Дослідники знайшли таємну кімнату у піраміді Хеопса

Мюонна томографія дозволила зробити нові відкриття дослідникам піраміди Хеопса

Міжнародна команда дослідників підтвердила наявність прихованої камери в піраміді Хеопса. Вона знаходиться над Великою галереєю і досягає в довжину близько 30 метрів. Стаття опублікована в журналі Nature.

Піраміда Хеопса була створена приблизно 4,5 тисячі років тому за часів правління IV староєгипетської династії. Її звели за наказом фараона Хуфу, більш відомого як Хеопс. Довгий час піраміда залишалася найвищою будівлею в світі - її висота досягає 139 метрів, а ширина біля основи - 250 метрів. Незважаючи на те, що це один з найбільших і найдавніших історичних пам'яток на Землі, до сих пір немає єдиної думки про те, як він був побудований.

Усередині піраміди Хеопса на сьогоднішній день відомо три похоронні камери - недобудована похоронна «яма», «Камера царя», де розміщений порожній гранітний саркофаг, і «Камера цариці». До камери фараона веде Велика галерея - високий похилий тунель довжиною 46,6 метра. У минулому році археологи також заявили, що їм вдалося виявити дві порожнечі - одна з них знаходиться над Великий галереєю, а інша, що отримала назву Північний коридор, розташовується над сучасним входом в піраміду. Однак деякі вчені висловлювали сумніви з приводу достовірності знахідки, вважаючи, що деякі частини піраміди могли бути зроблені з іншого типу каменів.

Учасники проекту ScanPyramids, що виявили порожнечі, продовжили їх вивчення, щоб підтвердити відкриття. Про результати вони відзвітували в новій статті. Дослідники провели три незалежних експерименти, заснованих на методі мюонної томографії. Мюони є нестабільними елементарними частинками, які народжуються при зіткненні космічних променів з ядрами атомів і подальшому розпаді мезонів. Потік мюонів здатний проникати крізь стіни будівель - проте повітря затримує менше мюонів, ніж, наприклад, бетонні блоки.

У першому експерименті дослідники використовували для рейєстрації мюонів ядерну фотографічну емульсію. Детектори були встановлені ще в 2015 році в південно-західному куті «Камери цариці» і прилеглому до неї коридорі. Результати мюонної радіографії показали, що над Великиою галереєю знаходиться 30-метрова камера. Другий експеримент з використанням сцинтиляторних годоскопів, який проводився вже в 2016 і 2017 роках, підтвердив результати першої групи дослідників. Третя команда вчених отримала сигнал з достовірністю 5,8 сигма - тобто ймовірність того, що фізики допустили помилку, вкрай мала (менше відсотка).

Центр камери розташовується на висоті 40-50 метрів над підлогою «Камери цариці», по довжині «велику порожнечу», як називають її автори статті, можна порівняти з Великою галереєю. Дослідникам невідомі точні характеристики камери - вона може виявитися похилим коридором або приміщенням, що складається з декількох кімнат. Майбутні дослідження допоможуть це з'ясувати.