Раптове бажання регіоналів провести місцеві вибори вже восени несе в собі як позитив, так і негатив для партії.
Раптове бажання регіоналів провести місцеві вибори вже восени несе в собі як позитив, так і негатив для партії. Звичайно, так буде легше перемогти свого суперника БЮТ, який ще не оговтався після поразки. Проте експерти стверджують, що в жовтні Партії регіонів ще зарано буде розраховувати на адміністративний ресурс та маніпуляції з виборцями, бо результат стане неочікуваним. Але очевидно, що регіоналам вигідніші місцеві вибори восени, аніж весною. Інша річ, що вони поки самотні у своєму бажанні, всі інші політичні сили охоче відклали б цей процес до весни.
Про те, якими будуть місцеві вибори, у прес-центрі «Главкому» говорили директор Агентства моделювання ситуацій Віталій Бала та директор політичних програм Центру прикладних політичних досліджень «Пента» Ігор Попов.
Ігор Попов: «Для діючої влади рішення провести місцеві вибори восени є передчасним»
На сьогодні є політичне рішення Президента Януковича провести місцеві вибори восени. Дату 31 жовтня він не називає, залишаючи певний люфт, можливо, вони будуть проведені пізніше, навіть в кінці листопада. Для реалізації свого рішення Януковичу потрібні не помічники, а інструменти, які він на сьогодні має.
Чи є це рішення вдалим для Януковича і за якими правилами пройдуть місцеві вибори? На мою думку, для діючої влади рішення провести місцеві вибори восени є передчасним, і може привести до ряду проблем для Януковича. Йдучи на вибори восени, влада хоче виграти їх так само, як зараз вона виграє всі корпоративні економічні конфлікти та переграє своїх опонентів у господарчих чи силових питаннях. Тобто, влада сподівається виграти адміністративними методами, як у нас це робиться завжди. Але якщо зараз пере направити ресурсні потоки чи змінити силове прикриття – це справа тижнів, то перевиховати виборців - занадто тонка матерія, до осені вони у своїй більшості будуть жити під кармою команди Ющенка: вони щось можуть вирішувати і від них щось залежить.
До осені адміністративний ресурс ще не буде готовий для того, щоб гарантувати правильні для чинної влади результати. Сьогодні адмінресурс досить швидко запрацював, що дає зразок певної ейфорії: прийшли нові губернатори, все і всіх консолідували. Але тотальний контроль над політиками і виборцями не встановлений до цього часу і до осені це зробити вже не встигають. Тим більше, якщо буде змінена система, на місцевих виборах з’явиться дуже багато міських божевільних, яких неможливо контролювати. Маніпуляції з виборцями так само не допоможуть для гарантування результату.
Тому восени результат виборів буде не такий переможний, як це бачить Янукович. Звичайно, вони збираються потім попрацювати із переможцями і сформувати коаліцію «під себе» у більшості місцевих рад. Можливо, це вдасться.
В будь-якому випадку перехід до повної або часткової мажоритарки нарешті запустить у політику «свіжу кров», тому що чинна система закритих списків повністю законсервувала владу.
Найбільшою проблемою для Януковича, до якої можуть привести ранні осінні місцеві вибори, є те, що п’ять років він відмивався від звання головного порушника на виборах в очах західного світу і частини українців, що йому вдалося. Останні вибори вони виграли майже без застосування будь-яких незаконних методів. Якщо вибори будуть намагатися виграти адміністративними методами, знову повернеться твердження, що чинна влада є головним порушником на виборах, і тоді ще п’ять років доведеться відмиватися.
За якими правилами будуть вибори? Ми бачимо бажання провести всі місцеві вибори одночасно. Це є позитивом, тому що проводити щотижня вибори нелогічно і організаційно важко. Провести всі місцеві вибори одночасно на осінь немає можливості, а весною це зробити цілком реально, у зв’язку із змінами Конституції щодо повноважень і термінів повноважень депутатів та голів місцевих рад.
Але для влади провести одночасні вибори дуже важливо саме в Києві, тому що, згідно останнього рішення Конституційного суду, Київська міська влада не повинна переобиратися на загальних чергових місцевих виборах. У Києві ж провести вибори одночасно із загальними місцевими виборами можна навіть восени, підставою може бути, скажімо, прийняття нового Закону «Про столицю України – місто-герой Київ». Можна очікувати, що влада зможе прияти цей закон. Вона може піти на відміну прямих виборів мера Києва, тому що до осені і навіть до весни 2011 року у неї немає кандидата, який здобуде перемогу і в той же час буде достатньо лояльний для влади. Якщо переможе Тимошенко, хоч вона це і заперечує, це призведе до кумедної ситуації, аж до того, що будуть демонтуватися дороги, якими Янукович їздить на дачу. Для нас це буде цікавим, але не принесе ніякої користі державі. Тігіпко міг би скласти конкуренцію навіть для Тимошенко, проте посада обраного мера Києва виведе його з певного регіонального рабства. Сьогодні Тігіпко в уряді схожий на монгольського космонавта з радянського анекдоту: літати дозволяють, але прилади чіпати не дозволяють. Якщо він переможе на прямих виборах, то це вже буде зовсім інший Тігіпко, зовсім інше відношення до центральної влади. Так тоді його в космос навряд чи хтось випустить.
Однозначно, діюча виборча система буде змінена, про це вже говорять усі. Обласні і районні ради явно будуть обиратися 50/50 - закриті партійні списки і мажоритарка. Міські ради - або повністю мажоритарна система, або також 50/50, рішення на сьогодні ще немає.
Заборона блоків на місцевих виборах змінить конфігурацію технологій, що буде ударом не лише по БЮТ, а, в першу чергу, по місцевих іменних блоках. Зараз багато місцевих політиків купили «франшизи» на місцеві партійні організації і створюють блоки імені себе коханого, все це буде розвалено і вони йтимуть або як само висуванці, або в складі всеукраїнських партій. На виборах мерів швидше всього залишать один тур, але знову ж таки дискусія продовжується. Кількість депутатів місцевих рад навряд чи зміниться.
Якщо проводити вибори 31 жовтня, то кампанія стартує 1 серпня. Але навряд чи новий закон про місцеві вибори приймуть на пленарному тижні 1-5 червня, ще дуже багато питань обговорюється, і навіть не всі депутати бачили цей проект. Цей закон стосується інтересів багатьох депутатів коаліції, тому що вони зразу приміряють його на свій регіон: чи зможуть вони перемогти, збільшити чи утримати владу. Реально провести перше читання 14-18 червня, а в цілому прийняти вже після 29 червня. Так на кінець червня-початок липня у нас буде дата, рішення Конституційного суду і правила гри місцевих виборів.
З великою вірогідністю, 75-80%, вибори будуть восени, хоча, можливо, Президент Янукович передумає за три місяці, відведених на «утряску» правил гри. Адже Литвин однозначно виступає за проведення місцевих виборів навесні 2011 року. За цей час і Конституційний суд зробить висновок можливості внесення змін в Основний закон до весни. До того ж всі впливові члени коаліції спланували собі серпень, вони збираються провести його набагато далі від своїх округів, а не їздити, контролювати висування та формування виборчих комісій. Можливо, це також стане аргументом для Президента Януковича, він змінить свою думку і ми проведемо вибори весною.
Віталій Бала: «Партії регіонів вигідніше провести вибори восени, ніж навесні»
Рік тому у нас було два полюси влади, а реально їх було три, тоді можна було дозволити собі «розброд і шатаніє». Зараз же всі роблять те, що їм кажуть, незалежно він статку і посади. Це нові реалії сьогоднішньої України.
Я б хотів поговорити про причини, які можуть змусити проводити вибори восени. Наскільки мені відомо, існує висока вірогідність проведення виборів 31 жовтня. Люди, які зараз знаходяться при владі, в основному або вихідці з колишнього Радянського Союзу, коли була Комуністична партія і утримання всієї повноти влади, або вихідці із бізнесу, які також тим чи іншим чином хочуть взяти все, одразу і скоріше. Політика на це і направлена.
Як на мене, Партії регіонів вигідніше провести вибори восени, ніж навесні, бо тоді навряд чи покращиться економічно-соціальний стан країни і рівень підтримки, безумовно, зменшиться. Більше того, персонально для Януковича поставлено досить важливе завдання: відправити Юлію Тимошенко за межі активної гри, на лаву запасних. З відсотками, які має сьогодні БЮТ, вони не зможуть мати суттєвого впливу в місцевих органів влади.
Існує також група, яка намагається тим чи іншим чином прийняти рішення про дострокові парламентські вибори. Хочуть взяти все і одразу, що і буде головним рушієм всіх дій. Це буде навіть не політична доцільність, а просто бажання. Так само і неіснування іменних блоків спрямоване на те, щоб зайти і забрати всю можливу владу.
Стосовно Києва, навряд чи вони підуть на варіант невиборів мера. Зараз йдуть серйозні перемовини з представниками, які могли б виграти ці вибори. Ні восени, ні навесні, ні в найближчі роки у Партії регіонів не буде кандидата, який сприйметься Києвом. Тому певні групи впливу будуть намагатися вмовити Президента підтримати кандидатуру, яка знаходиться поза межами Партії регіонів, але в орбіті її впливу.
Деякі члени діючої коаліції проти осінніх виборів, але навряд чи вони будуть серйозно на це впливати. Політрада Партії регіонів вже прийняла рішення про 31 жовтня, а я не пам’ятаю, щоб політрада, прийнявши рішення, не виконувала його. В цій ситуації торги будуть на рахунок системи, за якою обиратимуться місцеві депутати, для забезпечення хоча б віртуально своїм членам по коаліції представлення в місцевих органах влади. Мова йде про те, щоб закріпитися в 17-ти регіонах, де не проголосували за Януковича на президентських виборах. Закріпитися вони можуть тільки восени. Враховуючи те, яким чином зараз почали збиратися податки, середній і малий бізнес почали здавати, що буде продовжуватися і далі, зима також внесе свої корективи у погіршенні ситуації, і виходячи з цього вони прийняли рішення про проведення виборів осінню. Тим більше, до весни у опонентів буде час тим чи іншим чином провести реорганізацію. Тобто, в цій ситуацію логічно проводити вибори восени. Не факт, що це буде найкращим варіантом для країни, можливо, навіть навпаки, але для них це буде абсолютно кращим варіантом.
Я би не робив великих ставок на те, що вони можуть не встигнути прийняти закон, який надає можливість це зробити. Ми знаємо, що Конституційний суд може будь-яке рішення освятити таким чином, щоб його прийняти.
Чи підтримують це рішення Литвин і комуністи?
Віталій Бала: Литвину було б добре, якби він ще сімдесят років просидів в Раді. Навіщо йому вибори у місцеві ради чи у Верховну Раду? Це абсолютно логічно.
Комуністам набагато краще піти на вибори весною, коли ситуація погіршиться, і сказати: ох, ці олігархи-капіталісти... Для того, щоб мати на прапорі своєї виборчої кампанії відповідні меседжі для своїх виборців. Зараз для них це не зовсім зручно, але знову ж таки: кого це цікавить? Зараз у влади є можливість отримати всю повноту влади, ні з ким не мучитися і не враховувати чиїсь амбіції.
Хто підтримає регіоналів у прийнятті закону, зокрема, і щодо виділення грошей на кампанію?
Ігор Попов: В бюджеті на проведення виборів немає грошей, проте, бюджет можна відмінити 226-ма голосами, за що можна проголосувати в той самий день, що і за призначення виборів. Проголосує Партія регіонів, «тушки», як мінімум половина фракції Литвина, яка підтримує будь-яке рішення, а сам Литвин не проголосує.
Какая политическая сила получит наибольшее количество мест в местных советах?
Віталій Бала: Все буде залежати від того, яким буде закон про місцеві вибори, і яким чином будуть поводити себе опоненти. Може бути цікавою ідея, коли на місцевому рівні з’являться якісь муніципальні проекти, той же малий і середній бізнес, якому вже скоро скажуть «на добраніч». 40% людей, які не ходять на вибори, якраз і є цей середній і дрібний бізнес. Для країни краще було б повести вибори весною, коли б ці 40% все-таки почати щось робити і самі заходити в політику.
Але справа навіть не в тому, які політичні сили інші пройдуть по цій системі, адже є правоохоронні органи, тож всі будуть ходити в один офіс і голосувати так, як треба. Восени у Януковича закріпиться свій статус тільки в десяти областях, які голосували за нього на президентських виборах. Більше того, для того, щоб бути повноцінними, вони виб’ють звідти дрібні політичні сили, які входили з ними в коаліцію. А також вони будуть намагатися закріпитися в решті 17-ти областях. Але найголовніше для них, особливо для Віктора Януковича, – це Тимошенко. Коли вона зникає як фактор серйозного протистояння, тоді шлях відкривається і можна формувати політичну палітру під себе. Хоча є можливість появи нових.
Якщо вибори відбудуться восени, як ви оцінюєте шанси Яценюка, Тягнибока, Гриценка?
Віталій Бала: Для цих великих політиків, якими вони себе вважають, важливо спуститися з неба на землю. Політичні сили, які будуть показувати конкретний шлях вирішення проблем, мають шанс пройти на місцевих виборах. Я не бачу сенсу говорити в районному місті про державну мову, приєднання до НАТО і т.д. В громадян наростає характерна риса - політична агресивність. Якщо ці політичні еліти зможуть сформулювати конкретну формулу, то люди підуть за ними. Я в це дуже слабо вірю, але ж нецікаво говорити про ЖКГ, про зелені насадження, краще поговорити про те, дасть чи не дасть МВФ нам гроші, буде чи не буде у нас судова реформа і т.д.
Ігор Попов: Відповідь різна для різних політиків. «Свобода» Тягнибока набере більше місць у місцевих радах, вони показали, що можуть працювати на місцевому рівні. Інші політики представляють нові політичні сили, але за однією схемою побудували свою кампанію для підготовки до місцевих виборів. Це вождистська партія і «франшиза» в регіонах. Люди отримують фактично лише прапор, а самі придумують собі ідеологію, кольори кампанії, самі працюють і, відповідно, після виборів абсолютно не залежать від вождя. Саме тому ми побачимо багато цікавих людей, а від того чи іншого вождя вони будуть, – це не матиме принципового значення. Отже, імена всеукраїнських політиків, які зайняли невисокі місця на президентських виборах стануть носієм того, що у місцевих радах з’являться нові обличчя.
Коментарі — 0