Призначення антикорупційних суддів не повинно суперечити Конституції України – Венеціанська комісія
Комісія схвалила нещодавні заяви президента України про нагальну потребу у створенні незалежного «спеціального антикорупційного судового органу»
Венеціанська комісія вважає, що призначення суддів Антикорупційного суду може відбуватися з відхиленням від загальної процедури, але не повинно суперечити Конституції України.
У висновку, який Венеціанської комісії оприлюднила 10 жовтня, Комісія схвалила нещодавні заяви президента України про нагальну потребу у створенні незалежного «спеціального антикорупційного судового органу», який має бути сформовано на конкурсній основі з числа суддів з бездоганною репутацією, і згідно зі стандартами Ради Європи та Венеціанської комісії.
Венеціанська комісія наголосила на доцільності створення Вищого спеціалізованого антикорупційного суду, як це передбачено законом України «Про судоустрій і статус суддів». При цьому Комісія відзначила низку недоліків законопроекту №6011 про антикорупційні суди авторства віце-спікера Верховної Ради Оксани Сироїд і народних депутатів Єгора Соболєва (фракція «Самопоміч») і Сергія Лещенка (фракція «Блок Петра Порошенка»), який нині перебуває на розгляді Верховної Ради. Зокрема, занепокоєння експертів викликали положення про повернення до політичних механізмів призначення суддів.
У своєму висновку експерти Венеціанської комісії звернули увагу на необхідність «введення додаткових захисних механізмів для забезпечення незалежної процедури призначення суддів від виконавчої і законодавчої влад».
«Той факт, що члени комісії призначаються політичними особами або інститутами (президентом, Верховною Радою і міністром юстиції (як це пропонується в законопроекті №6011. – Ред.)) дає привід для занепокоєння. Це може підірвати процес деполітизації судової системи», – йдеться у висновку.
Останні поправки до Конституції України (щодо правосуддя) та закону України «Про судоустрій і статус суддів» виключили законодавчу і виконавчу владу (міністра юстиції) з процедури призначення суддів. Її наразі проводять органи суддівського управління (Вища рада правосуддя та Вища кваліфікаційна комісія суддів).
При цьому Венеціанська комісія у своєму висновку зазначає, що призначення антикорупційних суддів має відбуватися з відхиленням від загальної процедури – не більше, ніж це необхідно з урахуванням специфіки такого суду.
Венеціанська комісія визнає: певні відхилення від загальних правил для суддів і судів можуть бути прийнятними з урахуванням спеціальних викликів для України у боротьбі з корупцією на вищих рівнях. Водночас «відхилення від загальних правил слід обмежити». Необхідно докласти зусиль, щоб уникнути можливого враження, що антикорупційні судді відрізняються, є привілейованим класом суддів або їх призначають за процедурою, не визначеною особливістю цих судів.
Венеціанська комісія зазначає, що участь міжнародних експертів у доборі суддів можлива, але «з урахуванням принципу суверенітету України».
Експерти Комісії звертають увагу, що «спеціальні правила для антикорупційних судів і суддів (зокрема їх призначення і статус), які відрізняються від загальних положень визначених законом України «Про судоустрій і статус суддів», має бути обмежено до необхідного рівня для забезпечення ефективної роботи».
Венеціанська комісія вважає, що останню крапку у питанні конституційності закону повинен ставити Конституційний Суд України, і під час ухвалення відповідного закону варто «зменшити ризик визнання закону неконституційним».
Коментарі — 0