Все по 8 гривень. Чи врятують нові тарифи столичний громадський транспорт?

    столиця
    • Яна Степанковська
    • Розсилка
    Все по 8 гривень. Чи врятують нові тарифи столичний громадський транспорт?

    Підвищення вартості проїзду: що очікує киян та гостей міста вже завтра

    14 липня у Києві відбудеться чергове підвищення тарифів на проїзд у громадському транспорті. Якщо зазвичай здорожчання відбувалось поступово, на 1-2 гривні, то з 14 липня ціна на квитки виросте удвічі: з нинішніх 4 грн у тролейбусах і трамваях та 5 грн у метро та міській електричці до 8 грн на увесь муніципальний транспорт. У Київській міській державній адміністрації обґрунтовують таке зростання бажанням підвищити зарплати працівникам «Київпастрансу» і метрополітену, а також витратити зекономлені бюджетні кошти, які нині йдуть на підтримку цих збиткових підприємств, на покращення стану транспортних засобів і доріг.

    Опозиція в Київраді вважає, що ціна за квиток 8 грн не є економічно виправданою, так як без точного обліку пасажирообігу неможливо вирахувати точний тариф. Тому у фракції «Свобода» пропонували спочатку ввести автоматизовану систему обліку оплати проїзду, а тоді вже формувати реальну ціну квитка. Опоненти провладної більшості також вимагають провести повний незалежний публічний аудит комунальних підприємств «Київський метрополітен» та «Київпастранс».



    Вчорашня акція проти підвищення вартості проїзду у громадському транспорті переросла в сутички у Київраді між мітингувальниками і правоохоронцями. Але міськрада відмовилась вносити пропозицію свободівців у порядок денний, і розпорядження КМДА про підвищення тарифів залишилось у силі. Київський метрополітен вже кілька днів попереджує своїх пасажирів про зміни, які настануть вже завтра.

    Скільки платитимуть кияни

    Вартість разового квитка у громадському транспорті Києва буде коштувати 8 грн. Але міська влада заспокоює: ті хто  користується метрополітеном і наземним транспортом щодня матимуть суттєві знижки. Під час одноразового придбання 50 поїздок на безконтактну картку, яку можна буде поповнювати знову, вартість однієї поїздки у метро буде меншою: вже не 8, а 6,5 грн.

    При купівлі проїзних на місяць вартість однієї поїздки може бути ще меншою.

    Безлімітний проїзний на один із видів наземного транспорту (трамвай, тролейбус, фунікулер або міська електричка) обійдеться у 390 грн, на два види наземного транспорту безлімітний квиток коштуватиме 570 грн,  на один вид наземного транспорту і метро – 860 грн, на три види наземного транспорту – 750 грн, разом на один вид наземного транспорту, міську електричку і метро – 1070 грн.

    Безлімітний проїзний на метро коштуватиме 610 грн, на 62 поїздки – 390 грн (6,29 грн за разову поїздку), на 46 поїздок – 290 грн (6,3 грн за разову поїздку).

    А от можливості придбати проїзний на обмежену кількість поїздок окремо на кожен вид наземного транспорту немає. Все тому, що тролейбуси, автобуси і більшість трамваїв не обладнані автоматами, які б могли списувати з картки кожну поїздку. Натомість на проїзді у наземному транспорті можна буде зекономити, купивши проїзний одразу на декілька видів транспорту.

    • На чотири види транспорту безлімітний проїзний квиток обійдеться у 1300 грн, на 62 поїздки – у 1120 грн, на 46 поїздок – 1020 грн.
    • На один вид наземного транспорту і метрополітен на 62 поїздки проїзний обійдеться у 670 грн, на 46 поїздок – у 570 грн.
    • На два види наземного транспорту і метрополітен проїзний на 62 поїздки коштуватиме 880 грн, на 46 поїздок – 780 грн.
    • Для студентів вартість проїзних буде удвічі меншою.

    До кінця липня проїзні квитки кияни зможуть використовувати проїзні квитки, придбані на початку місяця за ціною, що діяла до 14 липня.

    Як пояснюють підвищення цін чиновники

    У прес-службі «Київпастрансу» «Главкому» повідомили, що навіть при вартості квитка у 8 грн міський транспорт у Києві все рівно залишиться збитковим, бо економічно обґрунтований тариф у громадському транспорті - 8 грн 77 коп., а на проїзд міською електричкою - 15 грн 47 коп.

    Зараз з бюджету витрачається 1,8 млрд грн дотацій на транспорт, розповів міський голова Віталій Кличко вчора на сесії міськради. Зміна тарифів дозволить спрямувати їх не на покриття збитків підприємств транспорту, а на розвиток дорожньо-транспортної інфраструктури, зокрема є необхідність будувати 13 станцій метро.

    Мер Києва також зазначив, що існує проблема з нестачею кадрів через маленькі зарплати: у «Київпастрансі» зараз відкрито 2500 вакансій (це четверта частина від загальної кількості штату, причому 700 з них - водії, - «Київпастранс») а у метрополітені - 500. «Сьогодні спілкувався з керівником Київського метрополітену і він мені сказав, що звільнилось ще три машиністи. Куди вони їдуть? До Польщі, де заробітна плата вдвічі-втричі вища. А взяти з вулиці працівника вони не можуть: йому треба сім місяців навчатись і сім місяців практикуватися. Тобто щоб замінити одного машиніста, нам треба півтора року», - бідкався Кличко.



    Керівник прес-служби КП «Київпастранс» Марина Загородько уточнила «Главкому», що середня заробітна плата на підприємстві становить близько 8000 грн. Але на скільки вдасться підняти її після підвищення цін на проїзд у підприємстві не уточнюють.

    Хто виступає проти

    Представники «Свобода» у Київраді виступають проти підвищення тарифів саме зараз. Міська опозиція просить відкласти це рішення. А поки провести незалежний аудит київського транспорту. Водночас депутати, які не входять до промерської більшості, стверджують, що ціна у 8 грн є невиправданою. «Немає обліку пасажиропотоку, немає єдиного електронного квитка, його ввести тільки планують лише у листопаді 2018 року», - пояснює «Главкому» депутат Київради від «Свободи» Прохор Антоненко.

    Він зазначає, що порахувати кількість пасажирів міського транспорту, які купують у тролейбусах і трамваях квитки або жетони на метро за готівку практично неможливо. А от система «електронний квиток» передбачає оплату проїзду через валідатор за допомогою як разового квитка, проїзного чи банківської картки.

    Крім того, «дуже вигідна оптова» ціна на проїзд для киян у 6,5 грн буде доступною тільки у метро, бо для наземного транспорту окремо немає можливості купити електронну картку. «У нас місячний квиток на чотири види транспорту буде коштувати після підвищення 1300 грн. Можна порівняти з Варшавою, де проїзний на всі види транспорту обійдеться для місцевого жителя у 100 злотих – 770 грн», - стверджує Антоненко.

    Також опоненти підвищення тарифів у сесійній залі наводили приклад Таллінна, де для місцевих мешканців, які працюють і сплачують податки, взагалі ввели безкоштовний проїзд, в той час як для гостей міста вартість однієї поїздки у транспорті становить 2 євро.

    Для того, щоб не піднімати вартість проїзду, можна оптимізувати витрачання вже наявних коштів у бюджеті. «Зараз близько 40% усіх прибутків міського транспорту витрачаються просто на збір цих коштів – на зарплати тим же кондукторам. Були рекомендації Світового банку оптимізувати маршрути, і якби їх виконали, це дало б 13% економії бюджетних коштів. Але ніхто цього не робить», - переконує Антоненко.

    Ще одним «мінусом» від зростання тарифів на транспорт депутат називає можливе збільшення кількості автомобілів у столиці. За його підрахунками, тепер, щоб з двома пересадками одній людині з’їздити на роботу і повернутись додому, треба буде заплатити 32 грн на день, а якщо з трьома – то 48 грн, в той час як автомобіль, який їздить на газу, довезе з околиці до центру міста і назад приблизно за 26 грн. Це своєю чергою призводить до необхідності витрачати більше коштів на дороги, обладнання паркомісць, будівництво транспортних розв’язок.

    Є ще один тривожний факт, який посилює підозру в тому, що головною причиною підвищення цін на проїзд є аж ніяк не підняття зарплат працівникам комунальних транспортних підприємств. Мова про гостру необхідність Київському метрополітену повертати борг за купівлю 100 вагонів у компанії «Укррослізинг». За інформацією програми «Схеми», станом на 2018 рік, загальний борг столичного метрополітену перед «Укррослізингом» складає майже 2 млрд грн. Зараз бенефіціаром компанії в українському реєстрі вказаний російський бізнесмен Павло Фукс. Ще у 2014 році  журналісти програми «Гроші» зафіксували факт, коли він виходив з дорогого ресторану невдовзі після тодішнього заступника Кличка Ігоря Ніконова.  А на початку 2016 року харківські ЗМІ опублікували світлину, на якій Віталій Кличко гуляє парком із мером Харкова Геннадієм Кернесом та цим бізнесменом. Сам Кличко будь-які відносини із Фуксом заперечує.

    Яна Степанковська, «Главком»

    Коментарі ()
    1000 символів залишилось
    НАЙПОПУЛЯРНІШЕ