебралася до ангару в Київському авіаційному інституті
фото: Державний музей авіації ім. Анотонова

Артефакти війни валяються по полях, але здобути ці експонати з тяжкою «кармою» вкрай непросто

«Шахеди», ФАБи, ракета Х-22, ракети для винищувачів… Тут ви побачите все, що могло вас вбити. Але також і те, що може вас підносити до небес. Фактично все – оригінали.

«Главком» – у Державному музеї авіації ім. Антонова. 

За час великої війни музей поповнився експонатами з тяжкою «кармою». «Ось паливний бак від російського штурмовика Су-25, збитого над Київщиною на початку війни. Літак упав і розвалився на частини, і їх розібрали кілька музеїв: приїхали вантажівками; Національний військово-історичний музей відпиляв хвоста, Музей Другої світової – взяв залишки фюзеляжу, а нам дістався підвісний бак. Тоді саме так відбувалося: хто першим встав – той і забрав», – розповідає Валерій Романенко провідний науковий співробітник Музею авіації й один з найавторитетніших у країні авіаційних експертів. Сьогодні він – гід «Главкома».

Який стратегічний бомбардувальник вдалося врятувати «з-під ножа» і не пустити на брухт у 2000-х роках? Чому зброя часів Сталіна і Брежнєва стала «донором» російської агресії? Який вигляд мали перші радянські літаки та чим сьогодні збивають реактивні дрони? Розпитуємо у Валерія Романенка про все, що стосується авіації та війни у небі. 

А також у розмові з музейниками торкаємося непідсвіченої в медіа теми – збереження артефактів війни, за які точиться конкуренція між військовими, котрі досліджують трофеї, музеями, приватними колекціонерами та просто допитливими мешканцями прифронтових регіонів.

«Шахед» – простий виріб, «Гербера» – пресований пінопласт»

Оскільки з початком війни через сусідство з аеродромом музей під відкритим небом на вулиці Медовій недоступний для відвідувачів, експозицію довелося перенести в павільйон на території Державного університету «Київський авіаційний інститут». Площа цього ангару вражає. Складно навіть уявити, як сюди закотили два велетенські пасажирські лайнери Ту-154 і Як-42, а між ними примостили «кукурузник», оранжево-синій АНТ-7 1929 року, кілька гелікоптерів, зокрема, й старий транспортний Мі-8, та безліч іншої габаритної авіатехніки. 

Ангар виконує функцію водночас і музею, і навчального майданчика для студентів КАІ, адже виш готує фахівців з обслуговування авіатехніки.

За крилами і «спинами» великих літаків губиться в куточку інсталяція з трофеїв – сидіння пілота збитого Су-35, кіль російського винищувача з реєстраційним номером та написом «ВВС России», частина ракети Х-55, яку за часів СРСР виробляли в Харкові і яка тепер «повернулася» до нас з Росії, частина гелікоптера Ка-52, знищеного над Гостомелем у лютому 2022 року тощо. «Це те, що ми збивали на початку війни», – коментує Валерій Романенко.

Рештки російського винищувача, збитого над Київщиною на самому початку великої війни
Рештки російського винищувача, збитого над Київщиною на самому початку великої війни
фото: glavcom.ua

Поруч – «Герані», «Гербери», фрагменти «Шахеда» та інші упокорені російські безпілотники. Зблизька вони здаються невеликими і невибагливими літальними апаратами – начебто моделі, створені початківцями-любителями в провінційному авіаклубі. На потрощеному «Шахеді» напис: «Не браться». Літера «с» стерлася, додаючи напису символізму – вийшло «не братья».

Потрощений «Шахед» з написом «Не браться», що перетворився на символічний «Не братья»
Потрощений «Шахед» з написом «Не браться», що перетворився на символічний «Не братья»
фото: glavcom.ua

«Так, «Шахед» – досить простий виріб. Двигун – потужністю всього 50 кінських сил. А погляньте на «Герберу» – пресований пінопласт, обтягнутий скловолокном. Іноді її обклеюють алюмінієвою плівкою для покращення аеродинаміки. Вартість такого виробу – кілька сотень доларів. Обладнання розміщується ось тут», – Романенко показує невеликий отвір на «холці» безпілотника. 

«Герберу» росіяни використовують зазвичай як фальшиву ціль, щоб вводити в оману нашу ППО, але вона може бути і розвідником, і ударним дроном, втім, має не дуже потужну бойову частину – 5 кг.

Фото музей-Ан 1
фото: glavcom.ua
Суціль пінопластова «Гербера» коштує кількасот доларів

Поряд – ще один повітряний убивця з квітковою назвою, «Герань-2». Це перероблена росіянами версія іранського «Шахеда», з такою ж хижою формою крил і теж похоронного чорного кольору. 

У 2022 році ударні безпілотники великої дальності мала лише одна країна в світі – Іран, підкреслює Валерій Романенко. На початку 2023-го Росія вже активно використовувала іранські «Шахеди» для атак на наші міста, а відтак налагодила й масштабувала власне виробництво аналогічних БпЛА, «Гераней», що дозволило масовано бити по наших тилових регіонах.

Детальніше читайте тут: «Імперія дронів». Як працює конвеєр смерті Путіна: дані розвідки та розслідувачів 

Новим у війні безпілотників стало застосування «Шахедів» з реактивним двигуном, що збільшує швидкість дрона щонайменше вдвічі, до 500 і більше км/год, і робить його складною ціллю для ураження. Утім, серед набору двигунів від різноманітних російських безпілотників у музейній колекції ще немає реактивного.

«Вперше реактивні двигуни для БпЛА представили іранці на виставці озброєнь у Тегерані в листопаді 2023 року, – розповідає експерт. – Дуже скоро, вже у березні 2024-го, кілька реактивних «Шахедів-238» випробували по території України. Потім була довга пауза, і вже цього року росіяни застосували такі дрони для ударів по наших містах: 30 липня було зафіксовано вісім реактивних БпЛА, і 2 серпня – ще вісім». 

Принагідно запитуємо у Валерія Романенка, як знешкоджують «Шахеди» з такими двигунами, адже під час згаданих атак більшість реактивних БпЛА, судячи з повідомлень Повітряних сил, вдалося збити. 

«Збивають тільки ракетами із землі чи з винищувача. Винищувачу легше збивати такі цілі, оскільки швидкість більш-менш подібна, а от повільніші БПЛА з поршневими двигунами літакам збивати складніше: винищувач змушений знижувати швидкість до критичної і через це навіть може впасти», – пояснює експерт.

«Чорні ящики», які насправді оранжеві

Відтак підходимо до ще одного цікавого експонату – бортових засобів об’єктивного контролю, або самописців, так званих «чорних ящиків». 

Валерій Романенко демонструє бортові самописці, які називають «чорними ящиками», хоча вони не чорні і зовсім не «ящики»
Валерій Романенко демонструє бортові самописці, які називають «чорними ящиками», хоча вони не чорні і зовсім не «ящики»
фото: glavcom.ua

По два такі самописці встановлені на всіх типах великих літаків: пасажирських, транспортних, військово-транспортних і спеціальних. 

«Один прилад фіксує параметри польоту, а другий – перемовини в кабіні і переговори з диспетчерами. Як тільки екіпаж зайняв місця – моментально включається запис», – розповідає Романенко, поклавши руку на один з двох «чорних ящиків» (хоча вони насправді не чорні, а помаранчеві і взагалі зовсім не «ящики»).

Зброя родом з СРСР

Ракету Х-22 складно не помітити в ангарі – її довжина майже 12 метрів.

Це дуже старі ракети, а втім росіяни й досі використовують їх для ударів по Україні, зокрема, й у серпні атакували такими ракетами з літака Ту-22М3. Валерій Романенко пояснює, чому зазвичай пуски здійснюють над Чорним морем чи над Каспієм: «Це для того, щоб якщо ракета не стартує, вона упала не на землю, а у воду».

Валерій Романенко: У війні проти України РФ використовує багато радянської зброї, яку вона десятиліттями накопичувала на складах
Валерій Романенко: У війні проти України РФ використовує багато радянської зброї, яку вона десятиліттями накопичувала на складах
фото: пресслужба Державного музею авіації

Музей відкрили 30 жовтня 2003-го, приурочивши до століття світової авіації, тобто першого у світі польоту братів Райт, і основним донором закладу стали Повітряні сили, які передали, зокрема, і три ракети Х-22, і масу іншої старої радянської зброї, приладів, техніки. Чимало з того, що вже мало бути музейним експонатом, сьогодні працює на ворога на полі бою. Стара радянська зброя, яку Росія не знищувала такими ударними темпами, як Україна, стала «донором війни». 

Фото музей-Ан 2
Колекція радянських авіаційних ракет. Серед них є одна з найстаріших, вироблена на київському заводі ім. Артема
фото: Facebook Державного музею авіації ім. Антонова

Дещо лишилося і в Україні. До прикладу, авіаційні ракети Р-60 класу повітря-повітря і зараз є оборонною зброєю наших штурмовиків Су-25 і бомбардувальників Су-24М, зазначає Романенко. Тут же на виставці ви можете доторкнутися до кулемета, який сьогодні використовують вертольоти Мі-8 нашої армійської авіації, збиваючи «Шахеди».

Кулемет, який використовують гелікоптери армійської авіації
Кулемет, який використовують гелікоптери армійської авіації
фото: glavcom.ua

Ще один приклад – сумновідомі КАБи, крилаті авіаційні бомби. Це такі самі, як і в музейній колекції, фугасні авіабомби, ФАБ, тільки з крилами. Не важливо, що ви бачите старезні типи ФАБів, зразка 1946 і 1954 року, – росіяни і нині використовують авіабомби часів Сталіна. Образно кажучи, така бомба, як і злочин проти людяності, не має терміну давності.

Чорна ФАБ, виготовлена ще в часи Сталіна. Такі авіабомби і сьогодні використовують росіяни, замінивши, за потреби, старі підривачі на нові
Чорна ФАБ, виготовлена ще в часи Сталіна. Такі авіабомби і сьогодні використовують росіяни, замінивши, за потреби, старі підривачі на нові
фото: glavcom.ua

«В авіабомби калібр визначається не в міліметрах, а в кілограмах. «П’ятисотка» – основна бомба. Найчастіше Су-24М несуть саме такі бомби, вагою 500 кг. Вони підвішуються під крила літака за допомогою спеціальних тримачів. Ось цей бомботримач розрахований на дев’ять ФАБів», – демонструє наш гід пристрій для підвішування авіабомб.

Звісно, час зберігання впливає на ефективність ФАБа, тому на заводі перевіряють кілька зразків із серії, яка пролежала десятиліттями на складах, і за потреби замінюють підривачі на нові, пояснює Романенко. 

Все, що лишилося від стратегічної авіації

Неподалік ФАБів та керованих авіаційних ракет, які зараз ворог використовує проти нас, розташована виставка «Де гарантії?» – реквієм нашій стратегічній авіації, знищеній у 2000-х роках в рамках ядерного роззброєння на вимогу США та Російської Федерації, країн-гарантів безпеки України. Це, за висловом Валерія Романенка, «українська Стіна плачу», де кожен порізаний на брухт літак згаданий «поіменно». 

Виставка «Де гарантії?» – реквієм нашій стратегічній авіації, знищеній у 2000-х в рамках ядерного роззброєння на вимогу країн-гарантів безпеки України
Виставка «Де гарантії?» – реквієм нашій стратегічній авіації, знищеній у 2000-х в рамках ядерного роззброєння на вимогу країн-гарантів безпеки України
фото: Державний музей авіації ім. Антонова

До речі, після розпаду СРСР в України було більше стратегічних бомбардувальників, ніж у Росії. Нагадаємо, йдеться про літаки, здатні нести ядерну зброю.

Читайте також: Як Україна втрачала ядерну зброю. Деталі закритого засідання Верховної Ради 3 червня 1993 року

Стіна дещо схожа на колумбарій: у кожній з кількадесят квадратних рамок прикріплено так звану шильду, металеву пластинку з заводським реєстраційним номером бомбардувальника. 

Шильда, пластинка з заводським реєстраційним номером порізаного на брухт українського стратегічного бомбардувальника
Шильда, пластинка з заводським реєстраційним номером порізаного на брухт українського стратегічного бомбардувальника
фото: glavcom.ua

«Це наче ідентифікаційний код у людини. Все життя літак живе з цим номером», – пояснює співрозмовник. 

Льотчики потай знімали шильди або домовлялися про це з американцями, котрі готували Ту-95 і Ту-22 до знищення. 

Ясна річ, на виставці немає номерних знаків Ту-160, які, згідно з угодою, наприкінці 1990-х були передані Росії. Зараз, як відомо, ці літаки запускають ракети по українських містах.

Валерій Романенко демонструє костюм, який вберігав льотчика Ту-160 від перевантажень: спеціальними шлангами костюм під’єднаний до пневмосистеми літака, яка запобігає відтоку крові від голови до ніг пілота при деяких маневрах. На шоломі – кріплення для системи прицілювання
Валерій Романенко демонструє костюм, який вберігав льотчика Ту-160 від перевантажень: спеціальними шлангами костюм під’єднаний до пневмосистеми літака, яка запобігає відтоку крові від голови до ніг пілота при деяких маневрах. На шоломі – кріплення для системи прицілювання
фото: glavcom.ua

На питання про найдорожчий для нього експонат Валерій Романенко відповідає: «Той бомбардувальник, який я врятував від знищення. Це найперший Ту-22М, ще експериментальний – його серійний номер 0001. У 2001 році я виступав на військовій раді Повітряних сил за кілька днів до запланованої ліквідації літака і переконав передати його музею. І зараз він стоїть у нас (на локації Державного музею авіації на вул. Медовій – «Главком)».

Перші крила

До речі, музей володіє найстарішим літаком з тих, що є в Україні. Його неможливо проминути – літак звіддалік кличе відвідувача до себе екзотичним оранжево-синім забарвленням і «вінтажною», необтічною формою. 

АНТ-7 створений Туполєвим у 1929 році, а от хвилясте покриття корпусу запозичене – було куплено ліцензію на гофроалюміній у «Юнкерса», найпотужнішої на той час у світі німецької авіабудівної компанії. «У ті часи швидкість літаків була малою – до 250 км/год, тож форму й не старалися робити дуже обтічною», – пояснює Романенко.

Фото музей-Ан 3
фото: Державний музей авіації ім. Антонова
АНТ-7 зразка 1929 року. Мандрівка в ньому була подібна подорожі в багажнику автомобіля: пасажирського салону немає, немає вікон, люди сиділи на підлозі

Такий літак міг узяти на борт до восьми пасажирів, але їхня мандрівка була подібна подорожі в багажнику автомобіля: пасажирського салону немає, немає вікон, люди сиділи на підлозі. Шасі не прибиралося. Кабіна відкрита – лише невисокий скляний щиток спереду, щоб захистити обличчя пілота від потужного потоку повітря.

«Уявіть, як на півночі летіти у відкритому літаку на висоті кілька тисяч метрів, – пропонує музейник. – Ця машина була передбачена для експлуатації на Півночі та в Арктичних регіонах». 

Один такий АНТ знайшли в 1970-х роках у Сибіру, другий – на Далекому Сході і доправили в Київський інститут інженерів цивільної авіації (за радянських часів університет носив таку назву). З двох машин і решток ще однієї було зібрано ось цей експонат. Але музейники мають до нього зауваження: Романенко їздив по архівних установах СРСР, знайшов і скопіював технічний опис літака, проте, каже, відновити давно забуту технологію в умовах навчального закладу не вдалося, і внутрішня будова не цілком відповідає оригіналу.

Цікаво, що на світанку авіабудування літакам давали власні назви, приміром, перший в Російській імперії важкий чотиримоторний бомбардувальник, який створила запрошена у 1913 році до Санкт-Петербурга команда київських конструкторів на чолі з Ігорем Сікорським, називався «Ілля Муромець». «Було побудовано близько 80 таких бомбардувальників, фактично з них почалася російська стратегічна авіація», – підкреслює Романенко. 

Модель бомбардувальника «Ілля Муромець», розробленого київськими конструкторами на чолі з Ігорем Сікорським у 1913 році. Цей бомбардувальник дав початок стратегічній авіації Росії
Модель бомбардувальника «Ілля Муромець», розробленого київськими конструкторами на чолі з Ігорем Сікорським у 1913 році. Цей бомбардувальник дав початок стратегічній авіації Росії
фото: glavcom.ua

Коли виробництво стало серійним, крилаті машини почали називати за ПІБ конструктора. Так, у назві згаданого вище «гофрованого» АНТ-7 зашифровано «Андрєй Ніколаєвич Туполєв», і всі перші радянські літаки, створені в конструкторському бюро Туполєва, називали саме так. У 1942 році, розповідає експерт, вийшов указ Сталіна, за яким усі літаки мали називатися за першими двома літерами прізвища конструктора. «Чому так? А хтось може знайти логіку в радянських указах?» – розводить руками Романенко. 

Отже, розроблена Туполєвим лінійка літаків стала йменуватися Ту, а не АНТ. І щоб не виникло плутанини, скажемо, що лінійка літаків Ан – це продукт інженерної думки київського конструкторського бюро Антонова.

Багатоцільовий Мі-4, один з наймасовіших вертольотів у СРСР, створено «за мотивами» американського гелікоптера Sikorsky S-55
Багатоцільовий Мі-4, один з наймасовіших вертольотів у СРСР, створено «за мотивами» американського гелікоптера Sikorsky S-55
фото: glavcom.ua

Щодо школи авіабудування на території України, то вона була дуже помітною, підкреслює експерт: «У царській Росії було найбільше літаків виробництва одеського заводу «Анатра», у 1910-1930-х існувала низка авіазаводів – у Харкові, Вінниці, Одесі. Перший радянський літак з шасі, що прибиралося, – ХАІ-1 – було розроблено в 1932-1933 роках у конструкторському бюро при Харківському авіаційному інституті. Тут же було створено найшвидший радянський пасажирський літак, який за швидкістю перевищував винищувач. Не забуваймо, що в Харкові працював Костянтин Калінін, творець бомбардувальника К-7 оригінальної конструкції – з незвичним для того часу «літаючим крилом». А сконструйований Калініним пасажирський К-5 був найчисельнішим літаком довоєнного «Аерофлоту». 

«Головна проблема – збереження артефактів війни»

Але повернімося в наш час. Здавалося б, сьогодні артефактів війни не бракує – ними всіяні прифронтові території, вони легко можуть залетіти в кожен наш дім або впасти, знешкоджені РЕБами, на полях будь-якої області. Проте насправді роздобути трофеї і взяти їх на облік, дотримуючись усіх бюрократичних нормативів, вкрай непросто, свідчить директорка Державного музею авіації Валерія Лавренко. 

«Найбільша проблема полягає в тому, що ракети, дрони служать доказами російських злочинів у майбутніх кримінальних справах, зокрема, і злочинів проти мирного населення. Оскільки вони є доказами, то не можуть бути експонатами, отож накопичуються на складах. Тим часом усе, що є в музеях, здобуто напівлегальним шляхом. Основна маса експонатів здобувається особистими контактами: нам їх передають анонімно військові та волонтери, які возять на фронт автівки та іншу допомогу», – констатує Валерія Лавренко, підкреслюючи: зараз так працює музейна справа по всій країні, і це не є нормально.

Власне, меморіалізація війни у нас завжди, ще від часів АТО, відбувалася приблизно за такою самою кривою траєкторією. Лавренко добре знає про це, оскільки в 2016 році, працюючи в Дніпропетровському історичному музеї ім. Яворницького, готувала експозицію його філії – Музею сучасної українсько-російської війни, першого такого, за її словами, на теренах України.

Та головну проблему як для музейників, так і для військових, котрі досліджують нові зразки техніки росіян, створюють жителі прифронтових територій – вони миттю розтягують збиті об’єкти по домівках. Про це розповів «Главкому» учений-фізик і волонтер, член Наглядової ради державного університету «Київський авіаційний інститут» Антон Сененко. Це саме завдяки йому в музеї авіації з’явилися фрагменти збитих «Шахедів» та «Гербери». Трофеї є своєрідною подякою військових Сененку та його колезі-волонтеру Мартину Бресту за десятки автівок, доправлених у бойові бригади. 

Фото музей-Ан 4
Антон Сененко (ліворуч) роздобув у військових для Музею авіації трофейного «Шахеда»
фото: Facebook Державного музею авіації ім. Антонова

«Ми вирішили уламки літальних апаратів передавати в музей з двох причин: а) щоб зберегти експонати для нащадків; б) щоб студенти-авіатори мали наочні посібники з технологій ворога. «Збереження експонатів» – це не фігура мови, адже я особисто став свідком ситуації, коли купа артефактів оборони Ірпеня розповзлася приватними колекціями, і невідомо коли вони зможуть потрапити в якийсь музей для доступу всіх охочих», – ділиться Антон Сененко.

Тож сьогодні музеям, які мають військові експозиції, йдеться не про добір особливих, рідкісних предметів та зброї, а про можливість мати у фондах хоч щось. Вочевидь, доцільно розробити державну політику музеєфікації артефактів війни. «Має бути діалог музейної спільноти з Міністерством оборони, – вважає Валерія Лавренко, – певне коло музеїв треба включити до числа тих, хто має доступ до деактивованих предметів, зброї».  

Олена Зварич, для «Главкома»

Читайте також:

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів