Великі проблеми маленького «Норда». Чи перетвориться Росія на країну-пірата?

    «Відкрита війна ще не почалась, але при тому стані недемаркованих кордонів в Азовському та Чорному морях ймовірність провокацій з боку РФ справді є»
    Риболовецький човен «Норд», затриманий в Азовському морі, спровокував черговий скандал між Україною та Росією. Країна-агресор вже погрожує нам своїм флотом і обіцяє «навести порядок» і на воді. Що сталося 25 березня в Азовському морі прикордонники затримали кримське риболовецьке судно «Норд», яке йшло під
    • Наталія Сокирчук
    • 11 Квiтня, 10:23
    • Розсилка
    Кримське риболовецьке судно «Норд»
    Кримське риболовецьке судно «Норд»

    «Відкрита війна ще не почалась, але при тому стані недемаркованих кордонів в Азовському та Чорному морях ймовірність провокацій з боку РФ справді є»

    Риболовецький човен «Норд», затриманий в Азовському морі, спровокував черговий скандал між Україною та Росією. Країна-агресор вже погрожує нам своїм флотом і обіцяє «навести порядок» і на воді.

    Що сталося

    25 березня в Азовському морі прикордонники затримали кримське риболовецьке судно «Норд», яке йшло під російським прапором. Судно було відконвойовано в порт Бердянська для перевірки, капітану була вручена підозра у вчиненні кримінального правопорушення за статтею «порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї». Весь екіпаж судна затримали.

    Приморський районний суд Маріуполя 6 квітня призначив штраф більшості членів екіпажу «Норда». За словами Дмитра Щербини, адвоката моряків, стягнення становлять від 3 до 3,4 тисячі гривень. «Ми це будемо оскаржувати. У нас є позиція і вона однозначна», – зазначив він. За словами захисника, після рішення суду моряків намагалися «силою повернути на судно». «Відпустили завдяки тому, що прибув представник українського омбудсмена і фактично їх відбив», - уточнив адвокат.

    Капітану ж пощастило менше.



    Капітан та його екіпаж

    Після того, як Херсонський міський суд 6 квітня обрав для капітана судна «Норд» Володимира Горбенка запобіжний захід у вигляді тримання під вартою з правом внесення 35 240 грн, його захисники внесли заставу. Адвокат Щербина заявив, що Горбенку необхідна термінова медична допомога – «є ризик розвитку інфаркта». Захисник також нагадав, що після ухвали суду щодо запобіжного заходу Горбенко поїхав до лікарні. «Гіпертонія у нього давно, зараз він переніс стрес, і ніхто не розуміє, що там всередині відбувається, йому необхідно пройти всебічне обстеження – УЗД, МРТ, все необхідно перевірити. Навіть лікарі кажуть, що є ризик розвитку інфаркту», - розказав Щербина. Вчора ввечері капітана випустили з СІЗО в Херсоні.


    Капітан судна «Норд» Володимир Горбенко
    Капітан судна «Норд» Володимир Горбенко

    За словами Щербини, члени екіпажу наразі знаходяться в одному з готелів Маріуполя. Вчора їх допитали в СБУ.

    Для того, аби перейти через адміністративний кордон і повернутися до себе додому, члени екіпажу судна – а їх всього дев’ятеро (вісім моряків плюс жінка-повар) - повинні мати загальнонаціональні українські паспорти. Нині ж при них цих документів немає, пояснив «Главкому» речник Держприкордонслужби Олег Слободян. «Є підозри, що паспорти у них є, але не з собою. Вони можуть звернутися у міграційну службу із проханням видати їм документи, які посвідчують їхнє громадянство у зв’язку із тим, що вони постійно проживають на тимчасово окупованій території. Міграційна служба, я думаю, відреагує на їхнє прохання позитивно і тоді ми зможемо їх пропустити», - пояснив він.

    За словами Слободяна, є й інший шлях: члени екіпажу можуть зателефонувати своїм родичам, щоб ті привезли їм паспорти з Керчі. «Але я так розумію, що не самі члени екіпажу приймають це рішення, а за них усе вирішують представники РФ», - додав він. Слободян також уточнив, що Держприкордонслужбі не відомо, де саме на території України перебувають члени екіпажу. «Ми не контролюємо їх, у нас немає підстав, щоб якимось чином обмежувати їхнє пересування», - уточнив речник.

    Однак правовий шлях, очевидно, здався представникам РФ занадто непростим, тому вони вирішили діяти, як то кажуть, напролом. Після того, як один раз прикордонники відмовили їм у пропуску через КПВВ, пояснюючи відсутністю паспортів, команда судна «Норд» зробила ще одну спробу покинути територію України через автомобільний пункт пропуску «Гоптівка», що на Харківщині. Вивезти команду за межі України намагалися представники генерального консульства РФ під прикриттям свого імунітету. 8 квітня близько 21-ї години, у пункт пропуску «Гоптівка» на виїзд з України прибули два автомобілі «Фольксваген» з дипломатичними номерами РФ.


    Пункт пропуску «Гоптівка»
    Пункт пропуску «Гоптівка»

    Під час прикордонного контролю особи, які їхали як пасажири, замість паспортних документів пред’явили посвідки на повернення до РФ. За спробу порушення державного кордону на осіб складено протоколи за ч.1 ст.204-1 КУпАП.

    Олег Слободян у себе на сторінці у Facebook виклав відео спроби незаконного перетину кордону. Зокрема, під час діалогу з українськими прикордонниками представник РФ відмовляється виходити з машини з дипломатичними номерами, переконуючи, що у машині він «знаходиться на території РФ».

    Російські погрози

    Російське зовнішньополітичне відомство порівняло українських прикордонників із сомалійськими піратами. 4 квітня українському повіреному в РФ вручили ноту протесту через арешт судна «Норд». Україна ж у свою чергу наполягає: російські дипломати не мають жодного стосунку до ситуації навколо «Норду». У прес-службі Держприкордонслужби пояснили: арештоване судно під прапором РФ, порт реєстрації якого в анексованому Криму, є українським, члени команди, попередньо, також є громадянами України, і доступ посадових осіб російських дипломатичних установ до нього не передбачено.

    МЗС РФ пішло далі обурень і протесту: російська сторона пригрозила Україні відправити свій флот в Азовське море. Журналіст Юрій Бутусов у Facebook написав, що Росія створює штаб з боротьби з українською прикордонної охороною в Чорному і Азовському морях. «Можливі провокації з затриманням українських суден. Незважаючи на очевидне порушення закону, російська влада захоче для звільнення «Норд» і його екіпажу захопити заручників з нашого боку - РФ так діяла неодноразово, так було і в разі затримання співробітників ФСБ під Херсоном. Так що варто попередити всі українські кораблі», - зауважив він. 

    У свою чергу лідер групи «Інформаційний спротив», нардеп Дмитро Тимчук не виключає, що Росія задумала не просто провокації, а й захоплення українських територій з моря. «Росіяни будь-якими можливими способами намагаються довести, що «Крим наш», відповідно зміна меж територіальних вод теж «законна» з точки зору РФ. Вони будуть стояти на цьому і вимагати, щоб Україна та інші країни це визнавали. Це жорстка установка Кремля, якої вони дотримуються», - зазначив він.

    Директор воєнних програм Центру Разумкова Микола Сунгуровський в коментарі «Главкому» підтвердив всі ці побоювання. «Відкрита війна ще не почалась, але при тому стані недемаркованих кордонів в Азовському та Чорному морях ймовірність провокацій з боку РФ справді є. Треба бути до них готовими», - зазначив він.

    Водночас, відповідаючи на запитання про те, яким чином українські судна могли б захиститися, експерт відповів: «Є лише правова можливість. Якщо зафіксований випадок перехоплення судна біля кордону, і це йде всупереч морському праву, можна говорити про піратство. Перехват обґрунтований лише тоді, коли судно порушує кордон і на території іноземної держави чинить протиправні дії».

    Можливості для захисту українських суден і справді дуже обмежені. Власних бойових кораблів у держави немає – хіба що прикордонні судна, в основному ж акваторією Чорного та Азовського морів ходять риболовецькі та торговельні човни. Сподіватися на допомогу американських бойових суден, які періодично з’являються в Чорному та Азовському морях, особливо не доводиться. «Відповідно до Конвенції Монтрьо про Чорноморські проливи одночасно в Чорне море можуть входити кораблі третіх країн певного тоннажу. Тобто – максимум три-п’ять суден на певний час. Такої кількості морських сил, звісно, недостатньо для захисту українських суден. Хіба що вони можуть завадити точечним провокаціям завдяки так званому ефекту присутності», - вважає Сунгуровський.

    Загальний тоннаж військових судів нечорноморських держав в Чорному морі не повинен перевищувати 30 тис. тонн - з можливістю підвищення цього максимуму до 45 тис. тонн в разі збільшення військово-морських сил чорноморських країн - з терміном перебування не більше 21 діб.

    Наталія Сокирчук, «Главком»

    Коментарі ()
    1000 символів залишилось
    НАЙПОПУЛЯРНІШЕ