Губернатор Київщини Володимир Шандра: Фактично я працюю як волонтер. Декларація мені дозволяє

Губернатор Київщини Володимир Шандра: Фактично я працюю як волонтер. Декларація мені дозволяє

«Не хочу перенесення обласного центра зі столиці»

За перший рік свого президентства Петро Порошенко замінив майже усіх губернаторів, призначених після Майдану в.о. глави держави Олександром Турчиновим. Замість «батьківщинівців», «свободівців» та деяких олігархів керувати областями прийшли люди ближчі Петру Олексійовичу та його команді. З першого постмайданного губернаторського призову уцілити вдалося лише трьом. Серед них - і губернатор Київщини Володимир Шандра.

Шандра очолив область після регіонала Анатолія Присяжнюка 2 березня 2014 року. Голова ОДА називає себе «не кадровим держслужбовцем» - все-таки багато років займався бізнесом. Проте в свій час він встиг не тільки позасідати під куполом Верховної Ради від Блоку «Наша Україна», а й займав у часи Ющенка посади міністра промислової політики та міністра з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи.

З одного боку, Шандра сьогодні доволі щиро хвалиться досягненнями області під час його губернаторства: від стабілізації економічної ситуації до вдало проведеного опалювального сезону і мобілізації. З іншого, визнає, корупція не здолана - особливо в відомствах, що причетні до розподілу землі.

-- «Коли я став губернатором, в Україні фактично не було влади»

Володимире Миколайовичу, ви зайняли посаду губернатора Київської області 2 березня 2014 року згідно з указом виконуючого обов’язки президента Олександра Турчинова. Президент Порошенко змінив 90% керівників регіонів, але ви втрималися. В чому ваш секрет?

Втримався – це не зовсім правильне слово. Треба просто працювати. І далі твою роботу просто оцінюють і вищі посадові особи, і мешканці Київщини.

Розкажіть про деталі вашого призначення. Чия це була ідея? Хто до вас звернувся із пропозицією?

Це було досить несподівано для мене. Був період, коли в Україні фактично було безвладдя. Ми розуміли, що немає армії, немає СБУ, немає міліції, немає нічого, тільки-тільки сформувався уряд. І мені запропонували.

Але хто конкретно? Турчинов?

Скажу тільки, що подзвонили дві посадові особи, запитали, чи не проти я бути губернатором. І через кілька годин вже, після того, як я відповів «так», з’явився відповідний указ.

Чи не пропонували вам очолити якесь міністерство? Все-таки ви маєте досвід: головували і в міністерстві промислової політики, і в міністерстві з питань надзвичайних ситуацій.

Були пропозиції взяти участь у формуванні одного з міністерств, стати одним із кандидатів на місце. Я відмовився.

Про яке міністерство йшла мова.

Пробачте, але не можу сказати. Але якщо мова зайшла про Кабінет Міністрів України, то хочу сказати відносно міністерства промислової політики – це помилка, що його немає. Нам потрібне міністерство, яке могло б лобіювати інтереси промисловості. Ми ж розуміємо, що у міністерства економіки, наприклад, трохи інші задачі.

Як можете оцінити сьогодні своє губернаторство? Справляєтеся із задачами? Можете перерахувати конкретні досягнення?

Коли я став губернатором, в Україні фактично не було влади. Досить складно було працювати, тим більше, що під Києвом було багато «тітушок», різних груп впливу. Мені вдалося стабілізувати ситуацію. Сьогодні Київська область – один з найстабільніших регіонів, враховуючи той факт, що поряд столиця і надзвичайно багато приїжджих.

Нам вдалося стабілізувати економічну ситуацію. В нас не було заборгованості з зарплати, не дивлячись на важкі часи. В нас був ліміт використання коштів з Держказначейства спочатку на 600 тисяч гривень. А в нас 25 районів і 12 міст обласного підпорядкування, і на все треба було дати гроші. Потім – на 1 мільйон 300 тисяч. Фактично в нас не було заборгованості ні з зарплат, ні з пенсій. Ми виходили на нормальні показники. Зараз за перший квартал в нас виконання бюджету – 140%. Це плюс 308 мільйонів до місцевого бюджету.

Опалювальний сезон був складним, але ми запустили у всіх населених пунктах опалення за кілька днів. Хоча були проблеми с газом, були перебої з електроенергією. Але не було за зиму, за опалювальний сезон серйозних аварій, не було такого, щоб лікарні чи дитячі садочки, чи якийсь мікрорайон відключався надовго від тепла.

Відбулася мобілізація. В минулому році було три хвилі, в цьому – вже четверта. Тут, звісно, треба дякувати мешканцям Київської області, які вийшли на захист України.

Але з вуст деяких голів районних адміністрацій подекуди звучить думка, що губернатор Київщини сьогодні ні на що не впливає. Ви відчуваєте якісь проблеми в своїй роботі?

Звісно. Головна проблема – це найбільш корумповані відомства: Держземагентство, ДАБІ (Державна архітектурно-будівельна інспекція України, - «Главком») і Держреєстр, ну, щоправда, Держреєстру вже немає. Формально я маю право або погодити або не погодити кандидатуру на це відомство, але, навіть якщо я не погоджу когось, то цю людину можуть поставити виконуючим обов’язки. Тобто на ці от структури я як губернатор фактично не маю впливу. І це проблема. Тому що ці структури найбільш корумповані. І керівники там часто змінюються. От, наприклад, обласних голів Держземагенства у нас вже трьох за останній час змінили. В районах – здається, п’ятьох вже затримали. На минулому тижні на хабарі взяли керівника Білоцерківського районного Держземагенства в Київській області. Міліція і прокуратура дивиться на проблему точково – їм важливий результат зараз, важливо взяти когось на хабарі безпосередньо. Це потрібно. Але нам потрібно і докорінно міняти дозвільну систему.

У вас є конкретні пропозиції?

Наприклад, те, що зроблено по Держреєстру – можливість реєстрації нерухомості нотаріусами, в будь-якому реєстрі, в будь-якому районі, в будь-якій області.

Або от я днями в Броварах відкривав пункт міграційної служби з випуску паспортів. Це зроблена система річ, яка дозволяє будь-якому мешканцю Київської області, Києва приїхати в Бровари і отримати закордонний паспорт. І оці кошти, які платяться за паспорт йдуть в місцевий бюджет. І місцева громада якраз зацікавлена не тільки в прозорості процесу, але й у тому, щоб послуги надавалися якісно, щоб будь-який мешканець області чи України міг би поїхати в будь-яку область і зробити там собі закордонний паспорт, а не тільки, як було раніше, тільки за місцем прописки. Таких речей має бути багато. Це розмиває саму базу для корупції.

-- «Я кажу: підніміть руку ті, хто продав на аукціоні хоч сотку землі»

В Україні, так вже склалося, коли на ту чи іншу керівну посаду приходить нова людина, викриваються корупційні схеми попередників. Що вам дісталося від колишнього керівника Київської ОДА?

У мене немає слідчого апарату, я не можу проводити дізнання, обшуки і так далі.

Ви співпрацювали з силовими органами щодо розслідування діяльності ОДА під час режиму Януковича? Надавали їм якісь документи?

Звісно. Але я можу сказати тільки про результати робити, про те, скільки повернуто землі, наприклад.

Скільки?

173 гектари землі в області було повернуто в минулому році. А в цьому році – вже 319 гектарів.

Скільки загалом землі було незаконно приватизовано?

Можливо, я скажу не зовсім правильну річ. Питання в чому? Наприклад, є землі запасу. Землі запасу зараз практично всі обробляються. І з них ніхто не платить податки. А коли юридично оформляється ця земля, це робить Держкомзем, вони зразу починають платити від 3 до 12% податок, згідно кадастрової оцінки на цю землю, і ці кошти ідуть в громади. Зараз ми намагаємося привести це в порядок. Це дасть області додатково, за нашими оцінками, 560 мільйонів гривень щорічно при цих цінах. Це лише легалізація тої землі, яка фактично вже обробляється. Я кажу про сільськогосподарську землю.

Приватна – це інша тема. Там надзвичайно складна ситуація. Неможна зараз сказати, скільки загалом було незаконно роздано земель. Оскільки виявлення незаконних продажів продовжується. Та й такі речі може робити лише прокуратура, а остаточно ставити крапку лише суд.

Але ви ж маєте доступ до певної інформації.

В чому полягає корупція в Держземагенстві, наприклад, чи в Держреєстрі? Коли людина приходить туди, то у неї ж гроші не беруть, але дають картки фірм, які можуть обслуговувати, виставляти технічні умови, наприклад, забудов, або міняти призначення і так далі. Це може десь коштує 300-400 гривень, а вони беруть 7-15 тисяч гривень за цю роботу. І людина не може піти в якусь іншу фірму. Ми проаналізували ці фірми. І парадокс в тому, що там у керівників цих фірм навіть прізвища однакові з керівниками Держземагенства. Ім’я, по батькові різні, а прізвища однакові!

Ми звернулися до правоохоронних органів: от вам ґрунт для розслідування зловживань.

Тобто незаконне виділення земельних ділянок і сьогодні процвітає?

На зустрічах голови сільських рад мені кажуть, що в них немає садочка, погано з освітленням чи з каналізацією. Я кажу: підніміть руку ті, хто, взагалі, продав на аукціоні хоч одну сотку землі, щоб кошти від продажу пішли в громаду. До сих пір ніхто руку так ще й не підняв. Ніхто не сказав: от я продав, і ці кошти пішли в сільську раду, і ми за ці кошти побудували садочок. В кращому випадку кажуть: ми там комусь щось виділили, якомусь інвестору, а інвестор там добровільно нам щось збудував. Знову ж таки це абсолютно не прозорий процес. Перш за все, має бути цивілізований ринок землі. Та, думаю, набуття чинності закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» якраз дозволить це. Я ж навіть не кажу вже про ціну: чи дорожче, чи дешевше. Просто питаю: хто продав, і чи надійшли ці кошти в сільську раду?

Губернатору доводиться приймати рішення про виділення земельних ділянок?

Слава Богу, ні. Немає у мене таких повноважень.

А як щодо виділення ділянок учасникам АТО?

Це знову ж таки Держкомзем. Та я слідкую – мої дані оновлюються раз на тиждень. В мене є всі дані і по переселенцях, і по учасниках АТО.

У нас є список всіх загиблих, у кого залишились родини, є документи, де хто загинув, хто закріплений за родиною, яка допомога надається. Є список демобілізованих, за кожним закріплена особа із Київського обласного штабу допомоги демобілізованим військовослужбовцям, які брали участь в АТО та членам їх сімей, є всі дані по районах.

Родинам загиблих, учасникам АТО та пораненим (у нас три градації) було вже виділено з обласного бюджету 10,47 мільйонів гривень. В цьому році от вже 2113 осіб в області отримали виплати. У нас кожен тиждень засідає комісія, яка виплачує ці кошти.

Є дані і про отримання земельних ділянок. Земельні ділянки може виділити міська чи сільська рада або Держкомзем. Подано 3610 заявок станом на 20 квітня, а надано ділянок 2816 особам.

Де виділяються ділянки учасникам АТО?

Ведеться облік, які заяви поступають, де реально ці землі виділяються.

Натисніть на зображення, щоб збільшити

Регулярно працює штаб, кожна людина може звернутися. Засідає в цьому штабі і Держземагенство. Є рішення обласної ради всім учасникам АТО - мешканцям Київської області виділити землю. Можливо, десь є бюрократизація. Але я переконаний, що все буде виконано.

Скільки сьогодні переселенців в Київській області?

Станом на 30 квітня у нас 36 665 осіб переселенців з Криму та двох східних областей. Та це ж лише ті переселенці, які зареєстровані, яким надаються медичні, освітянські послуги і так далі.

В яких районах зосереджені ці люди?

Ірпінь, Буча, Києва-Святошинський район, тобто ближче до Києва.

-- «Нонсенс, щоб міністр отримував, наприклад, 6 тисяч гривень»

Як можете оцінити економічну ситуацію в регіоні?

Проблеми з коштами є. Коли я прийшов сюди, у нас був секвестр бюджету - з загальнодержавного бюджету було знято 275 мільярдів гривень. На 1 січня у нас була заборгованість за газ та енергоносії близько 800 мільйонів гривень. Зараз заборгованість теж є. Але вона складає вже десь 230 мільйонів. При чому, це ж був тяжкий рік. Безумовно, в ті ж 2013-14 роки багато речей не робилося і зробити їх за один тяжкий рік надзвичайно складно.

Тільки за перший квартал, якщо взяти область, то ми маємо 140% наповнення бюджету. Якщо в грошах – це плюс 308 мільйонів до плану.

Є ще цікава цифра по області по податку на підакцизні товари - на тютюн, алкоголь, пальне. В нас план був на весь 2015 рік зібрати 40 мільйонів, а ми вже за перший квартал зібрали 81 мільйон. Фактично ми в два рази вже обігнали план на цілий рік. І треба ще врахувати, що фактично січень-лютий в нас досить був складний, бо якраз були «притирання» і таке інше. Але вже починає синхронно працювати і фіскальна служба, і місцева влада.

У Фастові, який не справляється із задачами, ми провели аналіз. Він єдиний із 37 осередків не справлявся із виконанням бюджету. Виявили 64 підприємства, де зарплата менше мінімальної. Я допускаю, що криза, десь підприємство зупинилося, десь працювало на Росію і зараз з нею розірвало економічні зв’язки. Але ситуацію, щоб на 64 підприємствах, які працюють, була зарплата 800 гривень, складно уявити навіть. Напевно, щось неправильно в цьому підприємстві. І якраз місцеві влади і податкова мають в цьому розібратися.

З конвертами теж треба системно боротися. Бо зараз податок фактично на одну гривню зарплати - 68 копійок. Це найбільший податок в Європі. Нам треба міняти систему оподаткування. По-перше зменшити її, а по-друге, щоб податки платила фізична особа, а не юридична. Тоді кожна людина буде розуміти, скільки з неї забирають податки, яку вона має зарплату.

А як щодо інвестиційного клімату в столичному регіоні?

Ну от ми з вами говорили по землі. Сьогодні земля безцінна. Тобто немає на неї ціни. Зараз коштує тільки та земля, яку можна обробляти, на якій вирощується продукція. В нас сільське господарство +19% до минулого року. Так, кажуть, що Київська область – це аграрна область. Та якщо взяти ВВП Київської області, то 14% - це аграрна продукція, 16% - промисловість, інше – сфера послуг. Із 100% аграрної продукція, яка вирощується в Київській області, переробляється лише до 30%. Наше головне задача за найближчі роки підняти ступінь переробки хоча б до 70%. Потрібно працювати і над промисловістю, оскільки багато підприємств, хочуть бути розміщені навколо столиці і продавати тут свою продукцію.

Як сьогодні складається співпраця з облрадою? Зрозуміло, що фракції Партії регіонів там вже немає. Але ж люди залишились ті самі.

Думаю, з будь-якою радою, де формально є 148 людей, є проблеми. Але є конструктивна співпраця. Київська область одна з перших прийняла бюджет 2015 року ще в кінці 2014 року. І не тільки область, а й всі райони, що дозволило вчасно виплати зарплату всім бюджетним установам.

Колишній губернатор Донеччини Сергій Тарута розповідав в інтерв’ю «Главкому», що поговорити ані з Порошенком, ані з Ложкіним було практично неможливо. А ви можете зв’язатися з головою держави в потрібний момент?

Я переконаний, що будь-який губернатор, якщо дійсно є серйозна проблема, може взяти і додзвонитися. Просто в мене є школа, я розумію, які рішення можна приймати самому, на які рішення повинно погодження президента. На щастя, в нас зараз почалися системні наради, почалися призначення голів райдержадміністрацій. Ми повертаємося до системних управлінських рішень.

Багато років у нас, на жаль, дивилися на армію як на якийсь непотрібний придаток. Нібито ходять якісь люди з автоматами, якийсь бюджет хочуть, а в нас же підписаний Будапештський меморандум, і всі гарантували нам територіальну цілісність. Та ситуація довела, що всі меморандуми працюють лише тоді, коли є сильна армія.

І так само, мені здається, зараз робиться помилка, коли розвалюється державна служба.

Ви про що саме?

Для мене нонсенс, щоб міністр отримував, наприклад, 6 тисяч гривень. Це неправильно.

Яка зарплата сьогодні у голови ОДА?

Я отримував 4 тисячі гривень. Вона мінялась. Як тільки міняються популістські настрої, нам то дають добавки, то знімають. Зараз, з 1 квітня, начебто зняли обмеження, і буде вже 8 тисяч гривень. А до 1 квітня – було десь 4,5. Але я не отримував її. Я всі гроші автоматом відправляв на АТО. Фактично я тут працюю як волонтер. Декларація моя мені це дозволяє.

Хоча з державної точки зору це неправильно. Але мені хотілося б, щоб головний спеціаліст, який приходить працювати в адміністрацію розумів, що він може зробити нормальну кар’єру і що він з кожною сходинкою буде заробляти більше, що ці гроші дозволять йому утримувати родину і вести нормальний спосіб життя. Щоб він мріяв стати начальником управління, керівником департаменту, губернатором, міністром, президентом.

Це я не кадровий держслужбовець – спеціальність моя атомні електростанції та установки, 10 років пропрацював в атомній енергетиці, наступних 10 років пропрацював у бізнесі, був і народним депутатом, і міністром, тобто розуміння є. І це, до речі, дуже добре, що сьогодні багато людей приходить у виконавчу владу з бізнесу. Правда, важливо, щоб вони зуміли перелаштуватися...

Мультимільйонер Лев Парцхаладзе став вашим першим заступником, бо з бізнесу?

В тому числі. Також він займався виборами, займається політикою. При чому, ви ж знаєте, що призначення заступника відбувається лише з погодження Кабінету міністрів і Адміністрації президента.

То чи задоволені ви цим призначенням?

Я підтримував і підтримую його кандидатуру.

Парцхаладзе закидають, що він, як людина, що багато років займалася будівельним бізнесом, не зможе боротися з нею на посаді заступника голови ОДА.

Я не думаю, що всі проходять там через корупцію.

Поки що він нормально себе проявляє. Повірте, ми працюємо по 12-14 годин на добу.

Але він, на відміну від вас, встигає займатися піаром, є досить активним у соцмережах. Навіть обласна ініціатива «Стоп корупції» асоціюється, в першу чергу, з ним, а не загалом із ОДА. Не відчуваєте, що він мітить на ваше місце?

Думаю, дуже багато людей мітять на місце губернатора. Це нормально. Такої посади, як губернатор, взагалі, скоро не буде, буде представник президента. Все тече, все міняється.

Будь-яку свою роботу треба показувати. «Стоп корупції» - це робота обласної адміністрації. Те, що вона асоціюється у когось з Парцхаладзе… Ну, так ви розумієте, я не можу вести всі напрямки. Наприклад, мій заступник Дмитро Христюк більше асоціюється з АТО. Тому що він підполковник СБУ. Заступник Олег Корбан - з чимось іншим. Я намагаюся, щоб тут був колектив.

Як просувається люстрація в ОДА?

Ті посадові особи, які однозначно не можуть працювати згідно першої, другої, четвертої та восьмої статті 3 закону України «Про очищення влади» були відразу звільнені. Всіх посадових осіб, які мають пройти люстрацію, я «запустив» на люстраційний комітет, на СБУ, на міліцію, на Податкову і так далі. Поки мені жодного документу не повернулося, чи пройшла людина люстрацію чи ні.

Але не всі голови райадміністрацій, до речі, були змінені гладко. Наприкінці березня представлення голови РДА в Борисполі Дмитра Вороніна пішло не по сценарію – люди його не сприйняли. Керівники підприємств висловили протест у зв’язку з тим, що центральна влада відряджає на місця «парашутистів». Врешті, дехто з керівників місцевих підприємств демонстративно пішов з засідання…

З чого ви взяли, що люди його не сприйняли? Там, насправді, із залу вийшов лише один з керівників (керівник «Нашої Ряби» Олександр Зубчук, - «Главком»). І його позиція полягала в тому, що державних адміністрацій, взагалі, не має бути. А Воронін вісім років живе в Бориспільському районі. Якщо це «парашутист», то я не знаю, хто там корінний мешканець.

Чи не всі губернатори Київської області завжди хотіли перенести центр Київської області з перенасиченого Києва кудись глибше в область. Ви теж плекаєте цю ідею?

Ні, я не хочу. Це не унікальна ситуація. Наприклад, є воєводство Мазовецьке, центр якого у столиці - Варшаві. Навпаки, ми повинні використовувати те, що є навколо столиці.

Присяжнюк так окреслював проблеми, пов’язані із розташуванням центру області в столиці: «Ми в Києві просто гості. Навіть ту будівлю, в який ми знаходимося, ми орендуємо. Людина, яка проживає на Київщині, не може піти в одне місце і вирішити питання, тому що всі управління розкидані по Києву». Плюс, він також скаржився, що в таких умовах йому потрібно півдня, щоб зібрати представників всіх служб.

Ми зараз вирішуємо певні питання. Робимо, щоб «в одне місце» могла прийти людина. Ми хочемо, щоб нам передали в комунальну власність будівлю, де зараз знаходиться ОДА. Невдовзі буде звернення обласної ради з цього приводу до Кабінету міністрів. Зараз ми орендуємо це приміщення за символічну ціну, це державна власність. Але воно призвело до того, що треба ремонти робити, ліфти ремонтувати, є заборгованість з оплати. Обласний бюджет міг би витягнути всю цю ситуацію. І ми могли б тоді всіх переселити в це приміщення.

А ЦВК в такому разі що, доведеться шукати нове приміщення?

Безумовно, ми тут залишимо ЦВК. Гарантуємо їм нормальні умови праці. Але було б логічно, щоб це була комунальна власність, як, власне, у всіх адміністрацій.

Була точка зору у губернаторів, що от треба переносити, так робити. Але чомусь ніхто не зробив. Моя точка зору – ми маємо навпаки використати те, що знаходимося навколо мегаполісу. Наші логістичні центри, туристичний бізнес, аеропорт і так далі.

Ідея міняти межі Києва і області актуальна досі?

Коли я прийшов на посаду губернатора, ми створили робочу групу. Були представники з обласної адміністрації, облради, Київської міської адміністрації, Київради. Ми підійшли до компромісу. Думаю, найближчим часом його представимо. Справа в тому, що межі Києва затверджує Верховна Рада, і нам потрібно консолідоване рішення.

Зараз буде ряд круглих столів, бо є проблемні питання.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: