Трагедія під Одесою: урядова комісія озвучила версії катастрофи
17 жовтня в районі Білгорода-Дністровського Одеської області перекинувся катер «Іволга» з 36 пасажирами на борту. Першим про трагедію повідомив голова Одеської обласної державної адміністрації Михеїл Саакашвілі, який перервав свій візит до Львова і прибув на місце події.«Кілька загиблих, точне число уточнюється, більшості вдалося врятувати», - написав він у Фейсбуці. За декілька годин після трагедії Міністерство інфраструктури назвало попередню кількість загиблих – 12 пасажирів. Сьогодні ця цифра була уточнена до 14, а потім до 17 чоловік. Міністерство внутрішніх справ України одразу порушило кримінальну справу за «порушення правил безпеки експлуатації водного транспорту». А Президент Петро Порошенко доручив провести всебічне розслідування причин катастрофи. Для цього була створена урядова комісія з розслідування обставин аварії судна, яку очолив віце-прем’єр-міністр Геннадій Зубко. 18 жовтня в Одеській області оголошено жалобу у зв'язку з трагедією. Сьогодні ж пошуково-рятувальна операція, в якій беруть участь судна Адміністрації морських портів України, Білгород-Дністровського порту та Держприкордонслужби, триває. Комісія прийняла рішення підняти з дна затонулий катер.
-- Що сталося
Вдень 17 жовтня прогулянкове судно «Іволга» вийшло з приватної бази для прогулянки в акваторії Чорного моря в районі Білгород-Дністровського.
За попередніми даними на борту знаходилося 36 людей, які прямували рибалити. Згодом зясувалось, що ця цифра може бути значно вища. При поверненні на базу приблизно в кілометрі від берега судно перекинулося. На годиннику було біля 16 години. З 22 врятованих після катастрофи людей 18 були доставлені в лікарню, ще п'ятеро відмовилися від госпіталізації. У більшості - переохолодження, а також травми легкої або середньої тяжкості.
Постраждалі пасажири катера «Іволга» в лікарні розповіли журналістам про те, що сталося на воді.«Ми незрозумілим чином перекинулися. Був великий шторм, ми вже поверталися в порт і він просто перекинувся», - каже один з потерпілих. Інший чоловік, якому вдалося врятуватися, повідомив, що людей, які намагалися вхопитися за перевернутий корпус судна, просто змивало хвилями. «Хвиля збільшилася, бічний удар і вона перевернула все. Пузом вгору сплив. Як могли намагались вибиратись вгору, але з корпусу почало змивати, хвилі збільшилися і кого куди порозкидало», - розповідає один з потерпілих.
Проте керівник урядової комісії з розслідування трагедії Геннадій Зубко такі дані спростовує: «Погодні умови були на межі, був сильний вітер і високі хвилі, але за нашою інформацією це не могло бути причиною трагедії. Не шторм призвів до катастрофи», - відзначив віце-прем’єр.
Сьогодні зранку плавучий кран почав роботи з підйому затонулого катера. Рішення про це було прийнято урядовою комісією без дозволу власника, тому що на момент аварії, він знаходився не на зв’язку. О 17 годині стало відомо, що судно було підняте. «У нас немає часу від когось отримувати дозволи чи брати якісь довідки. На момент, коли ми зрозуміли, що треба піднімати судно, капітан і власник були поза зв’язком. Далі ми доставимо судно до берега… Це не означає, що пошукова операція закінчиться підняттям судна.», - зазначив на брифінгу Геннадій Зубко. Віце-прем’єр не виключив, що інформація про те, що на судні було більше ніж 36 пасажирів може підтвердитись, тоді рятувальникам доведеться продовжити пошукові роботи.
За даними Зубка, на борту «Іволги» окрім вказаних 36-ти знаходитись могли ще вісім пасажирів. Це вдалося з’ясувати в результаті опитування свідків і постраждалих. «Зараз ця інформація перевіряється. На березі виявлені транспортні засоби, які ще не знайшли своїх власників», - сказав голова комісії. Одночасно, за його словами, до правоохоронців не зверталися родичі з повідомленням про зникнення людей. Як стало відомо буквально щойно, на піднятому катері було знайдено ще три тіла, що підтверджує дані про неповну інформацію про кількість пасажирів на борту і загиблих, озвучену раніше.
-- Основні версії трагедії
За попередніми даними, які оприлюднило Мінінфраструктури, однією з причин аварії могло стати перевантаження судна. Технічно на судні могло перебувати не більше 12 осіб, тоді як на момент аварії на борту знаходилося, як мінімум, втричі більше пасажирів. Також серед можливих причин катастрофи катера називають грубе порушення правил капітаном перевезення. За словами керівника комісії з розслідування причин трагедії, дозвіл на вихід в море судно не отримувало. Його мав видати черговий причал, який здійснює свою діяльність за рішенням органу місцевого самоврядування. Про інцидент Служба порятунку дізналася через прослуховування звичайних розмов на спеціальній хвилі. «Судно вийшло зі стихійного місця, де підібрало людей», - сказав він. В той же час, черговий Державної прикордонної служби зафіксував в журналі повідомлення про те, що судно «Іволга» з 36 пасажирами вийшло в море.
«На катері була вимкнена радіолокаційна система, він виходив зі стихійного місця, а не з облаштованого причалу, де судно повинно було доглянуто на наявність рятувальних засобів, а капітан – перевірений на наркотичне і алкогольне сп’яніння», - повідомив журналістам в понеділок Геннадій Зубко. Тож, на даний момент комісія має підстави вважати причинами трагедії – перевантаження, вихід з несанкціонованого місця і вимкнена радіолокаційна система. Окрім цього, судно не подало сигнал SOS, що також призвело до загибелі великої кількості людей. «Сьогодні є і повинні бути засоби на суднах, коли система порятунку спрацьовує автоматично без участі капітана під час трагедій», - зазначив Зубко.
Наступного після трагедії дня заступник прокурора Одеської області Олег Жученко повідомив, що капітана катера затримали і повідомили про підозру. Сьогодні ж Одеський суд обрав йому запобіжний захід у вигляді утримання під вартою без можливості внесення застави. Санкція, за якою прокуратура Одеської області відкрила кримінальне провадження, передбачає відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк до 10 років. «Це результат халатності, злочинного ставлення до людей. Вони везли в три рази більше пасажирів, ніж належить. Не було достатньо рятувальних жилетів, капітан втік з місця події, власник судна, його батько зникли також, його шукають», - прокоментував подію губернатор Одеської області Міхеїл Саакашвілі. «Якщо б наприклад, це судно було затримано Державною інспекцією з безпеки на морському та річковому транспорті, і були з’ясовані ці порушення, то адміністративну відповідальність капітан поніс у розмірі 500 гривень», - уточнив Геннадій Зубко.
-- Постраждалі та загиблі
За останніми даними, жертвами катастрофи катера в Одеській області стали 17 осіб, а це означає, що спочатку на судні знаходилося не 36 осіб, а більше.
Білгород-Дністровська центральна районна лікарня ще вчора оприлюднила список постраждалих в аварії. Серед постраждалих – чоловіки і одна жінка. Дітей на судні не було.
А одеське видання «Думская» надала список загиблих внаслідок катастрофи:
1) Кандайров Володимир Сергійович, 18.04.1976 р.н .;
2) Унтило Микола Михайлович, 27.02.1952 р.н .;
3) Руснак Олександр Петрович, 10.12.1971 р.н .;
4) Півак Олег Євгенович, 03.02.1961 р.н .;
5) Ідомскій Володимир Анатолійович, 1952 р.н .;
6) Ганенко Володимир Анатолійович, 20.11.1967 р.н .;
7) Поркорь Володимир Олександрович, 1970 р.н .;
8) Грільберг Олександр Дмитрович, 21.07.1956 р.н .;
9) Пензин Павло Георгійович, 1951 р.н .;
10) Десата Володимир Олександрович;
11) Муромець Олексій Володимирович, 15.04.1973 р.н .;
12) Чебан Віктор.
13)
14)
15)
16)
17)
Станом на 15:00 19 жовтня в лікарні залишається двоє постраждалих. «Одна людина з пневмонією, друга - з осколочним переломом кінцівки. Всі інші вже покинули лікарню», - сказав Зубко.
-- Першочергові заходи
За розпорядженням голови Одеської ОДА Міхеїла Саакашвілі тепер на судах подібного типу в Одеській області проводитиметься тотальна перевірка. Тільки після її проходження буде надаватися дозвіл на перевезення пасажирів. А Міністерство інфраструктури вже готує пропозиції із закупівлі нової додаткової техніки для порятунку людей на морі. Відомство 21 жовтня на засіданні уряду має представити план заходів щодо реформування діяльності Державної інспекції безпеки на морському транспорті.
Зараз, за інформацією віце-прем’єра, Одеська обласна адміністрація надає медичне та соціальне забезпечення всім постраждалим пасажирам. За законодавством будь-яке судно повинно бути застраховано, і всі виплати здійснюються за рахунок страхової компанії. В той же час, під час нещасних випадків виплати з фондів соцстраху отримують тільки капітан судна та члени екіпажу. «Ми чекаємо бюджетний запит від Одеської ОДА, після чого Мінекономіки та Мінфін повинні передбачити з резервного фонду додаткові виплати допомоги сім’ям загиблих», - пообіцяв Зубко матеріальну допомоги родинам постраждалих та загиблих пасажирів катера.
Окрім цього, комісія готує рекомендації до зміни нормативно-правових актів щодо посилення відповідальності за порушення безпеки на транспорті, зокрема річковому. «Дуже великий напрямок – річковий транспорт – сьогодні фактично залишається поза увагою. Це великий обсяг роботи. Ми надамо рекомендації, що саме потрібно робити кожному міністерству», - зазначив він на брифінгу.
Фото: Думская.net
Коментарі — 0