Хто безкоштовно навчатиметься за кордоном?

Хто безкоштовно навчатиметься за кордоном?

У 2009 році за кордоном навчалися та стажувалися більше 12 000 українських студентів та науковців.

У 2009 році за кордоном навчалися та стажувалися більше 12 000 українських студентів та науковців. Проте це було можливо зробити лише за власний кошт, цього ж року вперше з держбюджету на ці цілі виділено більше 44 млн.грн. Цих грошей вистачить лише на відправку 300 осіб. Однак досі не затверджені умови конкурсу, хоча його обіцяли оголосити вже 1 квітня, та й офіційно не названі конкретні вузи за кордоном, які прийматимуть наших «щасливчиків».

Про це в прес-центрі «Главкому» розповідали завідувач сектором післядипломної освіти департаменту вищої освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України Костянтин Кукушкін та головний спеціаліст відділу природничої та технологічної освіти департаменту вищої освіти МОН Сергій Касьян.

Костянтин Кукушкін: «У державному бюджеті на 2011 рік передбачено 44,1 мільйони гривень на ці цілі»

Питання, яке зараз піднімається, для України не нове. За всі роки незалежності така міжнародна співпраця вищих навчальних закладів була присутня. В 2009 році у 92 країни світу виїжджало 12 818 фахівців і студентів. Такі дані збираються щорічно, за 2010 рік ця інформація опрацьовується, а 2011 рік тільки розпочався.

В 2009 році для наукових досліджень від’їжджало 1096 осіб, для науково стажування – 1222, на довгострокові педагогічні роботи – 49, для навчання в аспірантурі – 49 аспірантів. Повний курс навчання проходили 200 студентів, частковий курс навчання – 2204, на мовний курсах за кордоном навчалися 528 студентів та 201 викладач. Брали участь у міжнародних наукових конференціях, симпозіумах, з’їздах 4391 особа і в інших відрядженнях за кордон було 2878 освітян. Така інформація є по кожній області та кожному вищому навчальному закладу за всі роки незалежності.

Чинне законодавство унормовує виїзд за кордон студентів, наукових і науково-педагогічних кадрів за власні кошти, або за кошти з інших джерел, не заборонених законодавством. За всі роки незалежності з державного бюджету безпосередньо кошти не виділялися.

В минулому році уряд заявив про те, що він готовий розглядати можливість навчання за державний бюджет. Таким чином, постала необхідність створення нового положення про навчання за кордоном. Міністерством освіти і науки було розроблено проект постанови Кабінету Міністрів про навчання студентів, стажування аспірантів, наукових та науково-педагогічних працівників у вищих навчальних закладах та наукових установах за кордоном. Проектом цієї постанови затверджено положення з відповідною назвою, яке визначає механізм організації та проходження навчання за кордоном.

Строк навчання і стажування аспірантів, наукових і науково-педагогічних працівників, згідно цього положення, не буде перевищувати 1 року.

Міністерство освіти і науки щороку затверджує перелік пріоритетних напрямів освіти і науки для навчання за кордоном, перелік провідних закордонних вищих навчальних закладів та наукових установ, і щороку оголошує конкурс на відбір на навчання закордоном. Зрозуміло, що в силу певного етапу розвитку держави з того переліку виділяють приоритетні направлення на навчання за державне фінансування. На сьогодні у нас є потреба в розвитку технічної освіти. Саме на такі приоритетні напрями сьогодні в основному і планується використання тих коштів, які заплановані з державного бюджету на навчання і стажування за кордоном в цьому році.

Студенти, аспіранти, наукові, науково-педагогічні працівники направлятимуться на навчання або стажування за кордон відповідно до укладених договорів. Примірний договір затверджується Міністерством освіти.

Відбір кандидатів на навчання і стажування буде проводитися конкурсною комісією, яка також затверджуватиметься відповідним розпорядчим документом Міністерства освіти і науки, молоді та спору. Кандидатура для навчання у провідних вищих навчальних закладах повинна відповідати основним вимогам – це високі результати у навчанні за програмою підготовки магістра, наявність досягнень у студентській науково-дослідницькій роботі, відповідність напряму підготовки спеціальності студента, визначеному в переліку приоритетних напрямів освіти і науки, необхідний рівень володіння англійською або мовою країни, в якій передбачається навчання (рівень володіння повинен бути офіційно підтверджений вищим навчальним закладом).

Вимоги до кандидатури аспіранта для стажування у провідних вищих навчальних закладах та наукових установах за кордоном: відповідність тематики наукових досліджень визначеному переліку приоритетних напрямів освіти і науки у конкретному році; наявність наукових статей, опублікованих у вітчизняних та іноземних наукових виданнях; участь у міжнародних наукових, науково-технічних конференціях, симпозіумах; необхідний рівень володіння іноземною мовою.

До кандидатур наукових та науково-педагогічних працівників вимагають: наукового ступеню не нижчого, ніж рівень кандидата наук або доктора філософії PhD; стажу наукової або науково-педагогічної роботи не менше 3-х років; стажу роботи у вищому навчальному закладі чи науковій установі, які направляють на стажування, не менше 1-го року; відповідність тематики наукових досліджень визначеному переліку приоритетних напрямів освіти і науки; наявність наукових статей, опублікованих у вітчизняних та іноземних фахових виданнях; учать у міжнародних наукових, науково-технічних конференціях, симпозіумах; необхідний рівень володіння англійською або іншою іноземною мовою.

Пропозиції щодо кандидатур вищі навчальні заклади подають до конкурсної комісії. Претендент на навчання або стажування за кордоном подає: заяву з проханням про направлення на ім’я керівника вищого навчального закладу на вченій (науковій, науково-технічній або технічній) раді; витяг з протоколу засідання кафедри або відповідного структурного підрозділу наукової установи; довідку про результати навчання або звіт про результати попередньої наукової, науково-технічної або науково-педагогічної діяльності; проект індивідуального плану, який повинен містити інформацію про мету і завдання навчання або стажування; обґрунтування доцільності проходження навчання або стажування; строк навчання або стажування за потребою; програму навчання або види запланованої наукової діяльності і очікувані результати.

За результатами розгляду вчена рада приймає рішення щодо доцільності рекомендацій кандидата на навчання або стажування. Вищі навчальні заклади або наукові установи подають конкурсній комісії Міністерства освіти на кожного кандидата особову справу, яка включає: лист-рекомендацію за підписом керівника вищого навчального закладу або наукові установи; витяг з протоколу засідання вченої ради; виписку з особової справи студента, аспіранта, науково-педагогічного та наукового працівника; копії поданих до вченої ради документів.

Після того, як комісія визначилася з конкретним кандидатом на навчання, навчальні заклади і наукові установи здійснюють оформлення документів. Навчання або стажування здійснюється з відривом від основного місця роботи або навчання, при цьому такі особи матимуть право на гарантії та компенсації, що передбачені законодавством. Тобто, зберігається середньомісячна заробітна плата, стипендія, відповідно до чинного законодавства.

Після завершення навчання студент, аспірант, науково-педагогічний або науковий працівник у письмовому вигляді подає керівнику вищого навчального закладу або наукової установи звіт по результатам навчання, які розглядаються на засіданні кафедри або структурного підрозділу, який направив його на навчання, і затверджується вченою радою вищого навчального закладу або науково-технічної установи.

Фінансування витрат буде здійснюватися за рахунок бюджетних коштів. Разом з тим, за вищим навчальним закладом залишається право, відповідно до законодавства, залучати для такого навчання власні кошти. У державному бюджеті на 2011 рік Міністерство освіти, науки, молоді та спорту передбачило на ці цілі 44,1 мільйони гривень.

Сергій Касьян: «100 студентів, 100 аспірантів, 100 наукових, науково-педагогічних працівників цього року можуть пройти стажування за кордоном за рахунок бюджету»

Відповідно до рішення уряду, за формулою 100/100/100 - 100 студентів, 100 аспірантів, 100 наукових, науково-педагогічних працівників цього року можуть пройти стажування за кордоном. Для реалізації цього Міністерством розроблений проект порядку використання коштів державного бюджету для навчання, стажування та підвищення кваліфікації студентів, аспірантів, наукових, науково-педагогічних працівників за кордоном.

Цим положенням передбачено, що розпорядником бюджетних коштів є Міністерство освіти, науки, молоді та спорту, а відповідальним виконавцем бюджетної програми – вищі навчальні заклади ІІІ, ІV рівня акредитації.

Передбачається, що Міністерство освіти, науки, молоді та спорту до 1 квітня кожного року буде оголошувати конкурс для вказаної категорії кандидатів на проходження стажування за кордоном. Навчальні заклади, відповідно до оголошеного конкурсу та визначених напрямів, за якими кандидати будуть проходити стажування за кордоном, у себе в навчальному закладі відбирають кандидатів і подають їх до конкурсної комісії Міністерства освіти, науки, молоді та спорту. Міністерство буде здійснювати відбір і потім уже будуть виділятися кошти, які будуть використовуватися за призначенням.

Бюджетні асигнування розподіляються Міністерством між вищими навчальними закладами, відповідно до результатів відбору конкурсної комісії. Проїзд до місця навчання здійснюватиметься за власні кошти студентів, аспірантів, наукових, науково-педагогічних працівників. Оплата за навчання, стажування, підвищення кваліфікації здійснюватиметься не пізніше, як за тиждень до початку, за весь період навчання за бюджетні кошти. Також порядком передбачено, що недопустимо використання коштів для придбання товарів, робіт та послуг, безпосередньо не пов’язаних з навчанням за кордоном, оплату посередницьких послуг, фінансування заходів, видатки яких здійснюються за рахунок коштів, передбачених на виконання інших бюджетних програм. Також цим положенням передбачається, що у разі потреби Державна казначейська служба за зверненням Міністерства здійснюватиме розрахунки в іноземній валюті, проводячи операції із закупівлі іноземної валюти за офіційним курсом, встановленим НБУ. Там ще передбачається порядок звітності за використані кошти у разі, якщо кошти не будуть використані.

Коли буде розглянуто цей проект і оголошено конкурс?

Сергій Касьян: Щодо затвердження цих проектів постанов, за попередніми даними, вони повинні розглядатися найближчим часом. Можливо, навіть сьогодні на засіданні Кабінету Міністрів.

Костянтин Кукушкін: У всякому разі, в понеділок зранку.

Сергій Касьян: Однозначно, це відбудеться, бо кошти вже передбачені в бюджеті і їх треба реалізувати. А конкурс ще не оголошений, тому що немає нормативних документів, які це регулюють.

Чи не станеться так, що наші студенти та науковці просто залишаться за кордоном?

Сергій Касьян: У нас кожна людина має право обирати місце свого мешкання та навчання. Але студент фактично вчиться в нашому навчальному закладі і повинен отримати там диплом.

Костянтин Кукушкін: Навчання та стажування за кордоном буде здійснюватися відповідно до договору, який затвердить Міністерство освіти. В цих договірних відносинах між навчальним закладом за кордоном і особою, яка їде туди на навчання та стажування, ці питання буде врегульовано. Але у кожного є право вибору. Якщо ж будуть якісь фінансові зобов’язання по договору, то зрозуміло, що вони мають бути компенсовані.

В які країни та які саме вузи за кордоном будуть направлені студенти чи аспіранти?

Костянтин Кукушкін: Щодо 2011 року, то виходячи з того, що нормативні документи ще не затверджені, ми не можемо рухатися далі в цьому питанні. Але це будуть США, європейські країни як найближчі пріоритети. Крім того, до нас звернувся Центр «Відкритий світ», вони нам запропонували свій досвід у такій співпраці і свою методику відбору студентів, вищих навчальних закладів та наукових установ за кордоном. Конкретно ми не можемо зараз сказати.

Сергій Касьян: До того ж дуже багато наших навчальних закладів співробітничають з польськими, чеськими та румунськими університетами. Нещодавно ми проводили конкурс на наукові роботи тих, хто вчиться на магістра, із французькими навчальними закладами. Назви не скажу, аби не помилитися.

Будуть лише технічні спеціальності чи ще якісь?

Сергій Касьян: В законі про пріоритетний розвиток науки та освіти визначені в основному технологічні наукові напрями. Зокрема, біонанотехнології, генна інженерія, мікроелектроніка, мембранні квантові технології, фотоніка, інформаційні та комунікаційні технології (супутниковий зв'язок, квантовий комп’ютер, штучний інтелект), питання енергетики та енергоефективності (нові види енергії, термоядерна енергетика), раціональне використання природокористування (біотехнології), наука про життя (нові технології профілактики та лікування найпоширеніших захворювань), генна інженерія, нові речовинні матеріали.

Костянтин Кукушкін: Не треба забувати і про Росію, яка теж має відповідний науковий та технічний потенціал. Всього у 2009 році 1575 студентів були саме в РФ.

Вже за кілька днів буде 1 квітня – день оголошення конкурс, а його умови досі не розроблені. Так на що ж виділено 44 млн.грн. в цьому році?

Костянтин Кукушкін: Зрозуміло, що саме технічні питання будуть змінювати певні дати для реалізації використання цих коштів у бюджеті. Думаю, що протягом року ми встигнемо їх освоїти і конкурс буде проведено.

Сергій Касьян: Цей документ приймається на необмежений період, тож починаючи з наступного року, конкурс буде оголошуватись з 1 квітня і т.д., а цього року буде певна корекція дат.

Скільки студентів на 44 млн. грн. можна відправити на навчання?

Костянтин Кукушкін: Якщо ви чули заяву уряду в серпні минулого року, тоді було заявлено 100 студентів, 100 аспірантів, 100 викладачів. Цього року 44,1 млн. грн. розраховано десь на 360 осіб.

Сергій Касьян: Але враховуючи, що там є плата за проживання, якраз 300 осіб і вийде.

Костянтин Кукушкін: В майбутньому ця цифра буде збільшуватись, виходячи із економічного розвитку нашої держави.

Чи можуть брати участь у конкурсному відборі приватні вузи?

Костянтин Кукушкін: Міжнародну співпрацю мають право здійснювати всі вузи. Ми говоримо про документи, що стосуються фінансування з Державного бюджету. Приватні навчальні заклади фінансуються за кошти фізичних та юридичних осіб, тож в такому разі йтиметься про нецільове використання. Але Міністерство їм буде всіляко сприяти. Якщо це буде якийсь дуже потрібний державі вчений або аспірант, то держава буде все робити, щоб навчити його за держаний кошт.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: