Рішення тимчасово знизити акциз на пальне, скоріше всього, не принесе позитивного ефекту.
Рішення тимчасово знизити акциз на пальне, скоріше всього, не принесе позитивного ефекту. Експерти називають його хибним і поспішним. Адже протягом двох останніх тижнів ціна на нафту зросла з 113 до майже 124 доларів за барель, тобто зростання цін на нафту вже «з’їло» це зниження акцизів. Тому сьогодні мова може йти хіба що про фіксування ціни на поточному рівні. Більше того, таке рішення зменшить надходження до держбюджету, внаслідок чого уряду доведеться закривати дірку в 1,1 мільярд гривень.
Про це на прес-конференції в «Главкомі» говорили заступник директора науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев та аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.
Александр Сиренко: «Речь идет не о сиюминутном снижении цен на розничном рынке, а о хотя бы фиксировании их на текущем уровне»
На рынке нефтепродуктов растут цены на бензин и дизтопливо, чему способствует ситуация на внешних рынках. Правительство сегодня правдами и неправдами пытается стабилизировать цены на розничном рынке, и одно из последних веяний этой недели – внесение изменений в Налоговый кодекс, где были снижены ставки на акцизы на бензин в среднем 50 евро на тонне, для дизтоплива есть шкала в зависимости от содержания серы. Что это сулит для нашего рынка? К сожалению, сегодня ситуация такова, что речь идет не о сиюминутном снижении цен на розничном рынке, а о хотя бы стабилизации и фиксировании цен на текущем уровне. Сегодня средняя цена на рынке Украины на бензин А-95 порядка 9,85 гривен, по дизтопливу в среднем - 9,35 гривен.
Геннадій Рябцев: «Рішення Верховної Ради тимчасово знизити акциз є хибним і поспішним»
Рішення Верховної Ради тимчасово на три місяці знизити акциз на бензин на 50 євро з тони та на дизельне паливо на 30 євро з тонни є хибним і поспішним. Оскільки, по-перше, воно не дозволить знизити ціни, по-друге, зменшить надходження до державного бюджету, по-третє, позбавить можливості автомобілістів з доходами нижче середнього перейти на скраплений газ.
Протягом двох останніх тижнів ціна на нафту зросла з 113 до майже 124 доларів за барель. Це означає, що зниження акцизів, яке пропонував уряд і яке затверджено відповідним законом України, зростання цін на нафту вже з’їло. Чому зменшаться надходження? Тому що навіть у висновку Головного науково-експертного управління Верховної Ради дипломатично сказано, що не було надано обґрунтування можливості збільшення більш, як на 1 мільярд гривень надходжень до державного бюджету від податку на додану вартість. Це означає, що навряд чи уряд буде в змозі якимось чином компенсувати ті 1,1 мільярд гривень від зниження акцизу, яке буде протягом найближчих трьох місяців.
Під час різкого зростання цін дорожчають більш дешеві види палива, одним з яких є скраплений газ. Оскільки Верховною Радою прийнято рішення лише про зниження акцизу на бензин і дизельне паливо із залишенням на тому ж самому рівні (40 євро з тони) акцизу на скраплений газ, це означає, що співвідношення між цінами на скраплений газ і бензин знизяться до мінімально можливого економічно обґрунтованого рівня – 1,6. Це означає, що автомобілісти, які сподівалися таким чином покращити свій фінансовий стан, будуть позбавлені такої можливості. Крім того, збереження акцизу в розмірі 40 євро з тони скрапленого газу призведе до додаткових втрат бюджету в розмірі 202 мільйони гривень протягом 2011 року.
Історичний максимум ціни нафти був зафіксований в 2008, чи далеко нам до нього? Чи прогнозуєте ви якісь кардинальні стрибки цін нафту в найближчі рік-два?
Геннадій Рябцев: 11 липня 2008 року ціна нафти становила 147 доларів за барель, але 147 доларів в 2008 це не нинішні 123, тому що два останні роки долар по відношенню до золота подешевшав на 54%.
За нашими прогнозами, протягом 2011 року ціни на нафту зростуть до максимуму 125 доларів в середньому за травень місяць. Тобто, середня ціна нафти в травні буде на рівні 125 доларів за барель. Однак саме на цей період відбудеться найбільша концентрація ризиків збільшення цих цін до величин, які не можна оцінити за допомогою економічних моделей. Якщо, наприклад, буде використано як привід для підвищення цін початок наземної операції в Лівії, тут насамперед буде задіяний спекулятивний чинник, тоді ціни на нафту можуть зрости і більше 125-ти доларів. Якщо буде задіяний чинник фінансової кризи так званих країн PIGS, зокрема, Португалії, яка вже подала відповідний запит на допомогу з боку ЄС, Іспанії, Італії та інших країн, тоді будуть ризики зростання якраз у травні.
Проте, якщо зважити тільки на економічні чинники, то за нашим прогнозом, наприкінці року відбудеться зниження цін на нафту приблизно до 75-85 доларів за барель. Найбільшого зниження ми очікуємо в листопаді. Це буде пов’язано якраз з можливістю зростання реального сектору економіки країн Європи і зменшення спекулятивної складової в цінах на нафту. Там ціни будуть більше визначатися співвідношенням попиту і пропонування, ніж зараз. Зростання, яке ми бачимо зараз, має виключно спекулятивний характер.
Александр Сиренко: Прогнозирование цены нефти в текущей ситуации более близко к предсказаниям, нежели к прогнозам. Объективно, если посмотреть на развитие событий последних десяти лет, то цены на нефть действительно повторяли следующую тенденцию: ближе к маю с ростом потребления бензина в Америке цены росли, ближе к концу осени-началу зимнего периода цены падали. Но эти тенденции ломаются уже на протяжении последних трех лет, появляются какие-то составляющие, в том числе спекулятивные (военные действия, катастрофы, которые происходят на тех участках, где добывается нефть, газ, энергоносители).
Даже майские прогнозы простым тезизом можно подвести под сомнение. Сегодня цены на нефтепродукты высокие везде в мире, и есть интервенции США, из старых запасов выбрасываются на рынок нефть и нефтепродукты для того, чтобы сбить цену. То есть, правительство каждого государства предпринимает какие-то меры по снижению этих цен. Даже компаниям-добывальщикам некомфортна сегодняшняя цена, потому что это подталкивает на подорожания оборудования, что приводит к надуванию очередного пузыря. И комфорт от этого, в конечном счете, никто не получает. Здесь много факторов, и их очень сложно прогнозировать.
Геннадій Рябцев: Цифри, які я вам назвав, не є передбаченням чи експертним прогнозом, це результати розрахунку за відповідною економічною моделлю, яка пройшла рецензування двох Нобелівських лауреатів з економіки.
Тобто, цей спекулятивний капітал уже накрутиться, і ціни повернуться в кінці року до економічно обґрунтованих?
Геннадій Рябцев: Так. Оскільки ця модель основана на поведінці економіки Сполучених Штатів, яка є основним споживачем нафти і нафтопродуктів в світі, то без зміни показників цієї економіки їй просто не вижити далі. Сполучені Штати дійсно зацікавлені в тому, щоб був якомога більший обіг нафти на сировинних біржах, оскільки торгівля нафти йде в доларах, і відповідно від збільшення обігу отримують більше прибутків ті фінансові структури, які працюють на біржах, як то фондових, так валютних і сировинних. І зараз відбувається перелік капіталу між цими трьома біржами. Тобто, просто робити гроші не маючи жодного матеріального підґрунтя досить важко, і навіть фінансові структури будуть змушені зробити щось для того, щоб хоч на деякий час підтримати реальний сектор. Пік цієї підтримки ми прогнозуємо на другу половину цього року. Він розпочнеться як наслідок надування цінової бульбашки, за якою фінансові структури, що працюють на біржах, будуть виводити спекулятивний капітал з сировинних бірж, даючи економіці Сполучених Штатів певний термін для того, щоб хоч якось від цієї бульбашки позбавитися.
Титульное фото: nanima.co.za
Коментарі — 0