В Україні функціонує близько тисячі атракціонів.
В Україні функціонує близько тисячі атракціонів. Такі розважальні конструкції з підвищеною небезпекою перевіряються раз в три роки. Наразі з 920-ти перевірених атракціонів, діяльність 340-ка заборонено, оскільки їх технічний стан визнано незадовільним. Втім нещасні випадки мають місце, і з 2005 року на атракціонах травмовано 23 людини, в тому числі 7 загинуло. Найчастіше причинами негативних наслідків стає неналежне кріплення сидінь та незадовільний стан ременів безпеки. Причиною цього часто є недобросовісні власники атракціонів, які не дочекавшись перевірки, починають сезон. Тому чиновники закликають, перед тим, як покатати свою дитину на каруселях, слід попросити у оператора дозвільні документи.
Про це на прес-конфіеренції в «Главкомі» говорив заступник голови Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України Степан Дунас.
Степан Дунас: «За останні 3 роки зменшився травматизм на атракціонах»
За дорученням Президента України та Кабінету Міністрів, ми з середини квітня розпочали перевірку атракціонів щодо готовності їх до роботи у літній період 2012 року з метою створення належних умов для відпочинку громадян. Станом на сьогодні по всій Україні вже перевірено 920 атракціонів, з яких не відповідають вимогам 340, їхня робота заборонена. До того ж вони не пройшли позачергове технічне обстеження, отже не відповідають вимогам і створюють певну загрозу, тому ми вимушені були їх призупинити.
Всього було притягнуто до відповідальності 179 посадових осіб за допущені порушення, які були виявлені під час перевірок. В основному це порушення, які допустили власники атракціонів і не забезпечили їх безпечний стан та готовність до роботи в літній період. Здебільшого це відсутність проектної документації на розміщення атракціонів в разі їх переміщення з одного місця на інше. В такому разі, відповідно до законодавства, потрібно провести експертизу, підготувати відповідну документацію, і такий атракціон повинен вводитися в експлуатацію за участю представників наглядових органів. Комісія створюється з ініціативи суб’єкта господарювання, до її складу повинні входити представники Держгірпромнагляду, Санепідемстанції, Держінспекції техногенної безпеки та інші зацікавлені органи, в тому числі представники власника. Здебільшого це має бути посадова відповідальна особа, що призначається наказом власника, який відповідає за безпечну організацію експлуатації атракціонів.
Зараз йде тенденція до зменшення кількості атракціонів, які працюють з вичерпаним терміном експлуатації. Нагадаю, що термін експлуатації – 10 років для дитячих атракціонів і 8 років – для дорослих. Збільшується кількість імпортних атракціонів, які на сьогодні складають біля 40%. Здебільшого це атракціони італійського та чеського виробництва. Крім того, 40% складають атракціони Ейського механічного заводу (Росія) і 20% вітчизняного виробництва, зокрема Вінницького заводу.
Завдяки спільним зусиллям, які ми проводимо щороку, організована кампанія за участю не тільки Держгірпромнагляду, а й місцевих органів влади, представників Держтехногенбезпеки, Санепідемстанції (де це необхідно). Ми сформували у власників-суб’єктів господарювання необхідність дотримуватися вимог законодавства в частині введення в експлуатацію атракціонів. Це стосується особливо не стаціонарних, а тих, що переміщуються, їх більше 240. Звичайно, стежити за їхнім переміщенням важко, тому саме завдяки взаємодії з місцевими органами влади, нам вдалося звести до мінімуму несанкціоноване розміщення таких атракціонів. У разі своєчасного надходження інформації, ми оперативно реагуємо. Зокрема, отримавши інформацію про розміщення атракціонів на Співочому полі в місті Києві, ми оперативно відреагували, на даний час їхня робота згорнута, про що нам повідомив суб’єкт господарювання. У Києві та області всього перевірено 120 атракціонів, з них заборонено 14. Основна причина - відсутність проектної документації на розміщення та відсутність дозволів на початок роботи цих атракціонів.
Особливу увагу хотів би звернути на розміщення атракціонів у середині розважальних приміщень. Вам відомий випадок із травмуванням дітей, який трапився наприкінці грудня минулого року у «Тропікал парку» через обрив канату. До цього часу цей атракціон не працює, також заборонено роботу атракціону в ТРК «Квадрат» на бульварі Перова, оскільки вони не мають відповідних дозвільних документів на застосування в Україні. Зокрема, у «Тропікал парку» атракціон китайського виробництва, і за результатами розслідування нами було встановлено, що він не має відповідних сертифікатів, висновків щодо відповідності нормативним актам, які застосуються в Україні.
Атракціони поділяються на підвищеної небезпеки та звичайні. Відповідно до законодавства, атракціони з підвищеною небезпекою ми можемо перевіряти 1 раз на 3 роки. Проте через суспільне значення цього питання Адміністрацією Президента та Кабінетом Міністрів ініціюються щорічні перевірки.
Ці перевірки засвідчили, що за останні 3 роки зменшився травматизм, з них протягом двох років практично не було зафіксовано жодного випадку. Якщо брати з 2005 року, коли нам було передано під нагляд атракціони, всього було травмовано 23 людини, в тому числі 7 загинуло.
Цю роботу ми будемо продовжувати надалі, проте нам потрібно поєднувати дотримання законодавства в частині зменшення адміністративного тиску на суб’єкта господарювання, спрощення дозвільних процедур, та, з другого боку, забезпечення належного стану атракціонів. Головне – акцентувати увагу на відповідальності власника. Відповідно до законодавства, власник, який має намір створити той чи інший бізнес або розпочати роботу, зокрема атракціонів, у встановленому порядку повинен отримати висновок експертизи про готовність до експлуатації і отримати відповідний документ дозвільного характеру. Наразі ми ситуацію контролюємо і сподіваємось, що спільними зусиллями зможемо підтримати належний рівень безпеки на атракціонах. Проте це залежить не лише від власника, а й від дотримання правил безпеки самими відпочиваючими. Навіть попри забезпечення безпеки та справність всіх атракціонів, неадекватна поведінка користувача може призвести в тому числі і до трагічних наслідків. Підтвердженням цьому є випадки, які ми мали у Харкові та Луганську.
Ви сказали, що перевірили 920 атракціонів. Скільки їх всього в Україні?
Степан Дунас: Атракціони не підлягають офіційній реєстрації в органах нагляду. Ми володіємо даними, які нам надали об’єкти господарювання, і ця цифра може змінюватися з року в рік. Вона складає 1090-1100 атракціонів, з них 240 – пересувні, які міняють дислокацію, тому забезпечити належний їх облік трошки важкувато.
Діяльність 340 атракціонів заборонена. Вони припиняють свою роботу, чи ви їм заборонили, а вони продовжують працювати?
Степан Дунас: Заборонені атракціони опломбовані. Відповідно до законодавства, власник, щоб відновити роботу, повинен повідомити про усунення порушень. Після цього інспектор перевірить, і у разі задовільних результатів атракціон може відновити роботу.
Яке покарання застосовується до порушників?
Степан Дунас: Нещодавно прийняті зміни до Кодексу про адміністративні правопорушення і до Кримінального кодексу, де максимальний розмір штрафу вже сягає 1700 гривень проти 238, які були раніше. Кримінальний штраф буде сягати 3400 гривень за порушення законодавства про охорону праці. Якщо недоліки призвели до трагічних наслідків, власник або винні особи повинні нести і кримінальну відповідальність. А щодо адміністративного покарання, то ми маємо право вилучати дозволи на виконання робіт з експлуатації атракціонів.
Чи відносите ви до атракціонів батути, і чи перевіряються вони?
Степан Дунас: Батути відносяться до спортивних атракціонів, вони підпадають під об’єкти підвищеної небезпеки. Ми їх також перевіряємо, якщо вони розміщуються на територіях, де ми здійснюємо свою діяльність. Якщо вони є чисто спортивними, то ця одиниця вже відноситься до суб’єкта господарювання.
В яких областях найбільше несанкціонованих атракціонів?
Степан Дунас: Автономна Республіка Крим, Донецьк, Харків, Луганськ, Київ. Це ті області, де традиційно більше всього експлуатується атракціонів.
На яких об’єктах по місту Київ було виявлено найбільше порушень?
Степан Дунас: В Голосіївському парку – це дитяча залізниця, «Гусениця» і «Ланцюжок». Два з них відновлено, «Гусениця» на сьогодні ще не працює. В парку «Нивки» сім одиниць заборонені – це «Веселі гірки», «Берізка», обертова гойдалка, «Сюрприз», «Сонечко», «Вітерець», «Ромашка». В «Тропікал парку» заборонено дві одиниці – це «Стрибаюча жаба» і «Міні Джек». У парку Воїнів-інтернаціоналістів заборонено роботу ланцюгової каруселі. В ТРК «Квадрат» заборонено атракціон «Восьминіг».
Якими є критерії безпеки атракціонів? Через які саме недоліки експлуатація атракціонів забороняється?
Степан Дунас: Які вимоги до цих механізмів? Це їх технічний стан. Щодня перед початком роботи оператор повинен провести апробацію роботи атракціону: оглянути, переконатися, що він відповідає вимогам, і тільки після того допускати до користування цим атракціоном відвідувачів.
Для того, щоб запустити в роботу атракціон після зимового періоду, відповідальна особа, яка призначена власником, повинна провести комплекс робіт з технічного обслуговування, провести підготовку його до сезону, провести статичне і динамічне випробовування. Суб’єкт господарювання повинен укомплектувати технічну службу кваліфікованими працівниками, які пройшли навчання з точки зору охорони праці. Повинен бути проведений технічний огляд спеціалізованою організацією. І тільки коли атракціон відповідає вимогам, він може бути допущений до експлуатації. Якщо це періодичний допуск до експлуатації, це робить безпосередньо власник. Відповідальна особа створює комісію і наказом атракціон вводиться в експлуатацію.
Якщо це новозбудований атракціон або атракціон, запущений в роботу після капітального ремонту або усунення недоліків, його робота відновлюється тільки за участі інспектора, який перевіряє відповідність його вимогам законодавства і надає дозвіл для його роботи.
Чи були вами перевірені атракціони у Харкові та Луганську, де сталися нещасні випадки?
Степан Дунас: Що стосується Луганська, то наш працівник не вийшов на місце і не переконався у відповідності, але підписав документи про відповідність, за що і поніс покарання. Відбулася судова справа, і працівники експертної організації, і власник понесли відповідні покарання.
Що стосується Харкова, не можу з впевненістю сказати. Проте, аналізуючи всі нещасні випадки, які трапилися на атракціонах, вони сталися через неналежний технічний стан. Це неналежне кріплення сидінь, в інших випадках не спрацювали ремені безпеки чи інші засоби безпеки через їх незадовільний стан. Проблема в тому, що ми не можемо одночасно перевірити всі атракціони, і в періодах між перевірками власник самовільно запускає атракціон в роботу, не приділяючи належної уваги їх технічному стану. Потрібно підвищувати відповідальність самого власника.
За результатами перевірки чи можна українцям повести дитину на атракціони?
Степан Дунас: Там, де побували наші інспектори, я вважаю, що можна користуватися. Єдине, що наші користувачі повинні звертати увагу на технічний стан. Навіть із зовнішнього вигляду атракціону можна робити висновок, приведений він у відповідність чи ні. Це і пофарбування, і наявність огорожі, і наявність правил безпечного користування атракціонами. До того ж, будь-який відвідувач може попросити у власника акт про відповідність атракціону, і тільки після цього з впевненістю користуватися ним. Біля кожного атракціону є оператор, у якого повинна бути копія документу. Якщо ж він вас скерує до адміністратора, тоді адміністратор повинен вам надати ці документи, бо це ваше право.
Якщо виявлені якісь недоліки, а такі випадки є, громадяни нас інформують, ми оперативно реагуємо. Крім цього, є Держспоживінспекція, до якої наші громадяни можуть завертатися в частині якісного надання послуг. Аби відстояти свої права необхідно зберегти документи, які б підтвердили, що ви користувалися цим атракціоном.
У разі отримання травми, ви можете отримати певні компенсації, якщо все буде належним чином оформлено. Треба засвідчити цей випадок, подбати про те, щоб у вас були свідки, і в будь-якому разі звернутися до органів місцевої влади для оформлення акту розслідування, що надасть підстави вирішувати питання матеріальних і моральних збитків. Компенсація в більшості надається у вигляді грошових виплат, крім цього компенсація на медикаменти та лікування. Там, де це потрібно, до розслідування залучаються представники Держгірпромнагляду. Якщо це випадки із смертельними наслідками, розслідування проводять органи прокуратури. Що стосується технічного стану, використовуються висновки Держгірпромнагляду, в тому числі і висновки експертизи.
Коментарі — 0