Електромобіль Mitsubishi в Києві
У електрокарів з'являється впливове лобі
Електрифікація українського автомобільного ринку йде ударними темпами. За минулий рік продажі машин, що працюють від електрики, виросли приблизно в 12 разів. Цього ж року, за даними одного з засновників «Української асоціації учасників ринку електромобілів» компанії Electrocars, тільки в січні-червні в країну було ввезено на 12% більше електрокарів, ніж за весь 2015-й.
Головна причина раптової любові українців до електромобілів - зниження їхньої вартості. Наприкінці 2015 року Верховна рада проголосувала закон, який дозволив до 2020 року позбутися кількох податків на легкові авта з електричними моторами. Ще 3,5 роки при ввезенні електрокарів в Україну не потрібно платити імпортне мито і податок.
Безумовно, новий закон не обвалив ціни. Але він дозволив знизити «планку» на 8-10%. І це відіграло вирішальну роль, особливо на ринку дешевих електромобілів. «Зараз люди рахують кожну копійку. І навіть незначне зниження цін істотно впливає на продажі», - вважає Олег Назаренко, голова Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД).
При цьому, за його словами, невважаючи на невеликі обсяги, українські бізнесмени вже зараз починають «займати» місце на ринку електромобілів. «Це перспективний сегмент. Тому недивно, що українські компанії намагаються виходити на нього, поки немає високої конкуренції».
Поки що вітчизняне обличчя бізнесу на електрокарах виглядає вельми різнорідно. Багато компаній фактично є стартапами без будь-якої серйозної фінансової підтримки. І їхня робота багато в чому нагадує бізнес «перегонників», які доправляли автомобілі з Європи в «дев'яності». Однак за останній рік у електромобілів почало з'являтися серйозне лобі в особі великих бізнесменів і навіть людей, близьких до можновладців.
Колишній поліграфіст
Після «Євромайдану», влітку 2014-го року, в Україні заявила про себе нова компанія - Shooter. Її засновник - Костянтин Євтушенко - переконував, що він збирається популяризувати електромобілі в Україні.
«... Це не є бізнес-проект. Він радше гуманітарний і соціальний. Я хочу, щоб більше людей знало, що електротранспорт - це дешево, екологічно й це те, куди рухається весь світ», - запевнив Євтушенко в одному з інтерв'ю.
Однак, з огляду на біографію і родинні зв'язки бізнесмена, повірити в його безкорисливість дуже важко. До того як зайнятися електрокарами, Євтушенко встиг спробувати себе в поліграфічному бізнесі. І досить успішно. У 2012 році компанія «Вістка», співвласником якої значився Євтушенко, виграла тендер Держагентства з інвестицій та національних проектів на виготовлення поліграфії на 2 млн гривень. Вочевидь, успіх «Вістки» в тендері був невипадковий. Заступником голови Держагентства Владислава Каськіва працював старший брат бізнесмена Сергій Євтушенко. До речі, саме Євтушенко-старший після звільнення Каськіва очолював Держнацпроект до його ліквідації в 2015 році.
Цікаво, що «електрокарний» бізнес колишній друкар почав не з роздрібних продажів машин, а з «проштовхування» останніх чиновникам. Один із перших проектів Shooter - «партнерка» з львівською мерією. Компанія Євтушенко пересадила на електричні Nissan Leaf заступників Андрія Садового.
Через півтора року після запуску «електричного» бізнесу Костянтину Євтушенку знову щастить - Верховна рада голосує за скасування імпортних мит і акцизів на головний товар для Shooter. Власне, бізнесмен ніколи не приховував, що активно лобіює зниження податків на електромобілі в Україні. Зокрема, бізнесмен запевнив, що саме він був одним з ініціаторів проекту закону, який передбачає не тільки відміну імпортного мита й акцизу, а також і податку на додану вартість (ПДС). Зараз цей законопроект у парламенті.
Від Ferrari - до електрокарів
Свій вихід на ринок електромобілів нещодавно анонсував відомий в автомобільному світі український бізнесмен Віктор Постельніков, співвласник групи «Віпос». Роками його компанія представляла в Україні такі люксові бренди, як Ferrari, Lamborghini і Bentley.
Але 2016-го року італійці вирішили покинути український ринок. Вочевидь, за ними пішла й англійська Bentley. Офіційно компанія про своє розлучення з Україною не повідомляла. Але аристократичний бренд зник із сайту «Віпос» разом із «конячками» з Італії. Фактично Постельніков залишився з кількома дилерськими центрами Volkswagen і Audi.
Після втрати люксової частини своєї автомобільної групи бізнесмен вирішив спробувати поправити справи за рахунок електромобілів. Нещодавно Постєльніков заявив, що збирається почати збирати електрокари на своєму виробничому майданчику в Херсоні, який нині стоїть без діла. Щоправда, поки що підприємець не уточнює, які саме авта й коли почне збирати. Але він вже пообіцяв інвестувати в підприємство щонайменше $800 000.
Нові можливості для дилерів
Намагаються «влізти» на ринок електромобілів і великі українські дилери. Один із піонерів цього напрямку - «ВіДі Груп» Віталія Джуринського. Нещодавно компанія почала в Україні продаж американської Tesla. Сьогодні «ВіДі» - одне з небагатьох місць, де можна в Україні купити «Теслу».
«ВіДі» не можна назвати компанією, близькою до нинішньої влади. Однак бізнесу Джуринського останнім часом вдається перемагати в привабливих державних тендерах. Як показало розслідування «Главкому», в 2015-му компанія стала одним із найбільших постачальників автомобілів держструктурам. Саме «ВіДі Груп» поставляла швидкі, які Петро Порошенко цієї весни передавав лікарям у Краматорську.
Дебют Васадзе
На початку 2016-го року свій варіант електромобіля представив і Запорізький автозавод, який входить до структури корпорації «Укравто» Таріела Васадзе. ЗАЗ побудував електрокар на базі «Ланос» у кузові фургон. Автомобіль оснащений вісьмома акумуляторними батареями й 15-кіловатним електродвигуном. Завдяки такому енергоозброєнню автомобіль може проїхати на одному заряді до 120 кілометрів.
Утім, за словами заступника голови правління корпорації «Укравто» Олега Папашева, серійний випуск електричного «Ланоса» поки що недоцільний, адже його вартість приблизно на 60% вище, ніж бензинової версії. А український споживач не готовий переплачувати за вітчизняний електромобіль.
Коментарі — 0