Чим зайняти дітей під час канікул?

Чим зайняти дітей під час канікул?

Сьогодні перший день весняних шкільних канікул.

Сьогодні перший день весняних шкільних канікул. В першу чергу психологи радять батькам допомогти спланувати час дитині, бо у молодшому шкільному віці вона тільки-но засвоює ці навички. Крім цього, у 10-річних дітей є потреба досліджувати своє тіло, тому для них обов’язковим є лазіння по деревам чи спеціальним спорудам, практики, пов’язані із відчуттям рівноваги, плигання на батутах. У підлітковому ж віці школярам потрібно організовувати безпосереднє спілкування одне з одним.

Водночас київська влада запевняє, що в столиці організовано багато заходів для школярів. Серед них спортивні змагання та кіноконкурси, в тому числі на міжнародному рівні, олімпіади, відвідування музеїв, планетарію з інтерактивним вивчення експонатів, туристичні походи та подорожі по Україні і закордоном.

Про це в прес-центрі «Главкому» говорили перший заступник начальника Головного управління освіти і науки Київської міської державної адміністрації Вікторія Челомбітько та кандидат психологічних наук, заступник директора Інституту соціальної та політичної психології Академії педагогічних наук Любов Найдьонова.

Любов Найдьонова: «У нас майже в два рази зросла кількість дітей, які вказують, що вони проводять свій вільний час в інтернеті»

Ми проводили опитування, яке показує, на що діти витрачають свій час загалом по Україні. Ми порівняли результати досліджень, які проводили в 2007 році. За чотири роки у нас з’явилося те, що ми можемо назвати інтернет-бумом, який відбувся наприкінці 1990-х в Америці та країнах Європи. У нас майже в два рази зросла кількість дітей, які вказують, що вони проводять свій вільний час, користуючись інтернетом.

Всі інші практики змінилися не так разюче. Трохи зменшилася кількість дітей, які присвячують час телебаченню. Фактично на сьогоднішній день є три основні види використання часу на дозвіллі, три основні медіа-практики – це телебачення, інтернет та слухання музики.

Практика спортивних занять трошечки збільшується, але залишається в межах 30%. Рукоділля, яке дає можливість профорієнтуватися, спілкуватися з батьками, знаходити якийсь контекст спільної справи, де дійсно можна передати сімейну культуру, культуру побудови конструктивних стосунків, теж досить мало представлені - 20%. Що стосується спілкування з природою, то це практики, які також дуже мало представлені сьогодні в дитячому дозвіллі.

Перебування дитини в віртуальному світі майже вдвічі більше ніж те, що вона витрачає на реальне спілкування з друзями, на дії в реальному світі - чи то рукоділля, чи то спілкування з природою, чи якісь спортивні змагання. Ця ситуація повинна враховуватися батьками. Справа навіть не в тому, що ми контролюємо чи не контролюємо, на які сайти дитина ходить, а в тому, що ми не спілкуємося з дитиною з приводу того, що вона побачила чи почула з цих медіа.

Які потреби школярів батьки обов’язково мають врахувати? Канікули змінюють структурування часу дитини, з неї знімаються ритуали, в яких вона знаходиться щоденно. Вона потрапляє в ситуацію, коли повинна самостійно структурувати час. Батьки повинні допомогти спланувати час, бо дитині молодшого шкільного віку ще недоступна ця дія, до 10 років вона тільки-но засвоює ці навички.

З іншого боку, ми маємо врахувати те, щоб дитина дійсно відчула інший ритм життя, щоб це не була біганина, яка не дає можливості відпочинку в іншому ритмі.

Крім того, у дитини є потреба досліджувати своє власне тіло, тому для дітей 10-ти років обов’язкове лазіння по деревам чи спеціальним спорудам, практики, пов’язані із відчуттям рівноваги, плигання на батутах. Якщо у молодшому шкільному віці дитина добре проробила своє тіло, вона з меншою кількістю проблем стикається у підлітковому віці, коли змінюється гормональний баланс і відбуваються зміни в тілі.

У підлітковому віці, 13-14 років, іноді 12 років, обов’язково треба подумати про безпосереднє спілкування дітей одне з одним. Різні шкільні заходи надають таку можливість, тому що завжди є кулуарні моменти, коли діти збираються чи після концерту, коли вони можуть вільно спілкуватися одне з одним. В цьому вільному спілкуванні дитина має можливість пізнати себе як особистість в тих ролях, які вона виконує з іншими людьми.

Тільки здається, що спілкування в інтернеті замінює реальне. Воно є спілкуванням у полегшеному форматі і не є природнім, бо завжди можна виключитися, коли йдеться про щось неприємне. Людина не набуває досвіду, як їй подолати неприємні аспекти спілкування, а дитина має себе до цього пристосувати. Якщо ми не допоможемо їй в реальному спілкуванні подолати якісь проблеми, набути себе як впевненого, здатного вирішувати міжособистісні питання, ми закладаємо величезні проблеми і в сімейне, і особисте майбутнє дитини. Тому на канікулах обов’язково для старших дітей потрібно створити такі ситуації, в яких вони спілкуються.

Найкраще спілкування відбувається тоді, коли діти зайняті спільною справою. Ми забуваємо, що дорослі разом з дітьми можуть вирішити багато побутових проблем свого оточення: підкопати дерева (але спільно з батьками!), прибрати сміття, змайструвати лавку чи полагодити сходи. Батькам обов’язково треба знайти час та придумати, що ж такого зробити разом. Головне, щоб ми зрозуміли, що діти під час канікул мають більше вільного часу і, відповідно, – це можливість більше з ними поспілкуватись, запитати, чим вони живуть та чого прагнуть.

Вікторія Челомбітько: «Канікулярний час для освітян - це продовження роботи та подвійна відповідальність»

Якщо для дітей канікули – це відпочинок з добре організованим дозвіллям, то для вчителів, вихователів та тренерів – це велика повсякденна робота. На сайті Головного управління освіти і науки є детальна інформація з планом роботи на весняні канікули, які почалися сьогодні і триватимуть до 1 квітня.

На канікулах всі школи традиційно працюють. Академічна частина занять, до яких належать факультативи та гурткова робота, переміщується на ранковий час. У режимі канікулярного часу працюють гуртки, спортивні секції, клуби за інтересами та інші творчі об’єднання – бібліотеки, спортивні зали навчальних закладів міста.

З 23 по 30 березня за підтримки Київської міської державної адміністрації в Києві відбувається І Міжнародний фестиваль дитячого кіно «Кіноканікули». У проекті беруть участь Польський інститут у Києві, Чеський культурний інститут, Французький культурний центр, Російський культурний центр та Міністерство культури України. Програма Фестивалю буде показана у мережі дитячих кінотеатрів міста: «Факел» (Дарницький район), «Салют» (Голосіївський район), «Старт» (Дніпровський район); ім. Чапаєва (Шевченківський район), а також у кінотеатрі «Жовтень» (Подільський район).

Організовані екскурсії та туристичні поїздки по регіонах України з метою відпочинку та ознайомлення учнів з визначними пам'ятками вітчизняної та зарубіжної історії і культури, сплановані закордонні подорожі в рамках співпраці з однолітками зарубіжжя. Ви знаєте, кожна київська школа має школу-партнера і за кордоном, і в сільській місцевості.

2012-й – рік спорту та здорового способу життя. 20 березня відбулося жеребкування всіх шкільних футбольних команд в рамках Всеукраїнського національного кубку шкільного футболу «Євро-2012». 251 шкільна команда зараз змагається за право стати кращою, ці змагання будуть проходити до 2 квітня. Фінальна гра буде проведена на національному стадіоні «Олімпійський», це дуже важливо, ми готуємося.

Крім того, ми готуємося до Олімпіади з робототехніки. В квітні буде конкурс на кращу модель стадіону «Олімпійський» з лего. Десять шкіл в кожному районі Києва беруть участь і готують унікальні дизайнерські авторські проекти.

Позашкільні навчальні заклади проводять на канікулах районні, міські та всеукраїнські масові заходи для школярів. Триває унікальний конкурс-огляд дитячих концертних колективів «Чисті роси». На канікулярний час випали конкурсні концерти в Солом’янському, Святошинському районі, в кожному такому заході приймає участь до 500 дітей і їх батьків. 28 квітня в Національній опері відбудеться фінальний концерт.

Міжнародний центр дитячо-юнацького туризму Києва проводить туристські походи, експедиції, екскурсії, навчально-тренувальні збори для юних туристів-краєзнавців. Протягом канікул проводяться практичні заняття зі спортивного орієнтування та з техніки пішохідного туризму.

Київський Палац дітей та юнацтва протягом канікул організовує весняні залікові виїзди гуртківців відділу туризму та краєзнавства. Спільно з Київським міським будинком природи проводиться міський конкурс «Первоцвіти під охороною».

Дитячо-юнацькі спортивні школи, яких є 25, забезпечують виїзд юних спортсменів на всеукраїнські та міжнародні змагання згідно з календарними планами спортивно-масових заходів. В Києві розвиваються 30 видів спорту, зараз в районах проводять ще районні спартакіади з 19 видів спорту.

Київська міська рада старшокласників готує в кожному районі і загальноміську конференцію, яка буде в квітні. Також ми беремо участь у конкурсі учнівських проектів «Стратегія» в рамках стратегії розвитку Києва.

Організовані зустрічі школярів Києва з однолітками сільських шкіл відповідно до наказу Головного управління освіти і науки про партнерство з сільськими школами.

Подій дуже багато, і в напрямку спорту, і художньо-декоративного мистецтва, і відвідування музеїв з інтерактивними методами вивченнями експозицій. Оновлено планетарій, жодного міста в Україні і навіть в Європі немає, де б планетарій був з найсучаснішими технологіями 3D. Тому сподіваюся, що кожна дитина і всі батьки знайдуть для себе те, що буде відповідати потребам родини і дитини.

Батьки часто під час канікул дітей змушують ходити на додаткові заняття з тих чи інших предметів. Це доречно робити чи краще дати можливість відпочити?

Любов Найдьонова: Це має вирішуватися в кожному індивідуальному випадку. Звичайно, якщо весь час дитини на канікулах буде присвячений заняттям, це буде неправильно. Можна якусь частину часу присвятити цьому, якщо, наприклад, дитина щось пропустила чи не встигає і відчуває від цього дискомфорт. Головне, щоб не було перекосу.

Скільки школярів є зараз у Києві і який відсоток з них відвідує зазвичай заходи, організовані київською владою?

Вікторія Челомбітько: У Києві зараз є 230 000 школярів. Функціонують 64 позашкільні заклади, в яких позашкільну освіту здобувають 87 500 вихованців, тобто майже 40%. 25 спортивних шкіл, в яких займаються 14 000 дітей. Якщо ми говоримо про творчі колективні справи, то тут намагаємося залучати всіх з 1 по 11 клас. Наші заходи настільки різнопланові та багатогранні, що кожна дитина може знайти себе. Якщо у неї є мотивація саморозвиватися, вона навчатиметься, це не має бути примусовим.

Нагадаю, що класний керівник планує виховну роботу зі своїми дітьми на ці канікули, потім, відповідно, школа, на рівні району та міста. Теоретично жодна дитина не може бути обмеженою серед запропонованих форм роботи на цей період. Звичайно, є ще позиція батьків, тому це дуже індивідуально.

Всім, хто хоче розвиватися, двері відчинені, бо система позашкільної роботи у нас безоплатна.

Скільки коштуватиме квиток на фільм озвученої вами кіно-програми? Якою буде вартість для батьків туристичної путівки для своєї дитини?

Вікторія Челомбітько: Щодо фільмів, то там символічна плата до 10 грн. за сеанс. Нагадаю, що в музеях є дні, коли відвідувати можна безкоштовно. Є учнівські квитки, і ми вдячні управлінню культури, що багато заходів стають для дітей доступними.

Туристичні маршрути йдуть як у межах України, так і зарубіжжя, але за бажання батьків. Ще в 1998 році була підписана Угода про співпрацю «Трикутник» (адміністрація школи, батьківський комітет та учнівське самоврядування). Якщо батьки беруть на себе ініціативу, відповідальність за безпеку під час таких поїздок, які розвивають світогляд дитини, тоді вони можуть це зробити.

Любов Найдьонова: Питання того, скільки що коштує, дуже хвилює батьків, але зовсім не замінює тієї уваги, яку вони можуть приділити абсолютно безкоштовно своїй власній дитині. Навіть якщо це буде спільне прибирання на кухні, це більше вартуватиме для дитини, аніж поїздка чи просто намагання «відкупитися».

До речі, в Україні є багато фестивалів, де діти демонструють свої власні фото, фільми, зняті мобільним телефоном і т.д. Ми впроваджуємо вітчизняну модель медіа-освіти, йде експеримент в 10 регіонах України, охоплює більше 80 шкіл. Наприклад, діти старших класів йдуть до молодших та розпитують, що вони дивляться на телебаченні, потім ці роботи присилають нам на конкурс. Вони можуть піти зняти фільм про красу весни чи щось інше. Це дає можливість бути активним у медіа-просторі, а не просто сидіти перед телевізором. Дітей потрібно організовувати та надавати їм компетентність самоорганізації відносно медіа простору. Як тільки вони починають щось самі робити, відчувають себе активними і вже інакше та інше дивляться на ТВ. Батьки мають розуміти, що просиджування перед телевізором чи інтернетом - це не є та практика, до якої можна легковажно ставитися. Треба допомогти дитині відчути баланс між віртуальними практиками та реальними.

Старші діти можуть самі посидіти вдома, а як щодо молодших школярів? Що з ними робити? Відома практика, коли вже батьки кооперуються, беруть відпустки за свій рахунок, щоб вирішити цю проблему…

Любов Найдьонова: Дуже добре, що батьки кооперуються, бо це і є наші традиційні національні практики. Раніше в селах різновікових дітей зводили до дідів, проте вони не втручалися в їхнє спілкування, хіба що вказували в крайніх випадках, коли була не гідна поведінка.

Вікторія Челомбітько: Школи працюють, є чергові групи продовженого дня, бо є різні життєві ситуації. Там сплановані екскурсії на природу і т.д. Зараз немає ситуації, коли батькам треба йти на роботу, а дитину зачиняти вдома, бо ні з ким залишити. Канікулярний час для освітян – це продовження роботи та подвійна відповідальність.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: